tkn-TS:07 » Elektronik Ödeme Sistemleri - Haberler Düşünceler

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

tkn-TS:07 » Elektronik Ödeme Sistemleri - Haberler Düşünceler

Mesaj gönderen Rıdvan ERGÜN » 19 Haz Cum, 2009 14:12

Peki satış noktası sistemi nasıl bazı makinelerden bahsetmişsiniz, ben hiç kart makinesi görmemiştim, jetonmatikleri biliyorum ve çokta güzel bir işti ama kart?
Jetonmatikler aynı zamanda akbil dolumu ve boş İstanbulkart satışıda yapmaktadır. İleride bu makinalara pos cihazı konularak kredi kartı ile işlem yapabileceğiz.


İstanbulkart ile ilgili yeni bir başlık açabilirmiyiz?

huseyin
Kaçak Yolcu
Mesajlar: 5
Kayıt: 16 Haz Sal, 2009 12:35

istanbul kart

Mesaj gönderen huseyin » 08 Tem Çrş, 2009 07:55

Rıdvan beyin önerisine katılıyorum, istanbul kartı ayrı bir başlıkta konuşsak daha güzel olabilir. ilgililere duyrulur... :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Tem Çrş, 2009 08:12

O zaman Belbim sitesindeki bilgileri bir tekrar alalım buraya :) İstanbul Kart nedir ne değildir, sonra çalışma prensibi aktarma mantığı ücretleri ya da bu teknolojinin ucu nerelere gider onu yavaş yavaş konuşalım.

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

istanbulkart NEDİR?

Mesaj gönderen Rıdvan ERGÜN » 08 Tem Çrş, 2009 09:33

istanbulkart NEDİR?
•İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin geliştirdiği, antenli temassız kart teknolojisine dayanan bir elektronik bilettir.

•Kullanılan antenli temassız kart teknolojisi Mifare DesFire 4K (2004’te kullanılmaya başlanmıştır) bilet olarak Türkiye’de İLK ve TEK, dünyada 7. uygulamadır.

•Mifare ve eşdeğeri temaslı/temassız akıllı kart teknolojileri 1996’dan beri bilet olarak kullanılmaktadır. DesFire teknolojisi ise birbirinden bağımsız çoklu uygulama desteği ve sağladığı yüksek güvenlik özellikleri açısından diğer kartlardan üstündür.

•“istanbulkart” a geçiş sebeplerinden biri de bu kartın “şehirkart” konseptinde kullanılacak olmasıdır.

•“istanbulkart” Belbim A.Ş’de geliştirilmiş İstanbul’a özel ve eşdeğerlerinden farklı, Büyükşehir Belediyesi’nin değişik uygulamalarında kullanılabilecek özellikte, çoklu uygulama (elektronik bilet + personel kimlik + otopark + …) desteği olan bir karttır.

•İstanbul’daki toplu taşıma yapan şirket sayısı (12 adet) ve işletmelere özel ücretlendirme seçenekleri (abonman, farklı tarifeler, aktarma özelliği, öğrenci indirimi, özürlü geçiş, saat bazlı indirim, mesafe bazlı ücretlendirme) göz önüne alındığında “istanbulkart” Türkiye’de İLK ve TEK ve dünyada da ilk sıralarda yer almıştır.

•Diğer şehirlerde uygulanan kart sistemlerinden teknolojik olarak farklıdır.

•Depozitosu, ilk alanlar için aynen AKBİL’de olduğu gibi 6 TL’dir.

•AKBİL’in tüm yeteneklerine “istanbulkart” da sahiptir.

•Kullanım yeri açısından AKBİL ile özdeştir. “istanbulkart” ve beşiBiryerde “yaklaştır/geç” şeklinde kullanılacaktır.

•Yeni Bilet Makineleri montajı ÖHO’larda da tamamlanınca bu araçlarda da kullanılabilecektir.

•İskele ve istasyonlardaki turnikelere yeni bilet makinelerinin montajından sonra AKBİL’de olduğu gibi “tek biletle her yere” yolculuk yapılabilecektir.

•Öğrenci/aylık mavi AKBİL “istanbulkart”da da olacaktır.

•Kartın üzerinde AKBİL’de olduğu gibi benzersiz bir bilet seri numarası vardır.

•Bu bilet seri numaraları AKBİL’de olduğu gibi sadece Müşteri Hizmetleri için kullanılmaktadır.

•Yeni bilet makineleri AKBİL, beşiBiryerde ve “istanbulkart” okuyabilmektedir. Dolayısıyla AKBİL’ler (bugün kullandığımız gibi) kullanılmaya devam edecektir.

•Yolcu AKBİL’de yaptığı gibi peşin ödeme ile kontör yükleterek kullanır. “Önce kullan sonra öde” veya kredi opsiyonları yoktur.

•Yeni bilet makinelerinin “istanbulkart” ı okuyabilmesi için biletin okuyucuya 0-8 cm mesafede bulunması yeterlidir.

•“istanbulkart”, cüzdan/çantadan çıkarmadan, yeni bilet makinesi okuyucusuna yaklaştırılarak da kullanılabilir.

•Aynı bileti birden fazla yolcunun kullanabilmesi için iki yaklaştırma arasında 3-4 sn beklemek ve bileti okuyucuya tekrar yaklaştırmak gerekir.

•Biletinizi okuyucuya sürekli yaklaşık tuttuğunuzda bilet değeri ardı ardına düşmez.

•“istanbulkart” şimdilik TAM bilet olarak sadece İETT otobüslerinde, AKBİL’de olduğu gibi 2 saat içerisinde 5 aktarma hakkı ile kullanılabilir.

•Bozulan AKBİL yerine isteyene AKBİL, isteyene “istanbulkart” verilecektir.

•Müşteri Hizmetlerimiz, “istanbulkart” için AKBİL’de olduğu gibi devam edecektir. Satış, geçiş ve başvuru işlemleri AKBİL ile aynıdır.

•Yeni geçiş makinelerinde “istanbulkart” ve beşiBiryerde dışındaki temassız kartların kullanılması halinde ekranda “Geçersiz kart” hata mesajı çıkar.

•“istanbulkart” TPE tarafından onaylanmış tescilli bir markadır.

istanbulkart NE DEĞİLDİR?

•Bazı haberlerde çıktığının aksine AKBİL “tarih” olmayacaktır.

•AKBİL’in kullanım ömrü en az 8 yıldır. AKBİL’ler hurdaya çıkartılmayacaktır. Talep olduğu müddetçe AKBİL “istanbulkart” ile eşzamanlı olarak kullanılacaktır.

•“istanbulkart” herhangi bir bankanın kredi kartı değildir.

•Herhangi bir banka ile anlaşmalı ortak işletilen bir bilet değildir.

•İstanbulkart’da da AKBİL’de de kişisel izleme söz konusu değildir.

•AKBİL’ler geri alınmayacaktır, çalışan sağlam bir AKBİL değiş tokuş yapılmayacaktır. Ancak isteyen AKBİL’in yanında depozitosunu ödeyerek “istanbulkart” alabilir.


Kaynak: http://www.belbim.com.tr/urunler/Pages/ ... nedir.aspx

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

Mesaj gönderen Rıdvan ERGÜN » 09 Tem Prş, 2009 13:48

Resim

Ön yüzü

Resim

Arka yüzü

Resim

Kartın boyutu 8 cm'dir.

Resim

Ön yüzü

Resim

Arka yüzü

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Tem Prş, 2009 13:51

Kartla ilgili aklıma takılan şeylerden birisi daha önce sordum mu hatırlamıyorum sanırım bunu Hüseyin Bey cevaplayabilir. Farklı araç tiplerinde farklı ücretlendirmelere izin veriyormu? Yani aktarma mantığı ya da seçeneği dışında, mesela otobüste fiyat fiks, ama yarın diyelim minibüsler midibüs sistemi ile havuza dahil edildiler ve ücretlendirme yapılacak ama bunların ücret tarifesi farklı?

Olabilmesi lazım çünkü ücreti kesen makine diye anladım ben doğru dimi? Dolayısı ile makine hangi araçta neye göre ayarlanmış ise ona göre de ücret kesebilir sanırım.

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

Mesaj gönderen Rıdvan ERGÜN » 10 Tem Cum, 2009 09:04

Olabilmesi lazım çünkü ücreti kesen makine diye anladım ben doğru dimi? Dolayısı ile makine hangi araçta neye göre ayarlanmış ise ona göre de ücret kesebilir sanırım.

Evet, makine hangi araçta neye göre ayarlamış ise ona göre ücret kesiyor. Ekspres hatlarda çift, normal hatlarda normal, indirimli hatlarda indirimli ücret kesiyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Tem Sal, 2010 17:41

http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/Pages/Haber ... wsID=18582

Valla benim kafam karıştı, haberi nereye koyayım bilemedim :) bu temassız kart İstanbul Kart ile aynı mı değil mi, aynısı ise zaten vardı, değil ise farkı ne? Anlayan bilen varsa bana da anlatsın yahu.
İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı, Edirnekapı’daki İETT Garajı’nda bir basın açıklaması yaparak basın organlarında yer alan AKBİL haberlerine açıklık getirdi. AKBİL’in kesinlikle kaldırılmayacağını ve “Temassız Elektronik Kart” ile birlikte kullanılmaya devam edeceğini belirten Genel Müdür Hayri Baraçlı, şöyle konuştu;

“Şuan için tüm araçlarımızda hem temassız kart kullanım cihazı, hem de akbil cihazı mevcuttur. Bir cihazda hem akbil hem de kart okuma sistemi yapılıyor. Oda bize çok büyük kolaylık sağladı. Vatandaş AKBİL gişelerinden bu temassız kartı da tedarik edebilecek ve oralarda değiştirme işlemelerini gerçekleştirebilecek. Bu kartlar bir kullanımlık değil, doldurulup sürekli kullanılan kartlar. Çok güvenli olan bu kartları, hatlarla ve yolcu hareketleriyle ilgili analizleri daha iyi yapma şansına da sahip olmak için özellikle tercih ettik. Kartı İstanbul Büyükşehir Belediyemizin BELBİM şirketi üretti. Kart İETT otobüsleri dışında, metro, tramvay, vapur, deniz otobüsü ve halk otobüsleri dahil tüm toplu ulaşım araçlarında kullanılabiliyor. Bizim bu kartta kullandığımız teknoloji dünyada kullanılan bir teknoloji. Daha önceleri biletleri yakarken artık çok güvenli ve çevre dostu bir sisteme geçmiş olduk. Büyükşehir ailesi olarak İstanbullulara daha ileri teknolojileri ulaştırma hedefi içerisindeyiz.”

Şu anda İstanbullularda 7 milyonu aşkın AKBİL bulunduğunu ve 4 milyon civarında aktif AKBİL kullanıcısı bulunduğunu vurgulayan Baraçlı, “AKBİL’in kullanım süresi devam edecek. Ta ki AKBİL kullanıcıları yüzde oranında binde mertebelerine ininceye kadar. Yani halkımız, ‘AKBİL bunu kullanmak istiyoruz’ dediği müddetçe kullanmaya devam edecek” diye konuştu.

Temassız Kart’ta 5 aydır deneme kullanımı yaptıklarını ve bu başarılı sürecin ardından Eylül ayı gibi kartın farklı alanlarda kullanılmaya başlanacağını anlatan Baraçlı, sözlerini şöyle sürdürdü; “Bu kartı toplu ulaşım dışında geliştireceğimiz farklı konseptlerde de kullanma amacı güdüyoruz. İleriki günlerde farklı alanlarda kullanmak için farklı çalışmalarımız olacak. Çeşitli kuruluşlarda bu kartın kullanılması için faaliyet içerisindeyiz. Büyükşehir Belediyesi iştiraki BELBİM AŞ’de geliştirilen temassız elektronik kart İstanbul’a özel ve eşdeğerlerinden farklı, elektronik bilet, personel kimlik kartı, otopark ödeme giriş-çıkışlarında kullanılabileceği gibi bazı noktalarda alışverişlerde de kullanılabilecek. Bu kartla vatandaşlar, sosyal doku, sosyal ve kültür hizmetlerinden daha nitelikli faydalanabilecekler.”
“Temassız Kart” Nedir?

* “Temassız Elektronik Kart ” doldur-boşalt esasına göre çalışan, AKBİL gibi devamlı doldurarak bozulana veya kırılana kadar kullanılabilen elektronik kart.
* İstanbul’daki toplu taşıma yapan şirket sayısı ve işletmelere özel ücretlendirme seçenekleri (abonman, farklı tarifeler, aktarma özelliği, öğrenci indirimi, özürlü geçiş, saat bazlı indirim, mesafe bazlı ücretlendirme) göz önüne alındığında “elektronik kart” Türkiye’de İLK ve TEK ve dünyada da ilk sıralarda yer alıyor.
* “temassız kart ” yaklaştır-Geç” prensibiyle çalıştığı için otobüslerdeki okuyuculara sadece yaklaştırılarak ödeme yapabilecekler.
* Öğrenci/aylık mavi AKBİL uygulamaları “temassız kart” ile de aynı şekilde devam edecek.
* “Temassız Kart ” , AKBİL’de olduğu gibi 2 saat içerisinde 5 aktarma hakkı ile kullanılacak.
* “Temassız Kart ” kısa süre sonra “şehirkart” konseptinde de kullanılacak.
* Müşteri Hizmetleri, “Temassız Kart ” için AKBİL’de olduğu gibi devam edecek. Satış, geçiş ve başvuru işlemleri AKBİL ile aynı olacak.

Temassız Elektronik Biletin Ortak Özellikleri

* İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin geliştirdiği, antenli temassız kart teknolojisine dayanan elektronik bilet.
* Kullanılan antenli temassız kart teknolojisi Mifare DesFire 4K (2004’te kullanılmaya başlanmıştır) bilet olarak Türkiye’de İLK ve TEK, dünyada 7. uygulama.
*Sağladığı yüksek güvenlik özellikleri açısından diğer kartlardan üstün.
* Diğer şehirlerde uygulanan kart sistemlerinden teknolojik olarak farklı.
* Kullanım kolaylığının yanı sıra elektronik biletlerimiz iniş/binişlerde işlem süresini oldukça kısaltıyor. Mesajlar ve melodiler hariç elektronik biletlerimizin işlem süresi yarım saniye.
* Elektronik bilet okuyucuya sürekli yaklaşık tutulduğunda bilet değeri ardı ardına düşmez.
* “Temassız Elektronik ” biletler sayesinde adet ve saatleri, kullanımın hatlara dağılımı ve otobüs başına yolcu yoğunluğu hakkındaki rakamlara kesin ve doğru olarak ulaşılabiliyor.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 13 Tem Sal, 2010 18:38

Aynı kart Esat, her şey bir Doğan grubu yazarının akbiller kaldırılıyor rant sağlayacaklar aman aman şeklinde ki bir yazısından sonra başladı. Farklı köşelerde farklı yorumlar yapıldı sonra en son İBB açıklama yaptı, akbiller kalıyor bu kartın şöyle şöyle özellikleri var diye.

Merak ediyorum, gidip alacağım ama akbilimi de asla geri vermeyeceğim. Öyle ki geçtiğimiz yıl içinde akbilim tahminen 15-16 yaşını doldurdu ve bozuldu. Gittim Kadıköy'de yenisini verdiler, hatırası var akbilin...

Bakalım İstanbulkart neler getirecek, neler götürecek...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Tem Sal, 2010 18:43

:) Valla Akbil' in ben her zaman daha verimli kullanılabileceğine inandım, ve bu kadar yoğun kullanıldığını da bilmiyordum, bu 4 milyon rakamını buradaki bir fuarda Belbim de çalışan bir arkadaştan duyduğumda cidden afallamıştım, çok ciddi bir sayı bu ve dediğim gibi aslında pek çok alanda kullanılabilir di ama geçmişte lekelemeye çalıştılar malum, sonrasında biraz tom okuyan makinelerin şekli yüzünden midir, yoksa bana göre de biraz sorun olan akbil tomunu taşıma sorunu yüzünden midir başka alanlarda kullanımı yaygınlaşmadı.

Kart tabii ki bu işler için daha cazip görünüyor, çok farklı alanlarda ve makinelerde farklı amaçlar için kullanılabilir, umarım zamanla bu kartlar sayesinde daha ciddi ve detaylı aktarma prensipleri ve entegrasyonlarda kurulur. Bende de bir Akbil var ama nereye kaldırdım bir türlü bulamadım, dediğin gibi aslında bir nevi hatıra.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 Tem Prş, 2010 18:45

Bu konularda çok fazla mesaj ve tartışma çıkmıyor, bende bu sebeple başlığın ismini -Elektronik Ödeme Sistemleri Haberler Düşünceler- olarak değiştirdim ve aşağıdaki haberide buraya ekledim.

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=22729
İlk uygulamasına 6 gün önce başlanan Halkkart, tramvay duraklarındaki turnikelerden geçerken olası internet kesilmesi durumunda pasif konumuna düşüyor.

İnternet alt yapısıyla çalışan sistemin, uzun süre çalışmaması durumunda ise vatandaşlar tramvay hizmetinden yararlanamıyor.
Harika, acaba hiç test etmek akıllarına geldi mi? Gelmiştir muhakkak ta belki testte bu durum ortaya çıkmamıştır, bugün Pollyanna olmak istiyorum :D
Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı CHP'li Mustafa Akaydın'ın göreve gelmesinin ardından Antkart'ı iptal ederek yerine getirdiği Halkkart uygulaması devreye girdi. Ancak yeni sistemde bazı aksaklıklar meydana geldi. İnternet altyapısıyla çalışan sistemin olası bağlantı kesilmelerinde aksaklıklar yaşanıyor. Şimdilik tramvayda kullanılan Halkkart'taki bu sorun vatandaşın tepkisine neden oldu. Altı gün önce uygulamaya konulan sistemin sürekli arıza gösterdiğini ifade eden vatandaşlar, belediyenin biran önce soruna çözüm bulmasını istiyor.

Halkkart uygulamasının internet üzerinden online olarak çalıştığını belirten A-kent firması müşteri ilişkileri yöneticisi Yılmaz Sığanık, internet bağlantısının kesildiği durumlarda sistemin çalışmadığını söyledi. Halkkart altyapısında kullandıkları internet sisteminin evlerden farklı bir yapıya sahip oluğunu anlatan Sığanık, "Her yeni sistemin ufak tefek aksaklıkları çıkacaktır. Bu sistemde bazı sorunlar oldu. Ama bunun çok yakın zamanda rayına oturacağına inanıyorum." dedi.

Yılmaz Sığanık, internet kesintilerini ise duraklarda devam eden çalışmalara bağlayarak, "Çalışmalar sırasında kaynak makinesinden dolayı mesela sigorta atıyor. Bu da hatların internetin kesilmesine neden oluyor. Bu çalışmaların birçoğu da tamamlanmak üzere, bu tür sıkıntıların artık yaşanmayacağını düşünüyorum." diye konuştu.
Mesajın bu kısmında tabi Başkan' ın eski kartı iptal etmesine atıf yapılması da ne kadar doğru, çünkü eski kartı kullanan bazı kişilerde o kartı kötülüyorlardı, dolayısı ile o kötü bu kaka demekten ziyade yapılmış yeni uygulamadaki hatayı tespit etmek ve çözmek gerekir. Burada benim anlamadığım tamam internet üzerinden çalışan bir sistem yapılmış tabi bunun online olmasına ne gerek varsa, farklı bir sistemden bahsedilmiş. Burada benim aklıma şu geldi, burada sorun bence internette değil, çünkü sorumlu arkadaş sigorta atıyor demiş :) kaynak makinesi kullanınca. O zaman önce lütfen o tesisatı yapan adamı işten çıkartın, yani hattınızda hiç arıza bakım onarım olmayacak demek ki? Kaynak makinesi sadece işletme saatleri dışında çalışacak? Ya da neden turnikelere gelen 220 ile kaynak makinesine gelen cereyan aynı sigortadan geçer ki? Ya bunları bilmek için elektrik mühendisi olmaya ya da proje mühendisi olmaya gerek varmı?

Farklı bir sistem ile çalışıyor denilmiş, o farkta şudur. Sistem fiberoptik ile bir network e bağlıdır, bu networkdeki yazılım ile online olarak duraklardaki makineleri sorgulamak aynı zamanda da yolcu sayısını online alabilmek gibi ekstrem işler düşünülmüştür, yani aslında sistem bir internet değil intranet dir, ya da bana göre öyle olmalıydı. Ve tabii ki sigortası farklı bir yerde olan :) Aslında proje olarak düşününce güzel iş ha, yoğunluğu tam olarak takip etme şansı verir, yani yolcu yoğunluk haritası çıkartmak için hiç saha araştırmasına gerek yok, çatır çatır alırsın veriyi, de ne gerek var online a?, Her gün belli saatlerde bir eleman bağlanıp istasyonları sorgulasın çeksin datayı. İstanbul' da önceden manueldi ama şu an ki durumu bilmiyorum, fakat anlık sorgulama yoktu, belki bir takım çalışmalar vardır, araştırmak lazım, araştıracak adam lazım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 22 Tem Prş, 2010 19:32

Ben şimdi sadece "web sayfası" diyeyim de ...

Cevapla

“Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler” sayfasına dön