tkn-M.13 » Metro'ya Güneş Nilüferleri Projesi - Solarail System

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 May Prş, 2008 13:23

Bu konu oldukça önemli bundan bir 4 yıl kadar önce ilk duyduğumda bende çok heyecanlanmıştım ama araştırdıkça ve aslında şu an için bizim özlediğimiz anlamda tren işletmeye yetecek bir enerji oluşturamadığını görünce hayal kırıklığı yaşamıştım ama o günden bu güne en azından sinyalizasyon ve istasyon aydınlatması gibi yerlerde kullanılmaya başlanması güzel bir gelişme idi, bu başlığa vakit buldukça yazarak canlı tutmak istiyorum.

Konu ile ilgili olduğu için hemen ekleyelim, Siemens firmasının yaptırdığı bir araştırmaya göre IEA World Energy Outlook isimli bir veride (bunun ne olduğunu anlamadım) dünyada her yıl 44 gigaton CO2 üretildiği (bu yılların verisi bu giderek artacak) ve bunun sadece 5.3 gigatonunun taşımacılık sistemlerine ait olduğu, bu orandaki üretiminde en büyük pay %76 ile karayolu taşımacılığı, %12 havayolu taşımacılığı, %10 deniz taşımacılığı ve sadece %2 demiryolu taşımacılığına ait olduğu görülüyor, dolayısı ile zaten raylı sistem taşımacılığında bir CO2 salınımından söz etmek pek gerçekçi bir yaklaşım değil, hele ki dizel motorlu makinelere olan ihtiyacın azalması sağlanır ve frenleme sistemlerine karbon diskler dışında yöntemler sağlanır ise bu oranlar daha da düşecektir diye düşünüyorum.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 29 May Prş, 2008 20:10

Burada basit basit, otobüs duraklarındaki lâmbalar için mini paneller yapıyorlar. Tek problem vandalizm. Esat, hatırlat, resmini çekeyim, burada bu konuda pilot proje yürütüyoruz şu an.

B. Alabay

Tugrulhan
Transit Yolcu
Mesajlar: 10
Kayıt: 26 Eki Pzt, 2009 19:27

Mesaj gönderen Tugrulhan » 13 Mar Cmt, 2010 20:38

Ya aslında benim bu konu hakkında bir projem vardı. Ben de Solarrail demiştim. Projemin adını çalmışsınız! :D

Projeyi iki aşamalı düşünmüştüm; uygulanabilirlik açısından. İlk aşama, istasyonların çatılarının güneş panelleriyle kaplanması şeklindeydi. Bi kaç çizim yapmıştım, nasıl resim upload edileceğini söyleyebilirseniz koyabilirim.

İkinci aşama ise, gerçekleştirmesi güç ve biraz gereksiz gibi duruyo. En azından şimdilik :) Şehir içinde katenerlerin pek de hoş gözükmediği kanısındayım. Çıkış noktam bu olmuştu. Katenerlerin üzerinin tamamen güneş paneliyle kaplanması şeklinde. Hatta, uçları iki taraftan biraz aşağıya kıvrımlı olursa biraz daha şık bi görüntü elde edilebilir diye düşünmüştüm. Malum bu sene Öss'ye gireceğim için fazla çizim yapmaya vakit bulamıyorum. Ama eğer Solarrail projem (:)) ilginizi çektiyse bunun da fazla ayrıntılı olmadan bi şeklini çizmeye çalışabilirim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Mar Pzr, 2010 00:45

Tugrulhan yazdı:Ya aslında benim bu konu hakkında bir projem vardı. Ben de Solarrail demiştim. Projemin adını çalmışsınız! :D

Projeyi iki aşamalı düşünmüştüm; uygulanabilirlik açısından. İlk aşama, istasyonların çatılarının güneş panelleriyle kaplanması şeklindeydi. Bi kaç çizim yapmıştım, nasıl resim upload edileceğini söyleyebilirseniz koyabilirim.

İkinci aşama ise, gerçekleştirmesi güç ve biraz gereksiz gibi duruyo. En azından şimdilik :) Şehir içinde katenerlerin pek de hoş gözükmediği kanısındayım. Çıkış noktam bu olmuştu. Katenerlerin üzerinin tamamen güneş paneliyle kaplanması şeklinde. Hatta, uçları iki taraftan biraz aşağıya kıvrımlı olursa biraz daha şık bi görüntü elde edilebilir diye düşünmüştüm. Malum bu sene Öss'ye gireceğim için fazla çizim yapmaya vakit bulamıyorum. Ama eğer Solarrail projem (:)) ilginizi çektiyse bunun da fazla ayrıntılı olmadan bi şeklini çizmeye çalışabilirim.
Tabii ilginç bir fikir, bu arada sizin için resim yüklemeyi aktif ettim, yükleyebilirsiniz. Tabi mesajları okuduysanız konu ile ilgili açıklamalarımı ve gerekçeleri de görmüşsünüzdür. Bir kaç tane de soru sorayım;

katenerlerin üzerini kaplamak derken direklerin yüzeyini kaplamayı kast ettiğinizi anlıyorum doğrumu?

İstasyon çatıları ile hangi istasyonları kast ediyorsunuz, bu anlamda sadece M1 hattımızın istasyonları ele alınabilir, bu istasyonlardaki yüzey m2 cinsinden elinizde veri varmı? Oraya döşeyeceğiniz solar paneller ile ne kadarlık bir elektrik gücü elde edebileceksiniz?

Düşünceniz sadece fikri aşamadamı kaldı, yoksa raylı sistem araçlarının enerji gereksinimleri ile ilgili bir takım bilgileri alarak buna göre solar paneller ile enerji üretimi karşılaştırması yaptınız mı?

Bunları neden soruyorum, taze bilgi olarak tekrar araştırmadım ama benim bildiğim kadarı ile halen dünya üzerinde bir raylı sistem aracını, dikkatinizi çekiyorum, 1 dizi değil aracı güneş panelleri ile hareket ettirecek yapı oluşturulamadı, bu tip sistemler sadece destekleyici unsurlar olarak kullanılıyorlar, istasyon aydınlatmaları, bazı yerlerde de sinyalizasyonlarda. Bu konu ile ilgili 5 yıl kadar önce idi sanırım bir kaç genç kolej öğrencisi arkadaşımız bize gelip elimizdeki bir tramvay maketini ödünç istemişlerdi, ellerinde böyle bir proje vardı ve bu proje ile bir yarışmaya katılmak istiyorlardı, fakat ellerinde sadece proje vardı :) kurumda teknik birimlerdeki arkadaşlar ile görüşerek bir aracın ivmelenme için gereksindiği enerji miktarını öğrendikten sonra sanırım vaz geçtiler, en azından ben maketi göndermedim onu biliyorum :)

Tugrulhan
Transit Yolcu
Mesajlar: 10
Kayıt: 26 Eki Pzt, 2009 19:27

Mesaj gönderen Tugrulhan » 14 Mar Pzr, 2010 18:46

Resim

Resim

Umarım becerebilmişimdir :)

Ya aslında benim projem biraz bilim kurgu içerikli :D Amerikada fırlatma yapmak için tasarlanmış bi monorail hattı var. Araç fırlatılmadan önce bütün rayın etrafı 'içine araç sığacak şekilde' bir pilastik tüple kaplanıyor ve bu tüpün için hidrojenle dolduruluyor. Hidrojen havadan çok hafif olduğu için tübün içindeki hava sürtünmesi yok denecek kadar azalıyor. Bu şekilde sürtünmeden kaybedilecek enerji minimuma indirilip araç optimum enerjiyle çok yüksek hızlara ulaşabiliyor. Ben bunun normal ray üzerinde olan versiyonunu düşünüyorum. Her ne kadar bu fotoğraflarda normal tren setleri kullanmış olsam da bu projede tamamen farklı tren setleri olsun istiyorum.

Maalesef bu projem sadece hayal aşamasında kaldı. Çünkü geliştirebilmek için ne bir bilgi kaynağı ne de bir destek bulabildim. Üniversitede mimarlık istediğim için bu tarz projeler üzerine daha kolay odaklanabileceğimi düşünüyorum. :)

Bu hattı tamamen farklı bir raylı sistem türü olarak düşündüm. Sizin sorduğunuz sorulara gelince; Yukarıdaki resimde olduğu gibi düşüncem tellerin üzerinin tamamen bir tabakayla kaplanması şeklindeydi. Dediğim gibi gerçekleştirilmesi bu gün koşullarıyla olanaksız duruyo :) Yan taraflar ise cam ile kapatılıp tüpün içi tamamen hidrojen gazı ile dolu olacaktı.

İşin araştırma boyutunda ise, araçların üzerindeki haraketi en çok etkileyen kuvvet 'eylemsizlik kuvveti' yani aracı durağan halden harekete geçiriken gereken kuvvet. Ben bu kuvveti farklı bir sistemle sağlamayı düşünmüştüm. Hani eski kurmalı saatlerde arkadaki kolu çevirdiğinizde silindir şeklinde kıvrılmış bir tel iyice kıvrılır ve onun yavaş yavaş açılmasıyla da akrep ve yelkovan döner ya, işte ben de trenin tekerleklerine bu sistemin kurulmasını düşünmüştüm :D En başta dediğim gibi bilim kurgu içerikli :D Trende frene basıldığı zaman bu sistem devreye girip tekerleklerin dönmesine direnç oluşturacak ve kıvrılıp potansiyel enerji olarak depolanacak ve tren tekrar hareket edeceği zaman bu sistem devreye girip hattan aldığı elektrik yardımıyla tekerlekleri tekrar harekete geçirecek. Tren belirli bir hıza ulaştıktan sonra zaten hattaki elektrik onu götürmeye yetecek miktarda olacak.

Çizimdeki istasyon da, büyük panelin eğimli olmasının sebebi ekvatordan uzak oduğumuz için güneş ışınlarının daha dik açıyla gelmesini sağlamak. Kenarlardaki diğer panellerin de eğimli olmasını düşünmüştüm ama eğim verip altına cam yapmak biraz uğraştırıcı bir şey :)
İstasyon herhangi bir hat için kullanılabilir, ben aslında bunu bir Pendik'li olarak Marmarayın Pendik istasyona layık görmüştüm ama :D

Bir kaç paragrafla anlatıldığı zaman projem bu kadar. Hala bir çok eksik yanı var ama seneye üzerine düşünmek için kesinlikle daha çok vaktim olur. Bakarsınız şu ana kadar bulunmamış çok önemli bir ip ucu bulurum ve patent alıp zengin bile olabilirim. Hiç belli olmaz :D

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Mar Pzr, 2010 20:50

Resimler,n anlamamıza faydası oldu. Diğer taraftan düşünce olarak bana göre bilim kurgunun biraz ötesinde :)

Konumuz ile ilgili kısmına bakarsak, bu başlık içerisinde bir kaç sefer tekrar ettiğim ve sizinde teknik tanımı ile belirttiğiniz gibi günümüzün solar panel teknolojisi ile bırakalım 4 veya daha fazla araçlık dizileri işletmeyi tek araçlık tramvay hattını dahi beslemek mümkün değildir. Akü sistemlerinde de gün boyu alınan enerjiyi aküleyerek kullanacak teknolojilerde yeni yeni bir takım gelişmeler var ama bunlarda raylı sistemlerde kullanılmıyor, bu akü ile yedeklemedeki en yeni teknoloji MITRAC denilen akü sistemi. Bir diğer şerh noktası da yine günümüzde bir hattın üzerini yani katener hattının tamamının üzerini bu şekilde kapatmanın maliyeti de zaten kimsenin girişeceği bir yatırım değil çünkü karşılığı yok. Mesajınız içerisinde bana en yakın gelen ve gerçekleştirilebilecek olan Marmaray ya da M1 gibi yüzeysel bölümleri bulunan istasyonların çatı kaplamalarında güneş panelleri kullanılarak istasyonlar oluşturulabilir, yani istasyon aydınlatmaları, bilgilendirmeler, saatler ya da istasyonun tüm ihtiyaçları için bu enerjiden faydalanılabilir. Yani çevreci bir yaklaşım, aynı zamanda uzun vadede elektrik harcamalarından geriye dönüş alındığında belki verimli bile olabilir.

Bahsettiğiniz ikinci konuya gelirsek, hidrojen dolu bir tünelde elektrik enerjisi :) sizi bilemem ama ben ölmek için ecelimi beklemeyi tercih ederim ;) hakeza o tüpün içinde elektrik olmasa dahi metalin birbirine sürtünmesi ve kıvılcımlanmasına hiçbir şey engel olamaz. Dünya Zeplin facialarını henüz unutmadı bunun bir de ray üstündeki versiyonunu kaldıramayız herhalde :D Bilim kurgunun ötesinde dememin sebebi bu, yani bilimsel tarafını çokta bilemiyorum hani akademisyen değilim ama bu fikre destek bulabileceğinizi sanmıyorum, aslında çıkış noktanıza yakın bir şeyler biliyorum, yani o Amerika'da bahsettiğiniz şey nedir bilmiyorum ama sanırım onun çıkış noktasının ne olduğunu biliyorum ya da tahmin ediyorum diyelim, o konuyu elim değerse yazacağım ama değmiyor işte. Yani tabi her fikir değerlidir, yine de üzerine düşünün ama projenin bileşenleri hiç birbirine uygun değil bence farklı düşüncelere yönelmekte ya da ciddi bir revizyon yapmakta fayda var.

Tugrulhan
Transit Yolcu
Mesajlar: 10
Kayıt: 26 Eki Pzt, 2009 19:27

Mesaj gönderen Tugrulhan » 15 Mar Pzt, 2010 21:24

Tekrar okuduğumda biraz fazla bilim kurguya kaçtığımı ben de fark ettim. Tüpün içinin doldurulduğu element Helyum olacaktı :)

Bu kadar çok gerçekleştirilmesi imkansız kısım çıkmasında açıkçası yaşımın da büyük bir etkisi olduğunu düşünüyorum :) Projeyi 16 yaşımda tasarladığmı göz önünde buludurusak... Ve raylı sistemler hakkındaki bütün bilgi birikimim sadece forumlardan okuduklarımla sınırlı. Bu da elimde proje oluştururken gerçekçi verileri elde edebileceğim düzgün bir kaynağın olmaması demek.

Güneş panelli projeyi ise nedense ben hep 2-2,5 kmlik bir hatta düşünmüştüm. Öbür türlü 10km lik bir hattın üstünü kapatacağımız güneş panellerini binaların üzerine döşesek çok daha hayırlı ve önemli bi iş yapmış oluruz :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 15 Mar Pzt, 2010 22:03

Bence yanıcı olmayan gazları düşünmelisin diyorum sadece :D tabii ki bir önceki mesajımda söylediğim gibi üzerine düşünmenin bir zararı yok ki, elektrikli tramvay çalıştırıldığında da insanlar garipsemişlerdi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Mar Prş, 2010 12:20

Angers Tramvay sisteminde kumanda merkezinin ihtiyaçlarının karşılanması için merkezin çatısındaki 400 metrekarelik alan güneş panelleri ile kaplanmış. Anladığım kadarı ile bu sadece merkezin bazı ihtiyaçlarının karşılanması için düşünülmüş ve gerçekleştirilmiş. Bu konu ile ilgili en güncel haber, gördüğümüz üzere 400 metrekarelik bir alandan üretilen enerji bir binanın ihtiyaçlarını karşılayabiliyor.

Anger Tramvayı Güneş Paneli haberini okumak için tıklayın.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 18 Mar Prş, 2010 14:26

Hm, bu kadar solar tekniğinden konuştuk, Freiburg solar başkenti (hakikaten), yani o tekniğin merkezi burası. Eee, n'apmışlar, elbet solar durağı da yapmışlar ... böyle bir durak bir kişilik bir evi (Haushalt'in Türkçesi yok mu yahu ...) işletebiliyor. Senelik 1.700 kWh üretiyor. Böyle durakların verileri Freiburg'un elektrik şebekesine ekleniyor. Ama burada zaten çok solar panelleri var, her yerde, her kentte (burada dediğim, Almanya'nın güneybatısı, yani Südwestbaden, burası Almanya'nın Antalya bölgesi, feci güneşli ve çok sıcak).
http://www.busradar.de/solarhaltestelle ... 64614.html

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 18 Mar Prş, 2010 14:50

Esat, senin Angers yazına bir baktım ...

APS

Alimentation par le sol, güneşten enerji alma demek.

Le principe, prensip.

Le tramway angevin sera, sur 1,5km, le deuxième tramway au monde (après celui de Bordeaux) à bénéficier d’une alimentation électrique par le sol (APS).

Anju'lu tramvay 1,5 km üzerinde, Bordo'dan sonra dünyanın ikinci güneş enerjisinden yararlanan tramvay.

Cette technique sera utilisée dans les hyper-centres-villes d’Avrillé et d’Angers pour éviter les lignes électriques aériennes. L’alimentation se fera au moyen d’un troisième rail encastré au niveau des voies.

Bu teknik iki üstmerkez, Avriye ve Anju şehir kent merkezleri arasında, katenerden kurtulmak için yapılacak. Enerji yerden üçüncü bir ray tarafından verilecek. Bu ray hat hizasında yerin içine işlenecek (sıvaaltı).

Dans le détail, l'APS couvrira :

Yani, APS şunları kapsayacak:

une zone de 700 mètres dans le centre d’Avrillé, depuis la place de la Bascule jusqu’à la station Acacias en passant par le carrefour de la Ternière

Avriye merkezinde, Baskül (kantar) meydanından itibaren, Ternière kavşağını geçerek Beyaz Salkım'a kadar 700 metrelik bir kısım.

une zone de 725 mètres dans le centre d’Angers, pour préserver le patrimoine historique de la place Molière, de la rue de la Roë, de la rue d’Alsace et de la place du Ralliement

Anju merkezinde, Molière meydanının, Roë ve Alzas caddelerinin ve Ictima sahasının tarihî mirasını korumak için 725 metrelik bir kısım.

90 mètres au niveau du centre de maintenance comme voie d’essai

Merkez hizasında da deney hattını korumak için 90 metre.

Les avantages de l’APS, avantajlar

(bunları şimdi tercüme etmeye üşeniyorum ... kısacası, şehrin şeklini korumak, tarihî mirasları korumak, katenersizlik, normal tramvay gibi performans (aynı hız ve rahatlık), sokakların ve yayaların tamamen elektroşoktan uzak kalmaları, değişik güneş durumlarına uygun ve sistem genişletlebilir ... eh, yine tercümesini yaptık be ...).

préservation du cadre urbain et du patrimoine historique grâce à l’absence de caténaires
performances identiques à un tramway traditionnel, en termes de confort et de vitesse
sécurité absolue pour les piétons et les usagers de la voirie (aucun risque d'électrocution)
compatibilité avec les différents revêtements du sol
possibilité d’étendre le système
http://tramway.angersloiremetropole.fr/ ... index.html

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Mar Prş, 2010 15:21

APS Alstom un sistemi işte, wikide açıklaması başka türlü idi, bir yere dayalı bir şey diye bilmiyorum, ama güneş enerjisi ile tramvay hareket ettireceklerini sanmıyorum sisteme besleme yapmaya çalışacak olabilirler ama bu öyle direk üstünde 1 metrekarelik pano ile olmaz Başar, :) bence sen tercümeyi gözden geçir :D

Cevapla

“Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler” sayfasına dön