ant-TS.09 » Antalya Toplu Taşımacılık Sistemi

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

ant-TS.09 » Antalya Toplu Taşımacılık Si

Mesaj gönderen Esat » 07 Tem Cmt, 2012 09:42

Antalya merkez bölgesi toplu taşımacılık hizmetleri incelemesi 07onur üyemizin anlatımları ve ilgili mesajlar ile düzenlenmiştir.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 08 Tem Pzr, 2012 06:19

Öncelikle sitenize Antalya’dan üyelerin gelmesi gerektiğini belirterek başlayayım yazıma. :) Konunun başındaki mesajları okuyunca bir an her şey ne kadar çok değişmiş dedim içimden. Bir de eski sistemin garipliğini Antalya’da yaşadığım için fark edememişim, onu idrak ettim.
Son mesaj 22 Ağustos 2011’de atılmış, 20 Ağustos’ta bir devrim oldu Antalya’da ancak üzerinden geçen sürede de pek çok değişiklik meydana geldi. O günden bu güne yaşananları bir Antalyalı olarak uzun uzun anlatacağım ancak öncesinde konunun sahibi alabay’ın Antalya gezisi sırasında çözemediği eski ulaşım sistemimize değineceğim.

Söze eski sistemin aslında bir sistem olmadığını, haliyle ortada çözülecek bir şeyin de olmadığını söyleyerek başlıyorum. :D Kentin bir kırsal bölümünden sefere çıkan toplu taşıma aracı önce şehir içine girmekte, şehrin ana koridorlarında dolanıp şehir merkezine girmekte ve çıkmakta, ardından şehrin ana koridorlarında tekrar dolaşıp başka bir kırsal bölgeye gitmekte ve seferini tamamlamaktaydı. Çok yoğun talebin olduğu ana koridorlarda yukarıda anlattığım hatlar üst üste binerek bu talebi karşılamaya çalışmaktaydı. Tüm hatlar şehir merkezine, hatta merkezin merkezine girdiği için yoğun koridorlar üzerinden 40, 50, 60 hatta 80 hattın geçmesi Antalya için normal bir durumdu. Şarampol’den 51, Ali Çetinkaya Caddesinden 86 hat geçmekteydi.

Eski sistemin bir özelliği, pek çok yerden ana ulaşım odaklarına (ana koridorlar, hastaneler, alış veriş merkezleri… gibi) giden hatların bulunmasıydı. Tabi bu durum her yer için geçerli değildi ve toplu taşıma adaletli bir şekilde yürümüyordu.
Otobüs ve midibüsler ayrı hatlara sahiptiler ancak numaralar aynı olabiliyordu. Örneğin farklı güzergâhlara sahip hem 1 nolu otobüs hem de midibüs hattı vardı. Otobüs ve midibüslerin toplam hat sayısı 137 idi.
Hatların sefer saatleri ya da güzergâhları ile ilgili bilgilere ulaşmak oldukça zordu, ortada bir düzen yoktu. Sefer sıklılarını ancak şoförlere sorarak öğrenebiliyordunuz. Aynı şekilde durakta beklerken durağa yanaşan aracın şoförüne gideceğiniz yere nasıl gideceğinizi sorduğunuzda tatmin edici bir yanıt alabiliyordunuz.

Zannedersem 2010 yılı içerisinde Büyükşehir Belediyesi 40 adet BMC Procity aldı ve bu araçları 202 ve yeni oluşturduğu diğer 200lü hatlarda kullanmaya başladı. Halk bu otobüsleri epey sevdi. (Özellikle güçlü kliması sebebiyle :D) 202 nolu Otogar-Havalimanı hattının seferleri de 2 saatte birden yarım saatte bire getirildi. 660 midibüs, 161 ÖHO ve 40 belediye otobüsüyle Antalya’nın toplu taşıma filosu toplamda 861 araçtan oluşmaktadır.

Şimdi gelelim 20 Ağustos’daki sisteme. Yapılan yeni planlamayla hat sayısı 137’den 83’e indirildi. Hatlar Gövde, Ana, Besleme, AntRay Besleme ve Yerel olmak üzere 5 ayrı grupta toplanmıştı. Yerel hatlar köylere, kırsal bölgelere başka bir deyişle şehre uzak olan ancak şehirle günübirlik ilişkisi bulunan yerlere hizmet vermekteydiler ve ücretleri mesafelerine göre değişmekteydi. Bu hatlar şehre giriş yaptıklarında karşılaştıkları ilk aktarma merkezinde sona ermekte ya da otogara kadar gitmekteydiler. Bu aktarma merkezleri şehrin çeperlerinde bulunmaktalar. Besleme hatları yerel hatlarla aynı mantıktaydılar ancak bu hatlar mesafe olarak çok daha kısaydılar ve yeni yerleşim bölgelerine hizmet vermekteydiler. Antray besleme hatları ise Antray’ın her iki ucundaki yolcuları Antray’a ulaştırma görevini üstleniyordu. Orta bölümde ise ana ve gövde hatlar besleme olarak kullanılabiliyordu. Ana hatlar konut alanlarından şehir merkezine, fakülteye ya da otogara giden, tek bir koridorda hizmet veren hatlar olarak planlanmıştı. Gövde hatlar ise raylı sistem mantığında, otobüslerin çalıştığı, en yoğun koridorlarda görev yapan, çok sık geçen (genellikle 5 dkda bir) güçlü hatlardı. Gövde hatlar ile ana hatlar arasında pek çok fark bulunmakta, bu yüzden farklı gruplandırılmalarını doğru buluyorum. Bu sistemde önceki sistemin aksine Şarampol’den geçen hat sayısı 51 değil 1 idi, Ali Çetinkaya Caddesinden de 86 değil 4 hat geçmekteydi. Sanırım bu düzenlemenin niye devrim olarak adlandırıldığı ve haber bültenlerine yansıyan tepkinin neden ortaya çıktığı bu iki örnekle anlaşılmıştır.

Şimdi gelelim numaralandırma sistemine. Gövde hatlar 1-12, Ana Hatlar 30-50, Besleme Hatları 101-115, Raylı Sistem Besleme Hatları 201-210, Yerel Hatlar 501-523 ve son olarak Otogar-Havalimanı hattı 600 olarak numaralandırılmıştır. Gövde ve ana hatların numaralarının başında hattın arasında çalıştığı iki bölgenin harfkodu bulunmaktadır. Örnek: Konyaaltı-Çarşı KC05 Besleme hatları B101-B115 şeklinde, Raylı sistem beslemeleri de R201-R210 şeklinde isimlendirilmiştir. Ancak bunlar sadece isimdir, ortaya konan 83 hattın her biri kendine özgü numaralara sahiptir, haliyle harf kodlarının hatların tanımlanmasında bir önemi yoktur. Bunlar sadece akılda kalıcı olması ve çok fazla turiste ev sahipliği yapan Antalya’dan turistlerin zorluk çekmemesi için konmuştur. Örneğin Varsak-Fakülte arasında çalışan VF01 hattından başka 1 numaralı hat yoktur. Ya da B111 hattından başka 111 numaralı hat yoktur. Başka bir başlıkta bu harf kodları üyelerin kafasını karıştırmış ancak bu kodlar tam tersi amaçla getirilmiştir. :)

Antalya’da yapılan değişiklik İstanbul Anadolu Yakasındaki belli mahallelerden yolcuları topladıktan sonra E5’e çıkan ve E5 üzerinden Kadıköy’e giden otobüs hatlarının E5’e gelince kesilip, seferlerinin sıklaşıp, E5 üzerinden kadıköye giden tek bir hattın konulmasına benzetilebilir.

Sistem genel olarak iyi düşünülmüştü ve pek çok tabuyu yıktı. Daha detaylı yazacağım ancak sistemin ilk günlerinde ortaya çıkan ulaşamama sorunları vatandaşın harita okuma konusundaki beceri düzeyini göstermektedir, haritaya bakıp ne yapacağını anlayanlar için sorun olmadığı tarafımdan gözlemlenmiştir.

Eski sistemi ve 20 Ağustos’ta devreye giren sistemi elimden geldiğince anlatmaya çalıştım, bundan sonra resimlerle, haritarla ve örneklerle eski sistemle yeni sistemi karşılaştıracağım ardından 20 Ağustos’tan bu yana yaşanan değişikleri anlatacağım.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Tem Pzr, 2012 13:28

Bence öncelikle bilgiler için teşekkür ederim. Antalya'nın yabancısı olduğumu her seferinde belirtmişimdir bu sebepten açıklamalar beni bayağı bir aydınlattı. Dolayısı ile eski sistem hakkında zaten bir fikrim yoktu, yenisi hakkında ise sadece gazetelerde çıkan olumsuz yayınlar ve vatandaşın isyanını biliyorum ve belkide ilk defa birisinin bu sistemi övdüğünü gördüm. Benim için işin güzel tarafı şu siz sistemin faydasını gördüğünüzü söylüyorsunuz, buna inanıyorsunuz ve bunu bana anlatabiliyorsunuz :) yani açıkçası çok incelemedim ama bende o sistemden çok fazla bir şey anlamamıştım ama şu hat mantığını şimdi daha iyi kavradım diyebilirim, besleme hatları, ana ve gövde hat ayrımı bunlar önemli detaylar.

Diğer taraftan şunu sormak istiyorum, pek çok insan gereksiz bir sürü aktarma yaparak ulaşım yapmak zorunda kaldığından, eskiden 30 dk. da gittiği yere şimdi 45-60 dk. da gitmekten şikayet ediyor, nedir bunun gerekçesi? Ben şunu çıkarttım, eski sistemde her yerden her yere otobüs vardı demişsiniz, bu bazı arkadaşların bir zamanlar her yerde her yere metro gitsin, aktarmada ne ki? yaklaşımına benziyor. Aktarmanın mantıklı kurulduğu zaman doğru olduğunu kimseye izah edemedik ama eğer sizin söyledikleriniz örnek alınırsa kent trafiğinin rahatlaması ve bir sistem oturtulabilmesi için aktarma şart. Yani 50 Otobüs geçen yerden 1 otobüs geçmesi bencede yetersiz ama sayının azalması iyi.

Numaralama konusuna değinmek istemiyorum, otobüs numaralama sistemine kafa yoramıyorum, Başar o işlere kafa yoran abimizdir. :) Ama şunu söyleyeyim ben normalde numara sisteminde harfe çok karşı değilim, fakat otobüs sistemlerinde bu iş iyice karışabiliyor, İstanbul'da 3 harfli falan (yok öyle 3 harfli değil :)) otobüs hatları vardı.
Antalya’da yapılan değişiklik İstanbul Anadolu Yakasındaki belli mahallelerden yolcuları topladıktan sonra E5’e çıkan ve E5 üzerinden Kadıköy’e giden otobüs hatlarının E5’e gelince kesilip, seferlerinin sıklaşıp, E5 üzerinden kadıköye giden tek bir hattın konulmasına benzetilebilir.
Eh, bende buna taraftarım, en azından E-5 teki trafiğin azaltılması için ama burada fark şu İstanbul'da o ana taşıyıcı bir metro hattı olacak, yani yüz tane otobüs hattını da indirsek bir şekilde taşır, ama bir sürü otobüs hattını indirip 1 tane otobüs hattı ile taşımak istersek bu sıkıntılı olabilir.

Siz bize konuyu açıkladıkça en azından benim kafamda daha da netleşecektir diye düşünüyorum, tekrar teşekkürler bilgiler için.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Tem Pzr, 2012 14:03

Ooooh! Muazzam bir yazı, tez gibi. Çok teşekkür ederim. Ben esat gibi Antalya’nın yabancısı değilim, de, çok eski zamandan değilim, orada seksenlerin başı ile ortası arasında sıkça giderdim/giderdik, Bahçelievler’de evimiz vardı, seksenlerin sonundan itibaren bugüne dek ise tamı tamına iki kez gittim sadece :? Çok eskilerden Bahçelievlerden bile, arka sokaklardan İkarus ve galiba MAN (?) otobüsleri işlerdi, körüklü, şehre yakışır, kızıl renkte. Tam kentlik bir durumdu.

Evet, numaralandırma sistemleri benim bir alanımdır. Antalya’da müsbet gördüğüm, bir sistem hakkında kafa yorulmuş olması. Harfler bence işi karıştırmış. Olsa olsa, tek harfli olsaymış. Ki bence gereksiz. Mesel6a merkez C veya Kepez K, ama Konyaaltı ile çakışıyor. Ayrıca 1 numara o zaman da 01 olamaz, 1 olur. Tramvayları da kat(a)mamışlar. Ya ilk 10 veya 20 rakamı onlara ayıracaklardı, ya da tramvaylara harf vereceklerdi, A hattı, B hattı, C hattı … geri kalanı güzel. Bana göre Berlin semtlere göre hat numaralandırması çok mantıklı, madem Antalya böyle bir şeye girişiyor, onu da yapabilirdi, ama her neyse. Belki belki, numaralarda yeniden bir ayar gerekir, ama sistem olarak iyi düşünülmüş gibi. 50 hat yerine tek bir hattın geçmesi mantıksız değil. İstanbul’da ağız baklava ve muz dolusu bir sesle medrobüz der, ama aslinda bir ana aks otobüs hattı, o kadar. Kolay da bir numara verilse, diyelim ki (atıyorum) 1 veya 50, bu hat da çok sık işlerse, işte o zaman aktarma işi olur, hat tramvay hattı gibi işler.

Şimdi bilmediğimiz, bilemediğimiz, araçlar yeterli mi? Cadde, sokaklar ne durumda, trafik akışı, frekanslar, durak bilgilendirmeleri. Esat ağamız Afrika’da durak resimleri çekti, orada bir durakten iki hat geçti mi, hop diye bütün gereken bilgiler elin altında, yazılı duruyor. İşte böyle olmalı. İncikli, boncuklu olmasına (bence) gerek yok, yok dijital tabelâ (evet, var, burada »normal«, ama »gerek« mi?), vs. Ama görünecek şekilde yazılı olsun, haritalar yapılsın, basılsın, dağıtılsın ve asılsın … herşey güzelce işler. Bir de Nürnberg yardımcı olmak istediğinde burun yukarılarda gezinerek öyle batacak tramvay yapılacağına, doğru dürüst bir şey düşünülsün. Şimdi de o tramvayı sökeceklerine iyileştirseler, bana göre daha iyi bir adım atmış olurlar, çünkü hat olarak işe yarayan bir güzergâh, ama hem iki raylı olması gerek, hem güneydoğuda biraz uzatılmalı.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 09 Tem Pzt, 2012 16:56

Diğer taraftan şunu sormak istiyorum, pek çok insan gereksiz bir sürü aktarma yaparak ulaşım yapmak zorunda kaldığından, eskiden 30 dk. da gittiği yere şimdi 45-60 dk. da gitmekten şikayet ediyor, nedir bunun gerekçesi? Ben şunu çıkarttım, eski sistemde her yerden her yere otobüs vardı demişsiniz, bu bazı arkadaşların bir zamanlar her yerde her yere metro gitsin, aktarmada ne ki? yaklaşımına benziyor.
Size şu kadar söyleyeyim, 20 Ağustos 2011 günü ve takip eden günlerde mağduriyetlerin azalması için araçlar muazzam bir sıklıkta kaldırıldılar. 20 Ağustos’ta şehir merkezinden Konyaaltı Sahiline KC05 ile gitmekteydim, hemen yanımızda KC05 levhaya sahip başka bir BMC Procity daha vardı ve hemen önümüzde de KC05 levhaya sahip Isuzu midibüs. Araçların üçü de neredeyse boştu. Sanırsam bu sıklığı sağlamak için iki gün çalışıp bir gün çalışmayan midibüslerin tamamını çalıştırdılar.

O günlere ait haberleri okuduğumuzda pek çok vatandaşın ‘’durakta 45 dakika araç bekledim’’ dediğini görürüz. Peki 45 dakika sonrasında araç gelmiş mi bununla ilgili bir bilgi bulamayız. Ben size cevabını vereyim, ya vatandaşın beklediği yerden artık toplu taşıma aracı geçmiyordur ya da geçen hatlar istediği noktaya gitmiyordur, aktarma yapması gerekiyordur. Bırakın 20 Ağustos’u şu an bile Antalya’da yerel hatlar dışında hiçbir hat 30 dakikadan daha seyrek sıklıkla sefer yapmamakta.

Bu ‘’xx dakika araç bekledim’’ sendromunu teyzem ve arkadaşı da yaşamışlardı. Eve geldiğinde teyzem bana ‘’Doğu Garajında yarım saat Yüzüncü Yıla araç bekledik gelmedi, taksiyle gittik’’ dedi. Ben de hemen merak edip internetten kontrol ettim, anladımki onlar Ali Çetinkaya Caddesi durağında araç beklerken Yüzüncü Yıla giden araçlar iki adım uzaklıktaki (100-150 metre) Cebesoy Caddesi durağından vızır vızır geçmekteymiş. Hem de gerçek anlamda vızır vızır, 5 dakikada bir geçen 2 ayrı gövde hat.

Bir de yok 7 lira harcadım yok 5 kez araç değiştirdim türü şikayetler etrafı sardılar. 20 Ağustos'ta, detaya girmeden söylüyorum, iki araç tek bilettir. Başka bir deyişle bir aktarma ile yapılan yolculuk toplamda 1.70 lira. Sistem vatandaşları A noktasından B noktasına tek araçla ya da tek aktarma (iki araç) ile götürmeyi hedeflemiştir, yani 1.70 lira olan şehir içi tam ücret aynı kalacaktı. Ancak sistemde bazı hatalar mevcuttu ve tek aktarma ile gidilemeyen yerler vardı. İki aktarma (üç araç) ile gidilemeyen yer ise yoktu ve iki aktarma üç aracın ücreti tam için 3.40 lira, öğrenci için 1.90 liradır yani 5 lira harcadım, 10 lira harcadım diyenler ne yaptılar bilmiyorum ama kafaları epey karışıkmış.
Eh, bende buna taraftarım, en azından E-5 teki trafiğin azaltılması için ama burada fark şu İstanbul'da o ana taşıyıcı bir metro hattı olacak, yani yüz tane otobüs hattını da indirsek bir şekilde taşır, ama bir sürü otobüs hattını indirip 1 tane otobüs hattı ile taşımak istersek bu sıkıntılı olabilir.
Benim amacım da zaten benzetme yaparak kafanızda daha iyi canlanmasını sağlamaya çalışmaktı, yoksa elbette onca hatın yerine tek bir hat getirilmiş değil, farklı bir sistem var. Anlattıkça durumu daha iyi anlayacaksınız. :)
Evet, numaralandırma sistemleri benim bir alanımdır. Antalya’da müsbet gördüğüm, bir sistem hakkında kafa yorulmuş olması. Harfler bence işi karıştırmış. Olsa olsa, tek harfli olsaymış. Ki bence gereksiz. Mesel6a merkez C veya Kepez K, ama Konyaaltı ile çakışıyor. Ayrıca 1 numara o zaman da 01 olamaz, 1 olur. Tramvayları da kat(a)mamışlar. Ya ilk 10 veya 20 rakamı onlara ayıracaklardı, ya da tramvaylara harf vereceklerdi, A hattı, B hattı, C hattı … geri kalanı güzel. Bana göre Berlin semtlere göre hat numaralandırması çok mantıklı, madem Antalya böyle bir şeye girişiyor, onu da yapabilirdi, ama her neyse. Belki belki, numaralarda yeniden bir ayar gerekir, ama sistem olarak iyi düşünülmüş gibi. 50 hat yerine tek bir hattın geçmesi mantıksız değil. İstanbul’da ağız baklava ve muz dolusu bir sesle medrobüz der, ama aslinda bir ana aks otobüs hattı, o kadar. Kolay da bir numara verilse, diyelim ki (atıyorum) 1 veya 50, bu hat da çok sık işlerse, işte o zaman aktarma işi olur, hat tramvay hattı gibi işler.
Kepez K değil, yalnızca Konyaaltı K harfini kullanıyor, bu harf kodlarında bir çakışma mevcut değil. En soldan başlarsak eğer Konyaaltı K, Uncalı U, Otobüs terminalinin batısı ve kuzeyi T, Masadağı M, Varsak V, Aksu A, Lara L, Üniversitenin Tıp Fakültesinin F’si ve son olarak bunların ortasında kalan Çarşı C. Bu sınıflandırmada Kepez ilçesi T, M ve V olarak üçe bölünmüş oluyor. Ancak bu harf olayının hat numaralarına bir katkısı yok, sadece akılda kalıcı olması için eklenmiş. Şimdi garip gelebilir ama 10 dediğim zaman ilk önce 10’dan LF10’u elde etmem gerekiyor yoksa güzergah aklımda canlanmıyor. Ezbere yazıyorum 55->LC55, 47->CV47, 30->VC30… Doğru sözcük mü bilmiyorum ama bu harfler hat numaralarını tekerlememsi bir hale getiriyor, en azından benim beynimde. :D Dediğiniz gibi gereksizler ancak zararları da yok. Numaraya gelince, nasıl ki 01’in de 1’in de sayı değeri 1, 01 ile 1 arasında Antalya’da bir fark yok. Muhtemelen iki basamaklı hat numaralarıyla bir basamaklılar aynı kategoride oldukları için levhada daha düzgün gözükmesi amacıyla tek basamaklıların önüne 0 eklenmiş. Örnek:

AC3
MC12 Şimdi bu iki hat levhası görsel açıdan karşıdaki insana aynı yerden gelmiş gibi görünmez, ancak

AC03
MC12 şeklinde bakarsak göze daha doğru ve güzel gelmekte. Eğer baştaki harfler olmasaydı, o sıfır da olmayacaktı.

Tramvay konusunda haklısınız, muhtemelen sadece bir tane raylı sistem olduğu için ve herkes AntRay deyip geçtiği için numaralandırmaya katmamışlar, yanlış yapmışlar. (Sadece bir tane dedim çünkü nostaljik tramvay şu haliyle aktarma yapılacak, şehir içi ulaşımda görev alacak bir yapıda değil. Yarım saat sıklıkla geçen bir ‘’nostalji’’.)

Son paragraftaki sorularınıza daha genel oldukları için Antalya’yı uzun uzun anlatırken sırası geldikçe değineceğim. :)

Bu mesaj da epey uzun olmuş, eski sistem-yeni sistem güzergah karşılaştırmalarını bu mesajda yapacaktım ancak yeni bir mesaj göndermem daha iyi olacak.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 09 Tem Pzt, 2012 17:01

Bir üstteki mesajım gözlerden kaçmış olabilir, uyarısını yapalım. :!:

Öncelikle ilerideki yazıların daha iyi anlaşılması için Antalya’ya genel bir bakış atalım. İlk resim önceki mesajda yazdığım bölgeleri, ikincisi ise bölgeleri ve bu mesajımda kullanacağım bazı önemli yolları ve noktaları göstermekte: (Tüm resimleri tıklayarak büyütebilirsiniz.)

Resim
Resim

ESKİ SİSTEM-YENİ SİSTEM GÜZERGAH KARŞILAŞTIRMALARI:

Önemli Not: Şimdi anlatacağım yeni sistem güzergahları 20 Ağustos’ta uygulamaya konandır, bugüne değin bazılarında bir takım değişiklikler oldu onları daha ileride anlatacağım. Ve burada yeni sistemin iyi yanları olacak çünkü güzergahların kısalığı bakımından yeni sistem çok çok önde.

1. Eski sistemde kentin iki ayrı uç noktası arasında gidip gelen ve şehir merkezinin içine giren hatların şehir merkezindeki belli başlı dolaşım güzergahlarından bir tanesi turkuaz renk ile aşağıdaki resimde gösterilmiştir. Belki de bu turkuaz güzergahı kullanan 20 tane hat vardı.

Resim
(En sağdaki lacivert hat AntRay)

Resimdeki turkuaz güzergah eskisi dedik, biraz anlatalım. Çallı’dan resimde gösterilen Migros AVM’ye gitmek isteyen vatandaş otobüse bindiğinde önce Şarampole kadar AntRay nedeniyle epey daralan yolda AntRay’a paralel gidecek, Yüzüncü Yıl’dan geçip ayıp olmasın diye Meltem’e uğrayacak ve AVM’ye varacak. Bu 8 kmlik turkuaz güzergahın süresi durakların çokluğu, güzergahın dolanması ve dar yollarda süratin düşmesi gibi sebeplerden dolayı iyimser bir tahminle 25 dakikadır.
Resimdeki kırmızı güzergah ise, yeni sistemdeki AF04 hattının bizi ilgilendiren kısmıdır ve görüldüğü üzre hat dolaşmadan, geniş yollar üzerinde gitmektedir ve durak sayısı çok daha azdır. Çallı-Migros AVM arası 4 kmlik kırmızı güzergahla en fazla 7-8 dakikadır.

2. Eski sistemde Aksu tarafından Konyaaltı Plajları’na giden midibüs hattının Meydan-K.altı Plajları arasındaki güzergahı turkuaz renkte, 20 Ağustos’ta Aksu tarafından K.altı Plajlarına gelecek vatandaşın AC03'ten KC05'e Yüzüncü Yıl üzerinde aktarma yaparak Meydan-Plajlar arasında izleyeceği yol ise kırmızı renkte gösterilmiştir.

Resim

Eski hattın dolaşması bir yana, şehir merkezinin içine kadar girmekte ve iyice yavaşlamaktadır. Hatta ve hatta 86 hattın geçmeye çalıştığı Ali Çetinkaya'dan bu hat da geçmeye çalışacaktır.

3. Konyaaltı(Atatürk Blv.) - Y. Yıl Bulvarı Bağlantısı:

Daha önceki resimlerde Atatürk Blv. ile Yüzüncü Yıl'ı pek çok kez gördük, her insan haklı olarak bu iki önemli bulvarın birbine aşağıda bulunan 1 nolu resimdeki lacivert güzergah gibi bağlanacağını düşünür ancak gerçekte Atatürk Blv.-Y. Yıl arasında çalışan hatların yüzde 80'i iki nolu resimdeki güzergahla iki bulvarı birbirine bağlarlar. Bunun sebebi her hattın Üniversite, Adliye ve Devlet Hastanesine yakın olan Meltem'e girip daha çok para kazanmak istemesindendir. Yoksa o bölgeye gitmek için bu denli büyük bir talep kesinlikle yoktur. Dolaşma bununla sınırlı kalmaz, hatların %15'i de 3 nolu resimdeki gibi İller Bankası Kavşağını dolaşarak toplu taşımada çığır açarlar:

1: İdeal -> Resim 2: Genelde yapılan ->Resim 3: Vahim olan -> Resim

20 Ağustos'ta 3. resimdeki dolaşım tamamen ortadan kaldırılmış, 2. resimdeki ise oldukça az bir seviyeye indirilmişti. İleride anlatacak olduğum düzenlemeler ile 2. resimdeki gibi dolanan hatlar tekrar ortaya çıkmaya başladılar.

4. Konyaaltı Sahili Ulaşımının Eski ve Yeni Sistem Karşılaştırması:

Öncelikle neden burayı anlattığımı söyleyeyim, çünkü burada oturuyorum. :) Konyaaltı Sahilinden Uncalı, Varsak, Lara ve şehir merkezi gibi pek çok ana yolculuk odağına hat geçmekteydi. Otobüs hatları saatte bir geçtikleri için onları anlatmayacağım. Konyaaltı Sahilinden Kale Kapısına 49 ve 66 nolu midibüsler gitmekteydi. 15 dakikada bir geçen 49 numara Meltem'i dolanmaktaydı, 20 dakikada bir geçen 66'nın ise güzergahı son derece hızlıydı. Toplamda Kale Kapısına saatte 7 aracın gittiğini görüyoruz, 8-9 dakikalık bir sıklığa tekabül eder ancak bu iki hat birbirinden bağımsız olduğu için aralarında bazen 5 dk olabilir, bazen 10 dakika olabilir bazen de peş peşe gelebilirler.. 20 Ağustos 2011 itibariyle Konyaaltı Sahilinden Kale Kapısına giden ve 5 dakikada bir geçen KC05 hattı seferlerine başlamıştı:

Resim

Konyaaltı Plajlarından Lara'ya 20 dk'da bir geçen 66 numaralı hatla gidilmekteydi. Yeni sistemde KC05-KL08 aktarması yapmak gerekiyordu. Her iki güzergah da aşağı yukarı aynıydı ancak KL08 ve KC05 5'er dakikada bir geçtikleri için bekleme süresi yarıya inmişti.

Daha önce tek araçla gidilen Toptancı Haline ise tek aktarmayla gitmek için normalin üstünde yürümek gerekiyordu, sonradan düzeltildi.

Birkaç ay sonra KC05'in sefer sıklığı az talep nedeniyle önce 10 dakikaya ardından 15 dakikaya düştü, yetmedi otobüsler midibüs oldu ve güzergahı meltemi dolaşacak şekilde değiştirildi. Konyaaltı Sahiline KC05'in yanısıra bir de 20 dakikada bir geçen KC61 hattı konuldu, sahilden itibaren güzergahı Plajlar-Meltem-Çallı-Sigorta-Y.Yıl-Meltem-Plajlar şeklindedir.

Şu an yaz mevsiminden dolayı Konyaaltı Sahili'nden toplu taşıma araçları vızır vızır geçmekteler, kış mevsiminde ise yalnızca 15 ve 20 dakikada bir geçen iki hat hizmet vermekte. İyi mi oldu kötü mü oldu diye sorarsanız eğer, pek birşey değişmedi derim.

5. Masadağı’ndaki Barış Manço Bulvarı’nın Eski ve Yeni Sistem Karşılaştırması:

En iyiyi en sona sakladım, Barış Manço Bulvarı'ndan 15 dakikada bir geçip Konyaaltı tarafına giden 11 nolu, 20 dakikada bir geçip Lara tarafına giden 63 nolu midibüs hatları bulunmaktaydı. Şehir merkezine (Kale Kapısı-Doğu Garajı) ulaşım yalnızca 63 numara ile yapılıyordu. Konyaaltı ve Lara dışında kalan bölgelere (Terminal, Varsak, Aksu vb.) ve 11 ve 63 nolu hatların geçmediği noktalara gidebilmek için iki araç yapmanız, aktarma sistemi olmadığı için de iki kat ücret ödemeniz gerekiyordu.

Ben burada Masadağı'ndan Konyaaltı Plajları'na gitmek isteyen bir vatandaşın hikayesini anlatacağım. :) Önce 11 nolu midibüs hattının bizi ilgilendiren kısmına bir göz atalım:

Resim

Hat şehir merkezini fazla fazla dolaşıp herkese hizmet ederek Atatürk Bulvarına 18,5 km'nin sonunda varmakta. Tabi daha Atatürk Bulvarı'ndayız, plaja inmedik. 11 nolu hat yalnızca yazları saatte bir plaja inmekte, bunun dışında plajın yaklaşık 1 km kuzeyindeki Atatürk Bulvarı'ndan geçmektedir. Vatandaşımızın seçenekleri:

A) Saatte bir kalkan K.altı Plajı seferini bekleyecek. 11 nolu hat ile gidişi ortalama 1 saat.

B) 11 ya da 63'e binip bir yerlerde araç değiştirecek, aktarma olmadığı için iki biniş parası verecek. Yolculuk süresi: Bilinmiyor. :D

C) 11'den Atatürk Bulvarı'nda inip 15 dakika sahile yürüyecek. Ortalama yolculuk süresi (yürüyüş dahil): 1 saat 15 dakika

20 Ağustos 2011 itibariyle Masadağı'ndaki Barış Manço bulvarı'ndan sadece MC12, 10 dakikada bir geçmeye başladı. MC12 güzergahı aşağıdaki resimde AntRay ile birlikte gösterilmiştir:

Resim
Görüldüğü gibi hat direkt olarak şehir merkezine inmekte.

Konyaaltı Plajına gidecek olan vatandaş, MC12'den Güllük Caddesi üzerinde inecek, karşı durağa geçecek ve 5 dakikada bir geçen KC05'e binecek. Şu şekilde:

Resim

Yeni sistemle birlikte katedilen yol %30 azalmış, Şarampol ve Meltem gibi yavaşlatıcı noktalara girilmediği için yolculuk süresi 1 saatten 30-35 dakikaya kadar düşmüştür.

-Masadağı'ndan Atatürk Bulvarı'ndaki Migros AVM'ye ulaşım Çallı'da yapılan MC12-AF04 aktarması ile bir saatten 25-30 dakikaya kadar düşmüştür.
-Masadağı'ndan şehir merkezine ulaşım süresi de MC12 10 dakikada bir geçtiği için kısalmıştır. (63 nolu hat 20 dakikada bir geçmekteydi.)
-Aktarma sistemi sayesinde Masadağı tek ücretle sadece Konyaaltı ve Lara'ya gidebilen değil şehrin tümüne ulaşabilen bir bölge olmuştur.

Zaman içinde MC12 hattının sefer sıklığı belli saat aralıklarında 7 dakikaya kadar sıklaştırıldı, güzergahı da Kale Kapısı sonrası Doğu Garajı ve Meydan Aktarma Merkezi'ne kadar uzatıldı.

İçinizden ''Meydan Aktarma Merkezi'' nedir demeniz normal, çünkü o 20 Ağustos'ta devreye giren yeni ulaşım sistemini ilk haliyle anlatacağım bir sonraki mesajın konusu. :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Tem Sal, 2012 02:21

Pc deki netimde bir sorun var netim yok, yarin bir iki yazacagim, birde resimleri buraya alintilayabilirmiyim, direkt mesajda gorursek daha iyi anlasilabilir. Bu arada cok iyi calismissiniz, bilgilerin boyle destekli olmasi iyi, gonul isterdiki sizin dediginiz gibi Antalyadan baska yazanlarda olsun, gec kaliyoruz, gidemiyoruz, gelemiyoruz diyenlerde verilerini ortaya koysun :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 10 Tem Sal, 2012 08:55

Harika bilgiler! Böylesini görmedim. Yapcaz, etmeli, ötmeli tarzı değil, tam yerine oturmuş. Büyük teşekkürler, bir aferin ve ilâve bir de hayret!

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 10 Tem Sal, 2012 12:02

Esat yazdı:Pc deki netimde bir sorun var netim yok, yarin bir iki yazacagim, birde resimleri buraya alintilayabilirmiyim, direkt mesajda gorursek daha iyi anlasilabilir. Bu arada cok iyi calismissiniz, bilgilerin boyle destekli olmasi iyi, gonul isterdiki sizin dediginiz gibi Antalyadan baska yazanlarda olsun, gec kaliyoruz, gidemiyoruz, gelemiyoruz diyenlerde verilerini ortaya koysun :)
Tabi alıntılayabilirsiniz.

20 Ağustos'ta hayata geçirilen düzenlemelerde her bölgenin ulaşımının eskisinden daha iyi olmasına çalışılmış. Atatürk Blv, Y. Yıl gibi önemli yollarda ve şehir merkezinde toplu taşımayı kullananlar için Antalya'da gidilemeyecek yer yoktu, 20 Ağustos'ta bunların bazıları için aktarma yapma gerekliliği doğdu. AntRay beslemelerini kullananlar için de sistem doğru işlemiyordu, geç kalacaklarını hiç zannetmiyorum ama normalden daha pahalıya gidip geldikleri doğrudur, aktarma fiyatlandırmasını anlatmadığım için şimdilik bu kadar yazsam yeterli olur. Son olarak internetteki ''şuradan şuraya 3 araç değiştirmeden gidebilen varsa anlatsın'', ''şuradan şuraya 5 araçla gittim'' gibi yorumları görünce haritadan bakıp kontrol ediyorum gerçekten öyle mi diye, %80'i belki de daha fazlası öyle değil. :)
alabay yazdı:Harika bilgiler! Böylesini görmedim. Yapcaz, etmeli, ötmeli tarzı değil, tam yerine oturmuş. Büyük teşekkürler, bir aferin ve ilâve bir de hayret!
Teşekkürler :)

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 10 Tem Sal, 2012 13:52

Şimdi farkettim ki resimlerin çoğu gözükmüyor, çıkan küçük kutucuğa sağ tuş yapıp resme bak deyince resimler açılmakta ancak forumda gözükmüyorlar sadece 3 tanesi gözüküyor. Oysa hepsini aynı şekilde eklemiştim mesaja. Mesajı alıntılayıp baktım gözüken üç resmin kodu [url] ve [img]kısımlarına%20içermekte%20iken%20diğerleri%20sadece%20[img]..[/img] şeklinde ve sorun bundan kaynaklanıyor olmalı. Halbuki ben mesajı gönderdiğimde böyle değillerdi. Çözemedim niye böyle oldu :?:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Tem Sal, 2012 14:12

07onur yazdı:Şimdi farkettim ki resimlerin çoğu gözükmüyor, çıkan küçük kutucuğa sağ tuş yapıp resme bak deyince resimler açılmakta ancak forumda gözükmüyorlar sadece 3 tanesi gözüküyor. Oysa hepsini aynı şekilde eklemiştim mesaja. Mesajı alıntılayıp baktım gözüken üç resmin kodu [url] ve [img]kısımlarına%20içermekte%20iken%20diğerleri%20sadece%20[img]..[/img] şeklinde ve sorun bundan kaynaklanıyor olmalı. Halbuki ben mesajı gönderdiğimde böyle değillerdi. Çözemedim niye böyle oldu :?:
O küçük resimleri ben direkt linki ile ekledim siteye ve bende görünüyorlar, bir sıkıntı yok, olmazsa komple kaydedip siteye yükleyeyim.
''şuradan şuraya 3 araç değiştirmeden gidebilen varsa anlatsın'', ''şuradan şuraya 5 araçla gittim'' gibi yorumları görünce haritadan bakıp kontrol ediyorum gerçekten öyle mi diye, %80'i belki de daha fazlası öyle değil.
Peki sorun ne? Neden bu kadar insan bundan şikayetçi, o zaman ortaya şu çıkıyor, benim sürekli şikayet ettiğim şey Antalya belediyesi bir sistem değişikliği yaptı ve bu büyük bir değişiklik ama görünen o ki bunu doğru düzgün anlatmadı. Eski sistem ki sizin anlatınıza göre sistemsizlik, insanların kolayına geliyordu, çünkü kapısının önünden her yere giden otobüsler geçiyordu, dolayısı ile sürekli bununda kavgasını veriyorum. Beklenti hep bu yönde kapımın önünden her yere gidebileyim ama bunu aktarma yapmadan yapayım, bu nasıl bir algıdır bilmiyorum ama insanlar böyle, bence yanlış, ben aktarma yapmaya alışık olduğum için belki ya da böyle bir sistemin mantıksız olduğuna inandığım için, bunu hep yazıyorum aktarmadan korkmayın diye, mantıklı kurulmuş bir sistemde aktarma doğru çözümdür, bir ikinciside ücret sistemleri tabii ki, bu insanların canını acıttığı için aktarma yapmak istemiyorlar.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 10 Tem Sal, 2012 14:50

Esat yazdı: O küçük resimleri ben direkt linki ile ekledim siteye ve bende görünüyorlar, bir sıkıntı yok, olmazsa komple kaydedip siteye yükleyeyim.

Peki sorun ne? Neden bu kadar insan bundan şikayetçi, o zaman ortaya şu çıkıyor, benim sürekli şikayet ettiğim şey Antalya belediyesi bir sistem değişikliği yaptı ve bu büyük bir değişiklik ama görünen o ki bunu doğru düzgün anlatmadı. Eski sistem ki sizin anlatınıza göre sistemsizlik, insanların kolayına geliyordu, çünkü kapısının önünden her yere giden otobüsler geçiyordu, dolayısı ile sürekli bununda kavgasını veriyorum. Beklenti hep bu yönde kapımın önünden her yere gidebileyim ama bunu aktarma yapmadan yapayım, bu nasıl bir algıdır bilmiyorum ama insanlar böyle, bence yanlış, ben aktarma yapmaya alışık olduğum için belki ya da böyle bir sistemin mantıksız olduğuna inandığım için, bunu hep yazıyorum aktarmadan korkmayın diye, mantıklı kurulmuş bir sistemde aktarma doğru çözümdür, bir ikinciside ücret sistemleri tabii ki, bu insanların canını acıttığı için aktarma yapmak istemiyorlar.
Tamam şu an sorun yok :)

Anlattıkça bu sorularınız birer birer yanıt bulacağı için çok detaya girmiyorum. Belediye yaklaşık bir ay öncesinden Ulaşım'da Yeni Dönem'i duyurdu. Güzergahlar yanlış hatırlamıyorsam bir-iki hafta önce açıklandılar, ancak sadece yazılı şekilde. Haritalar sisteme geçilmesine birkaç gün kala dağıtılmaya başlandı, pek çok durağa da bu haritalar asıldı. Ancak halk ''ne olmuş olabilirki şoföre sorar giderim'' kafasında olduğu için 20 Ağustos Sabahına kadar merak edenler dışında hiçbiri o haritaları incelememiştir. Haliyle 20 Ağustos Sabahı herkes kafasını kumdan yeni çıkarmış devekuşu gibi haritalara bakmaktaydı. :D Şoföre güvenen insanlar büyük bir tokat yediler, hiçbir şoför güzergahları bilmiyordu, birşey söyleyemiyordu. Hatta bazıları kendi kullandıkları aracın nereye gittiğini bilmediklerini iddia ediyorlardı. :P 24 saat görev yapacak çağrı merkezi oluşturulmuştu ancak ilk günler kilitlendi, sokağa da 90 tane üniversite öğrencisini saldılar milleti bilgilendirsin diye. İnsanlar bu kızlara falan küfreder oldular. Hatta bir tanesinin videosu vardı, Güllük Caddesinden. :) Belediye bu geçiş dönemini iyi planlamamış, kendisi de farkına varmıştır zaten. Belki de halka fazla güvendiler. Haritalara ek olarak ''nasıl giderim'' tarzı bir yazılım da 20 Ağustos'ta hazır olmalıydı. Önemli duraklara belli başla noktalara nasıl ulaşılacağının anlatıldığı yazılar yazılmalıydı.

Tabi ne yapılırsa yapılsın tepkilerin olmama ihtimali yoktu, yıllardır süre gelen alışkanlıklar bir günde değişemez, aktarmanın a'sının olmadığı bir şehire bir anda farklı kademelerde hatlar getirildi, haliyle ortaya çıkan tepkiyi normal karşılıyorum ben.

Bir de gülerek anlatıyorum ama aslında ilk günler insanlar işlerine geç kaldılar, taksiye bindiler, duraklarda kalakaldılar. Zamanları boşa gitti. Ancak bu sistemin suçu değil, belediyenin, sistemi istemeyen işleticilerin ve haritalara 15 dakika ayıramayan halkın ortak suçudur. İlk günlerde ortaya çıkan tepkiler kaçınılmazdı, yaşandı ve bitti.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön