Bildiğiniz gibi daha önce İstanbul-İzmit metrosu gibi projelerde vardı, en azından bu ayakları daha yere basan bir fikir. Evet İzmit Büyükşehir Belediye Başkanı ile yapılan röportajda İzmit' e bir kent içi raylı sistem kazandırmak istedikleri, kentin kapasitesi itibari ile metronun fazla olacağını düşündüklerini bunun yerine daha küçük ölçekli taşımacılık yapan Havaray (Neden havaray? Havalı diyemi? Havamı kaçırıyor? Yoksa hani yüksekte ya o yüzden mi?) bence daha doğrusu olan Monoray sistemi yapmak istediklerini belirtmiş.
Tabi hesabını kitabını iyi yapmak lazım, monoray uygulamaları gelişen teknoloji ile birlikte estetikten fazlası ile nasiplerini aldılar yani ortaya bir garabet çıkmasını bekleyemeyiz ama her halukarda kentin ortasında bir sistem olacak, bu durumda bence araştırması iyi yapılmalıdır derim, İzmit' in kent içi trafik sorunu oldukça fazla yani caddelerinde bir tramvay çalıştırmak pek makul görünmüyor, E5 üzerinde kalan bölümünde pek farkı yok aslında çünkü Bursa istikametine hitap eden bir otoban olmadığı için pek çok araç bu yolu kullanıyorlar. Dolayısı ile ilk bakışta monoray doğru çözüm gibi ama potansiyel nedir, sosyal devlet olarak zarar etsede hizmettir mi denilecek (geçti bu sosyal devirler devir kriz devri, belki Küba' da vardır ama orda da mortgage yok zaten). Bunun dışında yapılır ömrümüzde görmeye yeter ise güzel hizmet olacaktır diye düşünüyorum.
2010 yakın bir hedef, proje aşamasına geçtik deniyor, yap işlet devret kelimesinin Türkçe karşılığı "hayal" olsa gerek Übersetzen für Başar : Traume.Kocaeli’nin en önemli problemlerinden biri trafik… Beraberinde gelen şehir içi toplu ulaşım. Nüfusu hızla artan sanayi kenti yoğunda göç alıyor. Bundan dolayı bugün sorun olmaya başlayan ulaşım gelecekte daha büyük sorun olacak. İstanbul örneğinde görüyoruz. Büyük kentlerin en büyük sorunudur ulaşım. Bununla ilgili şimdiden bizim adım atmamız lazım. Mevcut karayolları şehir içi yolları ulaşımı özellikle toplu ulaşımı yeterli olmuyor. Bütün dünyada bunun örneği var. Onun için raylı sistem hem ekonomik hem sağlıklı hem güvenli sistemlerden biri.
Monoray Türkiye’de yok. Metro yer altında da olabilir yer üstünde de olabilir. Monoray bunun direkler üzerinde gideni. Yani aşağıda karayollarının kesiştiği noktada üstten gidiyor. Direkler üzerinden raylı sistem. Kazıkların üzerinde kurulu bir şekilde gidip geliyor. Altından istediğin gibi geçebiliyorsun.
Fizilibilete çalışmalarımızı bitirdik. İstanbul Teknik Üniversite’nden hocalarımızla çalışıyoruz. Şimdi proje safhasına gidiyoruz. Tabi bununla ilgili Ulaştırma Bakanlığı'ndan da gerekli müsaadeleri alıyoruz. Yani 2009 yılında bunun temelini atıp 2010 ‘da bunu gerçekleştirmiş olacağız. Çalışmaya başlayacak.
Büyük ihtimalle “yap işlet et şeklinde” düşünüyoruz.. Talipli olan şirketler var. Görüştüğümüz şirketler var. Biz bütün şartları ortaya koyacağız ve istekli olan firmaları davet edeceğiz.
Bunlarda proje ile ilgili yapılmış 3D çalışmalar, kentin üzerine giydirilmiş, yakışmışmı yakışmış, ama umarım biraz daha estetik araçlar ya da sanat binaları tasarımları yapılır.
Ropörtajın Tamamı için tıklayınız.