fr-D.22 » Mulhouse Cité du Train Demiryolu Müzesi [belgeleme]

Cevapla
Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

fr-D.22 » Mulhouse Cité du Train Demiryolu Müzesi [belgeleme]

Mesaj gönderen alabay » 14 Nis Sal, 2009 13:05

Bir kaç gün evvel şurada burada, tek tük Mulhouse Demiryolu Müzesi diye anlatmıştım. Aslında kentin yeni iki tramvay hattını bir gözden geçirecektim, ama oraya gitmişken, onlarca müzenin hangisine gidelim diye düşündük, ee, ben de elbet tren falan diye tutturdum :-)

Resimleri sunmadan, çok az biraz bir şeyler anlatayım ... Mulhouse Fransa'nın Alzas bölgesinde bir şehir. Nüfusu merkezde ~112.000, etrafı da sayarsak, tam ne kadar oluyor, bilmiyorum, ama etrafı bol, köyler, kasabalar ve çok fazla ötede olmayan Basel şehri (İsviçre), 25 km. Freiburg 55 kilometre, Strasbourg da 110 km. Bayağı metropol bir yer. Her nedense Kuzey-Elzas'ın "başkenti" değil, o Colmar, daha küçük, ama önemli ve tarihli bir kent, 40 km ötede. Mulhouse'un ise özelliği, uzun zaman Fransa'ya ait olmaması. Bu şehir İsviçre'ya bağlı bir yerdi, sonra, halkın isteğiyle Fransa'ya katıldı. Almanya ve Fransa arası Elzas'ı bir kaç kez el değiştirdi, ona şimdi değinmeyeceğim, ama şu bilinmeli ki, Elzas'ta halk Fransızca konuşur/konuşabilir. Yerel dil ise, Almanya'nın güneybatısında ve İsviçre'nin kuzeyinde konuşulan "Aleman" Alman dili (Alemannisch). Mulhouse müluğz Fransızcası, Mülhausen mülhavzen Almancası, Milhüsa ise Alemancası.

Şu Demiryolu Müzesi, Cité du Train, Avrupa'nın en büyük tren ve demiryolu müzesi. Tarihi 1961'e kadar geri gidiyor, 1971'de lokomotifler getirilmeye başlıyor, 1983'te müze büyütülüyor. Şu an 15.000 metrekaresi var ve yılda 200.000 ziyaretçi geliyor.

Şunu ekleyeyim, ama elimde şu an kaynağı yok, internette göremedim, ama yanlış hatırlamıyorsam, iki tren delisi dost bu müzeyi veya içindekilerini toparladı. Ama garantisiz bir cümlem bu.

Müzenin iki ayrı büyük bölümü var: İlki karanlık ve "sahnelik", yani hafif tiyatroluk bir şekilde "sahneler" gösteriliyor. İkincisi ise büyük bir sergi holü, raylar üzerinde sayılamayacak kadar lokomotif, vagon ve daha ne varsa oturtulmuş. Aralarında da "ders verici şekilde", hem anlatan, hem sırf öyle bakmak için duran sergilenen parçalar var. İki holün arasında bir açık avlu var, orada Cluny istasyonu (orjinal mi, rekonstrüksyon mu, bilmiyorum) ve bir lokomotif duruyor. Yani, fazla göze çarpan bir şey değil. İlâveten bir de bir küçük çocuk bölümü var, bir maket bölümü var (korkunç!) ve simulatörler var (tüm bunları cekemedim, kameranın aküsü bitmişti ...). İki kişi, dört buçuk saat gezdik, arada bir gazoz ve bir sandöviç (mini bir kahvesi var), ve benim gibi bir tren delisi bile sonunda ray görmekten bıktı :-)

Burada sergileyeceğim resimleri Esat seçti. Birinci holü ve ikinci holü ayrı göstereceğim şimdilik. Paris metrosunun başlangıcından da bir kaç karem var, onları sonradan sunarım.

Dolaşanın eline bir ahize veriliyor. Ben resim çekmekten ahizedeki bilgileri pek dinlemedim, bir iki istisna haricinde. O yüzden burada öğretmen gibi tüm resimlere tam tarihini, konusunu ve özellikleri yazamıyacağım, ama yine de ilgisi olanlara yardımcı ve zevk olur sanırım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mulhouse Demiryolu Müzesi (Bölüm I) [belgelem

Mesaj gönderen alabay » 14 Nis Sal, 2009 13:31

Gelelim ilk bölüme:

Resim
Müzeye doğru gelirken, dıştan görünüşü. kent merkezinden uzak olmasa da, kenar ve sanayi bölgesine yakın, tozlu ve ıssız bir yer gibi. Burada Elektrik Müzesi de var ... hafta içi otobüs 20 işliyor, hafta sonu işe otobüs 62. İleride tramvay hattı buraya uzatılacak.

Resim
Bu araç hakkında pek bir şey anlatamayacağım. Fransa'nın (o zamanki) Doğu tren şirketi tarafından işletilmiş (EST).

Resim
Aynı araçtan bir kare daha.

Resim
Holde çok eskiden eskiye kadar değişik araçlar duruyor. Buradakisi biraz daha eski bir tip.

Resim
Vagonların içine girmek genelde mümkün değildi (bir kaçı hariç). O yüzden kapalı camdan resim çekmek gerekti. Kamerayla flâşzız çekmek güzelce mümkün, ama camdaki yansımaları açı olarak yok edemedim. Bu bir salon vagonu.

Resim
Vagonların duvar ve tavan işlemelrine bir bakınız.

Resim
Fonksyonu tam ne, unuttum. Çekici, elektrikli miydi, onu şimdi tam çıkaramıyorum, ama içi bayağı ıvır zıvırlıydı.

Resim
Yanlış anlamadıysam, bu bir kar tünel kazarıydı, yani "hafif TBM" :-)

Resim
Solda eski bir salon vagonu, ortada sahnelik bir istasyon binası.

Resim
(Harpte?) deray edip devrilmiş bir lokomotif. Altını çekmek için çok elverişliydi.

Resim
Bir yönden detaylara ...

Resim
Öte yönden de ...

Resim
Eski bir vagon, bu tiplerde her kompartımanın kendi iki kapısı vardı.

Resim
Bu şeyle ne taşınıyordu, bilmiyorum. Değişik el arabaları duruyordu orada, bazıları bilhassa mutbağa yemek, diri et (canlı) yetiştirmek içindi. Bu biraz çay simit andırıyor :-)

Resim
Çiftkatlı vagon, altı kapalı, üstü açık.

Resim
Sağda lüks bir yemek vagonu.

Resim
İnsanın âşık olabileceği bir lokomotif. 1-4-2 mi, yoksa 2-4-2 mi, onu şimdi tam göremiyorum (bu numaralar tekerlek gruplarını gösteriyormuş, o kadarını öğrendik orada).

Resim
Ve bir tane daha yemek salonu, üstteki vagon muydu, başkası mıydı, şimdi çıkaramadım. Müzede fazla heyecanlanıp, kaza ile, gösterilen istikametten gitmedim de, herşey alt üst oldu ...

Resim
Bu da mutbak arka kısmı, burada lavabo ve fincanlar var; bir ötede ise yemekleri pişirmek için ocak alanı bulunuyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mulhouse Demiryolu Müzesi (Bölüm II) [belgele

Mesaj gönderen alabay » 14 Nis Sal, 2009 14:17

Ve ikinci bölüm:

Resim
Müzeye girerken ceketlerimizi yanımıza almamızı tembih etmişlerdi, dışarısı 23º olduğu hâlde, "arkadaki" hol ~6º imiş. Hakikaten 6º miydi, onu bilmiyorum, ama soğuktu, evet. Belki, araçları sabit bir sıcaklık derecesinde tutmak istiyorlar. İkinci hole girince, ilk merhabalaşma şu (sun'î) "dumanlı" lokomotif ile.

Resim
Buharlı lokomotif nasıl işler diye bu kesit yapılmiş. Bu ama yeni değil, çok eskiden, bu lokomotif bilhassa bu şekile sokulmuş ve halka sunulmuş. Olsa olsa, sadece o ışıklar yenidir.

Resim
Solda kömürden ısı yükseliyor, sağdan gelen soğuk suyu kazanda buharlaştırıp, sistemi çalıştırıyor (basitçesi).

Resim
Şimdi insan daha iyi anlayıp, bakabiliyor.

Resim
Daha da eski, sürücü mahallisi açık bir lokomotif.

Resim
Lüks üç kompartımanlı bir vagon. Tam bir ray faytonu. Şu ayak ısıtıcılarına bakınız!

Resim
Komünikasyonu yapmak için kullanılan telefonlar ve telefon santrali.

Resim
Çok sevilen, eski bir "aerodinamik" (!) buharlı lokomotif.

Resim
Bu tip lokomotiflerde arkadaki kömürlük vagonundan şuraya kömürler doldurulurdu. Kömürler burada yanarak, su/buhar sistemini işletirdi. Ne yazık ki çekemediğim bir de alt tarafta kocaman bir kapak var, oradan da küller atılıyordu. Yanısıra, onu da çekemedim (akü bitti), alt kısımda harika bir paratoner de var, kocaman bir fırça şeklinde.

Resim
Kömürleri attıktan sonra şurayı burayı biraz kurcalamak lâzım, sonra her şey yolunda gider :-) Aramızda, böyle bir aracı kullanmak için -bence- bayağı beyin ister!

Resim
Estetiğine hayran kaldım. Eski tarz göstergeler.

Resim
Yine bir çiftkatlı vagon, altı ikinci, üstü üçüncü sınıf.

Resim
Bu eski istasyon saatini hanım sayesinde ve isteği üzeri çektim.

Resim
Onu bilmez, bunu bilmez diyeceksiniz, ama bu aklımda kaldı ... bu aracı, yarış arabası yapımında dünya krizi (!) yüzünden zorlanan Bugatti yaptı. SNCF XB 1000 (Vikisi varmış), raybüs ve 1933 ile 1958 arası işlemiş. Çok harika bir araç, tekerlek ile tekerlek çelenki arası meselâ lâstikli. 172 km/h hız yapıyordu.

Resim
Bu vagonu merak atmiştim, ama ahizem arızalıydı. Bana biraz banliyö treni havası verdi. Göze çarpan, korkunç büyük olmasıydı.

Resim
Bu da bence kısa ve orta uzunluktaki hatlarda kullanılan raybüs tipinden bir araç.

Resim
Burada, raybüs tipinde bir aracın ön kısmını kesip, sunmuşlar. Böylece motorun ve sistemin çalişması üç dilde (FR, EN, DE) anlatılıyor.

Resim
Motora önden bakış. İçe de bir bakışı var, o şimdi burada sunulmamış durumda, eğer merak eden varsa, şu ve şu konuya/modele ilâve resim var mı diye sorabilir (resim numarasın gerek).

Resim
Yine Bugatti'miz ve önünde duran, ilk geçtiğimde görmediğim (gözden kaçırdığım) kocaman bir elektro-lokomotif.

Resim
Bu, Fransız devlet başkanının vagonu. Yanılmıyorsam, de Gaulle'ündü. değişik bölümleri var, burası karşılama yeri.

Resim
Burası da yatak odası. Duşu ve çalışma odası burada sunulmadı şimdilik.

Resim
Akümün biteceğini bilmiyordum, işte çekebildiğim son resim ... eski bir elektro-lokomotif.

Evet, şimdilik bu kadar.

B. Alabay

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1577
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Re: fr-D.22 » Mulhouse Cité du Train Demiryolu Müzesi [belgeleme]

Mesaj gönderen kemal » 07 Ara Pzt, 2020 14:46

Covid olmasaydı geçen yaz ben de Cité du Train'e gidecektim. Çok güzel resimler, eline sağlık. Burada bir de otomobil müzesi var. O da muhteşem:
Cité de l'Automobile. Kısmetse ilerde görürüz...

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Re: fr-D.22 » Mulhouse Cité du Train Demiryolu Müzesi [belgeleme]

Mesaj gönderen alabay » 07 Ara Pzt, 2020 18:00

Onbir sene mi geçmis yine?! Offf, korkunç.

Cevapla

“Toplu Taşıma Müzeleri” sayfasına dön