ank-RS.06 » Ankara 2023 Raylı Sistem Düşünceleri

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

ank-RS.06 » Ankara 2023 Raylı Sistem Düşünceleri

Mesaj gönderen cemedede » 19 Ağu Prş, 2010 17:30

Geçtiğimiz günlerde Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin internet sitesine bakarken siteye 2023 Nazım İmar Planı'nın eklenmiş olduğunu gördüm. Planı incelerken gördüğüm sadece şehrin merkezden çevreye doğru ciddi biçimde yayılması değildi, ayrıca bu yayılmaya uygun raylı sistem projeleriydi. Planlara göre mevcut raylı sistem inşaatlarından başka Temelli'ye, Mamak-Doğukent'e, Siteler-Karapürçek'e, Pursaklar-Havalimanı-Çubuk'a, Etlik'e, Dikmen'e, Ayaş'a, Elmadağ'a ve Çiğdem'e raylı sistem projeleri vardı. bunların dışında planlarda olmayan, fakat Melih Gökçek'in geçmişte sıklıkla bahsettiği tramvay projeleri de var.

Ben de bunlardan hareketle, bir Ankaralı olarak kendi şehrimde (2023 yılına yetişmese de) görmek istediğim raylı sistem ağını tasarladım. Google Earth sayesinde şehrin yer şekillerine göre eğimin sorun olmaması için güzergahları birkaç kez değiştirdim. Umarım beğenirsiniz.

Not: Rahat açıklayabilmek için mesajlara böldüm düşüncelerimi, umarım site kurallarına göre bu bir sorun teşkil etmez. Sürç-ü lisan edersek affola.
En son cemedede tarafından 20 Ağu Cum, 2010 00:13 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

1) Mevcut Raylı Sistemler ve Süren İnşaa

Mesaj gönderen cemedede » 19 Ağu Prş, 2010 18:39

Şu anda Ankara'da 14 kilometrelik bir metro, 8 kilometrelik bir hafif raylı sistem hattı işletimdedir. Bunun dışında da yaklaşık 37 kilometrelik bir banliyo sistemi vardır. Mevcut sistemin şehir içi trafiğinde yarattığı korkunç rahatlamayı özellikle Kızılay- Beşevler arası trafikte ömür harcamış büyüklerimiz sıklıkla anlatırdı. Aynı şekilde OSTİM ve Batıkent projelerinin başarıya ulaşmasında da metronun rolü büyüktür.

Resim
Resim
Resim
Resim

2001-2004 arası, bugün çok da eleştirilen bir şekilde ardı ardına üç raylı sistem inşasına başlandı. İlk başta ciddi bir hızla giden çalışmalar zamanla tavsadı ve sonuçta kaynak yetersizliğinden devlete devredilmek zorunda kalındı. Bu hatlar 16 km'lik M2-Çayyolu Metrosu, 15 km'lik M3-Sincan metrosu ve 8.5 km'lik M4-Keçiören Metrosu'dur.

Resim
Resim
Resim

ABB'nin projelendirmesine göre Keçiören Metrosu olarak da anılan M4 Hattı, M1'in Atatürk Kültür Merkezi İstasyonu'ndan A1'in Tandoğan istasyonuna bağlanacaktı. Ancak Yüksek Hızlı Tren projeleri için yapılması planlanan yeni Hızlı Tren Garı'na metronun bağlanmasını isteyen Ulaştırma Bakanlığı, bu hattın güzergahını garın altından geçecek bir hatla M2'nin Necatibey istasyonu'na bağlanabilecek şekilde revize edilmesini ileri sürdü.

Bu öneriden hareketle ilk metro önerimize geçiyoruz:

AKM-Gar-Anıtkabir-Necatibey Metro Hattı:

Resim

Tamamı muhtemelen TBM ile geçilecek bu hat, yaklaşık 3.5 km. uzunluğunda olacak. Bu hattın nasıl plandığıyla ilgili şu anda herhangi bir bilgimiz olmasa da özellikle Gar-Maltepe ortak istasyonu ile M2 Necatibey istasyonu arasındaki 2 km'lik bölümde herhangi bir istasyon olmama olasılığı dikkati çekmektedir. Halbuki her yıl binlerce turist çeken Anıtkabir'in ve Bahçelievler-Maltepe yöresinin henüz raylı sistemden istifade edemeyen yörelerinin yararlanabileceği bir metro istasyonu gerçekten çok yararlı olabilir. Bu sebepten kendi raylı sistem düşüncemde, Akdeniz Caddesi'nin Anıtkabir önünden geçen kısmına bir adet metro istasyonu öngördüm.

(devam edecek...)

Not: Müsade almadan resimlerin boyutlarını düzelterek yükledim ama tıklanınca yine sizin verdiğiniz büyük boyutları görüntülenebiliyor, umarım sorun olmaz.

Esat
En son cemedede tarafından 20 Ağu Cum, 2010 00:15 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

2) Yüksek Öneme Sahip Raylı Sistem Projeleri

Mesaj gönderen cemedede » 19 Ağu Prş, 2010 19:27

Eğer her şey yolunda giderse mevcut inşaatlar bittiğinde Ankara aşağıdaki resimdeki gibi bir raylı sistem ağına sahip olacak.

Resim

Hoş duruyor değil mi? Ancak bu manzara ne yazık ki Ankara'nın sıkıntılarını orta vadede çözecek gibi değil. Özellikle şehrin doğusuna ve güneyinde raylı sistemlerde ciddi bir eksiklik göze çarpmakta. Dolayısıyla mevcut inşaatlar bittiğinde, muhtemel raylı sistem planlamalarında bu bölgeye ağırlık verilmesi gerektiğine inanıyorum.

a) Ankaray'ın Mamak'a uzatılması: A2

Resim

Bugün Kızılay ve Sıhhıye merkezli kalkan otobüslerdeki yoğunluğa bakarsanız, özellikle Abidinpaşa ve Ege mahallesi otobüslerinde ciddi bir yoğunluk görebilirsiniz. Son dönemde buralardaki gecekonduların yerini çok katlı binalara bırakmasıyla ve özellikle Ege Mahallesi'nin nüfusunun ciddi oranda artmasıyla pik saatlerde Kolej, Kurtuluş ve Cebeci kavşakları kilitlenme noktasına gelmektedir. ABB'nin mevcut inşaatların bitiminden sonra yeni bir raylı sisteme başlayıp başlamayacağı, ya da başlarsa bile nasıl bir projeye başlayacağı henüz belli değil. Benim önerim, ileride başlayacak Doğukent projesini ve özellikle Durali Alıç bölgesinde yapılması plananan alışveriş-iş merkezleri ve IKEA gibi projeleri destekleyebilecek bu hattın öncellikli olması yönündedir.

Bu şekliyle yapılırsa 7.2 km. uzunluğunda olacak bu hat, mevcut Ankaray'ın(A1) son istasyonu Dikimevi'nden başlayarak Abidinpaşa ve Saimekadın üzerinden Natolyolu'na ulaşmakta, oradan da Mutlu ve Ege mahalleleri üzerinden Durali Alıç'taki Metro market civarında sona ermekte. Çoğunluğu Nato Yolu'nun altından gittiği için aç-kapa olarak inşa edilebilecek, dolayısıyla maliyeti nispeten az bir proje olarak göze çarpmakta.

b) Etlik'e Raylı Sistem

Her ne kadar Keçiören Metrosu'na yakın olsa da, nüfus yoğunluğu yüzünden çarpık şehirleşmenin en yoğun olduğu yerlerden biri olan Etlik'teki trafik sıkıntısını çözmek için, ayrı bir raylı sisteme ihtiyac olduğu görülmekte. Özellikle Kasalar'a planlanan sağlık kampüsü ve daha da artacak nüfus yoğunluğuyla ilerleyen zamanlarda bu bölgenin ulaşım sorununun çözülmesi önem arz etmekte.

Çözüm yolları konusunda farklı görüşler var elbette. ABB'nin planlarına göre Keçiören Metrosu'nun Dışkapı istasyonundan başlatılacak bir raylı sistemin Etlik Caddesi üzerinden götürülmesi düşünülmüş. Ancak caddenin Aşağı Eğlence kısmından başlayan ve yer yer yüzde 10-11'e çıkabilen bir eğim sorunu varken, ne tür bir raylı sistem ile bu sorunun aşılabileceğini elbette ki sitemizdeki ustalarımıza bırakıyoruz.

Resim


Bunun dışında Melih Gökçek'in bir zamanlar gündeme getirdiği Akay-Etlik veya Kuğulu-Etlik gibi tramvay projeleri de var. Bu tür projelerin; hem caddelerin tramvay geçişi için yeteri kadar geniş olmaması, hem de yükseltisi bol bir şehir olan Ankara'da eğim konusunda hassas olan tramvay gibi bir taşıtın çalıştırılmasındaki zorluklar yüzünden çok da üzerinde durulmadı. Bununla birlikte, lastik tekerlekli tramvayların %13 eğime kadar çıkabildikleri düşünüldüğünde bu projeler de değerlendirilmesi gereken bir alternatif olarak göze çarpmakta.

Başka bir öneri de 1985'te yapılmış Ulaşım Ana Planı'na göre Maltepe'den başlayacak bir hat ile Etlik'in Ankaray şebekesine dahil edilmesi. Ancak hem yolcu sayısı bakımından bir hafif raylı sistemin bu yoğunluğu kaldıramayacak olması, hem de Keçiören Metrosu'nun devamı olarak yapılması muhtemel AKM-Necatibey Metrosu'nun bu metronun yapımını imkansızlaştıracağı da göz önüne alınmalıdır.

(devam edecek...)
En son cemedede tarafından 20 Ağu Cum, 2010 00:17 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
tahir93
Aylık Paso
Mesajlar: 99
Kayıt: 26 Eyl Cmt, 2009 05:51

öneriler

Mesaj gönderen tahir93 » 19 Ağu Prş, 2010 22:11

"cemede" kesinlikle etlik ve tuzluçayır uzatmalarında tamamiyle benim fikirlerime sahipsiniz, çok teşekkür ederim :D benim bir fikrim de ankaray kurtuluş istasyonunundan siteler yönüne çıkan bir dal, birazdan çizimimi paylaşacağım :)

Kullanıcı avatarı
tahir93
Aylık Paso
Mesajlar: 99
Kayıt: 26 Eyl Cmt, 2009 05:51

ankaray dal

Mesaj gönderen tahir93 » 19 Ağu Prş, 2010 22:39

Resim

aslında esas haritam bu değil, google maps hata verdiğinden gerçek haritamı koyamadım, benim aslında çok önerim var.. :D

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

3) Orta Ölçekte Öneme Sahip Raylı Sistem

Mesaj gönderen cemedede » 19 Ağu Prş, 2010 23:07

Etlik hattının ABB'nin planlarına göre yapılacağını varsayarsak hatlar bittiğindeki görüntü şu şekilde olacaktır: (çok kalabalık yarattığı için istasyon isimleri çıkarılmıştır)

Resim

Bu haliyle Ankara'nın orta vadede raylı sistem ulaşımı, otobüslerle ve dolmuşlarla beraber büyük oranda hallolacaktır. Ancak, özellikle kent merkezindeki trafik sorununu, dolmuş-otobüs keşmekeşini halletmek ve Ankara halkına sağlıklı ulaşım imkanları kazandırmak için yeni hatlar düşünmek de yararlı ve gereklidir.

1) Dikmen-Öveçler Metrosu(M5)

Resim

Ankara Raylı Sistem Ağı'nda bu kadar hat planlanmasına rağmen göze çarpan eksiklerden biri de, kentin güneyin bu projelerden minimum ölçüde istifade edebildiğidir. Maalesef ki Çankaya-Dikmen-Gaziosmanpaşa yörelerini yükseltisi raylı sistem çıkarılmasını maliyet olarak oldukça güçleştirmekte. Ancak bu semtlerin içinden geçen vadiler bize kimi zaman büyük kolaylıklar sunabilmekte.

Dikmen Metrosu da ABB'nin planlarına göre işte böyle bir vadiden, şu anda gecekondulardan arındırılma sürecinde olan, yakın zamanda üzerine bir rekreasyon alanı kurulması plananan Öveçler Vadisi'nden geçirilecek. Genelde otobüslerin ve dolmuşların kullandığı güzergah olan Dikmen Caddesi'nin eğimden dolayı kullanılaması her ne kadar bu metronun işlevselliğini düşürücü bir etkense de yoğun ring hatları kullanılarak hem Dİkmen hem de yeni gelişen Cevizlidere yörelerine hitap edebilecek bir proje olabilir. 6 km. uzunluğundaki bu projenin bir ilginç özelliği de, Milli Müdafaa Caddesi sonuna yapılması planlanan yeni bir peron ile Kızılay İstasyonuna, eğer AkM-Necatibey hattı kesinlik kazanırsa da Ayrancı istasyonundan sonra Necatibey istasyonuna bağlanmasıdır. Böylece Dikmen'den kalkan bir tren hem Keçiören'e, hem de Kızılay'a gitme imkanına sahip olabilecektir.

2) Ankaray'ın Yüzüncü Yıla uzatılması (A3)

Resim

Çok da önemli bir uzatma gibi görünmese de özellikle kentin yeni cazibe merkezlerinden olan Çukurambar'ı ve yoğun bir öğrenci ve dar gelirli nüfüsuna da sahip olan Yüzüncü Yıl'ı merkeze bağlamak bakımından yararlı olabilecek bir hattır. 2 km. uzunluğa sahip olan bu hattın güzergahının da ABB tarafından boş tutulması dolayısıyla çabukça bitirilebilecek bir hat olarak görünüyor.

3) Ankaray'ın Siteler'e uzatılması (A4)

Resim

Bir önceki mesajda teknomanyak93 adlı kullanıcımızın önerisine çok benzer bir hat olarak ABB'nin sitesinde yer alıyor bu hat. Kurtuluş Ankaray-Banliyö ortak istasyonundan sonra Ankaray'dan ayrılan bir kol üzerinde giden bu hat, Aynı zamanda bu dönemlerde kentsel dönüşüm projeleriyle gündeme gelen Altındağ,Siteler ve çevresinin gelişimi için oldukça faydalı olacaktır. Ankaray ile direk bağlantı içinde olması sebebiyle de Yüzüncü Yıl'dan kalkan bir trenin hem Durali Alıç'a hem de Ulubey'e kadar gidebilmesi mümkün olabilecektir.

4) Kuzey Ankara-Pursaklar Metrosu(M6)

Resim

Özellikle son dönemlerde TOKİ'nin bu çevrede gerçekleştirdiği muazzam projelere ve yeni ilçe olan Pursaklar'daki başdöndürücü gelişmelere bakacak olunursa, uzun vadede hem bu çevredeki yolcu yükünü merkeze rahat taşımak için, hem de Esenboğa Havalimanı ve civarına rahat ulaşım için buraya da bir raylı sistem yatırımı yapılabilir. M&'ün Belediye istasyonundan itibaren ayrılacak bir hat ile Hasköy üzerinde Kuzey Ankara ve Pursaklar'a gidebilecek olan 10 km uzunluğundaki bu hattın yine de özellikle Çevre Yolu sonrasındaki kısmının fizibil olup olmadığına dair ciddi çalışmalar gerekebilir. Yani bu hat gerekli görülürse Kuzeykent 2 istasyonu civarında sonlandırılarak Pursaklar ve Esenboğa'dan gelen yolcuların buraya aktarımı sağlanabilir.

Bu hattın yaapımıyla Dikmen'den çıkan birinin hem Kızılay'a, hem Keçiören' hem de Pursaklar/Kuzey Ankara'ya gidebilmesi teorik olarak mümkün olabilecektir.

5) Banliyö Uzatmaları: Polatlı-Elmadağ-Ayaş

Bu konuda ön çalışmalar halen daha sürse de ABB'nin sitesinde bsnliyö sistaminin 2023'te Temelli-Elmadağ arası çalıştırılabileceği, ayrıca Ayaş Tüneli bitirilebilirse bir koldan da Organize Sanayi-Yenikent üzerinden Ayaş'a da ulaşılabieceği planlanmış durumda. Ben bunu bir adım daha ileri taşımak istiyorum ve banliyö sisteminin gerekirse Raybüs'lerle taşımak gerekse bile 90000 nüfüslu Polatlı'ya ulaşması gerektiğini düşünüyorum.

Bu uzatmalar yapılırsa Ankara banliyö sisteminin yaklaşık 155 km. uzunluğunda olması bekleniyor! inanılmaz bir rakam değil mi?

(devam edecek...)
En son cemedede tarafından 20 Ağu Cum, 2010 00:20 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
tahir93
Aylık Paso
Mesajlar: 99
Kayıt: 26 Eyl Cmt, 2009 05:51

güney aksı

Mesaj gönderen tahir93 » 19 Ağu Prş, 2010 23:16

evet ben de güney aksına raylı sistem çıkarmakta çok zorlandım çizim yaparken, dikmeni ve balgatı raylı sisteme bağlamıştım ama güneydoğu yani mesela esat,nenehatun gibi yerleri bağlayamamıştım, eğimden daha büyük bir problem var, istasyon inşa edicek yer yok ! ama büyükşehir'in çizimlerini çok beğendim ve yeterince tatmin oldum, muhtemelen artık kendi hayali çizimlerimi yapmayı bırakacağım :D

Kullanıcı avatarı
tahir93
Aylık Paso
Mesajlar: 99
Kayıt: 26 Eyl Cmt, 2009 05:51

pursaklar

Mesaj gönderen tahir93 » 19 Ağu Prş, 2010 23:19

büyükşehir'in özellikle pursaklar uzatması benimkine aşırı benziyor, tek fark, ben dışkapıdan başlatmıştım :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 19 Ağu Prş, 2010 23:37

Arkadaşlar gün boyu yoktum, mesajları tam okuyamadım, bir de resimler hali ile biraz geniş olduğu için benimde gözler bu ara bozuk olduğu için :D algı sorunu yaşıyorum. Ben size resim yüklemeyi açayım bir ara, hatlar ile ilgili ayrıca bir şeyler yazacağım Ankara' yı pek bilmiyorum fakat sizin mesajlarınızdan ve resimlerden yola çıkarak bir iki şey yazabilirim diye umuyorum.

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

4) Uzun Vadede Metro Planlamaları

Mesaj gönderen cemedede » 19 Ağu Prş, 2010 23:52

Bütün orta ölçekli metro planlarımızı gerçekleşmiş varsaydığımızda ortaya muazzam bir tablo çıkıyor desek yeridir:

Resim

Dile kolay:

73 kilometre metro
23 kilometre hafif raylı sistem
155 kilometre banliyö
4 kilometre tramvay

Manzara fevkalade, ancak geleceğin Ankara'sını bugünden planlamak istiyorsak yeni projeleri de düşünmemiz gerekir. Paylaşmak isteyen herkes bu konuda değişik fikirlerini bu başlığa yazabilir. Aklımdaki birkaç uzun vadeli raylı sistem projesini sizinle paylaşmak isterim:

a) Bir hayal: Çankaya Metrosu?

Resim

Muhtelif mesajlarda da bahsedildiği üzere Ankara'nın güneyindeki raylı sistem eksiği her ne kadar Dikmen Metrosu'yla bir nebze olsun gideriliyorsa da özellikle Kavaklıdere, Esat, Gaziosmanpaşa gibi yerlere raylı sistem yapımı nispeten zor görünüyor. Her ne kadar yoğun yapılaşma ve yer şekilleri ciddi engeller oluşturmayı sürdürse de tümüyle TBM ile yapılabilecek ve istasyonların rakımları bakımından birbirine çok yakın olduğu bir hat inşa edilebilir. Tunalı gibi ciddi çekim merkezlerine ve Bağcılar, Küçükesat, Kavaklıdere, Seyranbağları gibi yoğun orta-üst sınıf yerleşim yerlerine hitap edebilecek bu metronun, bölgedeki yoğun otobüs-dolmuş trafiğini de azaltacağını düşünüyorum.

Bu metro Ayrancı istasyonundan Dikmen hattına, daha doğrusu M4-M5-M6 projelerinin birleşimiyle oluşan hatta bağlanacaktır. Bununla birlikte mevcut hattaki dallanma yoğunluğunu da göz önüne alarak bu hattın Ayrancı istasyonuna üçüncü bir peron eklenerek de bağlanabileceği göz önüne alınalıdır.

b) Çankaya-Altındağ-Mamak Tramvayı(Metrobüsü?)

Resim

Melih Gökçek'in 2009 Yerel Seçimleri öncesi ileri sürdüğü projelerden biri olmasına rağmen bunu uzun vadeli projelerin içine eklememin sebebi, bu yöredeki yolcu talebinin henüz Konya-Samsun Yolu'nu baştan başa kat eden bir tramvay hattı için yeterli olmayışını düşünmemdi.. Fakat Konya-Samsun yolu ile kesişen raylı sistem bağlantıları çoğaldıkça bu yolcuları aktarma için derleyecek ve bu yolun her geçen gün artan araç yükünü azaltacak bir çözüme ihtiyaç duyuldu. Yaklaşık 19 kilometre uzunluğu olacak olan bu hattın, kapasitesine göre tramvay ya da metrobüs hattı olarak kurulması düşünülebilir.

c) Pursaklar-Esenboğa Havalimanı Monorayı

İlerleyen zamanlarda Esenboğa Havalimanı'nın kapasitesinin artması, yolcuların daha konforlu ve hızlı biçimde taşınmasını gerektirebilir. M&'nın muhtemel son durağı Pursaklar'dan Esenboğa Havalimanı'na uzanacak yaklaşık 12 km.lik bir monoray hattı ile bu sorun giderilebilir. Bu hattı değişen tren teknolojilerine bağlı olarak yüksek hızlı başka bir alternetif ile değiştirilmesi mümkün olabilir.

d) Çayyolu-Yaşamkent-Ballıkuyumcu-Temelli Metro uzatması

Bu yöredeki muhtemel site ve toplu konut yatırımları ile Disneyland gibi büyük turist çekebilecek yatırımlar çoğalırsa Çayyolu Metrosu son durağından itibaren kademe kademe Eskişehir Yolu çevresinden Temelli'ye uzatılabilir. Bu uzatmalar yapılırken Fransa'daki RER gibi bir sistem düşünülebilir.

e) Siteler-Karapürçek/Siteler-Kuzeykent bağlantıları

Ankara'nın yükselen değerlerinden Karapürçek ve çevresinin gelişimi ve aynı zamanda Yıldıztepe-Yenidoğan yöresinde yapılacak muhtemel kentsel dönüşümler ile birlikte düşünülebilecek bir hat.

Teşekkür ederim.
En son cemedede tarafından 20 Ağu Cum, 2010 00:25 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

cemedede
Abonman
Mesajlar: 18
Kayıt: 21 Oca Prş, 2010 14:00

Mesaj gönderen cemedede » 19 Ağu Prş, 2010 23:57

İlginiz için teşekkür ederim sayın teknomanyak93, benim de en zorlandığım planlardan biri bu oldu. Esasında Etlik Hattının Akay-Etlik veya Kuğulu-Etlik tramvay hattı olarak planlanması veya muhtemel bir Gaziosmanpaşa-Hoşdere-Ayrancı tramvay hattı da düşünülebilirdi ancak bölgedeki caddelerin genişliğine baktıkça bunların pek olası olmadıklarını gördüm. Yine de önerilere açığım, lütfen eleştirilerinizi ve önerilerinizi dilediğiniz gibi yansıtabilirsiniz. :D :idea:
En son cemedede tarafından 20 Ağu Cum, 2010 00:26 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
tahir93
Aylık Paso
Mesajlar: 99
Kayıt: 26 Eyl Cmt, 2009 05:51

dallar

Mesaj gönderen tahir93 » 20 Ağu Cum, 2010 00:00

en çok çankaya metrosu fikrini beğendim, kendi fikriniz mi?

Cevapla

“Metro Önerileri” sayfasına dön