tkn-TS.13 » İstanbul Kart

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16378
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

tkn-TS.13 » İstanbul Kart

Mesajgönderen Esat » 19 Haz Cum, 2009 14:55

Bu başlıkta İstanbul Kart ile ilgili bilgi ve belgeleri bir araya toplayarak, konu hakkında tartışmaları gerçekleştirebilir. Kart ile ilgili genel görüşler, şikayet ve belkide geliştirme önerileri de yer alabilir, ben bu tip teknolojilerde bilgi alışverişinin önemli olduğuna inanmaktayım.
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 20:16 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

Mesajgönderen Rıdvan ERGÜN » 19 Haz Cum, 2009 14:58

Resim
istanbulkart, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin elektronik bilet uygulamalarında kullanılan temassız akıllı karttır. Şehircilik alanında kullanılması için de çalışmalar sürdürülmektedir.



Projenin ilk adımında, İstanbul’da toplu ulaşım elektronik ücret toplama sistemine AKBiL'e ilave olarak kartlı yapı da eklenmiştir. Elektronik Ücret Toplama Sistemi, bir elektronik medya (istanbulkart, AKBİL) ile kullanıcıya önödeme ile seyahat hakkı veren ve bu hakları işleten; güvenli, hızlı ve doğru işlem yapan bilgi yönetim sistemidir.

Kullanılan akıllı kart uluslararası standartlara (ISO 7816 ve ISO 14443) uyumludur. Sonraki aşamada bu kartla vatandaşlar İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin halihazırdaki elektronik bilet, otopark, sosyal doku ve kültür hizmetleri yanı sıra taksi-dolmuş ücreti ödeme, sinema-tiyatro girişleri, personel devam kontrol sistemleri, sosyal amaçlı belediyecilik hizmetleri (gıda, yakacak ve hizmet dağıtımı) v.b. uygulamalardan da daha nitelikli olarak faydalanabilecektir.



Kartlı sistemin avantajları:
•Kartın temassız çalışma özelliği kullanım kolaylığı sağlar.•Yolcu kartını cüzdanda taşıyabilir ve kullanabilir.•Kopyalama ve sahtekârlığa karşı yüksek güvenlik içerir.•Yüksek bellek kapasitesi çoklu uygulama ve genişletilebilir yapı sağlar.
Akıllı kartlar yaşamı kolaylaştırmaları ve yeterli güvenlik düzeyine erişmeleri sayesinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Kart üzerinden işletilecek, dağıtık her tür uygulamada tercih edilmektedir.


Elektronik Bilet Ücret Senaryoları

e-bilet'in içeriğine göre farklı ücretlendirme senaryoları gerçekleştirilir.
•Kontörlü Geçiş: e-bilet'ten ilgili tarife tutarınca yapılan tahsilât.
•Aktarmalı Geçiş: e-bilet'in kontörlü geçişten sonra kazandığı aktarma hakkinin geçerli olduğu ve isteğe bağlı indirimli tahsilât.
•Abonman Geçiş: Aylık, haftalık veya günlük kullanım amaçlı yapılan yüklemenin işletildiği ücretlendirme.
•İndirimli Kontörlü Geçiş: Öğrenci ve öğretmene-bilet'lerinden ilgili tarife tutarınca yapılan tahsilât.
•İndirimli Aktarmalı Geçiş: Öğrenci ve öğretmene-bilet'lerinin kontörlü geçişten sonra kazandığı aktarma hakkinin geçerli olduğu ve isteğe bağlı indirimli ücretlendirme yapılan durum.
•İndirimli Abonman Geçiş: Öğrenciye öğretmene-bilet'leri için aylık kullanım amaçlı yapılan yüklemenin işletildiği ücretlendirme.
•Ücretsiz Geçiş: İşletmelerin kendi personeli için hazırladığı ve araçlara ücretsiz binme hakkı veren e-bilet'lerle yapılan geçişler.
Ücretlendirme için yeterli bakiye olmaması durumunda "Kontör Yetersiz" mesajı görüntülenir.

Sahte veya zanlı kaçak e-biletlere şoför tarafından el konulur.


Kaynak: http://www.belbim.com.tr/urunler/Pages/ ... nedir.aspx

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

istanbulkart NEDİR?

Mesajgönderen Rıdvan ERGÜN » 19 Haz Cum, 2009 14:59

istanbulkart NEDİR?
•İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin geliştirdiği, antenli temassız kart teknolojisine dayanan bir elektronik bilettir.

•Kullanılan antenli temassız kart teknolojisi Mifare DesFire 4K (2004’te kullanılmaya başlanmıştır) bilet olarak Türkiye’de İLK ve TEK, dünyada 7. uygulamadır.

•Mifare ve eşdeğeri temaslı/temassız akıllı kart teknolojileri 1996’dan beri bilet olarak kullanılmaktadır. DesFire teknolojisi ise birbirinden bağımsız çoklu uygulama desteği ve sağladığı yüksek güvenlik özellikleri açısından diğer kartlardan üstündür.

•“istanbulkart” a geçiş sebeplerinden biri de bu kartın “şehirkart” konseptinde kullanılacak olmasıdır.

•“istanbulkart” Belbim A.Ş’de geliştirilmiş İstanbul’a özel ve eşdeğerlerinden farklı, Büyükşehir Belediyesi’nin değişik uygulamalarında kullanılabilecek özellikte, çoklu uygulama (elektronik bilet + personel kimlik + otopark + …) desteği olan bir karttır.

•İstanbul’daki toplu taşıma yapan şirket sayısı (12 adet) ve işletmelere özel ücretlendirme seçenekleri (abonman, farklı tarifeler, aktarma özelliği, öğrenci indirimi, özürlü geçiş, saat bazlı indirim, mesafe bazlı ücretlendirme) göz önüne alındığında “istanbulkart” Türkiye’de İLK ve TEK ve dünyada da ilk sıralarda yer almıştır.

•Diğer şehirlerde uygulanan kart sistemlerinden teknolojik olarak farklıdır.

•Depozitosu, ilk alanlar için aynen AKBİL’de olduğu gibi 6 TL’dir.

•AKBİL’in tüm yeteneklerine “istanbulkart” da sahiptir.

•Kullanım yeri açısından AKBİL ile özdeştir. “istanbulkart” ve beşiBiryerde “yaklaştır/geç” şeklinde kullanılacaktır.

•Yeni Bilet Makineleri montajı ÖHO’larda da tamamlanınca bu araçlarda da kullanılabilecektir.

•İskele ve istasyonlardaki turnikelere yeni bilet makinelerinin montajından sonra AKBİL’de olduğu gibi “tek biletle her yere” yolculuk yapılabilecektir.

•Öğrenci/aylık mavi AKBİL “istanbulkart”da da olacaktır.

•Kartın üzerinde AKBİL’de olduğu gibi benzersiz bir bilet seri numarası vardır.

•Bu bilet seri numaraları AKBİL’de olduğu gibi sadece Müşteri Hizmetleri için kullanılmaktadır.

•Yeni bilet makineleri AKBİL, beşiBiryerde ve “istanbulkart” okuyabilmektedir. Dolayısıyla AKBİL’ler (bugün kullandığımız gibi) kullanılmaya devam edecektir.

•Yolcu AKBİL’de yaptığı gibi peşin ödeme ile kontör yükleterek kullanır. “Önce kullan sonra öde” veya kredi opsiyonları yoktur.

•Yeni bilet makinelerinin “istanbulkart” ı okuyabilmesi için biletin okuyucuya 0-8 cm mesafede bulunması yeterlidir.

•“istanbulkart”, cüzdan/çantadan çıkarmadan, yeni bilet makinesi okuyucusuna yaklaştırılarak da kullanılabilir.

•Aynı bileti birden fazla yolcunun kullanabilmesi için iki yaklaştırma arasında 3-4 sn beklemek ve bileti okuyucuya tekrar yaklaştırmak gerekir.

•Biletinizi okuyucuya sürekli yaklaşık tuttuğunuzda bilet değeri ardı ardına düşmez.

•“istanbulkart” şimdilik TAM bilet olarak sadece İETT otobüslerinde, AKBİL’de olduğu gibi 2 saat içerisinde 5 aktarma hakkı ile kullanılabilir.

•Bozulan AKBİL yerine isteyene AKBİL, isteyene “istanbulkart” verilecektir.

•Müşteri Hizmetlerimiz, “istanbulkart” için AKBİL’de olduğu gibi devam edecektir. Satış, geçiş ve başvuru işlemleri AKBİL ile aynıdır.

•Yeni geçiş makinelerinde “istanbulkart” ve beşiBiryerde dışındaki temassız kartların kullanılması halinde ekranda “Geçersiz kart” hata mesajı çıkar.

•“istanbulkart” TPE tarafından onaylanmış tescilli bir markadır.

istanbulkart NE DEĞİLDİR?

•Bazı haberlerde çıktığının aksine AKBİL “tarih” olmayacaktır.

•AKBİL’in kullanım ömrü en az 8 yıldır. AKBİL’ler hurdaya çıkartılmayacaktır. Talep olduğu müddetçe AKBİL “istanbulkart” ile eşzamanlı olarak kullanılacaktır.

•“istanbulkart” herhangi bir bankanın kredi kartı değildir.

•Herhangi bir banka ile anlaşmalı ortak işletilen bir bilet değildir.

•İstanbulkart’da da AKBİL’de de kişisel izleme söz konusu değildir.

•AKBİL’ler geri alınmayacaktır, çalışan sağlam bir AKBİL değiş tokuş yapılmayacaktır. Ancak isteyen AKBİL’in yanında depozitosunu ödeyerek “istanbulkart” alabilir.


Kaynak: http://www.belbim.com.tr/urunler/Pages/ ... nedir.aspx

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16378
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 19 Haz Cum, 2009 15:34

Birileri benim düşündüğümü düşünüp şikayetçimi oldu ne. Toplumsal paranoya işte :) en altta ne yazıyor "İstanbulkart’da da AKBİL’de de kişisel izleme söz konusu değildir." :) Ya bu kişisel izleme değilki ben kartı izleyeceğim ve belki o kişiye özel bazı imkanlar sunacağım yani karta özel, adam benim iyi müşterim günde 10 kez kullanıyor, ona diyeceğim ki kardeşim bundan sonra 3 ay sana 22T hattında yüzde 20 daha indirim veriyorum sen iyi müşterisin promosyon. :)

Gülmeyin bence çok iyi fikir.

Bu arada Rıdvan Bey İstanbul Kart ile ilgili bilgileri derlediğiniz için teşekkürler, bu iki mesajdan alıntılar ya da aklımıza takılanları sorarak merak ettiğimiz cevaplara da ulaşabiliriz herhalde.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 19 Haz Cum, 2009 15:40

Fena fikir değil. Ama bilmem, bana göre mi ... ben bununla daha çok yolcu akımlarını doğru dürüst göz önüne getirirdim. İşte O zaman A-B, A-B, A-B tipinden hatlar kalkar da, işler daha çok ağ gibi olur. Bizde Taksim, Kadıköy, (Üsaküdar) birer otogar ... olmaz diyorum, öyle kalıyor. Derim ya, Neden meselâ 12 numaralı otobüs Kuzguncuk-Moda değil? Meselâ işte. Ki bunu tamamen atiyorum. Bakarız yolcu akımı Kocamustafapaşa-Cihangir akımı gösterir ( :lol: ), hemen ona göre hat tasarımına geçilebilir. O da meselâ sadece, nitekim aktarma da gereken bir şey, ama onun kültürü sıfır, ki böyle de sıfır kalır. Çapa'dan Elmadağ'ına gitmem gerek ... çok yorgunum, çiftkatlı otobüs geliyor, bilmemneden sonra tek bilet (mana ne güzel ...), Taksim'de atlıyoruz bir duraklığına, hop, 1,30 gitti yine. Hee, ötekisi çiiiftkatlıııydııı ... bari bir de körüklü, kırmızı, yeşil ve kaç basamaklı diye de ayırım yapılsa ... dağittım yine, pardon ...

B. Alabay

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

Mesajgönderen Rıdvan ERGÜN » 19 Haz Cum, 2009 16:10

Akyolbil sistemi tüm araçlarda devreye girdiği zaman İETT bütün araçları anlık olarak takip edecek ve yoğunluğa göre ek seferleri anlık düzenleyecek. Şu anda İETT araçlarının hemen hemen hepsinde bu sistem mevcut, şu anda ÖHO lara da monte edilmeye başlandı. Temmuz sonunda ÖHO lardaki biletçi uygulaması (muavin) kaldırılıyor. Büyük ihtimalle okullar açılacağı zaman sistem oturmuş olur.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 19 Haz Cum, 2009 16:18

Aslında muavinliğin kaldırılması yazık. Neden? İşyeri kayboluyor sadece. İlkel gibi olsa da, işe yaramaz değildi. Bizde İETT'de doğru dürüst biletçilik yok, o yüzden ÖHO'lara da saldırmak mantıksız (bu konuda), ya bilet satış sistemi olacak (Yevroppa'da gibi), ya da her otobüste otomat olacak (Yevvropppaaa II).

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16378
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 19 Haz Cum, 2009 16:26

Sen olayın insani boyutuna bakıyorsun, bana kalırsa teknik olarak geçerliliğini yitirmiştir, kullanılabileceği tek alan minibüslerdir ki minibüslerin kaldırılması zaten gereklidir.

Bende insanların işsiz kalmasına taraftar değilim ama o araçlarda muavinlik yapanda şoförün oğlu, kardeşi dıdısı lütfen yani, şimdi çıkar bir tanesi gelir burda bize söver :) kardeşim yapınızı bilmesem konuşmam, paralı hatları almak için zamanında ne dolaplar çevrildi İstanbul' da. Ben ÖHO lar çok para kazanıyor demiyorum, ÖHO lar aslında çok fazla dışarı para verecekleri için entegre olmak istemiyorlar çünkü belediye adına yapılan her yolculuk onlara çok az para bırakıyor, dolayısı ile istemiyorlar. Bu anlamda haklılarda ama bu sistemin ıslah edilmesi, vergi kaçıranların tespitini de sağlayacak, bu sektörde çok aşırı miktarda vergi kaçağı da söz konusu ve aslında bunun sebebi iki şey, biri belediyenin akbil gibi yöntemler ile yapılan ödemelerde bu adamların canını çıkartması ikincisi bilinçsiz ve korkak yolcu, bilet almıyor ya da vermeyince üstelemiyor adam vergi kaçırıyor, işte sırf bu bilet yüzünden OHÖ lar ooooo çuvalla para kazanıyor deniliyor :) iki ucu .k lu değnek.

Bence ÖHO lar ile ilgili olarak İETT nin çok kapsamlı bir çalışma yapması lazım, tüm hatların günlük yolcu sayısını saha da tespit ederek havuz sistemine geçmesi ve bu adamlara taşıdığı yolcu başına değil, hattın ortalamasına göre sefer başına para ödemelidir, seferlerin kontrolünü İETT yapmalıdır adam bize yaptığı gibi Başakşehir 4 ten kalkıp 4-2 ye gelince yalan yolcuyu indirip basıp çeker giderse hesabı sorulmalıdır, niye yolcu yok beyimiz seferi beğenmedi Şişli ye gitmek zor geldi. :)


“Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir