I have a dream
Evet biliyorum neden böyle saçma bir giriş yaptığımı merak ediyorsunuz.Buna geçmeden önce ulasım turkiye platformunun bize kattığı bazı noktaların altını çizmek istiyorum.Bu site olmadan önce de ülkemizde bir çok dev proje hayata geçirildi, fakat bu projelerin ilerleme safhalarını takip etmek için görsel medya içinde çok yüzeysel bir kısmını ve sadece projelerin genel görüntüsü itibarı ile takip edebilme şanısını buluyorduk.Şimdi ise projelerin nerdeyse adım adım ilerlemesi ile ilgili bilgi alışverişinde bulunup aksayan veya iyi giden taraflarını yorumlayabiliyoruz.İşte bunun verdiği ilham sayesinde firmaları da daha yakından inceleme,çalışma stillerini görme şansımız oldu.
Burada hayalimi dile getirmemin nedeni ise İstanbul için tamamlanan ve yapımı devam eden toplam 2 adet boğaz geçiş (boğaz altından sadece) projesi var.Bunların ikisi de UDH bakanlığına bağlı AYGM’nin kontolü ve takibinde yapılan işler.
Benim hayalim ise şu : Beylikdüzü – Söğütlüçeşme güzergahı içinde metro yapılması.Bildiğiniz gibi Metrobüs son yıllarda İstanbul trafiğini azaltmak için yapılan en önemli ve mantıklı çözüm idi.Fakat beklenenden çok daha fazla yolcu talebi ile karşılaşması nedeniyle şuan için yetersiz kalmaktadır.Yani bir zamanların moda tabiri ile anlatmak istersek tam olarak “Yetmez ama evet” diye tanımlayabilirz.İşte bu hat için İBB farklı çözüm arayışlarına girmiş diye biliyorum.Mesela Sefaköy-Yenikapı hattı bu güzergah üzerinde İBB nin yoğunluğu azaltmak için bulduğu çözümlerden biri.Metrobüs ile Beylikdüzünden gelen yolcular sefaköy’den itibaren yapılacak metro ile Yenikapı ya bağlanacak ve Yanikapı aktarma nokası şeklind eplanlandığından ister Levent tarafına, ister Ayrılıkçeşme tarafına bu hattı kullnarak aktarılacak.Ayrıca planlanan 3. Katlı tünel ile İncirli-Söğütlüçeşme hattı ile yine metrobüs yoğunluğu azaltılacak diye hesaplamalar yapılıyor.Biliyorum kafalar biraz karıştı.Kim hangi hattı planlıyor ? Hangisi yapılacak veya hangisi yapılmayacak diye kafanız karışmış olabilir.O yüzden yukarıda yazdığım hat bilgilerine takılmayın.Benim hayalim Beylikdüzü’nden akbilini basan bir yolcunun metro sistemi ile hiç aktarma yapmadan Söğütlüçeşme’de inmesi.Bu plan “Kanal İstanbul” projesi yüzünden iptal edildi diye biliyorum ama yine de her an her şey değişeblir ümidiyle yazmak istedim.İstanbul için ne Bostancı-Dudullu hattı, ne de Ataköy İkitelli hattı veya diğer bütün hatlar Beylikdüzü-Söğütlüçeşme kadar hayati önem taşımıyor.Bu hat üzerinde günlük nerdeyse 1 milyonluk yolcu kapasitesi var.Belki bu güzergahyta şuan metro hattı olsa daha fazla insan bu hattı kullanabilir.
Gelelim bu projenin yapımına.Yakşalık 60 km olan bu hattın yapımı tabi ki olay değil.Normal şartlarda 15-20 km lik hatlar bile 50-60 ay gibi sürelerde bitiyor.Bu hat hem çok uzun hem de çok sayıda sanata yapısı olacağından bu işin üstadlarına verilmesi gereken bir iş.Yoksa bırak 50 ayı 500 ayda bitmez
Müteahit firmalarında hem yurt içi hem de yurt dışı projeleri kendi gözlemlerimle incelediğimde bu iş için gerekli kriterleri düşündüğümde ;
1. Sözleşme süresinde işlerini teslim eden.
2. Makina-Ekipman parkı sağlam olan
3. Çalışanlarını motivasyonunu en yukarıda tutan
4. Bu çapta büyük işlere imza atan tecrübeli ekibi olan
5. Finans yapısı sağlam olan
6. Tünelcilik tecrübesi olan firmaların katılması gerektiğini düşündüm.
Bu nedenle A plus firmalara baktığımda bana göre bu işin hakkını verebilecek en önemli konsorsiyum Enka-Yapı Merkezi-Bechtel ( EYB Joint Venture ) Şimdiden kısaltmasını bile buldum.Şimi bu firmaların özelliklerine bakalım.
Enka : Uzun yıllardır ülkemizde iş alamasa bile bu işin en baba firmasıdır.Yurt dışında çalışanlar bilir.Enka çalışanlarını insan üstü şartlarda çalıştırır, çok zorlar nefes aldırmaz.İş Enka’da asla durmaz,yavaşlamaz sürekli ve kaliteden ödün vermeden devam etmelidir.Bu kadar çalışan zorlarken aynı zamanda çalışanın motivasyonu hoş tutar.Çalışanın sürekli kendini geliştrebilmesi için sertifika eğitimlerini aldırır.Öyle içi boş sertifika aldırmaz.Çalışanlar için düzgün koğuş,yemek ortamı sağlar.Çalışana prim verir.İşi zamanında bitirmesi için şevklendirir.Bir sistem vardır ve bu sistem işletilir.
Yapı Merkezi : Bu firmayı anlatama gerek yok.Zaten hem yurt içi hem de yurt dışı metro işlerinde bir numara.Şuan katar’da 6 TBM çalışır durumda.Bu proje için gerekirse 8 TBM bile çalıştırabilirler.Araplardan ne eksiğimiz var
Ayrıca yapıray sayesinde ray üretimi sorunuda kalmaz.
Bechtel : Kanada’lı efsane firmadır.Yabancı firmaların en beğendğim özellikleri projenin daha en başında tüm planlama yapılıyor ve kağıt üstünde çözümler üretiliyor.Bugüne kadar bildiğim kadar Halkalı-Gebze hattı için teklif vermişler Enka ile birlikte ama kazanmadılar.Fiyat yüksek geldi.İhaleyi alan İspanyollar şimdi onların verdiği fiyata geldi.Demek ki adamlar haklıymış.Eğer zamanında Enka-Bechtel alsa idi şimdi binlerce insan bu hattı kullanıyor olacaktı.Bu adamlar işi biliyor.
Neyse biliyorum biraz komik.Biraz da çocukça bu yazdıklarım
Ama yine de yazmak istedim.Bu işlere fazla kafayı yorunca biraz sıyırıyor insan.Affedin lütfen.
Unutmadan bu hatta kullanılacak vagonlar Siemens olsun bari.Almanlar kalitenin dibidir.