tr-D.07 » RO-LA yı Duydunuz mu?
Gönderilme zamanı: 31 Oca Prş, 2008 14:40
Ro-Ro taşımacılığını yıllar önce duymuştum, deniz yolu ile yüklü tırların ya da sadece dorselerinin yüklenerek limandan limana taşınması dolayısı ile iki ülke arasındaki otoyollarına kamyon tır trafiğinin azaltılması, limanlardan alınan yüklerin kent içine dağıtımını öngören bir sistem olarak özetleyebiliriz. Ro-La sisteminde ise tırlar kamyonları ile birlikte özel vagonlara yüklenerek demiryolu ile taşınıyorlar, böyle bir sistemin olduğunu da tabii ki biliyorduk ama açıkçası ve direkt konteynerlerin yüklendiği bir şeyi hep kafamda canlandırmıştım örnekleri gördüğümde biraz da şaşırdım. Direkt olarak tırların ve kamyonların yüklenerek bir ülkeden diğer bir ülkeye gönderildiği aşağı yukarı transit bir taşımacılık şekli, rayder ve roder sitelerinde yaptığım küçük gezide 2003 yılı ile yükselişe geçen Ro-La hizmeti 4 yıl içerisinde yüzde yüzlük bir artış yakalamış.
Ro-La ile Türkiye' den Avrupa' ya giden ya da Türkiye' ye doğru gelen Tırların demiryolu ile taşınması aslında çok önemli ve güzel bir uygulama, fiyat olarak fayda/maliyeti nedir bilemiyorum ama çevresel olarak baktığımızda çok yararlı olduğu açıktır, yine Tır şoförlerinin özellikle Balkan ülkelerinde yaşadıkları zorluklar göz önüne alındığında, Avusturya ve Almanya otobanlarındaki ücretleri de göz önüne katarsak daha hesaplı olduğunu düşünüyorum.
Aslında ülkemiz bu sistemden tam olarak faydalanamıyor, çünkü yük taşımacılığı Türkiye ile sonlanmıyor aslında bulunduğu ve hep lafını ettiğimiz coğrafik yapımız nedeni ile bir geçiş ülkesiyiz ve karayollarımız tır/kamyon istilası altındadır, son yıllarda sürekli sözü edilen demiryolu kalkınması gerçekleştirilir ise bu taşımacılık İstanbul ile sonlanmadan, Ankara, Mersin, Malatya gibi bölgelerin büyük illeri ile Artvin, Mardin gibi sınır illerine de yayılabilir, bu durumda ekonomimizin daha kazançlı çıkacağına yıllardır "demiryolları zarar ediyor" diyenlerinde susacağına inanıyorum.
Ro-La Güzergahları-
1. Güzergah > > > Türkiye(İstanbul)-Bulgaristan-Romanya-Macaristan-Avusturya(Wels)
Km : 2119
Seyir Süresi : 87 saat
2. Güzergah > > > Türkiye(İstanbul)-Bulgaristan-Sırbistan,Karadağ-Hırvatistan-Slovenya-Avusturya (Wels)
Km : 1962
Seyir Süresi : 72 saat
3. Güzergah > > > Türkiye(İstanbul)-Bulgaristan-Sırbistan,Karadağ-Macaristan Avusturya (Wels)
Km : 1840
Seyir Süresi : 70 saat
Bilgi İçin :
http://www.roder.org.tr/TR/INFO/inf_rola.asp
http://www.rayder.org.tr/turkiye_avrupa_rola.htm
Sanırım Ro-La için ülkeler arasında antlaşmalar yapmak doğal olarak gerekiyor, en son Türkiye-Avusturya arasında böyle bir anlaşma yapıldığını okuyalı çok zaman olmadı, dolayısı ile zaten güzergahların çoğunun sonlandığı yerlerden birisi Avusturya' nın Wels ve Salzburg kentleri, ülkemizden çıkan hatlar Wels' de sonlanıyor çünkü burası DB(Deutsche Bahn) ve ÖBB(Österreichische Bundes Bahn) trenleri ile Almanya, Hollanda ve Fransa gibi kuzey ve batı Avrupa ülkelerine giden Ro-La hatlarının merkezi durumunda, umarım bu antlaşmalar geliştirilerek daha uzun mesafelerde bu taşımacılık yapılır.
Ro-La ile Türkiye' den Avrupa' ya giden ya da Türkiye' ye doğru gelen Tırların demiryolu ile taşınması aslında çok önemli ve güzel bir uygulama, fiyat olarak fayda/maliyeti nedir bilemiyorum ama çevresel olarak baktığımızda çok yararlı olduğu açıktır, yine Tır şoförlerinin özellikle Balkan ülkelerinde yaşadıkları zorluklar göz önüne alındığında, Avusturya ve Almanya otobanlarındaki ücretleri de göz önüne katarsak daha hesaplı olduğunu düşünüyorum.
Aslında ülkemiz bu sistemden tam olarak faydalanamıyor, çünkü yük taşımacılığı Türkiye ile sonlanmıyor aslında bulunduğu ve hep lafını ettiğimiz coğrafik yapımız nedeni ile bir geçiş ülkesiyiz ve karayollarımız tır/kamyon istilası altındadır, son yıllarda sürekli sözü edilen demiryolu kalkınması gerçekleştirilir ise bu taşımacılık İstanbul ile sonlanmadan, Ankara, Mersin, Malatya gibi bölgelerin büyük illeri ile Artvin, Mardin gibi sınır illerine de yayılabilir, bu durumda ekonomimizin daha kazançlı çıkacağına yıllardır "demiryolları zarar ediyor" diyenlerinde susacağına inanıyorum.
Ro-La Güzergahları-
1. Güzergah > > > Türkiye(İstanbul)-Bulgaristan-Romanya-Macaristan-Avusturya(Wels)
Km : 2119
Seyir Süresi : 87 saat
2. Güzergah > > > Türkiye(İstanbul)-Bulgaristan-Sırbistan,Karadağ-Hırvatistan-Slovenya-Avusturya (Wels)
Km : 1962
Seyir Süresi : 72 saat
3. Güzergah > > > Türkiye(İstanbul)-Bulgaristan-Sırbistan,Karadağ-Macaristan Avusturya (Wels)
Km : 1840
Seyir Süresi : 70 saat
Bilgi İçin :
http://www.roder.org.tr/TR/INFO/inf_rola.asp
http://www.rayder.org.tr/turkiye_avrupa_rola.htm
Sanırım Ro-La için ülkeler arasında antlaşmalar yapmak doğal olarak gerekiyor, en son Türkiye-Avusturya arasında böyle bir anlaşma yapıldığını okuyalı çok zaman olmadı, dolayısı ile zaten güzergahların çoğunun sonlandığı yerlerden birisi Avusturya' nın Wels ve Salzburg kentleri, ülkemizden çıkan hatlar Wels' de sonlanıyor çünkü burası DB(Deutsche Bahn) ve ÖBB(Österreichische Bundes Bahn) trenleri ile Almanya, Hollanda ve Fransa gibi kuzey ve batı Avrupa ülkelerine giden Ro-La hatlarının merkezi durumunda, umarım bu antlaşmalar geliştirilerek daha uzun mesafelerde bu taşımacılık yapılır.