Etlik hattının ABB'nin planlarına göre yapılacağını varsayarsak hatlar bittiğindeki görüntü şu şekilde olacaktır: (çok kalabalık yarattığı için istasyon isimleri çıkarılmıştır)
Bu haliyle Ankara'nın orta vadede raylı sistem ulaşımı, otobüslerle ve dolmuşlarla beraber büyük oranda hallolacaktır. Ancak, özellikle kent merkezindeki trafik sorununu, dolmuş-otobüs keşmekeşini halletmek ve Ankara halkına sağlıklı ulaşım imkanları kazandırmak için yeni hatlar düşünmek de yararlı ve gereklidir.
1) Dikmen-Öveçler Metrosu(M5)
Ankara Raylı Sistem Ağı'nda bu kadar hat planlanmasına rağmen göze çarpan eksiklerden biri de, kentin güneyin bu projelerden minimum ölçüde istifade edebildiğidir. Maalesef ki Çankaya-Dikmen-Gaziosmanpaşa yörelerini yükseltisi raylı sistem çıkarılmasını maliyet olarak oldukça güçleştirmekte. Ancak bu semtlerin içinden geçen vadiler bize kimi zaman büyük kolaylıklar sunabilmekte.
Dikmen Metrosu da ABB'nin planlarına göre işte böyle bir vadiden, şu anda gecekondulardan arındırılma sürecinde olan, yakın zamanda üzerine bir rekreasyon alanı kurulması plananan Öveçler Vadisi'nden geçirilecek. Genelde otobüslerin ve dolmuşların kullandığı güzergah olan Dikmen Caddesi'nin eğimden dolayı kullanılaması her ne kadar bu metronun işlevselliğini düşürücü bir etkense de yoğun ring hatları kullanılarak hem Dİkmen hem de yeni gelişen Cevizlidere yörelerine hitap edebilecek bir proje olabilir. 6 km. uzunluğundaki bu projenin bir ilginç özelliği de, Milli Müdafaa Caddesi sonuna yapılması planlanan yeni bir peron ile Kızılay İstasyonuna, eğer AkM-Necatibey hattı kesinlik kazanırsa da Ayrancı istasyonundan sonra Necatibey istasyonuna bağlanmasıdır. Böylece Dikmen'den kalkan bir tren hem Keçiören'e, hem de Kızılay'a gitme imkanına sahip olabilecektir.
2) Ankaray'ın Yüzüncü Yıla uzatılması (A3)
Çok da önemli bir uzatma gibi görünmese de özellikle kentin yeni cazibe merkezlerinden olan Çukurambar'ı ve yoğun bir öğrenci ve dar gelirli nüfüsuna da sahip olan Yüzüncü Yıl'ı merkeze bağlamak bakımından yararlı olabilecek bir hattır. 2 km. uzunluğa sahip olan bu hattın güzergahının da ABB tarafından boş tutulması dolayısıyla çabukça bitirilebilecek bir hat olarak görünüyor.
3) Ankaray'ın Siteler'e uzatılması (A4)
Bir önceki mesajda
teknomanyak93 adlı kullanıcımızın önerisine çok benzer bir hat olarak ABB'nin sitesinde yer alıyor bu hat. Kurtuluş Ankaray-Banliyö ortak istasyonundan sonra Ankaray'dan ayrılan bir kol üzerinde giden bu hat, Aynı zamanda bu dönemlerde kentsel dönüşüm projeleriyle gündeme gelen Altındağ,Siteler ve çevresinin gelişimi için oldukça faydalı olacaktır. Ankaray ile direk bağlantı içinde olması sebebiyle de Yüzüncü Yıl'dan kalkan bir trenin hem Durali Alıç'a hem de Ulubey'e kadar gidebilmesi mümkün olabilecektir.
4) Kuzey Ankara-Pursaklar Metrosu(M6)
Özellikle son dönemlerde TOKİ'nin bu çevrede gerçekleştirdiği muazzam projelere ve yeni ilçe olan Pursaklar'daki başdöndürücü gelişmelere bakacak olunursa, uzun vadede hem bu çevredeki yolcu yükünü merkeze rahat taşımak için, hem de Esenboğa Havalimanı ve civarına rahat ulaşım için buraya da bir raylı sistem yatırımı yapılabilir. M&'ün Belediye istasyonundan itibaren ayrılacak bir hat ile Hasköy üzerinde Kuzey Ankara ve Pursaklar'a gidebilecek olan 10 km uzunluğundaki bu hattın yine de özellikle Çevre Yolu sonrasındaki kısmının fizibil olup olmadığına dair ciddi çalışmalar gerekebilir. Yani bu hat gerekli görülürse Kuzeykent 2 istasyonu civarında sonlandırılarak Pursaklar ve Esenboğa'dan gelen yolcuların buraya aktarımı sağlanabilir.
Bu hattın yaapımıyla Dikmen'den çıkan birinin hem Kızılay'a, hem Keçiören' hem de Pursaklar/Kuzey Ankara'ya gidebilmesi teorik olarak mümkün olabilecektir.
5) Banliyö Uzatmaları: Polatlı-Elmadağ-Ayaş
Bu konuda ön çalışmalar halen daha sürse de ABB'nin sitesinde bsnliyö sistaminin 2023'te Temelli-Elmadağ arası çalıştırılabileceği, ayrıca Ayaş Tüneli bitirilebilirse bir koldan da Organize Sanayi-Yenikent üzerinden Ayaş'a da ulaşılabieceği planlanmış durumda. Ben bunu bir adım daha ileri taşımak istiyorum ve banliyö sisteminin gerekirse Raybüs'lerle taşımak gerekse bile 90000 nüfüslu Polatlı'ya ulaşması gerektiğini düşünüyorum.
Bu uzatmalar yapılırsa Ankara banliyö sisteminin yaklaşık 155 km. uzunluğunda olması bekleniyor! inanılmaz bir rakam değil mi?
(devam edecek...)