ant-TS.09 » Antalya Toplu Taşımacılık Sistemi

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 05 Ağu Pzr, 2012 18:15

ben midibüsleri her açıdan konforsuz buluyorum, kent içi toplu ulaşımda yeri olmadığına inandığım araçlardır, yeni nesil araçlar belki alçak tabanlı ya da yolcu için konfor sunuyor olabilir çok uzun zamandır binmedim ama yine de her şeyi versede kapasite anlamında zorlayıcı.
Konforu bırakın bir çukura gireler ve arkada oturuyorsanız kafanız tavana %90 vuracaktır. Çok yaşadım bunu. Araçlar yeni, 2007 model, 2008 de olabilir ama Antalya'ya yakışmıyorlar.Kapasiteleri 18+9 kişi. Bunun en fazla 10 kişi üzerine çıkabiliyorsunuz. Fakat bu da yetersiz kalıyor.

En iyi yönü klimalı olmaları, pek verimli olmuyor fakat bazen oldukça güçlü çalışıyor. Güçlü çalışması için de aracın boş olması gerek, doluyken hem araç yavaş gidiyor, hem de klima yetersiz kalıyor.

Onun dışında pek bir yararlı yönleri yok.
Bir aralar önlerinde büyük otobüslerdeki ışıklı tabelalardan vardı. Hattı ve ayrıntılarını gösteriyordu. Mustafa Akaydın seçildiğinde kendi inisiyatiflerine dayanarak bunları kapattılar, bir süre sonra da sökmeye başladılar.

Bu mesajım biraz kısa oldu ama iftar yaklaştığı için bizim de verim oldukça düşüyor. :lol:

İyi akşamlar

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 05 Ağu Pzr, 2012 18:19

Durum genel olarak Ömer'in belirttiği gibi, eski sistemde hatlar çok daha fazla yol yaptıkları için ve dolandıkları için şimdiki gibi yoğunluk olmuyordu. Şehir merkezine 130 tane hat giriyordu, 20 Ağustos itibariyle 60 tane hat girmeye başladı, haliyle büyük araç ihtiyacı ortaya çıktı. Gövde hatlarda 2 dakika arayla kalkacak midibüsler değil 5 dakika arayla kalkacak otobüsler lazım. Bu başarılamayınca gövde hatların yolcusu azaltılmaya çalışıldı, azaltıldı da.

Antalya'da bugün midibüslerin çalıştığı hatlar 5 dakikadan günde bir kaç kalkışa kadar değişen sıklıklarda çalışıyorlar. VL31 5 dakikada bir geçiyordu, TC50 10 dakikada bir geçiyor, KC33 15 dakikada bir geçiyor, KC61 kış döneminde 20 dakikada bir geçiyor. Yerel hatlar genelde saatte bir kalkıyorlar. Antalya büyüyen bir şehir olduğu için ileride VL31 ve TC50 12 metre otobüse dönüşebilir, ya da TC50'de 9 metrelikler kullanılabilir. Ancak 20 dakikada bir geçtiği halde boş giden bir KC61'e tutup da otobüs verirseniz 40 dakikada bir geçse bile günün büyük bölümü sadece koltukları dolu gider araçlar :) Bu düz hesap, bana sorarsanız ben dahil insanlar yürümeyi tercih ederler ve araçlar daha da boşalır. Ve 40 dakika demek aktarma sisteminin ölmesi demek, aktarmalı yolculuklarda eski sistemsizliği aramak demek... Yerel hatlar daha da fena, saatte bir kalkan hatlar iki saatte bir kalkmaya başlayacak. Gene saatte bir kaldırırız diyemezsiniz, çünkü dönüşümde en iyi ihtimalle iki midibüs bir otobüs olacak. Bu bugünkü 860 araçlık filonun 530 araca düşmesi demek. Sefer sıklığı 20 dakika ve daha fazla azalan hatlar için boş yere otobüs alınamayacağına göre... Antalya ile İstanbul ve benzeri büyük şehirleri bir tutmamak lazım, İstanbul o kadar büyük ve toplu taşıma kullanımı o kadar yoğun ki 12 metrelikten aşağı araç almanın manası yok ancak Antalya'ya her boyutta araç lazım.

Yerel ve ana hatları geçelim, ana koridorlarda hizmet veren gövde hatların bazıları bile otobüs kullanılacak talebe sahip değil.

Tabi elinde gücü olan tüm filoyu 12 metrelik araçlara çevirip sefer sıklıklarını yarıya düşürebilir ancak belediyenin günümüzdeki politikası bu değil, bence doğru da.

Halk hangisini tercih eder, otobüsü kaçırma riskini ve gideceği yere otobüs seyrek olduğu için çok geç ya da çok erken gitmeyi mi yoksa istediği zaman evden çıkıp zaman kaybetmeden küçük araçlarla ulaşımını sağlamayı mı?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Ağu Pzr, 2012 18:29

Haklısın her kentin gerekleri farklı, midibüs Antalya için doğru olabilir ama ben yine de olabilen tüm hatlarda otobüs olmalı derim. Bununla bağlantılı bir sorum olacak Akaydın yönetime geldikten sonra otobüs hatlarını özelleştirdi diye bir haber okumuştum, hatta bu bayağı siyasi olarak tartışıldı galiba, çünkü belediyeyi zarara uğratan bir sözleşme vardı, şimdi yanlışmı hatırlıyorum doğrumu emin değilim ama böyle bir şeyler okumuştum.

Sorum şu Antalya'da belediyeye 40 tane otobüs var demişti Ömer, ben bunu doğru bulmuyorum. Kent içi toplu taşıma belediyenin bir eşantiyonudur, bu hiçbir yerde kural olarak yazmaz ama bu şekilde gelişmiştir, kar etmek olgusu yoktur, sadece masrafları karşılamak olgusu vardır, hatta bazen zarar etmek göze alınır, komple zarar etmelidir demiyorum öyle bir şey yok tabii ki ama bazen göze alınabilir. Bu mantık ile bakarsak Antalya'da bence belediye kendisine ait otobüs sayısını arttırmalıdır. Uygun hatlarda ki bunları ben bilemem, hatta uygun hat varmı onu da bilmiyorum :) 2 midibüs + 1 otobüs + 2 midibüs gibi bir periyot kurulabilir (mi?) ya da sadece otobüs çalışacak hatlar, bu sayede kent içi trafiği daha da rahatlatmış olur diye düşünüyorum, bir de mesela Ömer in verdiği örnek midibüslerde arkada oturmak zulümdür, İstanbul'da da aynı :) kafa direkt tavanda bel fıtığı, boyun fıtığı olan adam asla arka koltuk ya da arka teker üstüne oturmamalı, otobüs te bu durum pek olmaz.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 05 Ağu Pzr, 2012 18:46

Esat yazdı:Haklısın her kentin gerekleri farklı, midibüs Antalya için doğru olabilir ama ben yine de olabilen tüm hatlarda otobüs olmalı derim. Bununla bağlantılı bir sorum olacak Akaydın yönetime geldikten sonra otobüs hatlarını özelleştirdi diye bir haber okumuştum, hatta bu bayağı siyasi olarak tartışıldı galiba, çünkü belediyeyi zarara uğratan bir sözleşme vardı, şimdi yanlışmı hatırlıyorum doğrumu emin değilim ama böyle bir şeyler okumuştum.

Sorum şu Antalya'da belediyeye 40 tane otobüs var demişti Ömer, ben bunu doğru bulmuyorum. Kent içi toplu taşıma belediyenin bir eşantiyonudur, bu hiçbir yerde kural olarak yazmaz ama bu şekilde gelişmiştir, kar etmek olgusu yoktur, sadece masrafları karşılamak olgusu vardır, hatta bazen zarar etmek göze alınır, komple zarar etmelidir demiyorum öyle bir şey yok tabii ki ama bazen göze alınabilir. Bu mantık ile bakarsak Antalya'da bence belediye kendisine ait otobüs sayısını arttırmalıdır. Uygun hatlarda ki bunları ben bilemem, hatta uygun hat varmı onu da bilmiyorum :) 2 midibüs + 1 otobüs + 2 midibüs gibi bir periyot kurulabilir (mi?) ya da sadece otobüs çalışacak hatlar, bu sayede kent içi trafiği daha da rahatlatmış olur diye düşünüyorum, bir de mesela Ömer in verdiği örnek midibüslerde arkada oturmak zulümdür, İstanbul'da da aynı :) kafa direkt tavanda bel fıtığı, boyun fıtığı olan adam asla arka koltuk ya da arka teker üstüne oturmamalı, otobüs te bu durum pek olmaz.
Mümkün olan her hatta otobüs olmalı, hatta körüklü otobüs de gerekiyor Antalya'ya. Ancak bu yapılırken 660 midibüsün atıyorum 300 tanesi kalmalı, dönüşüm gerektikçe ve gerektiği kadar yapılmalı. Çok güzel 7 metrelik alçak tabanlı araçlar var, ileride bunlara geçilebilir, otobüslerden tek farkları kısa olmaları :D

Akaydın yönetime geldiğinde belediyenin özelleştirilebilecek bir otobüs hattı yoktu ki. :D Tam tersine belediyeye otobüs alınarak tekrar ulaşımda pay sahibi olundu.

Menderes Türel döneminde 330 dolmuş 660 midibüse dönüştü. Bu çok yanlış bir hamleydi, araç yetersizliğini belediye kendisi kapatmalıydı, çok yanlış bir iş yapılarak açık esnaf ile kapatıldı. Antalya sürekli büyüyor ve her geçen yıl yeni araç ihtiyacı doğuyor, bu ihtiyacı belediye otobüs alarak kapatmalı ve yıllar geçtikçe toplu taşıma filosu içindeki payı artmalı. Bu stratejiyle ulaşım esnafına da kötülük yapılmamış olunur, onlar da işlerine devam ederler.

2 midibüs+1 otobüs+2 midibüs yerine en temizi körüklü otobüs çalıştırmak. Bu tarz hatlarda küçük araçlar yığılmalara sebep olur, taşıma sağlıksız ve konforsuz olur. Metrobüs misali..

Belediye bazı gövde hatlardaki yoğun talebi otobüslerin arasına midibüs serpiştirerek değil midibüsten otobüse aktarma yapmayı engelleyecek şekilde hatları uzatarak çözdü, daha önce de söylemiştim. Kasım ayında otobüsler için bütçe onayı çıksaydı, belki de hatlar bu kadar çok değişmeyecekti...

İstanbul'da midibüs var mı? Antalya'daki midibüsler şöyleler:

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Ağu Pzr, 2012 18:59

İstanbul'da midibüs var mı? Antalya'daki midibüsler şöyleler:
Kentiçinde yok ama bu bana göre kentiçi :) bazı arkadaşlar göre kent içi Halkalı mesela ya da Beylikdüzü :) İstanbul'da midibüsler Anadolu yakasında varmı bilmiyorum hiç dikkatimi çekmedi ama Avrupa yakasında var fakat dediğim gibi kentiçi değil genellikle doğu-batı aksında Yenibosna'dan Silivri istikametine çalışırlar bazılarının mesafeleri kısa bazılarının bayağı uzun, aynı hatlarda çalışan otobüslerde var fakat bunlar eski şehirlerarası otobüslerden bozma araçlardı, yani bunların varlığı daha çok bu belirttiğim istikamete taşımacılık yapan esnafın sistemini ehlileştirme çabasından ibaretti, ama şunu da eklemeliyim aynı güzergahta İETT otobüsleride çalışıyor, sadece eskiden köy şimdi belde ya da ilçe olmuş yerlere bu midibüsler daha sık gidiyor.

Şöyle bir resmini bulabildim
Resim

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 05 Ağu Pzr, 2012 19:04

O kadar İstanbul'da kaldım, bir tane bile görmedim o araçlardan. :D Sebebi Anadolu Yakasında olmamdan kaynaklıyor olmalı, orada sadece otobüs ve dolmuş var. Midibüs varsa da Kartal ve ötesinde vardır belki, yine görmem mümkün değil. :D

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Ağu Pzr, 2012 19:08

Dediğim gibi Anadolu yakasında varmı bende bilmiyorum, resimdeki araçta zaten büyüklerinden bir ara hepten küçükleri vardı, asıl bahsettiklerim onlar, boyun az uzunsa arkaya oturmayacaksın :) ilk kasiste tavanla birsin çünkü. Anadolu yakasında bir zamanlar Tuzla Deri Sanayii, Orhanlı tarafına çalışanlar vardı diye hatırlıyorum orada çalışırken biniyordum ama bu bayağı eski zamanlar :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Ağu Pzr, 2012 20:19

Anadolu yakasında 139 ve 139A midibüs (idi? durum: 2009).

Antalya’da çiftkatlılar için durum elverişli olur mu acaba?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Ağu Pzr, 2012 20:56

alabay yazdı:Anadolu yakasında 139 ve 139A midibüs (idi? durum: 2009).

Antalya’da çiftkatlılar için durum elverişli olur mu acaba?
Çift katlı bizde gitmiyor be Başar, bize ters o iş alışamadık :) istemezük.

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 05 Ağu Pzr, 2012 22:07

Şehir merkezine 130 tane hat giriyordu, 20 Ağustos itibariyle 60 tane hat girmeye başladı, haliyle büyük araç ihtiyacı ortaya çıktı. Gövde hatlarda 2 dakika arayla kalkacak midibüsler değil 5 dakika arayla kalkacak otobüsler lazım. Bu başarılamayınca gövde hatların yolcusu azaltılmaya çalışıldı, azaltıldı da.
Bu durum ne kadar az hat o kadar fazla otobüs ifadesiyle açıklanabilir. Eskiden 100.Yıldan onlarca hat geçerken 20 Ağustos'ta 4 ya da 5 hat ancak geçiyordu. Haliyle yük oradan geçen hatlara biniyordu. Otobüs olmadığı için de minibüslerin çalıştığı hatlar otobüslerin çalıştığı gövde hatlarla paralel çalışmaya başladı. 20 Ağustos'taki sistemde bir caddeden bir ya da daha fazla gövde hat geçiyorsa o caddeden başka türden hat geçmeyecekti. Ne yazık bahsedilen nedenlerden bu organizasyon tutmadı.

Midibüslerin 2 dk da bir gövde hatlarda çalışması hiç şüphesiz şehir içi trafiği 2011 öncesine götürür. Aynı durakta aynı hatta çalışan en az 3-4 araç yolcu almaya çalışacak, yığılmalar hat safhaya çıkacak, bazı yolcular durakta kalacak. Düşünsenize KL08 hattında midibüsler çalışıyor. Şu anda 27-30 arasında otobüs çalışıyor bu hatta, 2 katı değil 3 katı midibüs çalışsa imkanı yok bu hat çöker. Neden mi? Çünkü bu hat oldukça uzun bir hat, hem de yolcu potansiyeli çok fazla Konyaaltı-Lara-Konyaaltı arası yaklaşık 2,5 saat sürüyor. 2 dk da bir midibüs kalkarsa insanlar belediye binasını basar, zaten KL08 belediyenin önünden geçiyor :lol:

Bunun için 5 dk da bir solo otobüs çalışan bir gövde hatta yine 5 dk da bir körüklü çalışsa bir şey olmaz.


Ayrıca otobüs-minibüs dönüşümü olursa, bundan yerel hatlar etkilenmemeli. Mesela 515 hattı günde 3 defa sefere çıkıyor. Yolcu yok diye de günde 1 sefer yapılmaz değil mi :D
Bunun yerine 10 dk da bir midibüs çalışan 509 hattında 12 ya da 15 dk da bir çalışan 12 metrelik otobüsler çalışabilir.
Aslında hat planlamalarını yapanların vicdanına ve mantığına bağlı bu iş.

Bugün Antalya'da toplu taşımacılık yapan 660 midibüs ve 161 halk otobüsü eğer bu hizmete devam etmek istiyorsa Ulaşım Daire Başkanlığının her akşam şoförlere verdiği ertesi gün hangi hatta hangi zaman dilimlerinde çalışacağını gösteren planlara uymak zorunda. Eğer ki sizi gün boyu tek yolcunun olmadığı bir hatta verirlerse siz o hatta gün boyu çalışmak zorundasınız. Çünkü herkes o hatta dönüşümlü olarak çalışıyor -zarar etse bile-

Bunun için 2 saatte bir çalışan bir hattın midibüsten otobüse dönüşmesiyle 4 saatte bir yapılması bu düzenlemeyi yapanların ulaşımdan zerre kadar anlamadığını gösterir.
Zaten ulaşımın başına her zaman ulaşımdan anlamayanlar geçer, sahaya çıkmazlar. Uygulamada neler yaşanıyor hiç bilmezler. Denetmenleri her gün farklı hatlara verseler sorunları yerinde görebilirler.

Antalya'da bugün midibüslerin çalıştığı hatlar 5 dakikadan günde bir kaç kalkışa kadar değişen sıklıklarda çalışıyorlar. VL31 5 dakikada bir geçiyordu, TC50 10 dakikada bir geçiyor, KC33 15 dakikada bir geçiyor, KC61 kış döneminde 20 dakikada bir geçiyor. Yerel hatlar genelde saatte bir kalkıyorlar. Antalya büyüyen bir şehir olduğu için ileride VL31 ve TC50 12 metre otobüse dönüşebilir, ya da TC50'de 9 metrelikler kullanılabilir. Ancak 20 dakikada bir geçtiği halde boş giden bir KC61'e tutup da otobüs verirseniz 40 dakikada bir geçse bile günün büyük bölümü sadece koltukları dolu gider araçlar
Hocam TC50 sadece ara saatlerde 10 dk da bir, pik saatlerde 8 dk da bir çalışıyor, hatırladığım kadarıyla KC33 de pik saatlerde 10 dk da bir çalışıyor. Aslında sorun sıklıklarda değil.
Bir örnek vereyim
Ankara'da bir EGO hattı sabah 10 dk bir çalışırken saat 9'dan sonra birden kesiliyor ve seferleri 40 dk da bir oluyor, Bazen de sabahları yine bu hat gibi 10 dk da bir çalışıp akşamları 30 dk da bir çalışan hatlar vardı. Yani demem o ki sistemi kurgulayanların buradaki payı çok önemli. İnsanlar kendi yorumların da katıyorlar. Öyle bir sistem oluşuyor.

TC50'de 10 dk da bir rahatlıkla 12 metrelik otobüs çalışabilir. Ama bu gibi hatların güzergahları çok ara yollara girdiği için yeniden düzenlenmeli. Otobüslerin girmekten zorlanacağı güzergah çok.
dönüşümde en iyi ihtimalle iki midibüs bir otobüs olacak. Bu bugünkü 860 araçlık filonun 530 araca düşmesi demek.
Bana kalırsa 660 araç 9 m olmak kaydı ile olduğu gibi dönüşebilir. Çünkü bu midibüsler ilk sefere başladığı aylar hatta daha düne kadar 330 tanesi bir gün diğer 330 tanesi de ertesi gün çalışıyordu. Ama bugün gelinen noktada 500'e yakın araç sefere çıkıyor. Demek ki çok çabuk talep artmış. Bunun için 660 tane 9 m araç Antalya için iyi olur ama ben daha çok 12 metrelik istiyorum. Zaten esnafın yarısı 9 m diğer yarısı 12 m olmak istemez. Yoksa kavga çıkar.
ana koridorlarda hizmet veren gövde hatların bazıları bile otobüs kullanılacak talebe sahip değil.
Mesela VF02 hattı yaz nedeniyle seferleri 12-15 dk ya düştü. Normalde en az 12 otobüs çalışırken bugün 8-9 otobüs ancak çalışıyor. Bu hatta 5 dk da bir midibüs çalışabilirdi ama sadece yazın. Kışın özellikle akşamları çok dolu oluyor. Hatta bir ara 8 dk da bir geçiyordu. Bu arada bu VF02 hattıyla çok oynandı, hem güzergahı ile, hem sefer sıklıkları ile hem de araç tipiyle...


Akaydın yönetime geldikten sonra otobüs hatlarını özelleştirdi diye bir haber okumuştum, hatta bu bayağı siyasi olarak tartışıldı galiba, çünkü belediyeyi zarara uğratan bir sözleşme vardı, şimdi yanlışmı hatırlıyorum doğrumu emin değilim ama böyle bir şeyler okumuştum.
Onur arkadaşımız demiş zaten. Mustafa Akaydın ulaşımla ilgili çok şey yaptı. Ama bir çok engel çıktı. Bu alınan otobüsleri bile mahkemeye verdiler.
Söylediğiniz sözleşmeyi biliyorum, Akaydın'a muhalif gazetelerde çok yer buldu, fakat o sözleşmenin ne bir bağlayıcılığı ne de bir karar koyucu bir özelliği vardı. Mesela belediye otobüs alırsa bilmem kaç bilet parası ücreti her bir esnaf için ayrı ayrı öder şeklinde bir ifade var. Bu sadece belediye için değil, esnaf için de geçerli. Zaten otobüs alımı diye değil, hatta giriiş diye bir ibare var. Kısacası bu sözleşme bir nevi formaliteydi. Neden yapıldı hiç bilmiyorum. Zaten minibüsçüler odası kendi isteği ile çekilince otomatik olarak sözleşme ortadan kalktı.

Zaten onları bağlayan tek belge Özel Toplu Taşıma Araçları Yönetmeliği Bu Antalya'nın toplu taşıma yasası. Tüm özel işleticiler buna uymak zorunda

Ayrıca hatların özelleştirmesi Hasan Subaşı döneminde yapıldı. Onun da nedeni belediye otobüsü şoförlerinin para tırtıklaması. Normalde otobüslerde o zamanlar bilet kesiliyor ama nasıl para kaçırıyorlar bilmiyorum ama bunu yapan ve yaptığını kabul eden tanıdıklarım var. Bugün onlarca mal mülk sahibi oldular, neyle şoför maaşı ile mi?
Bunun için de belediye bu devasal zarardan kurtulmak için mecburen özelleştirme yoluna gitti. Tüm belediye otobüsleri, üzerlerinde filo numaraları kalmak kaydıyla ayır ayrı şahıslara verildi. Bu filo numaraları hala kullanılıyor 100-250 arasında. Belediye istese bu numaraları geri alıp halk otobüslerinin sözleşmesini iptal edebilir. Bu numaraları da kendi araçlarına verebilir.
Resim
Bu araç galiba 9 m. Bizdekiler 7 m. Bu araç daha çok otobüs diye geçiyor. Biz de bunlara benzeyen yanlış hatırlamıyorsam 10 m BMC Probusler var, ama onlar halk otobüsü.
Antalya’da çiftkatlılar için durum elverişli olur mu acaba?
Galiba geçen sene Ulaşım A.Ş'nin aldığı çift katlı bir otobüs vardı, toplu ulaşımdan çok, turistler ya da binmek isteyenler için şehir içi turlar düzenlenecekti. Ama hala ses seda yok. Galiba hat ile ilgili ya da başka bir sorun var. Geçenlerde basında çıkmıştı ne oldu bu otobüs diye?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Ağu Pzr, 2012 22:24

Evet benim resmini koyduğum uzun olanlardan yanlız dediğim gibi kısalarıda vardı diye hatırlıyorum ama uzunca bir süredir o hatta yolculuk yapmadım zaten metrobüsten sonra hiç binmedim, şimdi Beylikdüzüne gitti yolum oraya düşerse ayağımı atmam bunlara :)

Şimdi Onur un çıkarımı aslında doğru belediyeler araç dönüşümlerinde genelde boyut ile kıyaslıyorlar gibi, yani 500 tane midibüs varsa 250 tane otobüs olacak aranızda anlaşın ikişer ikişer gelin, ya da minibüs için 3 minibüse bir otobüs anlaşın gelin diyecek, tamam diyecekte işte burada da senin dikkat çektiğin konu ortaya çıkıyor. Bu planlamaları yapanlar nasıl yapıyor? Gerçekten bilimsel datalar ışığında mı, saha çalışması ile mi, yoksa ben bu işi biliyorum abi bak şimdi 2 midibüs = 1 otobüs o zaman 2 midibüs arası 5 dk. ise 2 otobüs arası 10 dk. Bakın ne kadar basit, hemen hallettim :) Tabi pratikte böyle olmaz, yolcu 5 dk. ya alışmış ne yani dolsun öyle gidelim mi yapacağız, ya ben ufakken İstanbul'da minibüsler yapardı bunu, dolsun gidicez, ulan sözleşmemi imzaladık dolsun gidicez diye, bir de beğenmiyorsan in, boş yerlerin parasını ver ya da direkt dayak olayı vardı, bu yüzden bu gün geldiğimiz nokta çok iyi yani. :)

Ben sizlerinde otobüs önerilerine sıcak olmanıza sevindim çünkü ileriye dönük bir planlamada küçük toplu taşım araçlarının yeri sayılı, evet bunlarada ihtiyaç var, bu midibüs olur minibüs olur, onlarında hizmet vermeye devam edeceği noktalar muhakkak olacaktır ama sizin mesajlarınıza bakıyorum Antalya'da sevabı günahı ile bir sistem kurulmuş, bu esnada oluşan karışıklık ve hataları düzeltmek için çabada sarf edilmiş. Dediğim gibi bundan sonraki adımda belki bazı hatlarda varsa hatalar bunları düzeltme ama bir yandan da filoyu toparlamak kalıyor. Eğer doğru düzgün bir otobüs filosu ile idare edilebilecek ise sorun yok, filo yenilemeden sonra bence kısa vadede inşa edilmese dahi en azından bir iki tramvay hattı daha inşa edilmelidir derim, bu sayede ya belediye lastik tekerlekli taşımadan raylıya doğru kayarak özel taşımacı esnafı mağdur etmez ya da bunu da göze alır ve onlarda bir şekilde azaltmaya gider, bu da küçük araçları büyükleri ile değiştirerek olur, yani benim bakış açımda sistemi komple ele almalıyız. Sadece minibüsleri otobüs yapalım ile olmaz, başka planlamaları devre sokarak buna gerekçe oluşturulmalı ve sistemler birbirini destekleyici ya da alternatifi olabilmeli.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 05 Ağu Pzr, 2012 23:12

Ayrıca otobüs-minibüs dönüşümü olursa, bundan yerel hatlar etkilenmemeli. Mesela 515 hattı günde 3 defa sefere çıkıyor. Yolcu yok diye de günde 1 sefer yapılmaz değil mi
Elbette, bunlar çok ekstrem hatlar, ben 20 dakika ile 2 saat arasında değişen sıklıklardan bahsediyorum. Ancak, dönüşüm sonrası araç sayısı azalır ise, 515 ve 507 hatlarında birer midibüs çalışıyorken her iki hat için tek bir otobüs çalışır hale gelebilir. :D İş araç sayısında bitiyor. Olmayan hattı bekleyemeyeceğimiz gibi olmayan araçları da sefere süremeyiz. :)
Bunun için 2 saatte bir çalışan bir hattın midibüsten otobüse dönüşmesiyle 4 saatte bir yapılması bu düzenlemeyi yapanların ulaşımdan zerre kadar anlamadığını gösterir.
Zaten ulaşımın başına her zaman ulaşımdan anlamayanlar geçer, sahaya çıkmazlar. Uygulamada neler yaşanıyor hiç bilmezler. Denetmenleri her gün farklı hatlara verseler sorunları yerinde görebilirler.
Siz elinizde aracınız varsa midibüslerin saatte bir çalıştığı hattı otobüslerle 5 dakikada bir de işletebilirsiniz. :D Peki aracımız olacak mı? Yeni otobüsleri alıp alıp zarar etsinler diye uygunsuz hatlara koymanın ne gereği var?

İstanbul'da da var böyle hatlar, ki şehrin içinde çalışıyorlar, yerel değiller, koca otobüs saatte bir/iki saatte bir kalkış yapan hatlarda çalışıyor, saatine göre durağa gidip biniyoruz, aman kaçtı mı kaçmadı mı telaşı oluyor, otobüs bomboş gidip geliyor. Yazık ne gereği var? Hem yolcu için kötü hem de işleten için. Antalya'da da böyle birşey olmayacağının garantisi var mı?

Sefer sıklıklarını düşürmek bugün yaşanan ''evimin 200 metre yakınından 20 dakikada bir geçen hatta bineceğime 700 metre yürür ana caddeden sık geçen hatlara binerim'' düşüncesini körükleyebilir ve çok daha dengesiz bir tablo ortaya çıkabilir, iyi analiz etmek lazım.

Eğer bugünkü 860 araçlık filonun araç sayısı hem artacak hem de tüm araçlar 9, 12 metre ve körüklü otobüslerden oluşabilecekse, sefer sıklıkları düşmeyecekse hemen yapılsın hiçbir itirazım olmaz. :)

Son olarak, önceki mesajlarımda anlattığım filodaki araç çeşit ve sayılarının ihtiyaca göre belirlenmesi işi şu an yapılabilir demiyorum, yapılamaz, ancak esnaf birleşip kurumsallaşırsa olur, yoksa kimileri midibüste kalacak masraf yapmayacak, kimileri otobüs alacak masraf edecek, kiminin aracı az kazanacak, kimi daha fazla benzin harcayıp diğerleriyle aynı parayı kazanacak falan filan fıstık bir sürü tantana.

Filo işi kenarda dursun, eski sistemden birkaç ibretlik hat resmi sunacağım sizlere, tüm hatların kalkış ve varış yerlerini doğru tahmin edenlere özel hediyelerim olacak. :P :P

Eski Sistemdeki 1 Nolu Midibüs Hattı:

Daha önce anlattığım dolaşım güzergahında ilerliyor ve şehrin kuzeyinde gezi amaçlı tur atıp geri dönüyor:

Resim Resim

Eski Sistemdeki 2 Nolu Midibüs Hattı: (Favorim :D)

Dünyaca ünlü ulaşım uzmanları tarafından kurgulanan, bir güneye bir kuzeye zikzaklar çizerek ilerleyen bu hat Antalya'ya gelen turistlere şehri gezdiriyor:

Resim Resim

Eski Sistemdeki 19 Nolu Midibüs Hattı:

Bu hat başlangıç noktasının ilk bakışta bulunamamasıyla ünlü... O noktayı görmek büyük dikkat istiyor. Aynı zamanda aynı caddeden aynı yönde iki kez geçerek Antalya'nın toplu ulaşımını diğer şehirlerinkinden farklı kılan bir hat idi.

Resim Resim

Eski Sistemdeki 21 Nolu Otobüs Hattı:

2 kilometrelik kısa bir bölüm dışında gittiği yoldan geri dönmeyen tek hat:

Resim Resim

Sadece tartışmak olmaz, biraz eğlence de lazım... :D

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön