tr-D.09 » Devlet Demiryollarının Gelişimi İçin Yapılması Gerekenler

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

tr-D.09 » Devlet Demiryollarının Gelişimi İçin Yapılması Gerekenler

Mesaj gönderen alabay » 28 Oca Pzt, 2008 13:10

Tren deray etti makinistler öldü ve kimse cep telefonu kullanamıyor diyelim peki demiryollarında bu trenleri takip eden bir sistem yokmu (olmadığını ben biliyorum da gıcııklık işte sorayım)
Bizim herhalde hiç bir doğru dürüst tekniğimiz yok bu konuda. Ama yine de şaşıyorum, madem yoksa, o zaman neden şu uydu sistemiyle "basit" bir kontrol yapılmıyor? Yani cep kullanılmasa bile, her lokomotife bir GPSR takılamaz mı?! :?

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Oca Pzt, 2008 13:59

GPRS cihazlara bile gerek yok, mobil operatörlerin basit birer telefon modulü ile dahi izleme yapmak mümkün.

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 28 Oca Pzt, 2008 16:07

Arkadaşlar,

O kadar da değil Istanbul - Ankara başta olmak üzere (diğerlerine ne kadar yaygınlaştırıldı bilemiyorum) elektrifikasyonu yapılmış hatlar CTC (Centralized Traffic Control) sistemi ile, diğer hatlarda ise telefon ile kontrol edilirler. Yani bir trenin nerede olduğu her zaman için bilinir. Telefon kontrollu hatlarda bir tren varış garına beklenen saatte ulaşmazsa şimdi artık çok sık rastlanmayan hat bekçileri aramaya çıkar. Ayrıca demiryolu boyunca telefon hattı vardır, telsiz olmayan zamanlardan kalan bu alışkanlık çok işe yarar, tren şefi ya da personeli yanlarındaki makineyi bu hatta bağlayarak en yakın gar ile bağlantı kurarlar.

Yani trenlerimiz pek öyle saldım raya mevlam kayıra değil.

Kemal ÇEVİK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Oca Pzt, 2008 17:23

Kemal abi bize açıkçası çok güzel bir şekilde mevcut sistemi anlatmışsın ama sencede geri kalmış bir sistem değil mi, ya da aradan saatler geçtikten sonra müdahale ekibinin yola çıkması nasıl açıklanabilir benim anlamadığım ya da anlamak istemediğim nokta bu. tabii ki bir şekilde iletişim muhakkak var hiçbir şey yoksa cep telefonu var illa ki birileri bir yerlere kazayı haber verecektir, ama kazadan yarım saat sonra haber alınsa bile bir yarım saatte hazırlık desek yola çıkılamaz mı? Çok mu abartıyoruz yoksa çokmu şey bekliyoruz?

TCDD nin 2008 hedefleri arasında yer alan bu madde bizim kötümserliğimizi doğrulamıyormu?
6. Hedef: 80 km çift hat 400 km tek hattın sinyalizasyonuna telekomünikasyonuna başlanması.
Bu tesisler tren trafiğini artırıyor, zaman tasarrufu sağlıyor, personel daha rahat çalışıyor. Dünya Bankası Kredisi ile yapılıyor bu projeler.
Kötü eleştiriyor olabiliriz ama bu konuda ülkemizin çok daha iyi yerlerde olması gerekiyor, hep övünüyoruz Avrupa' yı Asya' ya bağlıyoruz diye ama nasıl bağladığımız malum :)

ahmettekin
Aylık Paso
Mesajlar: 102
Kayıt: 21 Ara Cum, 2007 19:04

Mesaj gönderen ahmettekin » 29 Oca Sal, 2008 00:31

CTC sistemi demiryollarımızın çok büyük kısmında mevcut değil.

Ankara-İstanbul hattının kimi bölümlerinde cep telefonu çekmiyordu bir kaç yıl öncesine kadar, şimdi GPRS ile internet bağlantısı sağlandığına göre bu sıkıntı aşılmıştır ama geri kalan demiryollarındaki durumu bilmiyorum.

TCDD'nin demiryolunda devrim yaptığı söylemlerini pek doğru bulmuyorum. Hızlı tren projelerine öyle takmış durumdalar ki geri kalan hatları unutmuş durumdalar. Antalya'ya bile normal demiryolu gitmeden hızlı demiryolu yapmayı planlıyorlar. Antalya yılın yarısını boş geçirirken buraya sadece yolcu taşıyabilecek bir demiryolu planlamanın akla mantığa sığan yanı yok.

Yeni yapılacak normal demiryolları tek hat olarak inşa edilecek. Tek hat işletmeciliğinden çok çeken TCDD'nin yeni hatlarını da böyle tasarlaması insanı üzüyor.

Elektrifikasyon çok kısa bir bölümde var. Ekspresler kim yerlerde vagon değiştirmek için yarım saat bekliyorlar. Dizel lokolar, elektrikliler kadar atik değiller.

Hemzemin geçitlerin bir kısmı hızlandırılmış tren işler durumdayken yaşanan kazalardan ötürü otomatik hale getirildi. Hala kazalar yaşanıyor. Gerçi burada tek suçlu TCDD değil ayrıca insanlar da suçlu.

Onlarca yıldır ödenek almadan trenleri yürütmeye çalışan TCDD (daha doğrusu TCDD emekçileri) , son yıllarda aldıkları ödeneklerle gereksiz masraflara giriyor. Tüm banliyö setleri en fazla beş yıl daha çalışacak olmalarına rağmen revize edildi. Halbuki işler durumdaki setler biraz daha idare edilip, harcanan parayla diğer lokolara en azından GPS sistemi kurulabilirdi. Ama TCDD parayı bir sene sonra yıkılacak istasyonlara çizgi çekmekte, aydınlatmasını yenilemekte kullandı.

Demek istediğim, pek çok kişi demiryollarındaki sözde atılımlardan memnunken, ben bunlara pek sevinemiyorum. Bana göre Üç büyük şehir dışında hızlı demiryolu olmamalı. Konya'ya, Antalya'ya, Samsun'a hem yolcu hem yük taşıyabilecek konvansiyonel demiryolları inşa edilmeli. Demiryollarının en büyük gelir kaynağı yük taşımacılığıdır. Ayrıca konvansiyonel demiryollarında yapılabilecek 160 km/sa hız da çok düşük değildir. Ayrıca işletme maliyetleri daha düşük olacağından yolcu 50 lira gibi bir ücretle karşılaşmayacaktır. Bu kazanın suçlusu çok sevdiğim ve her ortamda haksızlıklara karşı savunduğum TCDD'dir.

kutlay34
Mesajlar: 2
Kayıt: 04 Oca Cum, 2008 18:41

Mesaj gönderen kutlay34 » 29 Oca Sal, 2008 00:48

Malesef televizyondaki haberlere itibar etmiyorum... Çoğu yalandan yanlıştan bilgiler veriyor... Bir ülkenin gelişmişliğini demiryollarından anlayabiliriz... Fakat ülkemizde demiryollarımıza gereken ehemmmiyet verilemedi... Turgut Özal'ın demiryolu komünist işidir lafı, daha da geriletti... Bugüne kadar gelen hiçbiri bu önemi göstermedi... Kısacası kaderine terk ettiler... Gösterilseydi, petrole olan bağımlılığımız azalırdı... Şu anki İstanbul ulaşımıda aynı şekilde... Metrobüs kısa vadede yarar sağlar ama metro ve raylı sistem ağı uzun vadede kalıcı yarar sağlar... TCDD parayı boşa yere harcıyor... Kalıcı yolculuk güvenliğine para savursa daha hayırlı olacağını düşünmekteyim...

Uzun lafın kısası demiryolu ulaşıma daha çok bütçe ayrılmalıdır ve bu bütçe savurganlık yapılmadan yolcu güvenliği şeklinde kullanmalıdır...

Hayatnı kaybedenlere Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı dilerim...

Saygılarımla...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Oca Sal, 2008 07:58

Ahmet Bey de Kutlay kardeşimde çok güzel yerlere temas etmişler, zaten Haberler başlığında TCDD nin 2008 hedeflerini yazdım görmüşsünüzdür, elektrifikasyon var aralarında açıkçası çok fikir sahibi değildim ama kusura bakmayın bir şehir içi hatta dahi dökülüyorken şehirler arası hatların çok düzgün olduğuna inanamam, evet seferden kalkacak banliyölere yatırım yapıldı, kurumsal kimlik yenilemesi için bir şey demiyorum yenilediyseniz heryere uygulamak zorundasınız ama kurumun vizyonunu genişletirken halka doğru açılımlar yaparken kurumsal kimlik kadar önemli olan başka şeyler göz ardı edildi ya da gözden kaçırıldı. Ben bunları dile getirdiğimde genellikle sendika ya da işçi karşıtı olmakla suçlandığım için çok fazlada zorlamıyorum aslında çünkü kafalar idrak etmiyor asıl emekçi ben ve benim gibilerdir, demiryollarımızın daha iyi olmasını siyasi ya da ideolojik görüşümüz yüzünden istemiyoruz, demiryollarının doğru planlanmasını çift hat elektrikli işletmeciliği paraları boşa savurmak için istemiyoruz, harıl harıl çalışan tren garlarının ülkemizde de olmasını, otoyolların kenarında tren yollarını hızlı trenlerin geçtiğini ya da yük trenlerinin çalıştığını görmek istiyorum, işte kaza haberleri başlığımız, takibi zor ve algı ile herhalde hep demiryollarını yazıyoruz ama farkındamıyız artan bir grafik var tren kazalarında bunlara çözüm bulmak varken hala şov peşinde koşuyoruz, umarım bir gün halkın uyandığı halkın artık araştırdığı ve bir şeylerin farkında olduğu gerçeği kavranırda hala göz boyamacılık yapılmaz. Maalesef karayolu lobisini yıkma konusunda başarılı olamıyoruz bare bu adamların sermayesini demiryollarına çekelimde yollardan kamyon tır trafiğini azaltalım, ayrıca Ahmet in de söylediği gibi her yere hızlı tren sözleri biraz havada kalıyor, önce her yere demiryolu zamanla talebe göre hızlısını da yaparsın magnetinide.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Oca Sal, 2008 12:51

TSİ OLSA YAŞANMAZDI

Makinistler, ifadelerinde, kazanın gerçekleştiği viraja aşırı hızlı girmediklerini, bu mevkiye geldiklerinde hızlarını 65 kilometreye kadar düşürdüklerini söylediler. Diğer 3 TCDD görevlisinin ise, yol bakımında ihmalleri bulunduğu iddiasıyla gözaltına alındıkları kaydedildi. Bir TCDD yetkilisi ise, kazanın iki ray arasının vidalarla birleştirildiği contaların aşırı soğuk ya da gereken bakımın yapılmaması nedeniyle gevşemesinden kaynaklanmış olabileceğini söyledi. Yetkili, kazanın olduğu bölgede ’TSİ’ denilen, Trenlerin Sinyalle İdaresi sisteminin bulunmadığını, burada ray kontrollerinin yol görevlilerince gözle bakılarak yapıldığını, şüphe durumunda contaların sıkıldığını ya da hatalı rayların değiştirildiğini ifade ederek, "TSİ sistemi olsaydı raylardaki kırıklar ya da contadaki gevşemeler ışık alarmı sistemi ile daha önceden belirlenip kaza engellenebilirdi" dedi. Bu arada, kazada can veren 9 kişi, dün memleketlerinde gözyaşları arasında toprağa verilirken, çeşitli hastanelerde tedavileri süren yaralıların durumlarının iyiye gittiği belirtildi.
Yukarıdaki paragraf bir gazeteden alıntıdır, burada gördüğümüz üzere en azından bu bölgede bahsettiğimiz tren izleme sistemlerinin olmadığından bahsediliyor ve fatura 3 adet yol işçisi ya da sorumlusuna kesiliyor, tabii ki yol bekçisi dediğimiz kişilerin sorumlu oldukları bölgede sürekli kontroller yapmak durumundadırlar ama bir ray kırılması hadisesini ray kırılmamış ise ya da ray üzerinde bariz bir gerilme ve esneme yok ise gözle tespit edemezsiniz ki? Ben bunun tecrübe ile alakalı olacağına inanmıyorum yani soğuk ve sıcak etkisi ile meydana gelen genleşme sonucunda ray atmış ise bunu görebilirsiniz ama daha önce de bahsettiğim gibi, ray birleşimi için kullanılan cebrelerden meydana gelecek bir kırılmayı ancak her cebreyi tek tek kontrol ederek görebilirsiniz, burada tabii ki bir sorumlu aranmalıdır ama bu en alttakinin tepesine binerek işin içinde sıyrılmak mı olmalıdır? Yoksa neden bu hatların bakımlarının doğru düzgün yapılamadığı ya da teknolojiden ne kadar faydalanıldığımı tartışmaya açılmalıdır. Elimizde istatistikler yok farazi konuşuyorum ama bir ülkede üst üste bu kadar çok demiryolu kazası olduğunda eğer burası Türkiye değilse herhalde birilerinin canı yanardı bizde ise önce makinist olmadı yol işçisi bir günah keçisi bulmak her zaman mümkün görünüyor.

ahmettekin
Aylık Paso
Mesajlar: 102
Kayıt: 21 Ara Cum, 2007 19:04

Mesaj gönderen ahmettekin » 29 Oca Sal, 2008 13:43

Basında çok dönen bir haber var TCDD'nin onbinlerce işçiyi görev dışı bırakarakması ve kazanın bundan meydana geldiği yönünde. Ben buna pek olumlu yaklaşmıyorum. Bildiğiniz gibi eski-köhne devlet dairesi yapısında memurlar kapağı attıktan sonra çalışmazlar. TCDD için de bu durum geçerli. İşini yapanlar için değil bu lafım, fakat pek çok çalışan maaş alıp yatar duruma geçenlerdi. Şu an için bile yeni alınan güvenlik görevlilerinin işi trende-istasyonda hava iyiyse gezinmek, değilse bir yere otumaktan ibaret. O halde çıkarılan işçiler için ben üzülmüyorum. Ama bunların yerine aynı işi yapan otomatik cihazlar konmadıktan sonra işler yine aksayacaktır. İşçi çıkartıyorsan gerekli sistemi de kurmalısın.

İnsanların farkedemedikleri sorunları makineler farkedebilirler. Gazetede okuduğum habere göre her 10 kilometrede bir bekçi varmış eskiden. Demiryollarının da sadece Trakya-İstanbul, İstanbul-Ankara, Ankara-Sivas, Sivas-İskenderun arasında CTC tabir edilen sistem bulunmaktaymış. Habere göre genelin yüzde kırkına tekabül eden bu uzunluk, Türkiye demiryollarının 6500 kilometresinin kontrolden yoksun olduğunu gösteriyor. Bu tek vardiyada 650 bekçi demek. Üç vardiyalı düşünürsek 2000 kadar bekçi gerekmektedir. Sırf raylara bakmak için bu kadar insan fazla değil mi? Halbuki otomatik sistem kurulsa belki de toplamda yüz kişi yetecek. TCDD burada hem haklı hem suçlu.

Sonuç olarak sendikalar ve basın olayı çarpıtıyorlar. Ayrıca neden sadece bir kaza olduğunda ortaya çıkıyorlar? Samimilerse normal zamanlarda bir kamuoyu oluşturup yenilenmeyen demiryollarını yeniletsinler. Çıkarılan işçinin hakkını yıllar sonra değil çıkarıldığı andan itibaren arasınlar. Yaptıkları boş yere muhaliflik. :!:

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

CTC ve SIT (TSI)

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 30 Oca Çrş, 2008 15:32

Arkadaşlar,


CTC ve SIT farklı amaçla kullanılan sistemler. CTC tren izleme ve trafik düzenlemeye, SIT sinyalizasyon ve hat durumunu denetlemek için. Örneğin devre dışı kalan bir makası, hasas noktada aşırı genleşen/büzüşen rayı görmek için SIT işe yarar. Gene de üstünden geçilirken şu veya bu nedenle kırılan rayı SIT haber verdiğinde muhtemelen tren raydan çıkmış olur. :?

Tabii ki kontrol sistemleri donatılmış bir şebeke güvenliği artıracaktır ama biz hala trenlerin saatte 30 km hız ile seyrettiği yerde kaldığımız için daha bunları düşünemiyoruz korkarım :x

Kemal ÇEVİK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: CTC ve SIT (TSI)

Mesaj gönderen Esat » 30 Oca Çrş, 2008 16:26

Tabii ki kontrol sistemleri donatılmış bir şebeke güvenliği artıracaktır ama biz hala trenlerin saatte 30 km hız ile seyrettiği yerde kaldığımız için daha bunları düşünemiyoruz korkarım :x

Kemal ÇEVİK
Evet bugün trentv de izlediğim bir filmde buna çok benzer bir ifade geçiyordu, sistemin rehabilite edilerek işletme hızının olması gereken 100 km/s e çıkarılmasından bahsediyordu tam hatırlayamıyorum ama şu anda saatte 60km yapıldığı gibi bir şey söylüyordu, yani bu elimizde bu hızı yapacak loko ve vagon var ama bir şekilde ya altyapı ya da işletme bu hıza uygun değil demektir, peki ne beklendiki bu zamana kadar, açık konuşayım bir tren yolculuğu yapmayı çok istiyordum ama son zamanlarda artan kaza oranları ve bu konuşulanlardan sonra fazlası ile düşünmeye başladım ve hatta vazgeçtim desem yeridir. :roll:

ahmettekin
Aylık Paso
Mesajlar: 102
Kayıt: 21 Ara Cum, 2007 19:04

Mesaj gönderen ahmettekin » 30 Oca Çrş, 2008 18:38

Rayların yenilenmesi gerçekten çok önemli, son dönem TCDD'sinin yaptığı en büyük rehabilitasyon olan Bandırma-Balıkesir demiryolundan bahsetmek istiyorum. Onlarca yıl bu güzergahta hiç bakım yapılmamış, yük trenlerinin de sıkça kullandığı bu yol da öyle ki işletme hızı 40 km/sa'ya kadar düşmüş. Fakat geçtiğimiz yıl yapılan yenileme sonuçu hız 100 km/sa'ya kadar çıkmış-ki bunu gözümle gördüm. Trenlerin teşkilatı değiştirilmiş ve yüksek model vagonlar kullanılmış. Aslında TCDD burada hızlandırılmış tren düşünüyormuş fakat İstanbul-Ankara arası yaşanan facia nedeniyle normal bir ekspres çalıştırılıyor. Yenileme olmadan önce sık sık devrilme yaşanıyormuş-özellikle yük trenlerinde. İşlemden sonra ise ben bu güzergahta hiç duymadım böyle bir durum. Buradan şunu çıkarabiliriz. Son aylarda pek çok yerlerde yük trenleri devriliyor, can kaybı yaşanmadığından gündeme oturmuyor pek bu olaylar. Demek ki devrilme yaşanan noktalarda hiç bakım yapılmamış, belki bakım yapılsa işletme hızı da artacak. Üzülerek söylüyorum ama bence şurada okuduğumuz haberlere bakılırsa pek çok kaza daha olacak. Şu ana kadar ölümün olmaması büyük bir şans ve bu bize daha sonra da şanslı olacağımızı göstermiyor. :cry:

Kemal Çevik'in yazısı hoşuma gitti. Ben bu konuda çok yanılmışım bir kaç kaynaktan okuduğum yazılar bilgilenmemi sağladı. Olaydan günler geçmesine rağmen ancak bugün bir gazetede gerçeği doğrular bir haber çıktı. Sanıyorum Milliyet'te bir sendika görevlisi CTC'nin kazayı engelleyemeyeceğini söyledi. Madem bunu biliyordunuz günlerdir niye CTC diye bağırıyordunuz? Basın niye bu olayı araştırmıyor? Sinir oluyorum.
...açık konuşayım bir tren yolculuğu yapmayı çok istiyordum ama son zamanlarda artan kaza oranları ve bu konuşulanlardan sonra fazlası ile düşünmeye başladım ve hatta vazgeçtim desem yeridir.
Aman, bunu en son söylemesi gereken kişiler bizleriz. Eğer bakımı yapılmış bir güzergahta, kaliteli bir trene binmek isterseniz İzmir'e gidebilirsiniz. Feribotla Bandırma oradan da trenle İzmir. Ben yazın Balıkesir'e kadar gittim. Her yaz Balıkesir'e giderim, hem özel hem de toplu taşıma araçlarıyla ama en çok bu son yolculukta rahat ettim. 3,5 saat falan sürüyor bu yolculuk, klimalı TVS2000'lerle. Ben yazın gittiğimde sabah 6'da evden çıkıp 7'deki feribota binmiş akabinde de 9'da trene aktarma yapmıştım, bu aktarmalar beş dakikadan fazla sürmediğinden ve kullandığım araçların hepsi klimalı olduğundan trenden indikten sonra sıcak hava beni çarptı, bu biraz kötü tabi. :D

Yok eğer manzara arıyorsanız Başkent Ekspresi'ne binin Bilecik'te dağların içinde tren süzülürken gördüğünüz manzaradan çok hoşnut kalacaksınız. Kalite İzmir hattından daha yüksek.

Cevapla

“Devlet Demir Yollarından Haberler” sayfasına dön