tkn-TS.13 » Toplu Taşımada Araç Takip Sistemleri

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

tkn-TS.13 » Toplu Taşımada Araç Takip Sisteml

Mesaj gönderen Esat » 24 Nis Prş, 2008 07:12

Evet Evropa ve diğer dünya ülkelerinde yarım yüzyılını dolduran teknoloji sonunda ülkemizde ve her zamanki gibi abarttık :) Küçük Amerika olmanın bedeli bu olsa gerek her şeyin en gelişmişini yapmaya çalışmak ama bunu yaparken bazı soruları eksik yanıtlamak.

Evet aslında biraz abarttığım doğru bahsettiğim ülkelerde bile yüzlerce kilometre tramvay ve otobüs ağı bulununa bazı şehirlerde dahi 2000-2005 yılları arasında tam anlamı ile hayata geçen bir sistem aslında bu, en basit hali ile beklediğiniz aracın ne zaman size ulaşacağı ve nereye gideceği ile ilgili bilgileri veren bir yolcu bilgilendirme aracı, genellikle beklediğiniz durağın üst kısmında bir yerde asılıdır, gelen aracın ve bir sonraki aracın kaç dakika sonra durakta olacağı ve nereye gideceği bilgileri bazı ülkelerde alçak ve yüksek tabanlı araçların bir arada kullanılması nedeni ile alçak tabanlıların yanında puset ya da engelli işareti ile gösterildiği ama bundan daha fazla detay vermeyen daha doğrusu bundan daha fazla detayı gereksiz bulan bir çalışmadır.

İşte burada bizim abartı noktamız ortaya çıkıyor biz bu sistemi alıp muhtemelen bir endüstriyel pc ya da pc den bozma sistemler ile özel bir ekran ölçüsünde durağın içine yerleştirmişiz, bununla da yetinmemiş otobüslerin içine kocaaamaaannn ekranlar koymuşuz küçük Amerika eleştirim işte bu sebeptendi. Sistemin işleyişine şu anda söyleyecek çok fazla şey yok aslında bu iş demo ile olmaz uygulamasını görmek lazım ayrıca bu iş metrobüs hattında da olmaz çünkü bundan daha kolay bir şey yok zaten, sistemin doğru ve stabil çalışıp çalışmadığını ancak normal sokak ve cadde duraklarına uygulandığında görebileceğiz, ayrıca tekrar söylüyorum otobüsün içinde böyle bir ekrana gerek yok bir led display koyun hangi durağa geliyor ve kaç dakika sonra varacak, son durağa kaç dakikası var bilgilerini verin yeter, ya da yolda bir tıkanma olduğunda genel bir problem var ise bunun bilgisini verin yeter, yolcu bilgilendirme bu kadarı ile yeterlidir otobüs içerisinde, biz bu ekrana yok yol durumunu görecekleri ekrana giriş yok şu ekrana giriş verirsek millet sıkıntıdan birbirini döver orada. Ben bu açılardan sistemin gereğinden fazla geniş olduğuna inanıyorum ayrıca duraklardaki ekranlar ne kadar dayanabilir? Yani birileri bunları kırmadan parçalamadan söküp götürmeden önce?

Diğer taraftan yapılan çalışma ülkemizde bir ilk bunun için İSBAK' ı tebrik ediyoruz, ayrıca görebildiğim kadarı ile arabirim ve verilen bilgilerde oldukça iyi, durak ile iyi bir kompozisyon oluşmuş, ayrıca en beğendiğim tarafı güneş panelleri ile durağın enerjisini kendisinin sağlaması bu sayede bu ekranların enerjisi verilebileceği gibi aydınlatmasız durakta kalmamış olur, ne kadar yukarıda toplumsal yapımıza dayalı olumsuz eleştirilerim olsa da bu sistem gereklidir en azından yolcu bilgilendirmede çok önemli bir uygulamadır bir aralar yapılamadığı gibi bir şey duyduğumda birazda kızmıştım ama şimdi yapıldığını gördüğüm için sevindim. Sistemin başarılı bir şekilde çalışması dileği ile. Asıl eleştiri oklarıma hedef olacak olan otobüslerin trafik ışıklarından talep alması ile ilgili zehir zemberek açıklamam pek yakında :P
İstanbullu ‘Otobüs kaçta gelir’, ‘Kaç dakikada gider’ bilecek…

İSBAK’ın Türkiye’de ilk kez böyle komplike bir sistem geliştirdiğini belirten İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ilk olarak metrobüste devreye girecek ve 2010 yılına kadar bütün otobüslerde yaygınlaşacak sistemle İstanbulluların ‘Hangi otobüs hangi duraktan geçer?’, ‘Otobüsüm kaçta gelir?’, ‘Hangi yolu kullanayım?’ ve ‘Trafik yoğunluğu nasıl?’ gibi soruların cevaplarını anında alabileceklerini söyledi. Sistem kapsamındaki otobüslerin içindeki ekranın, hem yolcuları bilgilendirme, hem de reklam amaçlı kullanılacağını anlatan Başkan Kadir Topbaş, “Akıllı duraklarla irtibatlı olacak bu ekranlar otobüsün hızını, bir sonraki durağa kaç dakikada ulaşılacağını ve güzergahtaki trafik yoğunluğunu gösterecek. Ekrandan hangi durağa gelindiğini anlatan sesli ikazlar da olacak. Böylece otobüste kitap okuyan ya da dalgın olan yolcu, hangi durağa geldiğini sesli ikazdan duyabilecek. Bu sistem sayesinde, yönetim merkezinden otobüslerin doluluk oranları ve duraklara varış durumları gibi bilgiler de tespit edilebilecek” diye konuştu.

Cep telefonundan beklenen otobüs takip edilebilecek…

Güneş enerjisi ile çalışan akıllı durakta bekleyen bir yolcunun, sistemdeki bir otobüsün, o durağa ne kadar uzaklıkta bulunduğunu, yaklaşık olarak ne kadar süre sonra durakta olacağını öğrenebileceğini belirten Kadir Topbaş, sistemin bir sonraki aşamada cep telefonları aracılığıyla da hizmet vereceğini söyledi. Başkan Kadir Topbaş, “Vatandaş, bulunduğu yerden, cep telefonu aracılığıyla beklediği otobüsün, en yakınındaki durağa ne kadar uzaklıkta olduğunu öğrenebilecek” dedi.

“Homojen Aydınlatmalı Akıllı Durak”ın faydaları

• Geleneksel otobüs duraklarına kıyasla %75 enerji tasarrufu sağlar.
• LED teknolojisi kullanılarak homojen aydınlatır.
• Uzun ömürlüdür, bakım ihtiyacı çok azdır.
• Kazı vb çalışmalara gerek olmadan montaj kolaylığı sağlar.
• Afet vb durumlar için aydınlatma ve 220V AC enerji merkezi olarak kullanılabilir.

“Yolcu Bilgilendirme Sistemi”nin faydaları

Araç yerinin, hızının merkeze gönderilmesi ve araç takibinin sağlanması sayesinde;
• Güzergah Trafik Yoğunluğu Bilgisi hesaplanabilir.
• Araçların tam yeri bilindiği için bir sonraki durağa varma süresi hat yoğunluğundan hesaplanabilir.
• Her bir araç trafik sensörü olarak çalışabilir. Bu sayede gittikleri güzergahlardaki yol yoğunluğu, hızı vb. hesaplanabilir.
• Ekranlar üzerine alınacak dijital reklamlar ile gelir elde edilerek, sistemin kendi kendini finanse etmesi sağlanabilir.
• Herhangi bir bilgi mesajı veya uyarı gönderilebilir.
• Araç ile ilgili arıza, kaza vb. lokasyon bilgileri alınabilir.
• Araçtaki diğer sistemler ile entegrasyon sağlanabilir.
• Günlük yolcu taşıma, yoğunluk vb. bilgileri, sefer süresinde araçların ortalama hızı, maksimum hızı, iki durak arası ortalama hızı gibi istatistiksel bilgiler online alınabilir, izlenebilir.
• Yolcu güvenliği amacıyla araç içine ve dışına konacak kamera ile kayıt imkanının sağlanabilmesi, böylece herhangi bir olay veya kazanın incelenmesi mümkün.

“Cep Telefonu Entegrasyonu”nun faydaları

• Durakta güzergah ismi ve durak kodu ile sms atılarak otobüsün tahmini varış süresinin öğrenilmesi
• Java vb. program ile cep telefonu üzerinden bu işlemin online yapılması
• Bu bilgilerin internet üzerinden verilmesi ve yolculara uzaktan sisteme erişim imkanı sağlanması
• Durak içerisine yerleştirilecek çeşitli ekranlar ile gelmekte olan otobüslerin tahmini varış süreleri, lokasyonları, trafik ve yoğunluk haritaları gösterimi
• Bu ekranlar ile reklam, güncel haber,
• finansal piyasalar vb. konularda bilgi verilmesi
• Merkezi bir sistem ile bütün araçların pozisyonları, durumları, iş verimliliği, trafik yoğunluğu, vb. bilgilerinin alınması.
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 20:17 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Oca Pzt, 2009 16:34

Bu konuyu takip eden oldumu? Yoksa bu projede havadamı kaldı çok merak ediyorum açıkçası.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 May Cmt, 2009 10:56

Son yıllarda ülkemizde bu pazarda ciddi bir gelişim yaşanmıştı. GPS - GPRS teknolojisinin nimetlerini daha iyi kullanan malzemelerin girişi, mobil telefon operatörlerinin baz istasyonlarının kabiliyetlerini kullanarak çeşitli yazılımlar geliştirmeleri ile literatürümüze "Araç Takip Sistemi" ya da "Filo Takip Sistemi" olarak bu teknolojilerde girdi.

Özellikle toplu taşımacılık sektöründe öncelikle raylı sistemler ile başlayan aracın geliş dakikası ya da gecikme bilgisi gibi datalar, gösterimin yapıldığı ekranların ve gösterim formatlarının da çeşitlenmesi ile birlikte çok daha detaylı sonuçlar ile verilmeye başlandı. Toplu taşımanın bir parçası olan ve trafik içerisinde ilerledikleri için varış süreleri konusunda sıkıntılar yaşanması muhtemel olan tramvay ve otobüs hatlarına dahi bu sistemler başarılı bir şekilde adapte edildi.

Kısaca değinmek gerekir ise bir otomasyon sistemi ile demiryollarında araçları takip etmek oldukça kolaydır, bu kolaylıktan yola çıkarak SCADA' ya gelen bilgiler çok büyük zorluklar ile karşılaşılmadan özel yazılımlar ile işlenerek aracın nerede olduğu, ortalama hızı ile varış süresinin bulunması gibi değerler rahatlıkla istasyonlardaki ekranlara aktarılabilmektedir. Bu konu ile ilgili elimde Siemens' in bir videosu vardı bulduğum zaman paylaşacağım. Diğer taraftan açık trafikte ilerleyen tramvay sistemlerinde ise ray hattından araç takip sistemlerinin kullanılamaması (başka bir metalin teması ile hattın meşguliyet vermesi) gibi kısıtlamalar söz konusu idi (halen bu tip sorunlar varmı bilemiyorum) dolayısı ile aracın ray hattından takibi söz konusu olmadığı ve çoğunlukla karayolu araçları nedeni ile trafik sorunu yaşaması nedeni ile varış sürelerinin yazılı sefer tarifesi üzerinden simüle edilerek ekrana dökülmesi de mümkün değildir.

Tramvaylarda araç takip çözümleri ile ilgili bir sonraki mesajda bazı bilgilere değineceğim, üyelerimizin ya da konuya ilgi duyanların soruları olabilir.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 May Cmt, 2009 16:36

Su an uzunca yazabilecek durumda degilim. Ama duraklarda "avea" (sirket mi? sistem mi?) ile bir sorgulama var gibi göründü. Ama ... aramizda, hepsi bosa. Yelkenli Degirmen duraginda bir resim cektim, teknik olarak cok hos (haha) görünen bir bilgilendirme sistemi ... ama televizyon eklamindan bile bos. YUH! :evil: Bunlar böyle olmayacak. Ben iPodumda "hatalar" diye minicik bir liste de yaptim. Cok kisa ve kücük ...

Bu durak konusuna bir daha deginecegim. Unutursam, ey ulan dersiniz :lol:

Basar

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 01 Haz Pzt, 2009 09:45

Bugün gördüğüm bir haber İzmir Belediyesi sistemi hayata geçirmeye başlamış, hayırlı olsun diyelim.
İlk olarak Alsancak semti Şair Eşref Bulvarı'nda, Hocazade Camii önündeki otobüs durağına takılan sistemin, şehrin önemli duraklarında da uygulanacağı bildirildi.

Akıllı durak sistemi, yolculara yaklaşmakta olan otobüsler hakkında bilgi veriyor. Dakikada bir Ulaşım Kontrol Merkezi tarafından güncellenen bilgiler, led panel vasıtasıyla gösteriliyor. Panelde otobüsün hat numarası, gidiş yönü, son durağın ismi ve kalan durak sayısı bildiriliyor.
http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=13964

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 10 Haz Çrş, 2009 08:43

Evet, geçenlerde bahsi geçen Yelkenli Değirmen durağından bir kare. Ne yazık ki orada yazan ile duraktaki geliş gidiş "olayları" birbirini pek tutmuyor. Zaten tüm geçen hatlar da gösterilmiyor, gösterilen de, 20 dakika sonra geleceğine, pat diye önünde duruyor.

Resim

Genel olarak güzel. Ama yine de ... acaba biraz fazla abartılı mı, değil mi? Tüm duraklarda mı olacak? Tüm duraklarda geçen hatları üstte okunaklı yazıp, durakta saat tabelâsı yetmez mi? Böyle bir sistem daha çok tramvay, metro, metrobüs, vapur için elverişli değil mi? Veya bunlar büyük ana akslarda mı olmalı ... vs vs ...

Bir de bir şey daha – deli demeyin, ama burada bu olsa, serseriler hemen kırar. Ve görüyorum ki, henüz İstanbul'da (gezdiğim yerlerde) serseri sayısı muazzam az. Ama arada sırada, burada "terbiye edilmiş" ve oraya re-ihraç edilmiş tipler de gördüm. Bakalım onlar ne zaman tekme, çizik, boya artistliğine başlar.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 11 Haz Prş, 2009 21:30

alabay yazdı:Bir de bir şey daha � deli demeyin, ama burada bu olsa, serseriler hemen kırar. Ve görüyorum ki, henüz İstanbul'da (gezdiğim yerlerde) serseri sayısı muazzam az. Ama arada sırada, burada "terbiye edilmiş" ve oraya re-ihraç edilmiş tipler de gördüm. Bakalım onlar ne zaman tekme, çizik, boya artistliğine başlar.

B. Alabay
Sana İstanbul' da denk gelmemiş demek ki ya da İstanbul' a gitmemişsin :D aslında pratikte haklısın o anlamda serseri sayımız henüz AB kriterlerine uygun değil ama çalışmalar devam ediyor Türkiye' yi AB ye sokabilmek için serseri sayı ve kalitemizi arttıracağız, söz. :D

Diğer taraftan konu ile ilgili resmi bilgilendirme :D hehe haydi gayri resmi diyelim. O gördüğün henüz bir beta uygulama, arkadaşların belirttiğine göre senin önüne pat diye gelen muhtemelen sisteme dahil olmamış ya da belki bir arıza nedeni ile takip edilemeyen bir araçtır. Sonuçta çalışmalar devam ediyor ve henüz tüm otobüsler takip edilmiyor ama ben bu çalışmanın güzel bir şekilde hayata geçirileceğine inanıyorum güzel olacak.

Al sana Yenikapı gelen araç bilgisi :

Resim

Resim

Bu da bir başka firmanın benzer üretimi, uygulamanın çalıştırıldığı kutu anlamında daha doğru bir çözüm, senin dediğin gibi gelen tüm hatların hangileri olduğu o hatların normal print tarifeleri ve online tarife hepsi bir arada, Belbim örneğinde çalışma İETT nin herhalde bir anlaşma ile satınaldığı ve kullandığı duraklardaki yapı içerisine uygulandığı için biraz yer kısıtı var gibi geldi bana, bence Belbim bu konuda kendi uygulamasını geliştirecek durak aparatlarıda yaptırmalı sonuçta tek müşteri İETT olmaktan çıkmalıdır, bu benim şahsi görüşüm.

Resim

Aşağıdaki resimde şu anda İstanbul' da online olarak takip edilen otobüslerin harita üzerindeki görünümü

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 19 Haz Cum, 2009 11:36

Genel olarak, dediğim gibi, sistem güzel. Ama o gösterdiğin ikinci resimdeki ana fark ne? Eveeet, geçen hatlar gösteriliyor, işte bu medeniyet. Bizim burada da takip sistemleri var, ama çok büyük oluyorlar, kocaman tablolar, üstte asılı, tramvay ve otobüs için.

Prag'ta, yanlış hatırlamıyorsam, bu takip sistemi santral direklerden işliyordu, yani her durak kendi başına takip edeceğine, merkezî bir veya birkaç sunucu durumu tespit edip, durağa bunu "iletiyor". Yoksa çünkü bir de şu problemle karşılaşma tehlikesi var: Her otobüs kendi sinyalini her durağa gönderirse, çok sinyal kalabalığı olur. Yani, bence öyle. Tek bir yere gönderirse, orası da aktarırsa, belki daha kolay olur.

Zaten Yelkenli Değirmen'den bir kaç hat geçiyor. Tam hangileri, onu tabiîki sadece duraktaki plândaki liste söylüyor, şöyle gecerken, bakmak imkânsız, ilk büyük hata bu. Sonra geçen on yirmi hattın iki veya üçü o betadaydı. Ama, geçen araçlarda da sinyal veren iki antenli alet vardı. O zaman neden, atıyorum, 19F şu zaman gelecek diyor, 19F geçiyor? Böyle bir sistemi bir gün tam oturtmak istersek, bence ilk başta düzene düzen getirmemiz gerek.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 19 Haz Cum, 2009 11:37

Zaten söylediğin gibi, yanlışmı yazmışım yoksa. Zaten her araç bilgisini bir merkeze iletiyor, datayı merkez işleyerek duraklara bildiriyor en azından bende öyle olduğunu sanıyorum

İşin üstadına soracağız bakalım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 19 Haz Cum, 2009 11:39

He, ben hep araçlar sinyallerini duraklara iletiyor diye algılamıştım. Bakalım, ben de merak ettim.

B. Alabay

Rıdvan ERGÜN
Aylık Paso
Mesajlar: 36
Kayıt: 17 Haz Çrş, 2009 09:16

AkYolbil - İETT Araç Takip ve Yolcu Bilgilendirme

Mesaj gönderen Rıdvan ERGÜN » 19 Haz Cum, 2009 14:25

Resim
AkYolbil, web tabanlı filo izleme/ yönlendirme ve yolcu bilgilendirme sistemidir.


Sistemin sahip olduğu Uydu-Küresel Konumlandırma (GPS) ve GPRS (GSM radyo modem) teknolojisi sayesinde otobüs filosunun konumları anlık ve geriye dönük olarak izlenebilmektedir. Oluşturulan izleme merkezi ile sürücüye güzergâhı ile ilgili bilgilendirme yapılarak yol / trafik / hava koşullarına göre alternatif güzergâhlar önerilebilmektedir. Bir gün öncesinden oluşturulan sefer planları gün başında araçlara kablosuz ağ (Wi-Fi) – internet (GPRS) kullanılarak aktarılmakta ve gün içinde meydana gelen herhangi bir değişim anında araca/ sürücüye bildirilmektedir. Araçların duraklara varış zamanları belirlenerek herhangi bir gecikme yaşanması durumunda duraklardaki Görsel Bilgilendirme Sistemleri (LCD ekranlar) üzerine bu bilgi yansıtılmaktadır. Engelli vatandaşlar için bu bilgi sesli olarak da yayınlanmaktadır. Duraklarda ki bilgi, SMS veya internet yolu ile de öğrenilebilmektedir.


Resim


Otobüslerde ise anons ve görsel uyarı (LCD Ekran) sistemleri ile yolcular hangi durağa geldikleri konusunda bilgilendirilebilmektedir.



Durakta bekleyen yolcular otobüsün hangi yöne gittiğini ve hat numarasını anons sistemi sayesinde öğrenilebilmektedir. Otobüslerdeki Akbil – beşiBiryerde, istanbulkart okuyucularında toplanan bilgiler veri havuzunda değerlendirilecek, böylelikle sefer yoğunluğu, durak yoğunluğu tespit edilerek sonraki günlerde yapılan planların daha doğru yapılması sağlanmaktadır. Otobüsteki sistem sayesinde sürücünün aracı kullanım tarzı belirlenerek, herhangi bir kullanım ihlali (hız sınırı geçme – ani fren vs.) anında merkeze bildirilebilmektedir. Aynı sistem acil durumlarda (kaza, araç arızası, asayiş vs.) ilgili mercileri (oto kurtarma, ambulans, polis vs.) harekete geçirecek mesajları otomatik veya otobüs şoförü tarafından gönderilmesini sağlamaktadır.

Kaynak: http://www.belbim.com.tr/projeler/Pages/AkYolbil.aspx

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 19 Haz Cum, 2009 14:38

Durak ismini, büyük isim panellerinde göstermek daha iyi olmaz mı? Genelde LED donanımlı olurlar, şu an İstanbul'da sadece Phileas'larda gördüm, orada da sadece DURACAK, pardon, WAGEN HÄLT diye yazıyor :) Tramvaylarda ona benzer ve işler bir sistem gördüm, T1'de yani.

B. Alabay

Cevapla

“Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler” sayfasına dön