Engin Y yazdı:Bu kadar coşku, konsantrasyon kaybı ve bütçe sıkıntısı yaratıp şehrin metro inşaatı çöplüğüne dönüşmesine neden olmaz umarım..
İnşallah bu karamsarlığım gerçeğe dönüşmez ve 2020 itibarıyla çok ciddi bir ağımız ortaya çıkmış olur..
Bu projeler yapılırken İBB firmalardan projenin belli bir miktarı kadar kredi bulmasını istiyor.İhaleye girecek firmalar kimi zaman projenin tamamı, kimi zaman da İBB'nin uygun gördüğü ( M10'da % 57'si kadar) kredi bularak işin başında daha çivi bile çakılmadan kendini hiç sıkmadan yüklenic firmalar aracılığı ile para hazırlanıyor.Metro işleri bundan önceki yıllarda İBB bütçesi ile yapıldığı için binbir güçlük çıkardı ve işler hep para akışı nedeniyle bir şekilde tıkanırdı.Ama daha ihale döneminde ihaleyi alan firma parayı bulduğu için en zor kısmı çok kolay bir şekilde çözülmüş oluyor.Zaten kredinin ödenmesi 10 yıl vadeli olacağı için zaten hat hizmete açılmış olup kendi ödemesini kendi yapıyor.
Yeni duyurusu yapılan hatların (M4,M5,M10) yapım modelini inceledim hepsi TBM makinası ile kazılacak.Aşağıdaki tüm projelerde TBM makinası kullanacağını düşünürsek ki bu çok zor bir ihtimal değil, o zaman karşımızı şöyle bir tablo çıkabilir.
M1b Kirazlı-Halkalı : ------------------------ 2 TBM -------
M2 Yenikapı-İncirli-Sefaköy -------------4 TBM ------
M3 Kirazlı-Bakırköy ve Başakşehir-Kayaşehir ----- 4 TBM ---
M4 Kartal-Kaynarca-SG HVL ve Kaynarca-Tuzla -- 6 TBM ---
M5 Üsküdar-Çekmeköy-Sultanbeyli ve Sarıgazi-Taşdelen-Yenidoğan --- 6TBM ---
M7 Mahmutbey-Mecidiyeköy-Kabataş ----- 3TBM ----
M8 Bostancı-Dudullu -----------------------3TBM ------
M9 Ataköy-İkitelli Sanayi ----------------- 2TBM ----
M10 Göztepe-Ataşehir-Ümraniye --------- 5 TBM ---
M11 Gayrettepe-Hasdal-3. Havalimanı ----4 TBM ---
Toplam : 39
Yukarıda ki rakamlar kesin değil.Ama buna yakın bir rakam beklıyorum.
2017 yılında şuan Katar / Doha da olan aynı anda en çok TBM makinası çalışma rekoru
İstanbul'un olabilir.
Professor Arnold Dix’in önderliğindeki 20 kişilik Guinness komitesi TBM’leri kazarken filme kaydetti. Doha Metrosu bu rekoru 21 TBM’in aynı anda
çalışır durumda olmasıyla kırarken, bir önceki rekor 19 TBM’in aynı anda çalışır durumda olmasıyla Hindistan Delhi Metrosuna aitti.
Evet Mr. Dix,
2017 yılında sizi ve Guinness Komitesini İstanbul'da ulaşılması zor rekoru tescillemek için bekliyoruz.