yyn-TS.21 » Toplu Taşımanın Knowhow'a İhtiyacı Var [Rop

Kilitli
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

yyn-TS.21 » Toplu Taşımanın Knowhow'a İh

Mesaj gönderen Esat » 25 Haz Çrş, 2008 10:37

UITP Türkiye Müdürü Kaan YILDIZGÖZ tarafından yazılan bu makale Kasım 2007 tarihli Transport Dergisinde yayınlanmıştır ve yazarın izni ile siteye alıntılanmıştır.
İstanbul'da toplu taşımacılık sektörü hızla büyüyor ve tıpkı havacılık sektörü gibi büyük bir mesafe kat ediyor. Geçen yıl sadece metro ve raylı sistemle taşınan yolcu sayısının 200 milyonu aştığı dikkate alınırsa büyümenin boyutu daha iyi anlaşılabilir. Bu hızlı büyüme tüm dünyada 90 farklı ülkeden 3 bine yakın kuruluşun üye olduğu Dünya Toplu Taşımacılar Birliği'nin de (International Association of Public TransportUITP) dikkatini çekti ve UITP dünyadaki 10. ofisini geçen Temmuz ayında İstanbul'da açtı. UITP toplu taşımacılık konusunda çok etkin bir örgüt. Örneğin Avrupa Birliği'nin toplu taşımacılık ile ilgili bütün direktifleri UITP'den geçiyor. AB, toplu taşımayla ilgili alınacak her türlü kararda UITP'nin onayını arıyor. 1885 yılında kurulan UITP 2 bin 900 üyesi ile toplu taşımacılık sektörünün en büyük sivil toplum kuruluşu. Yani havayolları için IATA, karayolları için IRU ne ise toplu taşımacılık sektörü içinde UITP aynı görevi icra ediyor. Merkezi Belçika Brüksel'de bulunan UITP, İstanbul'dan sonraki 11.ofisini Tahran'da açmayı planlıyor.
Ulaşım istatistikleri yetersiz
İstanbul Ulaşım AŞ tarafından tahsis edilen ofisin başında aynı zamanda İstanbul Ulaşım AŞ'de Kalite ve Kurumsal Gelişim Müdürü olarak görev yapan Kaan Yıldızgöz bulunuyor. Dergimizi ziyaret eden Kaan Yıldızgöz ile UITP'yi, toplu taşımacılık sektörünün bugününü, geleceğini ve Türkiye'de ne yapmak istediklerini konuştuk. UITP'nin sektör için çok önemli bir data ve refarans kaynağı olduğunu söyleyen Yıldızgöz, iki yıllık plan çerçevesinde yapacaklarını şöyle anlattı: "Biz istiyoruz ki toplu taşımacılık alanındaki bu bilgiyi, know how'u Türkiye'ye getirebilelim. Sektördeki insanlarla birlikte neler yapabiliriz onları tartışalım. Türkiye'de toplu taşımacılık istatistikleri alanında çok büyük bir sıkıntı söz konusu. Kimse de böyle bir veri altyapısı yok. UITP olarak bu konuya el atmak istiyoruz. Bu konuda bir proje başlatacağız. Yurtdışında bizim çok iyi bir veri altyapımız var. Tüm dünyadaki kentlerin verilerine rahatlıkla ulaşabiliyoruz. Ancak Türkiye'de kaç tane otobüs var sorusunun bile cevabı yok. Bu Türkiye için büyük bir sıkıntı. Bizim en önemli amacımız yurtdışındaki bu know how'u Türkiye'ye getirmek ve Türkiye'deki arkadaşları yurtdışından know how alabilecek seviyeye ulaştırmak." UITP'nin Türkiye'de 10 üyesi bulunuyor. Bunlar İstanbul Ulaşım AŞ, İDO, İETT, Belbim, Raylı Ulaşım Sistemleri Derneği, İzmir'den Kentkart, İzmir Metrosu, Bursaray ve Ankara'dan bir müşavirlik firması olan AES (Advanced Electronic Systems). Ancak bu üyelerin hiçbirisinin UITP'nin metro, tramvay, otobüs, deniz ulaşımı gibi sektörel alt komitelerinde etkinliği yok. Kaan Yıldızgöz, ilk hedeflerinden birisinin bu komisyonlara Türkiye'den de temsilci göndermek olduğunu söylüyor ve ekliyor: "Böylelikle hem Türkiye'nin mevcut bilgi ve birikimlerini ortaya koyma şansımız olsun hem de onların en iyi uygulamalarından Türkiye'ye örnekler alabilelim. UITP'nin öyle bir veri altyapısı var ki, İstanbul'da yapılacak her proje için bir tıkla bu veri altyapısına rahatlıkla ulaşılabilir."
Önemli konferanslar düzenlenecek
UITP Türkiye'de periyodik olarak konferanslar düzenleyecek. Bu ayın 9'unda İzmir'de ücret toplama, bilet entegrasyonu, toplu taşımacılıkta IT sistemleri konusunun ele alınacağı bir çalıştay organize edilecek. Haziran ayında ise dünyada raylı sistemler konusundaki en büyük organizasyon olan Dünya Hafif Raylı Sistemler Kongresi İstanbul'da düzenlenecek. Bunun yanı sıra UITP toplu taşımacılıkta işletmeci kurumlar ile idareler arasındaki ilişkiler konusunda yaşanan problemleri en aza indirmek için eğitim programları düzenlemeyi planlıyor. İETT'nin dört kez hat özelleştirmesi ihalesine çıktığını ve bunun gerçekleşemediğini hatırlatan Kaan Yıldızgöz, sıkıntının toplu taşımacılık alanında kurumsal ve yasal yapının henüz hazır olmamasından kaynaklandığını düşünüyor. Tıpkı havacılık sektörünün yasası gibi toplu taşımacılık sektörü içinde bir düzenleme olması gerektiğine dikkat çeken Yıldızgöz, bunlar olmadan özel sektörle iş yapılamayacağının altını çiziyor.
'Metrobüs konusunda tavsiye verdik'
Kaan Yıldızgöz, İstanbul'da son günlerde çok tartışılan metrobüs uygulamasıyla ilgili olarak da ilginç açıklamalarda bulundu. Yıldızgöz, UITP'nin toplu taşımacılık ile ilgili her türlü yatırımı desteklediğini ancak iyi projelendirilmeyen ve başarısız olan uygulamaların sektörünün imajını kötü etkilmesinden kaygı duyduğunu dile getirerek şunları söyledi: " UITP bir danışmanlık firması değil. Biz metrobüs doğru veya yanlıştır diye bir şey söylemeyiz. Bize metrobüs hattı açılırken soruldu. Biz de metrobüsün çok faydalı ve doğru bir şey olduğunu söyledik. Bizim üyelerimiz arasında çok başarılı metrobüs örnekleri mevcut. Örneğin Kolombiya'nın Bogota kentindeki otobüs işletmecisi kurum şehri öyle bir değiştirdi ki, Bogota suç oranı çok yüksek olan bir şehirdi. İnsanların ulaşım kolaylığı artınca suç oranı bile azaldı, otobüsler şehrin her yerine girdi, ekonomik durum bile düzeldi. Metrobüs doğru bir çözümdür ancak buradaki güzergah ve araç seçimi doğrumudur bunların incelenmesi gerekir. Bu hatlarda kullanılan metrobüs araçları çok üst teknolojide imal edilen araçlar. Bir tek Eindhoven'da kullanıldı, Fransa ile Çin'de belli bölgelerde kullanılacak. Eindhoven'de kullanılırken bir sürü sıkıntı yaşandı. Bunun nedeni, araçların güç kaynaklarındaki çok üst düzey bir tasarımdan kaynaklandı. Aynı sıkıntılar burada da yaşanabilir diye IETT'ye tavsiyelerimiz oldu."
İstanbul'da yaşanan bir diğer sıkıntı ise eskiyen otobüs filosu. Şu anda İstanbul'da kullanılan Macar yapımı otobüslerin hem performansı düşük, hem de gaz salınımları çok yüksek. Araçların yaş ortalaması 11. Bir çoğu 20 yaş civarında ve emekliye ayrılma zamanı gelmiş araçlardan oluşuyor. Avrupa Birliği'nin bu konudaki sınırlamaları Türkiye'yi de yakından etkileyecek. Zira AB'de bütün araçlar Euro 5 standardına geçti bizde ise Euro 3 seviyesinde bile araç bulunmuyor. Uzmanlar kısa süre sonra AB ile müzakerelerde bu konular önümüze geldiğinde büyük yatırımlar gerekeceğinin altını özellikle çiziyor.
Dış Link : Transport Dergisi

Resim Resim

Kilitli

“Makaleler” sayfasına dön