ist-RS.18 » "İstanbul Hareket Halinde" Projesi

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

ist-RS.18 » "İstanbul Hareket Halinde" Projes

Mesaj gönderen Esat » 05 Haz Sal, 2012 22:00

Bugün ilk önce Twitter da bir mesajda ismi gördüm, bana başka bir projeden oldukça tanıdık gelen bir slogandı bu, içeriği ise biraz önce bir haber sitesinde okudum, oldukça ilginç, teknolojik olarak verimli bir iş olacaktır tabii ve özelliklede işletmeci kurumun belirttiği gibi gerçekten metro hatları projelendirmesinde kullanılabilecek bir veri ortaya konulabilecekse söylebileceğim tek şey "işte budur..." olur. :)

Proje kapsamında İstanbul Ulaşım A.Ş., IBM ve Vodafone firmaları ortak bir çalışma yapacaklarmış, çalışmaya kısaca değinmem gerekir ise İstanbul genelinde kapsamlı bir yolculuk analizi. Bu analiz nasıl yapılacak haberi tam detaylı okumadım ama işin içinde Vodafone olduğuna ve Vodafone firmasının abone sayısına bir atıf olduğuna göre bu en basit hali ile hatların izlediği güzergahların kayıt altına alınarak IBM in yapacağı özel bir yazılım ile çözümlenmesi olacak. Bu sayede hangi bölgeden hangi bölgeye yolculuk talebi var, bu talep esnasında hangi saatlerde yoğunluklar yaşanıyor, sıkışma noktaları hatta belki aktarma noktalarının tespitine dayanıyor olsa gerek, benim yaptığım tek çıkarım bu oldu. Bu işin mahsuru ne olabilir? Eğer düşündüğüm gibi bir sim izleme yöntemi ile yapılacak ise sim kullanıcılara yani abonelere bu konuda soru sorulacak mı? Yani takip edilmek istiyormuyum istemiyormuyum, bunun yasal boyutu ile ilgili tedbirler alınmıştır herhalde, sonuçta basit bir proje değil, işin içinde deneyimli firmalar var, hele ki bu konularda çatır çatır sözleşmeler yazan firmalar :) bakalım göreceğiz ama bana göre teknik olarak iyi bir çözüm ortaya koyabilir.

Aslında aynı sistem yıllarca AKBİL üzerinden yapılabilirdi diye düşünüyorum (belkide yapılmıştır bilmiyorum) akbil ile kim nereden nereye gidiyor, nerede aktarma yapıyor gibi çözümler oluşturularak bir yolculuk analizi çıkartılabilirdi, şimdi gerçekten merak ettim acaba yapıldı mı hiç?

Neyse ben size linki ve birazda haberden alıntı vereyim, ilgisini çekenler yorumlasın.

http://www.haberturk.com/yasam/haber/74 ... acak-cozum
İstanbul Hareket Halinde” projesi ile İstanbul trafiğinin rahatlatılması hedefleniyor. İşte projenin detayları

IBM Türk ve Vodafone Türkiye, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım A.Ş. işbirliğiyle başlatılan “İstanbul Hareket Halinde” projesi ile İstanbul trafiğinin rahatlatılması hedefleniyor.

İstanbulluların yolculuk alışkanlıklarının haritasını çıkararak, toplu taşıma ağlarını, bu verilerdeki yoğunluk, güzergah ve zaman dilimlerine göre yeniden düzenleyen “İstanbul Hareket Halinde” projesi ile yaşam kalitesinin arttırılması amaçlanıyor.

Dünyada kendini ispatlamış bilişim ve iletişim şirketleriyle işbirliği sayesinde İstanbullulara daha iyi ulaşım hizmetleri sunmak üzere çalıştıklarını dile getiren İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım A.Ş. Genel Müdürü Ömer Yıldız şöyle konuştu: “Ulaşım A.Ş. olarak doğru ve yerinde verilmiş ulaşım kararlarıyla yolculuk sürelerini kısaltmak, yürüme mesafelerini azaltmak ve hizmet seviyelerini eşit şekilde dağıtmak üzere çalışıyoruz. Bu çalışmalar sonucunda minimum sürede, konforlu, herkese eşit hizmet seviyeli, doğru ücret politikalı, akılcı, hatları kolay öğrenilebilir, yaygın ve sıkışıklık etkilerinden arındırılmış bir toplu ulaşım hedefliyoruz. Vodafone Türkiye ve IBM Türk ile yaptığımız işbirliği bu hedefimize ulaşmak yönünde bizim için önemli bir yer teşkil ediyor.”

Çözümü, metro gibi sıkışıklık etkilerinden arındırılmış yüksek kapasiteli toplu ulaşım sistemlerinde aramak gerekir. Bir metro hattı 20 şeritli otoyol trafiğine eşit yolcu akımını taşıyabilir. Metro yatırımlarına karar verip yerini doğru belirlemek, geri dönüşlerini ve mali analizlerini doğru hesaplayabilmek için hem mevcut ulaşım alışkanlıklarının hem de gelecekteki taleplerin doğru tahmin edilmesi büyük önem taşır. Bu konuda İstanbul Ulaşım A.Ş.’de bir çok farklı ortamdan toplanan verilerin analiz çalışmaları yürütülmektedir. Vodafone Türkiye ve IBM Türk işbirliği ile yürüttüğümüz çalışma da bu kapsamda yer almakta ve İstanbullulara daha iyi hizmetle yatırımları doğru planlamayı ve İstanbulluların yolculuk kalitelerini arttırmayı hedeflemektedir.”

Eskiden 400-450 bölgeye bakılırken yeni sistemle 3000-3500 bölgeye bakılacağının bilgisini veren Yıldız, ‘’projenin devreye alınmasından itibaren vatandaş rahatlığı hissetmeye başlayacak’’ diye konuştu.

İstanbul hareket halinde projesi öncesinde anketler aracılığıyla verilerin toplandığını bildiren Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkanı Serpil Timuray, projenin sağlıklı bir analiz yapıp hayata geçirmek için yeterli olduğunu bielirtti. Timuray, 18 milyonluk abonesi olan bir temsiliyeti ve gerçek zamanlı bilgiyi içerdiğini ve oldukça yeterli bir veri tabanı olduğunu sözlerine ekledi.
Asıl detay burada imiş;
Projenin Ekim 2011’de başlayan hareket verileri analizi aşaması Nisan 2012’de finalize edildi ve Vodafone’un mobil iletişim teknolojileri aracılığıyla sağladığı verilerle İstanbulluların seyahat başlangıç-bitiş noktaları IBM tarafından geliştirilerek Ulaşım AŞ.’ye teslim edildi. Bu verilerin, toplu ulaşımı optimize etmek için Ulaşım A.Ş. tarafından işlenmesi ve İBB’nin rota ve elektronik kart verileriyle eşleştirilmesinin ardından İstanbulluların yaşam alışkanlıklarına daha iyi hizmet eden bir toplu taşıma stratejisi oluşturulması amaçlanıyor. Bu yolla, her gün trafikte uzun saatlerini geçiren İstanbulluların, yaşam alışkanlıklarıyla paralel toplu taşıma hizmetlerine yakınlaşmaları bekleniyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Haz Sal, 2012 22:26

Hadi bakalım, bir kaç ay sonra yepyeni hatlar, numaralar, duraklar, ooh oh mastika şınanaaay!

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Haz Sal, 2012 22:29

Proje ne kadar genele hitap edecek bilemiyorum, Ulaşım A.Ş. yetkilileri tüm sistemlere hitap eder gibi konuşmuşlar ya da gazete öyle yansıtmış bilmiyorum ama şunu biliyorum ki ıh ıh :) raylı sistemler için amenna, belki de ortaya gerçekten doğru ve güzel bir analiz çıkacaktır ama bunu tüm sistemler şeklide adlandıramadım ben, belki kötümser olduğum için bilmiyorum ya da hep negatif taraftan bakma alışkanlığımdandır. Ama yine belirtiyorum sadece raylı sistem projelendirmelerinde bile ortaya doğru bir sonuç çıkartacaksa ve şu projesi devam eden hatlar haritasında mantıklı bir değişikliğe sonuç verecekse sonuna kadar desteklerim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Haz Cum, 2012 16:40

Sanırım bu proje İstanbulluları ilgilendirmiyor :D:D neyse biz devam edelim. IBM Türkiye proje ile ilgili bir video yapıp olayı anlatmış.

http://www.youtube.com/watch?v=quZ1m3juHqE

kenanmar
Serbest Geçiş
Mesajlar: 741
Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47

Mesaj gönderen kenanmar » 08 Haz Cum, 2012 21:55

Cidden bu projenin AkYolbil - İETT Araç Takip ve Yolcu Bilgilendirme Sistemi'nden farkı nedir? Bu linke http://harita.iett.gov.tr/# tıklayınca bazen eksik de olsa otobüs nerede diye öğrenmek zaten mümkün değil mi? Akbil/elektronik kartlarda zaten bir özel numara yok mu?
Otobüs A.Ş ihalelerinde otobüsün günlük ortalama yolcu miktarı belirlenirken zaten bi istatistik tutulduğu belli olmuyor mu?
İstanbul'da 104.2 Radyo Trafik var, o bile gayet iyi çalışıyor. Vatandaş kanlı canlı bilgi yolluyor :)
Cidden ben ne amaçlandığını anlamadım?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Haz Cum, 2012 22:42

Akbil ile sadece yolculuk bilgisini alıyorsunuz, yani misal ben evden çıktım otobüse bindim, sonra bir yerden bir yere yürüdüm metroya bindim, indim yürüdüm tekrar otobüse bindim. Evet haklısınız bence bu zaten en basit hali ile akbil tarafından tutulabilen bir bilgi olmalıdır ki bildiğim kadarı ile alınabiliyordu da, bu sistemde fark ne? Çalışmaya konu olan obje insan, ama otobüsü takip etmek değil insanı takip etmek kaldı ki yıllardır neden ülkemizde bir tramvayı bir otobüsü doğru düzgün takip edemedik buna akıl sır erdiremiyorum Belbim A.Ş. nin güzel bir çalışması vardı şu akıllı durakmıydı ne, bir türlü hayata geçmedi hatta bununla ilgili bir foto çekmiştim, aşağıdaki ekrandan falan yazıyor ama bırak ekranı harita bile hak getire :) Ama dediğim gibi burada amaç aslında hane halkı araştırması diye bahsettiğim bir araştırma vardı, ara sıra yazıyorum. Benim bu projeden anladığım hane halkı araştırması için kapı kapı dolaşıp anket yapılıyor ve bu anketlerin bir doğruluk payı sapması var istatistiki olarak ama siz adamı hiç elinden düşürmediği 7/24 açık cep telefonu üzerinden takip ederseniz, beyana dayalı bir anketin ortaya çıkaracağı sonuçları elemiş olursunuz, kesin ve kati yolculuk hareketlerini ortaya çıkartabilirsiniz tabi bunun içinde işin arkasında ancak IBM ya da SAP gibi firmalar olabilirdi diye düşünüyorum, öyle benim yazılımcım var möhendisim var ile pek olacak işler değil, nitekim IBM işin içinde.

Gerekliydi gereksizdi tartışılır, ben bugüne kadar yapılan yolculuk analizleri içerisinde bunun en isabetlisi olacağına inanıyorum, en azından şunu kesin göreceğiz Mahmutbey de oturan insanlar sabah nereye gidiyor, öğlende ne yapıyor akşam nereye dönüyor evemi kahveyemi :D

Cevapla

“Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler” sayfasına dön