tr-MT.09 » Maglev Metro Yapılabilir mi?

sineque22
Mesajlar: 2
Kayıt: 26 Ağu Pzt, 2013 00:46

tr-MT.09 » Maglev Metro Yapılabilir mi?

Mesajgönderen sineque22 » 26 Ağu Pzt, 2013 00:55

Öncelikle konuyu tam olarak nereye açacağımı bilemedim.Metro hatları maglev olsa nasıl olurdu mümkünmüdür?Daha hızlı ivmelenebilir ve ve durabilir ve sarsıntısız yolculuk mümkün olabilir.Sürtünme olmadığından rayların yenilenmesi gibi bir problemde ortadan kalkar.Mümkünmüdür?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16449
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 26 Ağu Pzt, 2013 07:58

Ben maliyet açısından mümkün olduğunu sanmıyorum, bildiğim kadarı ile günümüzde yaygın kullanılmama sebebide hem kurulum hem işletme maliyetinin yüksekliğidir, ayrıca her ne kadar vınnnn diye gidiyor olsa da maliyeti düşürücü etken olarak görülen yer üstünde viyadüklere inşa edilmesinin görselliğe olumsuz etkisinden dem vuranlarda olacaktır diye düşünüyorum. Bir de şöyle bir şey söyleyeyim eğer maglev teknolojisi metro sisteminde kullanılabilir olsaydı bunu alamanlar kullanırdı :) adamlar kendi ülkesinde yapmıyor ama başka ülkelere satmaya uğraşıyorlar.

Maliyet olarak pahalı dedim ama bir sitede Çinlilerin 30 km. lik hattı km si 50 milyon dolara yaptıkları yazıyor, ülkemizde bu paraya yaklaşık 2km. metro hattı yapılabiliyor, ayrıca çin in işletmede adam başı 8 dolar aldığı yolculuk ücretide işletme maliyetini kurtarmıyormuş, yani maglev hala sadece bir şov aracıdır ve fizibil değildir, diğer taraftan maglev ile metro yu işletme olarak kıyaslamakta doğru olmaz kanımca, metro istasyon aralıklarında nerede ise hiçbir sistemde araçlar 100km/s hızı görmez ama maglev in fonksiyonunu yerine getirmesi için bu hızlara ulaşması lazım.

Sizin kıyas yaptığınız konfor açısından ele alırsak çok uzun süre önce Lineer Metro Sistemleri diye bir makale okumuştum, sanırım o tip metro hatları bir karşılık olabilir, sitemizde makale olarak varmı şimdi hatırlayamadım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 26 Ağu Pzt, 2013 08:58

Ben Berlin’deki Maglev metrosuna (çok kısa bir süre kamuya açıktı, sonra yıkıldı) binmiştim, 1989/90 sularında … bana göre hiç de öyle uçar gibi değildi, yani sarsıntısız değildi. İyi, güzel, az sesli, ama.

Ayrıca – bizde daha bütün sistemler tek bir metro sistemi olarak yapılamıyor! Bunu da ardetmeyelim. Maglevli bir metro hiçbir zaman böyle yamayla yapılamaz, para açısından ne varsa, patlatır. Almanların asıl Maglev icadı (ismini unuttum) Çin’de hakikaten bir iki hatta çalışıyor galiba. Ama boyut açısından da metro olarak pek elverişli değil, herşeyin daha büyük olması gerekirdi. Heh, aklıma geldi, Transrapid. Çok büyük bir kaza olmuştu, onunla beraber kamu zihniyeti de değişti, herkes bıktı, para yiyor, böyle inanılmaz kaza oluyor, defedin tarzında …

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16449
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 26 Ağu Pzt, 2013 09:07

alabay yazdı:onunla beraber kamu zihniyeti de değişti, herkes bıktı, para yiyor, böyle inanılmaz kaza oluyor, defedin tarzında …


Bugünün ekonomik şartlarında bile gerekliliği tartışmalıdır bana göre, ayrıca metro gibi sık duraklı, çok dur kalklı bir sistemden ziyade ancak uzun mesafeleri hızlı kat etme ya da büyük kentlerin büyük havalimanları ile kent merkezleri arasında hızlı erişim sağlamak için kullanılabilir, işletme olarak başka bir tarz düşünemiyorum ki zaten bu anlamda kıyası hızlı tren olabilir.

Harika bir teknoloji olduğunu inkar etmiyorum ama dediğim gibi yeni bir teknolojik aydınlanma yaşanıp maliyeti yarısından daha aşağı düşürülmediği sürece mantıklı bir tercih olmayacaktır.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesajgönderen Mehmet keles » 26 Ağu Pzt, 2013 12:08

Şimdi bunu iyi ayırt etmek lazım. Maglev olarak söylediğiniz transrapid ise metro olarak bunun realitesi var lakin hattı yok. Fakat lineer motorlu araç ise ki bu maglevin sürücü sistemidir. Dünyada bu şekilde çalışan metrolar mevcut..bakınız lineer metro... Ayrıca belirteyim maglev'in bu sistemlerden farkı sadece sürtünmesiz olması.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesajgönderen Mehmet keles » 26 Ağu Pzt, 2013 13:42

Bombardierin lineer metro araçları linkte,
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Innovia_Metro

sineque22
Mesajlar: 2
Kayıt: 26 Ağu Pzt, 2013 00:46

Mesajgönderen sineque22 » 26 Ağu Pzt, 2013 18:02

Açıkçası bunu düşünmemin sebebi bildiğiniz üzere şuan ki metro araçları yavaş hızlanıyor.Ne kadar istasyon aralıkları 1.6 civarı bir ortalamaya sahip olsa da çok daha çabuk ivmelenebilen maglev araçları ve çok daha etkili fren sistemleri ile işletme hızı ve ortalama hız yükseltilebilir diye düşündüm.Linner metro'nun ne olduğu hakkında bilgi verebilecek olan varmı?İngilizcem olmadığından hiçbirşey anlamıyorum.Normal metro'dan farkı nedir?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16449
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 28 Ağu Çrş, 2013 11:41

Mehmet in yüklediği yazı benimde bahsettiğim yazı idi ve açıkçası uygulaması olduğunu bilmiyordum, indüksiyon enerji beslemeli sistemler olduğunu biliyorum fakat tahriğin direkt indüksiyon sistemi daha doğrusu levitasyon ile aktarıldığını bilmiyordum, bu yazıyı bende tam olarak anlayamam zaten o kadar ingilizcemiz yok :)

Maglev ile Lineer arasındaki başlıca fark Mehmet in bahsettiği temas hadisesi, maglevde aracın hiç teması yok (bir videoda aracın yanında lastik tekerlekler vardı ama sürüş değil emniyet amaçlıydı galiba, çarpma ve olmaması için) lineer de ise tekerlek aksamı klasik sisteme benziyor, metal tekerlek metal raya temas ediyor, fark motor teknolojisinde daha bu konu açılmadan bir iki gün önce başka birisi tersten sarılan ve elektro manyetik etkili motorlardan bahsetmişti sanırım ona benzer bir yapı var, yine elektromanyetik bir bant aracılığı ile boji nin ortasında yer alan motor tahrik ediliyor ve bunlarda bildiğimiz tren tekerlek setini hareket ettiriyor. İkisi arasındaki bir diğer kıyas ve sanırım en önemlisi maliyet ve kapasitede, lineer metro maliyeti maglevden az yolcu kapasitesi ise daha geniş bir yelpazede dolayısı ile daha avantajlı, ayrıca klasik metrodan farklı olarak ani iniş çıkışlar, dik eğimler ve dar kurplarda sorunsuz ve süratli çalışıyor. Bence sizin sorularınızın cevabı Lineer Metro sistemidir, yani tam anlamı ile bir maglev sistemini metro olarak kullanmak değil, ben gerek bu linkteki makaleden gerekse okuduğum diğer yazılardan bunu söyleyebiliyorum.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesajgönderen Mehmet keles » 28 Ağu Çrş, 2013 11:55

1. Genel

Şehiriçi toplu taşımacılık sistemlerinin daha konforlu, çevre dostu ve inşaa, işletme ve bakım maliyetlerinin azaltılmasına yönelik geliştirme çabaları devamlı yapılmaktadır. Bu ihtiyaçlardan yola çıkılarak Lineer Metro Sistemleri geliştirilmiştir. Japonya ve Kanada firmalarının geliştirdiği sistemlerin toplam tek hat uzunluğu günümüz itibari yaklaşık 300 km dir.

Dünyadaki ilk LIM (Lineer Endüksiyon Motoru) teknolojisi uygulanan hat Kanada-Vancouer şehrinin SkyTrain projesidir. Sistemin ilk aşaması 1986 yılında açılmıştır ve taşıdığı yıllık yolcu sayısı 40 Milyonu aşmaktadır. Sistemi kuran firmanın diğer uygulaması ise Malezya - Kuala Lumpur da hizmetine devam etmektedir.

1990 yılında Japonya-Osaka şehri Lineer Metro sistemine kavuşmuş ve buradaki başarılı uygulamayı Tokyo şehri izlemiştir. Birkaç hat ise inşaa aşamasındadır.

Lineer metro sistemi kapasite olarak orta ölçekli yolculuk ve mesafeli taşımalar için uygundur. Ağır metro sistemlerinin yarı kapasitesi olan 35.000 pphpd trafik kapasitesini karşılayabilmektedir.

Lineer motor tahrikli, çelik tekerlek-raylı sürücülü / sürücüsüz olan bu sistemler tünel boyutunu küçültmesi, daha dik eğimleri tırmanabilmesi ve daha dar kurblardan dönebilmesi özellikleri ile birçok Büyükşehirin ilgisini çekmektedir.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesajgönderen Mehmet keles » 28 Ağu Çrş, 2013 11:55

2. Sistemin Avantajları

Lineer metro sisteminin avantajları:

1. Daha dik eğimleri (max. %8 ) tırmanabilme ve daha küçük yarıçaplı (min. 80 m) kurpları dönebilme özelliği dolayısı ile daha esnek hat planlaması daha az özelleştirme yapılmasını sağlaması.

2. Adezyonsuz tahrik sisteminden dolayı yüksek ivmelenme ve frenleme değerleri,
3. Zor hava koşullarından etkilenmeme,
4. Döner motor olmaması sebebi ile daha sessiz seyahat.
5. Geleneksel motor kullanılmamasından ötürü araç yüksekliğinin azalması ve bunun tünel yarıçapını (4,5 – 5 m tünel yarıçapı yeterli olmaktadır) azaltarak inşaa maliyetini azaltması,
6. Daha az araç bakım masrafı,
7. Hareketli boji sistemi kullanılması ile daha az hat bakım masrafı.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesajgönderen Mehmet keles » 28 Ağu Çrş, 2013 11:56

3. Teknoloji

Lineer metro sisteminde araçlarda geleneksel döner motorlar kullanılmamaktadır. Bunun yerine normal bir motorun stator ve rotorunun açılarak düz hale getirilmiş şekli olan Lineer motorlar kullanılmaktadır.

Stator yerine geçecek olan reaksiyon plakaları adı verilen metal plakalar (Cu-Al) hat boyunca iki ray arasına yerleştirilmişlerdir. Motorun rotorunun yerini alan bir bobin sistemi ise aracın altına yerleştirilmiştir. Bu bobin AC gerilim ile enerjilendirilerek reaksiyon plakaları ile kendi arasında bir elektro-manyetik kuvvet oluşturur. Bu kuvvetin etkisi ile araç ivmelenir veya yavaşlar.

Bu sistemin en iyi avantajı yokuşlarda kalkışlarda tespit edilebilir. Adezyonsuz tahrik sistemi sayesinde tekerlekler sadece yük taşıma ve klavuzlama işlevlerini yerine getirmektedir, tahrik kuvvetini iletmemektedir.
Sistemde kullanılan boji sistemi ile hareket edebilme özelliğine sahiptir. Bojiler kurba göre dönerek gerek tekerlerdeki gerekse raylardaki aşınmaları minumuma indirmektedir. Ayrıca bojilerde dişli kutusu gibi ekipmanın bulunmaması bakımını kolaylaştırmaktadır.

Lineer Metro ve Geleneksel Metro sistemlerinin karşılaştırması aşağıdaki tabloda verilmiştir.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesajgönderen Mehmet keles » 28 Ağu Çrş, 2013 11:56

Kaynakça

1. www.hitachi-rail.com
2. http://global.hitachi.com
3. www.bombardier.com
4. www.rapidtransit.bc.ca
LİNEER METRO SİSTEMLERİ
Süleyman AÇIKBAŞ M.Tarık DÜNDAR


“Metro Önerileri” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir