fr-M.22 » Mulhouse Tren Müzesinde Paris Metrosu

Cevapla
Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

fr-M.22 » Mulhouse Tren Müzesinde Paris Metrosu

Mesaj gönderen alabay » 17 Nis Cum, 2009 08:44

Aradan bir kaç gün geçti, ve ben şimdi bence önemli olan özel bir noktaya dair oniki kare daha şuraya gönderiyorum - eski bir Paris metro vagonu (bir ucunda sürücü mahallisi var).

Kaç senesinden olduğunu ne yazık ki çıkaramadım, ama içindeki ekranlarda filmcikler gösteriliyordu, onlar da, çok kaba olarak 1910 ile 1940 arası bir devri gösterire benziyorlardı. Aracın metro olduğunu hemen anlamamıştım, içine girdiğimde (bu sefer mümkündü bu), ilk söylediğim "aa, bak bu İstanbul Tünel aracı gibi". Ve evet, aynen öyle. Dikkatlı bakıldığında, göze çarpar paraleller beliriyor.

Resim
Genellikle böyle durumlarda flâşsız, sanal yüksek ISO ile çekim yaparım, ama bu durumda, aracın içine biraz sun'î ışık serptim.

Resim
Bu resimdeki durum ise, olay yerindeki hakiki durum, etraf karanlık tutulmuş hâlde, tavandaki ampuller arada sırada açılıyor ve kapanıyor (dim), ekrandaki filmler ve ses olmasa, insan bir zaman makinesine oturmuş gibi hissederdi kendini, hele hele o koku! Orjinal metro kokusu, vagonda mı kaldı, teknikle mi taklit ettiler, bilmiyorum, ama eski bir büyükşehirli olarak, kendimi yeraltında hissettim.
Asılı Romanya reklâmları orjinale benziyor. Araç son kaç senesinde işledi, onu bilemeyeceğim, ama unutmamalı ki, çok eski olsa da, onlarca sene işlemiş olabilir.

Resim
Bu ise sürücü mahalli. Öndeki camda, tünelden gider ve istasyonlara girer bir film makaralanıyordu, ben, çok karanlık mahalli aydınlatmak için, flâş kullandım - içini hiç görmedim, resimlerde ilk kez gördüm, ve şaştım da. Ne kadar soğuk bir yer, vay vay vay ... O "oturak" aracın sağ tarafında (içten bakarsak).

Resim
Burası mahallin, kapıdan sola doğru bakıldığında görünen yan duvarı.

Resim
Bu yine oturak (koltuk dieyeyeceğiz, bunlar oturularak mı, durarak mı kullanıldı, anlayamadım) tarafındaki sağ köşe. Perona kapı görünüyor. Ben yine de, kullanış istikameti hakkında biraz bocaladım, bana göre kapının aslında karşı tarafta olması gerekirdi, ama bir özelliği olacak, belki Parisli arkadaşımız şunu bize anlatabilir.

Resim
Flâşlı bir kapı tüm resmi. Süsler harika! Kilit sistemi neredeyse antika. Araç ikinci sınıf (II). Tavanın kaynakları ilginç bir kaset sistemiyle yapılmış.

Resim
Kapı üstündeki hat plânından detaylar, bu da flâşlı (bunu yazıyorum ki, orjinal görüntünün başka olduğunu bilesiniz, biraz aşağıda, koyu, kahverengi/portakalımsı hava asıl durum). 9 numaralı hat, Pont de Sèvres'den kalkıyor, yani Sèvres Köprüsü'nden. Sonra detayı var.

Resim
Plânın karşı ucu, Mairie de Montreuil'e gidiyor, yani Montreuil belediye binasına.

Resim
Flâşlı kapı detayı (flâşsız tüm bu renklerin hiç farkına varılmıyor!), el kabzaları bağlı, kimse açmasın diye, az üstte ise asıl kilit sistemi.

Resim
Flâşsız plân detayları. Pont de Sèvres'de bir istasyon/gar olduğunu görüyoruz (S.N.C.F., bizim TCDD gibi). Nota ile hat notları yazıyor, tam anlamadım, ama ilk istasyonlarda tüm trenler durmuyor mu, ona benzer bir şey. Aktarma noktaları ve hatları kızıl.

Resim
Bu da dıştan flâşsız bir çekim. Görüyoruz ki, bir şey görmüyoruz. Bu çok ilginç, çünkü a) eski tünel sistem karanlığına uygun herhâlde, b) o yüzden o araç ne öyle, hemen baştan farkına varılmıyor.

Resim
Utanmadan bir de flâşı açtım, etrafı berbat ettim ... ve görüyoruz ki, beklenmemiş bir açık yeşil renk. Ne etki yani.

Hem Paris metro tarihine bir göz atmış olduk, hem kendi Tünel aracımızın akrabasınla tanıştık. Ne yazık ki, o durmda tekerleklere bakmak imkânsızdı. Paris metrosunda bazı (?) hatlar dolulâstik tekerlekle işler, bizim Tünel de öyle, Paris'in bir özelliği.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Biraz rötar var ama....

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 12 Ağu Prş, 2010 16:49

Asılı Romanya reklâmları orjinale benziyor. Araç son kaç senesinde işledi, onu bilemeyeceğim, ama unutmamalı ki, çok eski olsa da, onlarca sene işlemiş olabilir.
Sevgili Alabay,

Bu bir Sprague-Thompson, Paris metrosunun efsanevi treni. 1908 ile 1983 arasında türlü çeşitli modelleriyle 75 yıl seferdeydiler.

Ilk darbeyi lastik tekerlekli araçların devreye girdiği 1956'da 11 numarada yediler. Sonra 1963 de 1, 1964 de 4 numaradan kayboldular.

1967 ye gelindiğinde 2, 3bis, 5, 7bis, 12 tamamen; 8,9,10 kısmen (MF67 ile beraber) Sprague'lar tarafından servis ediliyordu. 1976'da 2 den emekli oldular.

1982 de hemen hemen ortadan kaybolmuşlarken, bir su baskınında MF67'ler çoğunluğu kullanılamaz duruma geldi, 5 numaraya 9'un MF67'leri verildi ve tekrar göreve çağırıldılar. Tamir bakım aracı gibi ikincil hizmetlerde kullanılanlar seve seve bu çağrıya cevap verdiler.

Son iki set 16 nisan 1983'de 9 numaradan emekli oldu. Gene uzun süre geri hizmetlerde çalıştılar. Hala IETT'nin tamir otobüsü örneği gibi malzeme vesaire taşımakta kullanılan birkaç motris var ama ne yazık ki RATP 20 mayıs 2010'da yolculu servisler olduğu anda bunlara seyir yasağı getirdi. 1908-1910 model bazı motrislerin 65 yıl hizmette kaldığı sanılıyor. Şu anda RATP'nin elinde yolcu taşıyabilecek sadece bir motris var, o da bazı özel günlerde sefere çıkıyor. Eylül 2008'de Avrupa miras günlerinde binmek zevkine erişmiştim, diğerleri müzelere dağıtılmış durumda. İşçi treni olarak kullanılan birkaç tanesi de yüz yaşına merdiven dayamış durumdalar.

Birinci mevkiler kırmızı, ikinci mevkiler yeşildi, 1970'li yıllarda düzenli seferde iken de binmiştim. Aynı montaj hattından çıktıları için de bizim eski Tünel vagonlarıyla uzaktan akraba oluyorlar.

Görüşmek üzere

Kemal ÇEVİK

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1577
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Re: fr-M.22 » Mulhouse Tren Müzesinde Paris Metrosu

Mesaj gönderen kemal » 07 Oca Pzr, 2024 13:11

Paris metro vagonu...
Bu mesaja eklenen dosyaları görüntülemek için gerekli izinlere sahip değilsiniz.

Cevapla

“Toplu Taşıma Müzeleri” sayfasına dön