ist-M.03:05 » M5 Üsküdar-Sultanbeyli Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 29 Ağu Çrş, 2012 10:57

Ben şimdi yine deniz seviyesinin acaip yükselme ihtimali vardır dersem, burada asaplar bozulacak, e mi?! Neyse. Söylemedi demeyin sonra.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Ağu Çrş, 2012 14:07

Hakan yazdı:Orada nasıl bir teknik kullanacaklar merak ediyorum, bir kısmı denizde kalmıyor mu? Tabi kot da önemli, denizin derinliği konusunda da fikrim yok ama kıyıya yakın yerde bile çok sığ değildir herhalde.

Orada bu sene yolu açmışlardı ama yine kapanacak yani...
Hakan benim elimdeki proje çiziminde bir kısmı denizin altına denk geliyordu, sonradan bir proje değişikliği oldu mu bilmiyorum çünkü dökümanlarım eski, Ümraniye ile birlikte Üsküdar istasyon projesinde de çarşı iliştirmek adına değişiklik oldu diye biliyorum ama istasyon konumu için bir şey diyemeyeceğim. Elimdeki kağıt üzerinden konuşursam evet bir kısmı deniz altına denk geliyor ve Marmaray Üsküdar istasyonundakine benzer hatta aynı tekniği uygulayacakları kesin, orada boğaz coğrafyası mecbur değişecek yani bir miktar dolgu yapılmak zorunda, bu dolgudan sonra ya da önce orada bir dalga kıran benzeri duvar inşa ediliyor, sonra bu duvarın içine de istasyon duvarı Marmaray'da bu şekilde idi, şantiye gezisinde öyle anlatmışlardı. Ben Üsküdar metro istasyonunda da aynı tekniğin kullanılacağını düşünüyorum, yani başkasını bilmediğim için :)

Tabii bu çalışma süresince yol kapanacağı gibi belki iskelede işlevini kaybedebilir, acaba iskeleyi kaydırırlarmı geçici ya da sürekli olarak bilmiyorum. Şöyle göstermiştim ben durumu daha önce;

Resim

Resim
Bahsettiğim duvar sistemi bu alttaki resimde görülüyor Marmaray Üsküdar istasyonunun sol tarafta kalan ucuna doğru, gördüğünüz gibi denizin dibinde, orada anlattığım sistem uygulandı. Metro istasyonunda ilave olarak o deniz alanının doldurulması gerekecek önce, ya da Haliç köprüsündeki fore kazık sistemi ile kazıklardan bir duvar oluşturulacak, içindeki su boşaltılacak, o duvar basınca dayanıklı inşaat teknikleri ile inşa edilirken kara tarafına da istasyon kutusu inşa edilecek, yanlız çok zor bir bölge bir tarafı deniz diğer tarafı kıymetli tarihi binalar, bilmiyorum. Burada pek çok eski yer altı mezarı ve kilise/şapel kalıntılarıda çıktı, eğer bunlar bu istasyon bölgesine doğru uzuyor ise ya da orada da tarihi bir liman falan çıkarsa batarız :)

Başar, söyleme :) illa bir cevap mı istiyorun senin bilim adamlarının sözlerine karşılık medyum Esat, öyle bir şey olmayacak. Ha ya olursa dersek, o da bu işi yapan inşaat mühendislerinin işi sana bana ne, adam oradaki su basıncını hesaplıyor, ona göre duvar inşa ediyor, o zaman otursunlar uluslararası bilimcilerden gelecek 100 yıldaki su yükselme ihtimalini öğrenip basınç hesabını ona göre yapsınlar, ne yapayım bu aklıda ben mi vereyim kardeşim. Kaldı ki burada daha ciddi tehlikeler var, burada bir geminin dümen kilitlemesi durumunda bu iki istasyonu koruyan bu duvarlara çarpmaması için kaç m ye kadar bir önleme dolgusu yapıldı/yapılacak? Böyle bir dolgu Üsküdar iskelesini nasıl etkileyecek? Bir sürü şey var hesabı sorulabilecek, bunları düşünmüyorlar diyemeyiz ama düşündüklerinide söyleyemeyiz, al sana agnostik düşünce.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Ağu Çrş, 2012 14:56

Bu hat ile ilgili bir başka gelişmede araç konusu. Buna daha önce değinmiştim, bu hat rekor sürede bitirilecek denilirken araçlar hesaba katılmıyor daha şimdiden 6 aylık gecikme var diye, yatırımlar dergisinin yaptığı habere göre o gecikme 1 yıl olacak. Araç ihalesinin dökümanlarının hazırlanmaya çalışıldığı ama ihalenin en erken 2013 başında yapılabileceği dile getirilmiş. Bu hali ile Kadıköy deki araç teslimatı gibi olacağını düşünürsek, 144 aracın teslimatı iş firmaya verildikten sonra 2,5 yıl sürdü, ihale çıkış tarihi ile belki biraz daha fazladır. Bu hesapla baktığımızda bu hattın araçlarının 2015 başına kadar teslim edilmiş olması gerekir, sayısı daha az olduğu için. Ama unutmamamız gereken nokta, bu hat için alınacak araçlar ülkemizin ilk TOS yani tam otomatik sürüşlü araçları olacak, UTO idi sanırım orjinal tabir unattended train operation. Neyse bu araçlar sürekli satılan araçlar değil, ihalesi daha çekişmeli olacaktır, üretimi daha uzun olabilir, herşeyden ziyade test süreci daha uzun ve daha ciddi bir çalışma gerektirecek. Bakalım araç konusu nelere gebe göreceğiz.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 29 Ağu Çrş, 2012 18:33

Üsküdar istasyonu konumu için aslında çok fazla değişiklik şansları yok, marmaray istasyonundan daha doğuya yapamazlar orada o kadar tarihi eser var, camilerin altına yapmayı düşünmezler bile. Neyse çok sevdiğim Üsküdar meydanı galiba bir 7-8 sene daha böyle rezil halde kalacak...

keyifadami
Aylık Paso
Mesajlar: 77
Kayıt: 16 Ağu Sal, 2011 08:46

Mesaj gönderen keyifadami » 12 Eyl Çrş, 2012 07:52


keyifadami
Aylık Paso
Mesajlar: 77
Kayıt: 16 Ağu Sal, 2011 08:46

Mesaj gönderen keyifadami » 12 Eyl Çrş, 2012 08:22

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Eyl Çrş, 2012 10:14

Elektro mekanik islerin icine normalde arac alimida dahil edilir, ama her zamanki surundurmemiz lazim :)

keyifadami
Aylık Paso
Mesajlar: 77
Kayıt: 16 Ağu Sal, 2011 08:46

Mesaj gönderen keyifadami » 12 Eyl Çrş, 2012 10:47

yukarıda kopyaladığım verilerden hiçbir şey anlamadığım için sizin yorumunuza bırakıyorum :)

benim için sadece durak sayısı gibi basit bilgiler anlaşılır :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Eyl Çrş, 2012 15:58

keyifadami yazdı:yukarıda kopyaladığım verilerden hiçbir şey anlamadığım için sizin yorumunuza bırakıyorum :)

benim için sadece durak sayısı gibi basit bilgiler anlaşılır :)
Guzel detaylar var, mesela tunel capi, kac metre tbm kac metre natm kazi yapilacak, biraz dokuman eksik bizde iyi oldu bu, belki kiyas yapacak birseylerde bulursak degerlendiririz. Benim simdilik dikkatimi ceken elektromekanik oldu. Bu hattin ihalesi 2 etabi tek seferde ve tum isleri ile vermek gerekcesi ile iptal edilmisti, bu hattin tam otomatik olacagini dusunursek arac isi onemli.

keyifadami
Aylık Paso
Mesajlar: 77
Kayıt: 16 Ağu Sal, 2011 08:46

Mesaj gönderen keyifadami » 14 Eyl Cum, 2012 11:14

Esat yazdı:
keyifadami yazdı:yukarıda kopyaladığım verilerden hiçbir şey anlamadığım için sizin yorumunuza bırakıyorum :)

benim için sadece durak sayısı gibi basit bilgiler anlaşılır :)
Guzel detaylar var, mesela tunel capi, kac metre tbm kac metre natm kazi yapilacak, biraz dokuman eksik bizde iyi oldu bu, belki kiyas yapacak birseylerde bulursak degerlendiririz. Benim simdilik dikkatimi ceken elektromekanik oldu. Bu hattin ihalesi 2 etabi tek seferde ve tum isleri ile vermek gerekcesi ile iptal edilmisti, bu hattin tam otomatik olacagini dusunursek arac isi onemli.
peki aç/kapa istasyon nedir? 2 istasyon için aç/kapa diyor. aşağıdaki linkteki fotoğraflardan gördüğüm, bunlardan birisi dudullu:

http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/kurumsal/Bi ... sayfa.aspx

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 14 Eyl Cum, 2012 11:30

Aç-Kapa dediği, istasyon alanı olarak gördüğün tüm bina alanı için yeri kazıyorlar. Orada bir nevi binayı yapıyorlar sonra üstünü toprakla kapatıyorlar. İstasyon konum olarak boş bir alana denk geliyorsa böyle yapılabilir ama istasyon misal bir yolun altına denk geliyorsa ya da başka binaların altına denk geliyorsa o zaman farklı metotlar kullanılıyor...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Eyl Cum, 2012 11:36

Aç-Kapa yönteminde bildiğim 2 teknik var, bir de top-down diye bir yöntem var ama anladığım kadarı ile o biraz farklı. Aç kapa yönteminde ilk işlem dış çeperleri kazık çakarak oluşturuyorlar, istasyon kutusu diyebileceğimiz bu alan direklerden bir duvar oluşturulması ile elde ediliyor, bundan sonra ya üstten aşağı doğru toprak alınıyor ya da üzeri hızlı kapatılması gereken bir nokta ise blok hazır beton tabliyeler ile iki taraftaki direklerin üzerine usulünce yerleştirilerek üstü kapatılıyor ve açık bırakılan bir uçtan tünele girer gibi kepçeler girerek içerideki toprağı dışarı alıyorlar. Örnek vermek gerekir ise M1 Aksaray, Emniyet gibi istasyonlar basit aç-kapa, M2 de yanılmıyorsam Levent, Gayrettepe istasyonlarıda bu şekilde yapıldı ama orada daha derin kazı söz konusu idi. Üstü önce kapatılıp içi boşaltılana örnekte T4 teki Topçular, Rami gibi istasyonlar, son olarak M1B de ki Bağcılar istasyonuda Top-Down, bunda yine yandan kazıklar çakılıyor ama katlar üstten aşağı doğru inşa ediliyor, fakat bunda toprak boşaltmayı nasıl yapıyorlar bilmiyorum açıkçası. Marmaray Üsküdar istasyonuda derin bir kutu açılarak istasyonun alttan yukarı inşaası şeklinde yapıldı ama duvarların sabit durması için karşılıklı olarak birbirine desteklenmesi gerekiyor, bunun içinde büyük çelik borular kullanılıyor, kat yükseldikçe bunlar kesilerek çıkartılıyor.

Cevapla

“Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön