gb-D.20 » Deniz Treni (Schräges Verkehrsmittel)[Makale]

Kilitli
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

gb-D.20 » Deniz Treni (Schräges Verkehrsmittel)[Makale]

Mesaj gönderen Esat » 03 Şub Pzr, 2013 22:41

Aşağıdaki yazı ve fotoğraflar Spiegel dergisi online yayınında "Schräges Verkehrsmittel" ismi ile Ariane Stürmer tarafından kaleme alınmıştır, türkçe çevirisi tarafımdan sözlükler yardımı ile yapılmaya çalışılmıştır :) çok büyük anlam hataları olduğunu sanmıyorum ama gözünüze çarpan bir şey olursa bana özel mesaj ile yazın lütfen.

Yazının orjinal linki : http://einestages.spiegel.de/static/top ... _ahoi.html

Çeviri:
1900 lerin başında İngiliz bir mucit dünya çapında eşsiz bir tasarıma imza atmıştı: Denizin üzerinde giden bir tren. Çevre sakinlerinin aksine birkaç günlüğüne de olsa bu icat büyük bir başarı olmuştu.

İngiltere’nin güney sahillerindeki Brighton da deniz içerisindeki beton blokları gören turistler çoğunlukla yanılmaktadır, pek çoğu bunların dünya savaşından kalmış sığınak belki de eski bir liman kalıntıları olduğunu düşünmektedir, bazıları içinde Viktorya tarzı bir gezinti yolu. Tüm bu varsayımlara bakarsak bilmecenin çözümü hiçbirinin bulamayacağı kadar saçmadır: Denizin içinde kıyıdan 80 metre açıkta kıyıya paralel uzanan demiryolu raylarının travers betonları. 19. Yüzyılın sonunda Mühendis Magnus Volk’un aklında suyun üzerinde giden küçük bir gezinti treni inşa etme fikri vardı. İnsanları demir tekerlekler ile denizden 7 metre yükseklikteki yolcu kabininde gezdirecek bu sayede yolcularda ıslanmayacaklardı. Projenin oldukça zayıf tasarımı Brightonluların şüphelenmesine sebep oluyordu, çünkü çoğu için bu mühendis sadece deli mucidin biriydi. Ayrıca daha birkaç yıl önce kente döşenen telefon hatları nedeni ile kentin siluetinin yeterince bozulduğunu düşünüyorlardı. Bunun yanında bir başka buluş “Halkın Elektrik Demiryolu” projesi daha fazla destek aldı, sahili takip ederek güzel bir gezinti sunan bu demiryolu ile Brighton hem sermayeye bağlanmış hem de kısa sürede Londralı zenginlerin sayfiye yeri haline gelmişti. O tarihlerde Brighton yeterince popüler bir turizm beldesi haline geldiği için mucidimiz yakınlardaki başka bir yere gözüne kestirmişti. Rottingdean, bu küçük sahil beldesinin büyük kent ile bir demiryolu bağlantısı da yoktu. Cesur Magnus’un fikri gayet netti: 5 kilometre uzaklıktaki Brighton ile Rottingdean’ı birbirine bağlayacaktı, fakat insanların onun fikrinin ne olduğu hakkında hiçbir fikri yoktu.

Fakat güzergahta ilk önce çıkılması gereken dik bir yol bunu aşmak içinde çok güçlü motorlara ihtiyaç vardı ama halk bunu istemezdi, ayrıca güzergahta taş bir viyadük inşa etme konusundaki zorluklarda mucidi düşündürüyordu. O da bunun yerine denizin içinden giden bir demiryolu inşa ederek iki kenti birbirine bağlamayı seçti. Onun “Su Treni” nin istasyonu kıyıdan açığa bir iskele şeklinde uzanan ve denizden 7 metre yüksekte inşa edilecekti, bu şekilde sahilden ve kıyıdan insanlar erişebileceklerdi.

Mühendis yumuşak deniz zemini üzerine travers temellerini inşa etti ve bunların üzerine de rayları sıkı bir şekilde montajını yaptırttı, yaklaşık 2 yıl süren bu çalışma sonrasında deniz altı demiryolu güzergahı hazırdı. Güzergahın yanında ise elektrik direkleri yükseliyordu, hattı 2 adet 25 PS General Elektrik motoru ile beslediler ve bu garip Gemi-Tren mutasyonunu çalıştıracak elektriği ürettiler, böylece kuvvetli dalgalarda yürüme hızında da olsa treni işletebilecekler ve yolcuları dalgaların üzerinde oturabileceklerdi.
Magnus’ un treni 14X7 metre ebatlarında ve eliptik şekilli bir platform ve bunu taşıyan çelik kazıklardan oluşuyordu ayrıca bir gemi ile çokça benzerlikleri vardı. Yolcular yastıklı deri koltukları olan dikdörtgen bir oda içerisinde olacaklardı ayrıca deniz kanunlarına göre içinde bir cankurtaran ve bir de kaptan olmak zorunda idi.

28 Kasım 1896 tarihinde güneşli fakat deniz üzerinde dondurucu rüzgara sahip bir günde Deniz-Treninin ilk seferine Brighton ve Rottingdean ın devlet adamları ve önde gelenleri davet edilmişti. İngiliz bayrakları sallayarak yapılan bu ilk seferde limandan limana yolculuk 35 dk. Sürmüştü, tren her seferinde maksimum 160 yolcu taşıyabiliyordu, ayrıca hava güzel olduğu zaman yolcular salonun dışındaki çatısız güverteye de çıkabiliyorlardı.

Halk onun bu tasarımını “Pioneer” (Öncü) olarak adlandırdı, fakat Brightonlu biri onun tasarımı nedeni ile bir sivrisineğe benzediğini söyledi, zamanla halk dilinde uzun bacaklı bir böceğe söylenen isim ile tanınır oldu “Daddy Long Legs” Açılıştan birkaç gün sonra “Raylar üzerinde deniz seyahati” reklamları ile pazarlanan bu yeni sistem büyük bir fırtına ile sona erdi. 5 Aralık gecesi çok büyük bir fırtına Öncü’ yü denize yıktığı gibi tüm elektrik şebekesi ve deniz altı ray hattına da zarar verdi. Hasarın tamir edilmesi yaklaşık 6 ay sürdü.

Bu olumsuzluğa rağmen çılgın mucidin buluşu Brighton’da sansasyonel bir etki yaratmıştı. 1897 deki yeniden açılışının ardından 44.000 kişi 1,5 Penny ücret ödeyerek bu sahil yolculuğunu yapmıştı bile fakat turistik olarak etkisini uzun sürdüremedi. Halk denizin demiryolu konstrüksiyonunu yavaş ama emin adımlarla alta aldığını keşfetti, ardından Belediye Meclisi 1900 yılında mucit Magnus’un işletmesinin devam etmesi için gezi güzergahınca bir dalga kıran inşa edileceğini söyledi. Fakat halkın bunun için parası yoktu ve Belediye 1901 de güzergahın bir kısmı kapattı. “Öncü” Rottingdean’da bir iskelenin arkasına çekildi ve orada unutuldu. Magnus’un Öncü’ sünün ardından bir takipçi ya da taklitçisi çıkmadı, böylece “Daddy Long Legs” olarak dünya çapında benzersiz olarak kaldı.

1910 yılına kadar deniz içinde bırakılan konstrüksiyon bu tarihte hurda olarak satıldı. Geriye sadece temel kalıntıları kaldı ve onlarda sadece deniz çekildiği zaman kıyıdaki turistler için spekülasyon malzemesi oluyor. Bugün kıyıda işleyen bir gezinti treni var, onun işletmecisi ve çalışanları Öncü’ nün 1910 yılında Almanlara satıldığını söylüyorlar ve sonrasında ondan cephane yapılarak 4 yıl sonra İngiliz askerlerine karşı geri ateşlendiğine inanıyorlar.

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Kilitli

“Makaleler” sayfasına dön