ant-TS.09 » Antalya Toplu Taşımacılık Sistemi

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Antalya Toplu Taşıma Araçları Hat Tabela

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 04 Ağu Cmt, 2012 17:00

Antalya Toplu Taşıma Araçları Hat Tabelaları ve Numaralandırma Sistemi

Bilindiği gibi tüm Türkiye'de olduğu gibi Antalya'da da toplu taşımada kullanılan kendisine özgü hat tabelaları ve hat numaralandırması var mevcut.

Antalya'da daha önceden (20 Ağustos 2011'den önce) hem ÖHO'larda hem de minibüslerde hat tabelalarında mavi ve kırmızı renkte yazılar kullanılıyordu. Ayrıca hem ÖHO'ların hem de minibüslerin farklı hat numarası vardı. Mesela ÖHO hat numaraları 1-95 arasına kadardı; minibüslerin ise 1- 96 ve sonradan eklenen 102-231 arası yaklaşık 6-7 hat vardı. Bu yüzden aynı hat numaralı hem otobüs hem de minibüsün aynı duraklardan geçme olasılığı çok yüksekti (17, 24 numaralı minibüs ve otobüs hatları aynı semtlere gidiyordu.). Bunların yanında Antalya Büyükşehir Beledisinin yeni aldığı BMC'ler de devreye girmişti. Daha önceden her 2 saatte bir Havalimanına çalışan 202 nolu eski bir Mercedes otobüs vardı. O otobüs kaldırıldı ve yeni otobüsler de 200'lü hatlar oluşturularak yeni BMC Procity'ler bu hatlarda çalışmaya başladı (202-209).

_________________________________________________________________________


Eski Hat Tabela ve Numaralandırma Sistemi
-------bu kısmı atlıyorum------


Yeni Hat Tabela ve Numaralandırma Sistemi



20 Ağustos 2011 tarihinden itibaren Antalya'da tüm toplu taşıma alışkanlıkları değişti. Hat numaraları ve hat tabelaları değişti.

Böylece Antalya'da kullanılan tüm toplu taşıma araçlarının hat numara ve levhalarına standart getirildi. Buna göre Gövde hatların ve Ana hatların hepsinde, herhangi bir hattın ilk kalktığı ve varacağı semtin baş harfleri ve 2 haneli sayı kullanılıyor. Aşağıda gözüktüğü üzere hat numarasındaki harf ve sayılar kırmızı, güzergah bilgileri ise mavi renkte

Örneğin; Varsak'tan kalkıp Üniversiteye giden "VF02 Varsak-Sakarya-Terminal-Fakülte " hattını ele alalım:

bu hattaki "V" harfi "Varsak"ı, "F" harfi ise Üniversitedeki "Tıp Fakültesi"nin Fakültesini simgelemektedir.


Resim

KL08 Konyaaltı-Valilik-Işıklar-Lara
"K", Konyaaltı; "L" Lara
Resim



Benzer olarak bu uygulama ana hatlarda da var:
VL31 Varsak-Kızılarık-Kırcami-Lara,
UC32 Uncalı-Migros-Meltem-Güllük ("U" Uncalı, "C" Çarşı bölgesi)
MF40 Masadağı-Çallı-Soğuksu-Fakülte ("M" Masadağı)

Bazı hatlar için çift güzergah oluşturuldu. Bunu ayırt edebilmek için hat numaralarına "A" harfi eklendi. Örneğin;
MF40A
MC58A
UC11A
CV41A gibi...


Ayrıca yeni sistemde güzergah bilgileri en fazla 4 ya da 6 semt adından oluşuyor.



Harf kombinasyonun kullanıldığı diğer hat türü ise iptal edilen eski Terminal hatları.
Bu hatlar Otogardan kalkıp direkt olarak varacakları semte gidiyordu. Daha sonra halk otobüsleri kooperatifinin isteği üzerine kaldırıldılar.
Bu hatlar nelerdi:
O-91 Otogar-Üniversite-Migros-Atatürk Bulvarı
O-92 Otogar-Üniversite-Konyaaltı Plajları
O-93 Otogar-Sakarya Bulvarı-Çevre Yolu-Perge Bulvarı-Portakal Çiçeği Bulvarı
O-94 Otogar-Sakarya Bulvarı-Çevre Yolu-Perge Bulvarı-Kırcami-Güzeloba-Lara


Bu yukarıdaki Terminal hatları yeni sistemde idi, daha sonra eski sistemin Terminal Hatları yeniden geldi.
TK91 Teriminal-Konyaaltı
TK92 Terminal-Konyaaltı
TC93 Terminal-Kırcami
TL94 Terminal Lara




Bir diğer hat tabelası ise besleme otobüs hatlarında.
"Toplu Taşıma Aktarma Merkezleri"ne (TAM) yolcu taşıyan hatlarda "B " harfi kullanılıyor. B harfi ise besleme kelimesini temsil ediyor. Örneğin; B118 Gürsu-Hurma-Sarısu


Ayrıca Raylı sisteme besleme görevinde bulunan hatlar "R" harfiyle başlıyor. R harfi Raylı sistemi temsil ediyor. R harfinden sonra ise 3 haneli sayı geliyor. Örneğin; R201 Fatih-Göçerler


Diğer hat şekli ise "yerel hatlar" diye adlandırılan kırsal hatlar: Bu hatlarda 3 haneli sayılar kullanılıyor. Bu sayılar 501 ve 531 arasında. Bu hatların tarifeleri de şehir merkezine uzak oldukları için daha fazladır.
Ayrıca bu hatlar belirlenen Aktarma Merkezlerine kadar gelip yolcu indiriyor yani şehir merkezine girmiyor.

Örneğin;
509 Döşemealtı-Terminal-Fakülte
505 Döşemealtı-TOKİ-Terminal
520 Aksu-Boztepe-Kumköy gibi


600 numaralı bir hat var bu hatta yalnızca belediye otobüsleri çalışıyor ve aktarmasız bir hat. Ayrıca bu hattın tabelası mavi üzerine beyaz yazılı ve üzerinde uçak resmi var

Havalimanı-Meydan-Mevlana-100.Yıl-Üniversite-Terminal hattında çalışıyor.

Resim


2012'nin başlarında devreye giren "ekspres hatlar" da mevcut.
Bunlarda 3 haneli 700'lü sayılar kullanılıyor. Güzergahın altında ise ekspres yazısı var. Şimdilik yalnızca 3 hat var:

701 Döşemealtı-TOKİ-Terminal-Fakülte-Devlet Hastanesi
702 Varsak-Kızılarık-Eski Otogar-Güllük-PTT- F.Altay
703 Kundu-Lara-Özgürlük-Kırcami-B.onat-Mevlana-Eski Otogar-Güllük-Doğu Garajı



Aşağıdaki 800'lü hatlar yaz sezonunun ilk haftalarında seferlerine başlamış olan sahil hatları. Bu hatlar ilk haftalar benzer güzergahlarda çalışan VF02-AC03-VC57-VC59-509 hatları ile dönüşümlü çalışıyordu. Bu nedenle de yaşanan karışıklık nedeniyle bu hatlar kaldırıldı ve biraz önce saydığım hatlara D harfi eklendi.

Bu yeni hat numara türevi ile oluşturulacak güzergahlar:
801 Döşemealtı-Fatih-Terminal-Fakülte-Konyaaltı Plajları
802 Varsak-Sakarya Bulvarı-Terminal-Fakülte-Konyaaltı Plajları
803 Aksu-Meydan-100.Yıl-Meltem-Konyaaltı Plajları
804 Varsak-Kütükçü-Antkoop-Dokuma-Çallı-Güllük-100.Yıl-AKM-Konyaaltı Plajları
805 Varsak-Sütçüler-Teomanpaşa-Çevre Yolu-Çallı-Fakülte-Konyaaltı Plajları


Yaz sezonun başladığı ilk haftalar açılan 800'lü hatlar asıl bulundukları güzergahta çalışan hatların adlarını alarak yeniden düzenlendiler ve yanlarına "deniz"in D harfini aldılar:
Bu hatlar mevsimsel olup yaz sezonu bitince D harfleri kaldırılacak ve normal hatlarda devam edecekler.
VF02D Varsak-Sakarya Bulvarı-Terminal-Fakülte-Konyaaltı Plajları
AC03D Aksu-Meydan-100.Yıl-Meltem-Konyaaltı Plajları
VC57D Varsak-Kütükçü-Antkoop-Dokuma-Çallı-Güllük-100.Yıl-AKM-Konyaaltı Plajları
VC59D Varsak-Sütçüler-Teomanpaşa-Çevre Yolu-Çallı-Fakülte-Konyaaltı Plajları
509D Döşemealtı-Fatih-Terminal-Fakülte-Konyaaltı Plajları
şeklinde yeniden düzenlenerek seferlere devam ediyorlar




Bu arada hat numaralarının altında çeşitli sayılarda kırmızı yıldızlar bulunuyor: bunlar o hattın tarifesini ve özelliğini belirtiyor.

Tek [*] yıldızlı hatlar besleme hatları bunlar "R" ve "B" ile başlayan hatlar. Bu hatlar sadece besleme görevinde olduğu için yalnızca 75 KRŞ.
2 [**] yıldızlı hatlar ise kısa hatlar. Bu hatlar daha çok ana hatlar içinde bulunuyor ve ücreti 1,50 TL.
3 [***] yıldızlı hatlar ise şehir merkezinde çalışan uzun hatlar. Gövde hatların tümü ve ana hatların birçoğu bu kapsamda. Bu tür hatların ücreti ise 1.70 TL.
4 [****] yıldızlı hatlar ise Yerel Hatlar. Bu hatlar sadece şehir merkezine uzak bölgelerde çalışıyor. Tarifesi ise 2.00 lira ve mesafeye göre üstü olarak belirlenmiştir.

Bütün bu hatların özelliği birbirleri arasında aktarmanın geçerli olması. Mesela 2 yıldızlı bir hat olan FC46 hattına binen birisi 1,50 TL ödüyor. Otogar Aktarma Merkezinde inen bu kişi 509'a binip 0,50 TL daha ödeyerek aktarma hakkını kullanmış oluyor. Yani sadece 509 hattının tarifesine göre ücret ödemiş oluyor. Dönüşte ise 509'a 2 lira ödüyor. Otogar'da inerek FC46'ya binerse ücret ödemiyor.
Eğer 2 yıldızlı bir hattan 3 yıldızlı bir hatta aktarma yaparsanız, ilk bindiğiniz araca 1,50 TL; ikinci araca 0,20 TL ödüyorsunuz. toplamda 1,70 TL ödüyorsunuz. Sonuç olarak aktarma sırasında bindiğiniz tarifesi en yüksek hattın ücretini ödüyorsunuz.




Kullanılan Tüm Levha Türleri:

VF01
UC11A
VF02D
O-91
B101
R201
501
521A
509D
600
701
801

Kullanılan Tüm Semt Kısaltmaları:

A: Aksu
B: Besleme Hattı
C: Çarşı Hattı
D: Deniz, Konyaaltı Sahil Hatları
F: Fakülte
K: Konyaaltı
L: Lara
M: Masadağı
R: Raylı Besleme Hattı
O:Otogar (Eski Terminal Otobüsü Hatları-şu anda kullanılmıyor)
T: Terminal
U: Uncalı
V: Varsak

Antalya Toplu Taşıma Araçları Hat Tabelaları ve Numaralandırma Sistemi [Ulaşım] şeklinde google'da aratırsanız başlığı göreceksiniz

Not: KL08 ve 600 numaralı belediye otobüslerinin resimleri benim değil, Mehmet Konyar adlı wowturkeyüyesine aitti. Siteden link paylaşımı engellenmiş galiba. Mecburen 2 fotoğrafı yüklemek zorunda kaldım, diğer Güleryüz Conra ÖHO benim :D

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 04 Ağu Cmt, 2012 18:59

Sanırım Türkiye'deki en planlı sistem şu anda Antalya'nın sahip olduğu sistem. Darısı Buraların başına.

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 04 Ağu Cmt, 2012 21:00

Sanırım Türkiye'deki en planlı sistem şu anda Antalya'nın sahip olduğu sistem.
En planlısı mıdır bilmiyorum ama hala bazı sorunlar yaşanıyor.
Bu sorunların başında özel taşımacılık yapan esnaf geliyor.

Yine özel esnafın sahip olduğu 7 metrelik ve sayısı 600'ü aşan midibüsler asli sorun olarak Antalya'nın gündemini meşgul ediyor.
Vatandaşla ulaşım esnafı arasında çoğu kez kavgaya varan tartışmalar bile yaşanıyor.

Ama sistemin en iyi yanlarından biri, A mahallesinden şehir merkezindeki B noktasına sadece bir hattın olması. Mesela Masadağı'ndan Fakülte'ye giden MF40 hattından başka bir hat yok. Bu hat gitmeseydi bile MC12 ile çevre yolundan AF04'e aktarma yaparak Fakülte'ye gitme olanağınızın oluşu da başka güzel bir noktası.

Sistem bilimsel dayanaklar üzerine oturtularak ulaşımda tam bir devrim yaşanmıştı. Fakat 12 metrelik otobüs eksikliği sistemin en büyük zaafıydı. Bu yüzden de hatlar ilk zamanlara göre birçok değişiklik, düzenleme geçirdi.
Ana hatlar çoğu gövde hattın geçtiği yerlerden geçmeye başladı (çok büyük gereklilik olmadığı sürece geçmemesi gerekirdi).

Önceki sayfalarda Onur arkadaşımız birçok yönden değerlendirmiş, hatta değerlendirmeye devam edecek gibi görünüyor.

Halk(!) tarafından çoğu kez eleştirilen bu toplu ulaşım sistemi Türkiye için ne kadardır bilmem ama Antalya için gayet de mükemmeldir.

Düşünün 100.Yıl Bulvarından Lara'ya:
2, 56, 57 nolu ÖHO saatte
15, 65 nolu AB plakalı 7 m Midibüs
15 nolu M plakalı dolmuş
203 nolu belediye otobüsü çalışıyordu. Üstelik bekleme süreniz bir gün 5 dk olurken başka gün 20 dkya çıkabiliyoru.

Bugün ise 100.Yıl'dan Lara'ya giden
K08-LF09-LF10-KC34 hatlarından başka çalışan hat yok
KL08 yaz sezonu boyunca 6 dk da bir belediye otobüsü
LF09 yaz sezonu boyunca 6 dk da bir ÖHO
LF10 yaz sezonu boyunca 6 dk da bir ÖHO
KC34 devamlı 10 dk da bir AB plakalı midibüs

Farkı gördüğünüz üzere neredeyse bekleme süresi 0.
Bu imkan sadece o bölgede oturanlar için değil, aynı zamanda aktarma yapacaklar için de aynı.
Ayrıca eski sistemde insanlar otobüs-minibüs ayrımı yaparken yeni sistemde bu ayrım pek yapılıyor, çünkü şehirin ana arterlerinden mutlaka gövde hatlar geçtiği ve gövde hatların çoğunda otobüs çalıştığı için insanlar otobüsleri tercih ediyor. Zaten yukarıdaki KC34 sadece bir istisna.Atatürk Bulvarından Özgürlük Bulvarına ulaşımı kolaylaştırmak için açıldı bu hat

Yine bir örnek verelim.
Aksu Antalya 3-4 yıl önce merkez ilçe olarak bağlandı. Haliyele de ulaşımın Büyükşehir idare ve denetiminde olması da bir zorunluluktu.
Menderes Türel döneminde Pınarlı-Aksu minibüsçüleri ile büyük anlaşmazlıklar yaşandı. Hatta bu minibüsçüler şehir içi minibüsçülere dahil edilmişti. Şehir içi minibüslerin sayısı da o zaman 330'dan 660'lara fırlamıştı.

Neyse...Eski sistemde ilk Aksu'ya hatlar açıldığında 90'lı minibüs serileri bu ilçeye verildi: 91-92-93-94-95-96
Bu hatlardan 92 hattı Aksu-Doğu Garajı arası çalışan tek hattı. Diğer hatlar Aksu'ya uğrasa da Aksu'nun köylerine çalışan hatlardı. 95 Aksu-Boztepe-Doğu Garajı; 91 Aksu-Yurtpınar-Solak-Doğu Garajı

Mustafa Akaydın seçildikten sonraki dönemde Aksu hatları değikliğe uğradı. 92 hattı kaldırıldı; yerine Duacı-Çallı-Şarampol-Meydan hattında çalışan 50 hattı Aksu'ya uzatılarak devreye sokuldu.
91-93-96 hatları 100 Yıl-TRT-Gazi Bulvarı üzerinden ayrı ayrı Otogara uzatıldı. Fakat bu hatların hepsi 1 saatte bir çalışan minibüs hattıydı. 94 ve 95 hatları ise 2 saatte bir çalışan işlevsiz hatlardı.

Yani Aksu'ya ulaşım bir belaydı.

Yeni sistemde ise Aksu-Şehir merkezi arası çalışan sadece 2 hat verildi:
AC03 Aksu-Meydan-100.Yıl-Adliye 6 dk da bir ÖHO
AF04 Aksu-Çevre Yolu-Fakülte-Gürsu(Konyaaltı) 5 dk da bir AB plakalı midibüs

Aksu'ya sadece bu 2 hat çalışmıyor. Bu 2 hattın son durağı olan Aksu Toplu Taşıma Aktarma Merkezi aynı zamanda Aksu'nun köy ve mahallelerine çalışan 500'lü yerel hatların ilk hareket noktasıydı. Örneğin 100. Yıldan Aksu'ya giden birisi buradan gitmek istediği köyün hattına aktarma ile binebiliyor.
517 Aksu-Solak-Yurtpınar
518 Aksu-Hacıaliler-Çalkaya
520 Aksu-Boztepe-Kumköy
524 Aksu-Kurşunlu-Topallı-Varsak
527 Aksu-Çalkaya-Kundu-Güzeloba
528 Aksu-Havalimanı Yolu-Güzeloba

Her ne kadar Aksu'ya gitmesem de benim semtinden daha rahat bir ulaşıma sahip olduğu için mutluyum :D

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 04 Ağu Cmt, 2012 21:44

Meydanı boş bulduk, bir şeyler karalamaya devam edelim :lol:

Sistem hakkında yapılan eleştirileri sıralayacak olursak;

-otobüs gelmiyor
-buradan otobüs geçmiyor
-1 saat otobüs bekliyorum
-5 defa aktarma yapıyorum
-Ankara-Konya 1 saat oldu, Varsak-Lara 3 saat oldu
-işe geç kaldım kovuldum
-otobüs almadı
-buradan şuraya otobüs yok
-aktarma yalan oldu
-bakiyem uçtu

ve daha birçok komediye varan olay gelişme söylem vb.

Özellikle Varsak-Lara 3 saat oldu diyenlere pek çok küfür içreikli cünle kullandığım olmuştur. Yahu insan o dağıtılan buroşüre bakar Lara'ya giden hat var mı diye ki var. Sabah yola çıksa en kötü ihtimalle 10 dk bekleyecek o da imkansız çünkü daha sık geçiyor,beklese otobüs ya da midibü gelecek. Varsak-Lara arası şu anda çalışan VL31 hattı 4 dk da bir çalışıyor
Ayrıca Ankara-Konya arası 1 saat oldu diyenlere gülüyorum. Çünkü Konya YHT yaşanan aksaklıklar ve yapılan hatalar yüzünden sürekli rötar geçirmekte bırakın 1 saati 3-4 saatte seferi bitiremiyorlardı bir ara.

Otobüs gelmiyor sözü is tam bir yalan. 20 Ağustos 2011 Cumartesi günü 161 halk otobüsü, 40 belediye otobüsü, 660 AB plakalı midibüs, 14 tramvay aracı sırf halk sıkıntı çekmesin diye tam kapasite çalıştırıldı. O sabah 6'da servisle Kemer'e giderken diğer ulaşım sitesine gözlemlerimi paylaşmıştım. Tüm hatlar vızır vızır işliyordu. Siz normal bir otobüs hattında 5 dk içinde aynı otobüsten 10 tane gördünüz mü? Ben gördüm. Hatta o gün feleğim şaşmıştı, o kadar çok otobüs gördüğüm için.

20 Ağustos Sabahı:
Sistem şu an başlamış durumda. Otogar depolamada sadece minibüsler çalışıyor. Raylı besleme hatlarında da minibüsler var. Gülveren ve Gürsu Depolama alanlarında hem otobüsler hem de minibüsler var. Belediye otobüsleri UC11, KL08, 06 ve 07 hatlarında görebildim. Aynı zamanda Terminal otobüsleri de Liman kavşağında bekliyorlardı. 3 tanesi.
Onlardan önce de 2 tanesi Atatürk bulvarından art arda gidiyordu.
Antray da daha sık geçiyor. Saat 6.30 da Kepezaltı Durağı hiç olmadığı kadar kalabalıktı.

Bu anlattıklarım 6.30 la 7.00 arası zaman dilimindedir.

_____________________________________

Böyle koca bir kentin ulaşımının 1 günde tümden değiştirmek büyük bir risktir. Mustafa Akaydın bu riski göze alarak bu işe kalkışmıştır.
Bu değişimin elbette kötü sonuçları olacaktı, olumsuzlukları olacaktı, oldu da.
Mesela besleme hatlar benim için bir saçmalıksa başkası için gayet ideal olabilir. Yani herkes yapılanları beğenmeyebilir. Zaten malum kesim beğenmemek için elinden gelenin fazlasını yapmaktan geri kalmayıp bir de sistemi ilk günden sabote etti, hem de sistemin omurgası olan Antrayın önünü keserek...Bir de özellikle herhangi bir siyasi düşünceye mensup olmadıklarını(!) iddia etmesinler mi, gel de inan!

Ha elbette aksaklıklar yaşanacaktır, eksiklikleri olacaktır. Mesela Yenigöl mahallesine hat koymayı unutmuşlar. Bunu da ilk günlerde vatandaşların şikayetleri sonucu 530 hattı ile düzelttiler.

Bu arada sistemi övmüyorum, sadece doğru taraflarını göstermeye çalışıyorum. Yanlış anlaşılmasın.

Ayrıca şu güne kadar eleştirilen bir nokta: hat değişiklikleri...
Başka eleştirecek şey kalmamış. 1 milyonluk bir şehirde her hafta hat değişikliği olması gayet doğal. Hatta sistemin ilk zamanlarında ise çok gerekliydi. Bugün Ankara EGO internet sitesini açın, birçok hat değişikliği göreceksiniz. Bazıları ise ilk oluşturulan hatların yıllarca aynı kalacağını sanıyor olmalı ki belediye ulaşımı yaz boz tahtasına çevirdi diyebiliyor!

Bu arada art arda mesaj göndermemde bir sakınca yoktur umarım :D

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Ağu Cmt, 2012 22:01

Ömer Yılmaz, öncelikle hoşgeldiniz bende sizi başka birisi sanıyordum yazmama sebebini ona bağlıyordum ama anladığım kadarı ile siz sandığım Ömer Yılmaz değilsiniz, her ne ise bu önemli değil önemli olan sizinde Onur dan sonra çok dolu bir paylaşım yapmış olmanız, mesajlarınız uzun ve dolu çokça alıntı yapmak istemedim ama dikkatimi çeken ilk şey numaralama oldu, aslında bunun uzmanı diyebileceğimiz kişi Başar yani bu konulara kafa yormuş olan :) onun yorumlaması farklı olabilir ama ben o sistemi iyi bulmadım. Yani şu Semt başharfli sistemi, kent büyümeyecek mi? İleride aynı baş harfli başka semtlere ihtiyaç olmayacak mı? bir sürü soru üretebiliriz yoksa çözüm Terminal-Konyaaltı TK iken Terminal-Kırcami ni TC yapmak gibi mi olacak :) ha sistem kurulmaya çalışılmış olması ve bir şekilde kurulmuş olmasını eleştirmiyorum, hatta takdir bile ederim ama bunların sonuna bir de A eklemek falan işi bu kadar karıştırmaya gerek olduğuna inanmıyorum.

Ha ülkemizde yolcu bununla ilgileniyormu, hatları numarası ile biliyormu? Antalya da bu durum nedir? Gerçekten insanlar hat numarasına dikkat ederek biniyor ise evet minibüs hattının numarası bile önemli tabii ki.

Bir de sizin mesajlarınız sonrasında iyice ikna oldum diyebilirim Antalya'da bir sistem kurulmaya çalışıldığına, ama o basındaki tepkiler? O zaman iyi bir sistem kuran ama bunu anlatamayan bir belediye var demek ki :) bu da bir eksiklik toplu taşımada bilgilendirme önemli bir argümandır, doğru, zamanında ve etkili bir bilgilendirme yapılmalı idi, her ne kadar bir şeyler yapıldı deniyorsa da başarılı olamamış gibi ya da gerçekten orada çok büyük bir siyasi ayrım var toplumda, işin bu kısmını karıştırmak istemiyorum ama şu anda böyle düşünüyorum.

KONU HARİCİ NOT: Link verme ile ilgili kısa bir not düşeyim, eğer o sitede o resmi yüklemiş arkadaş resmini paylaşmanıza izin verdi ise bizim için nereden geldiğinin hiçbir önemi yok, herkes istediği yerde paylaşır ama link paylaşımı konusunda biz sadece bize yapılanı uyguladık :) (orada bizim linkimizi verdiği için tehdit edilen arkadaşımız bile var) bu siz üyelerin dışında bir konudur, ama mümkün olduğunca oranın linkini vermeden ve ismini zikretmeden takılıyoruz :D yanlış anlaşılma olmasın kimseye "sakın yapmayacaksın" deme hakkımız yok, sadece tercihimizi sizlerle paylaşıyoruz bu sevimsiz durum için sizlerden şahsım adına özür dilerim.

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 04 Ağu Cmt, 2012 22:39

Yani şu Semt başharfli sistemi, kent büyümeyecek mi? İleride aynı baş harfli başka semtlere ihtiyaç olmayacak mı?
Aslında harfli sistem hiç benim sevdiğim bir şey değildi. Benim taraftarı olduğum Ankara'daki EGO sistemi. Tüm şehir 3'e, 4'e ya da 5'e bölüp 100'lü- 200'lü- 300'lü-... hatlar oluşturmak.

Ama Antalya'da yapılan sadece insanlar için bir kolaylık ama eminim ki insanların %90'ı bu harflerin anlamını bilmiyordur.
bir sürü soru üretebiliriz yoksa çözüm Terminal-Konyaaltı TK iken Terminal-Kırcami ni TC yapmak gibi mi olacak
Bu gibi durumlar hatadır. Çoğu zaman bizim şikayetlerimiz sonucu düzeltiliyor. En son UC60 ve FC46 hatları TC60 ve TC46 olmuştu.

Kırcami'nin neden C hafini aldığını irdelemişsiniz. TC93 ilk Terminal içinden kalkıyor, yani T harfi doğru ama bu hat aynı zamanda Çarşıdan da geçiyor yani illa Kırcami için K harfi vermek gerekmiyor. Hedef semtlerden birisinin adı yeter. Mesela TL94 var. o da Terminalden kalkıyor Lara'ya gidiyor. Bu hattın TL şeklinde olması oldukça yerinde. Normalde TC93 de TL olabilirdi.
TC60 da Terminal-Lara arası çalışıyor onun da TL olması gerekir.

Önemli ve açıklayıcı bir örnek: AF04 Aksu-Çevre Yolu-Fakülte-Gürsu(Konyaaltı)
Bu hat içi A harfi kesinlikle şart
Bunun dışında F ya da K olması pek sorun teşkil etmiyor. Önemli olan hitap ettiği semti belirtmesi yeterli.

Bir diğer örnek de Çarşıya giden hatlardan.
Meydana giden hat da C harfini kullanabiliyor, Meltemi, Güllük'ü kullanan hat da C harfini kullanabiliyor. Yani C harfi çok geniş bir çevreye hitap ediyor.

Pek uzatmayayım...

Burada aslolan insanlara hatları alıştırmak. Mesela ben çoğu hatta alıştım. Hiç sorun yaşamıyorum. Üzerinde C yazsa da Lara'ya ya da Konyaaltına gittiğini ezbere biliyorum :lol:

Ayrıca bu harf kodları bir gün pat diye kaldırılsa -insanlar bunların ne anlama geldiklerini bilmeseler bile- şok yaşayacaklar sanki hatların tekrar değiştiğini düşünecekler.
bir de A eklemek falan işi bu kadar karıştırmaya gerek olduğuna inanmıyorum
Ben de aynı fikirdeyim. A adında yan bir şube hat eklemek yerine ayrı bir hat eklemek mantıklı fakat A harfini kulllanan çoğu hattaki güzergah farkı çok az. Mesela MC58 ve MC58A hattının yaklaşık %80-90'nı aynı. Ama yine de ben ayrı bir hat kurulması taraftarıydım.

Ha ülkemizde yolcu bununla ilgileniyormu, hatları numarası ile biliyormu? Antalya da bu durum nedir? Gerçekten insanlar hat numarasına dikkat ederek biniyor ise evet minibüs hattının numarası bile önemli tabii ki.
Ulaşım bir yaşam biçimidir. Ben böyle yaşıyorum. Özel aracı asgari şekilde kullanmaya gayret gösteriyorum. Bunun için de yaşadığınız kentin ulaşımını A'dan Z'ye bilmek zorundasınız. Ama ben çocukluğumdan beri bütün hatları, otobüsleri takip ederdim. Bundan dolayı ben böyleyim :D

Antalya'da insanlar ulaşıma o kadar duyarsız ki levhada yazanları okumayı hiç akıl etmiyorlar bile! Hatta duraklarda bekleyenler bir yere gitmek istediklerinde oradan geçen hatları sayınca şaşırıyorlar. Aslında kendi durumları yeterince şaşırtıcı. Antalya'ya gelen turistler bile Antalya ulaşımı hakkında çok şey biliyorlar. Burada farkındalık çok önemli.
Bir de sizin mesajlarınız sonrasında iyice ikna oldum diyebilirim Antalya'da bir sistem kurulmaya çalışıldığına, ama o basındaki tepkiler? O zaman iyi bir sistem kuran ama bunu anlatamayan bir belediye var demek ki bu da bir eksiklik toplu taşımada bilgilendirme önemli bir argümandır, doğru, zamanında ve etkili bir bilgilendirme yapılmalı idi, her ne kadar bir şeyler yapıldı deniyorsa da başarılı olamamış gibi ya da gerçekten orada çok büyük bir siyasi ayrım var toplumda, işin bu kısmını karıştırmak istemiyorum ama şu anda böyle düşünüyorum.
Tek cümle ile belediyenin bilgilendirmedeki eksiklikleri ile vatandaşın bu konudaki duyarsızlığı asli neden. Tabi su istimaller ve art niyetlerin yanında yapılanların ne kadar iyi niyetle yapıldığını görmek de iyi olacaktır.
KONU HARİCİ NOT: Link verme ile ilgili kısa bir not düşeyim, eğer o sitede o resmi yüklemiş arkadaş resmini paylaşmanıza izin verdi ise bizim için nereden geldiğinin hiçbir önemi yok, herkes istediği yerde paylaşır ama link paylaşımı konusunda biz sadece bize yapılanı uyguladık (orada bizim linkimizi verdiği için tehdit edilen arkadaşımız bile var) bu siz üyelerin dışında bir konudur, ama mümkün olduğunca oranın linkini vermeden ve ismini zikretmeden takılıyoruz yanlış anlaşılma olmasın kimseye "sakın yapmayacaksın" deme hakkımız yok, sadece tercihimizi sizlerle paylaşıyoruz bu sevimsiz durum için sizlerden şahsım adına özür dilerim.
Anlamıştım böyle bir durumun olduğunu. Orada biraz katı kurallar var. Ama rahatlığa da zorluğa da alışkınız :D

Son olarak hoşbulduk, benim gibi ulaşım delilerini burada görmek yalnız olmadığımı gösteriyor.
Neden derseniz: geçenlerde ulaşımla ilgili bir sunum yaptım millet şok oldu. Bu ne diyor diye :twisted:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Ağu Cmt, 2012 22:51

Eh, numara sistemi konusunda işi kavramış biri benden farklı düşünmüyorsa sorun yok :) halk alışkanlığı kazandı ise anlamını bilmesede gerçekten bu numaralar ile yolunu biliyorsa okey, geriye bu numara sisteminde yapılacak tek köklü değişiklik kalıyor o da şu; bir otobüs nereye gidiyorsa tabelasında sadece o son durağın ismi yazar, bu toplutaşım kuralı şartı olmazsa olmazı değildir, toplumlara göre yerlere göre değişir bunları bana karşı olarak söyleyebilirsiniz ve bende size evet haklısınız derim. Ama gerçekten modern bir toplu taşıma sistemi var ise ve ancak KENTLİLER bu sistemi gerçekten benimsedi ise dediğim gibi olmalıdır. Ha olmayacak onu biliyorum :)

Bu düşüncemin cevabı aslında şu paragrafın sonunda gizli
Antalya'da insanlar ulaşıma o kadar duyarsız ki levhada yazanları okumayı hiç akıl etmiyorlar bile! Hatta duraklarda bekleyenler bir yere gitmek istediklerinde oradan geçen hatları sayınca şaşırıyorlar. Aslında kendi durumları yeterince şaşırtıcı. Antalya'ya gelen turistler bile Antalya ulaşımı hakkında çok şey biliyorlar. Burada farkındalık çok önemli.
Son olarak hoşbulduk, benim gibi ulaşım delilerini burada görmek yalnız olmadığımı gösteriyor.
Neden derseniz: geçenlerde ulaşımla ilgili bir sunum yaptım millet şok oldu. Bu ne diyor diye
Hoşgeldiniz, ulaşım deliliği konusunda sıkıntı yok, sanırım hiçkimse burada bu tabirden sıkıntı duymaz :) hepimiz kendi çapımızda ilgilendiğimiz ULAŞIM KONULARININ DELİSİYİZ, kendi adıma bunun dışında da biraz arızam var diyebilirim :D

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 04 Ağu Cmt, 2012 23:00

Bence de sorun yok aslında.

Tabela yazısı hakkında bir deneyim.

Ankara'da çoğu EGO hattında kullanılan ışıksız normal levha şeklkindeki tabelalarda ilk durak ve son duraktan başka bir şey yazmıyor. Bu durum 2006-2011 model MAN araçların ılıklı levhalarında da görülebilir
Mesela 191 Güvenpark-Taşpınar
Nromalde geçtiği yerler: Güvenpark-Dışişleri-Konyayolu-Dikmen Kavşağı-Anayasa Mahkemesi-Ted Koleji-Taşpınar-Ahlatlıbel-Beytepe Asker Hastanesi-İncek-Atılım Üniversitesi

Bu durum Varsak-Fakülte yerine sadece VF01 kullanmak gibi bir şey :D

Bu kötülüğü ileride Antalyalılara yapabilirim :D

Ankaralıların canı can değil mi?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Ağu Cmt, 2012 23:51

İşte normalde benim demek istediğim şu o tabela aslında otobüs gittiği yöne göre sadece 191 Güvenpark ya da diğer istikamette 191 Atılım Üni. olmalıdır, istisna ve kolaylık olarak İstanbul'daki bazı otobüslerin led tabelalarındaki gibi belli sürelerde ara durakların ismide yazabilir, bu durağa yanaştığı zamanda olabilir tabii o zaman işin nevii büyüyor biz önce adam gibi bir otobüs takip ve bunu otobüs duraklarında gösterebilecek bir Yolcu Bilgilendirme Sistemini kurabilmeliyiz, ya da satın almalıyız :)

Bahsettiğim örnek Antalya için şöyle olurdu otobüs Varsak'a giderken ön tabelada VF01 VARSAK, diğer yönde giderken VF01 Fakülte şeklinde, tabi dediğim gibi bu uygulamanın hayata geçebilmesi için 1.ncil şart işletmenin aktif hatta agresif bir hat informasyonu sunması (tabii ki teknoloji destekli) 2. olarak halkın zaten güzergahları biliyor/kavramış olması ya da 1. seçenekte sunulan datayı kullanabiliyor olması, bu şartlar dahilinde uygulanabilecek bir yapı, zaten dediğim gibi kente gelen turist kentliden iyi sistemi biliyorsa bunun sebeplerine eğilmek lazım.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 05 Ağu Pzr, 2012 00:07

Merhaba, fazla vaktim olmadığı için uzun bir cevap yazamayacağım ama şu hat tabelası işine değineyim.

Yanlış hatırlamıyorsam eğer İstanbul'da önde 4 isimden oluşan güzergah levhası, yanda da güzergahın tamamını açıklayan levhalar mevcut. Antalya'da eskiden sadece önde güzergahın tamamını açıklayan karışık levhalar vardı. Yeni sistem sonrası tüm levhalar 4 isimden oluşuyordu, bu sayı şimdilerde arttı ancak halen eski sistemin çok ötesinde. :D Bir de araçların yan tarafına tabelalar kondu. Öndeki tabelalar güzergah tersine döndüğünde şoför tarafından değiştirilirken yandakiler sabit kalıyor.

Bence aracın önünde sadece ışıklı levhalar olmalı. En başta büyük bir şekilde hat numarası, yanında başlangıç ve varış noktaları (bu Konyaaltı-Lara şeklinde bölgesel mi olur yoksa Sarısu-Güzeloba şeklinde detaylı mı, onu bilemeyeceğim) olacak, altta da güzergah detayı akacak. Hatta ve hatta GPS teknolojisi sayesinde akan yazı kendisini güncellerse tadından yenmez. Örneğin, Sarısu-Atatürk Blv.-Y.Yıl.-Dedeman-Güzeloba şeklindeki bir yazı araç Y.Yıl'da iken sadece Dedeman-Güzeloba şeklinde aksa, ya da detaylanıp Y. Ulusoy Blv.-Metin Kasapoğlu Cad.-Barınaklar Blv.-Güzeloba olsa falan... :D Aracın yan tarafında yine şimdiki gibi 4-6 yer belirten levhalar ve arkada da sadece hat numarasını içeren ışıklı levhalar olmalı.

Araç takip konusuna gelince, anlık olarak güncelleniyor olmasa bile biz dahi tüm hatlarda çalışan araçları internetten takip edebiliyoruz. :)

Örneğin, 01:05 itibari ile KL08:

Resim
*Kuzeyde nokta halinde toplanmış olan otobüsler garajdalar.

A-Kent şirketinin web sitesine de ileride sırası gelince değinecektim, Ömer Bey konuyu ivmelendirmiş oldu. Hoş geldiniz Ömer Bey :)[/img]

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Ağu Pzr, 2012 00:13

İşte bu datanın anlık olması gerekiyor, bunu yapmak zor değil yani millet daha gprs yaygın değilken yaptığı şeyi bizim şirketlerimiz ve belediyelerimiz hala beceremiyor, anlamıyorum eksik nerede? Hiç bir şey yapamasak RF ile dahi bir şeyler yapılabilirdi, bunun için cevval elektronik mühendisi olmayada gerek yok, sadece yazılım kısmını tasarlayacak cevvaller gerekebilir :) neyse ama güzel bir başlangıç olmuş bu iyi, bunu dediğim gibi anlığa dönüştürdükleri zaman bir sonraki adım istasyonlarda yer alacak Elektronik Bilgi Ekranları ama şuna eminim biz bunlar da b..kunu çıkartırız :) İBB nin yeni metro aracı içindekileri görüyoruz ya da otobüslerdekileri, bin tane gereksiz görsel, kardeşim yolcuya lazım olan NEREDEYİM, NEREYE GİDİYORUM, KAÇ DAKİKA? bu 3 lü yeter Allah rızası için fazlasını istemiyoruz ya. :)

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 05 Ağu Pzr, 2012 09:23

Bahsettiğim örnek Antalya için şöyle olurdu otobüs Varsak'a giderken ön tabelada VF01 VARSAK, diğer yönde giderken VF01 Fakülte şeklinde, tabi dediğim gibi bu uygulamanın hayata geçebilmesi için 1.ncil şart işletmenin aktif hatta agresif bir hat informasyonu sunması (tabii ki teknoloji destekli) 2. olarak halkın zaten güzergahları biliyor/kavramış olması ya da 1. seçenekte sunulan datayı kullanabiliyor olması, bu şartlar dahilinde uygulanabilecek bir yapı, zaten dediğim gibi kente gelen turist kentliden iyi sistemi biliyorsa bunun sebeplerine eğilmek lazım.
Önceki mesajlarımda ulaşım yaşam biçimidir demiştim ya; aslında ulaşım bir kültürdür aynı zamanda. Her şehrin bir ulaşım kültürü vardır. Bu kültürü ilk Ankara'da hissettim. Herkes nereye neyle gideceğini biliyor, hatta bilmeyene yol gösteriyor. Hangi otobüsün hangi saatte kalkacağını biliyor. Dahası işine yarayan hatların gece son seferlerini de biliyor. Bunda Ankara insanının memur ağırlıklı yapısı önemli bir etkiye sahip. İnsanlar işine giderken özel araç yerine toplu ulaşımı seçiyor. Biliyor ki arabayla gitmek otobüsle aynı, ayakta gitmeyi yeğliyorlar.

Bu durumun Antalya'da olmaması çok kötü bir durum. Dedim ya turist bile daha çok şey biliyordur.
Örneğin, Sarısu-Atatürk Blv.-Y.Yıl.-Dedeman-Güzeloba şeklindeki bir yazı araç Y.Yıl'da iken sadece Dedeman-Güzeloba şeklinde aksa, ya da detaylanıp Y. Ulusoy Blv.-Metin Kasapoğlu Cad.-Barınaklar Blv.-Güzeloba olsa falan...
Valla ne yalan söyleyim bu olay benim de aklımdaydı. Çünkü yolcuyu çoğu zaman gerideki güzergah ilgilendirmez. Ama beni hep ilgilendirir. :D Yeni bir hat çıktığında hattın geri kalanını nasıl öğreneceğiz. Belediye 1 hafat sonra ancak duyuruyor. :D
Araç takip konusuna gelince, anlık olarak güncelleniyor olmasa bile biz dahi tüm hatlarda çalışan araçları internetten takip edebiliyoruz.
Saniye saniyesine olmasa da otobüslerdeki ekranlarda güzergahı ve aracın bulunduğu noktayı ortalama 40'la giderken 5-10 sn arasında yakalayabiliyor. Mesela evimin önünden geçen bir hattın ne zaman geleceğini, araç nerdeyken dışarı çıkmam gerektiğini biliyorum. Zaten anlık olmasının çok bir yararı yok. Önemli olan yolcunun otobüsü yakalayabilmesi. 10 sn ya da 20 sn geriden gözükmesi o kadar da kötü bir durum olamaz.
A-Kent şirketinin web sitesine de ileride sırası gelince değinecektim, Ömer Bey konuyu ivmelendirmiş oldu. Hoş geldiniz Ömer Bey
A-kent web sitesi gerçekten çok yararlı. Değinmekte fayda var.
Hoşbulduk :D
*Kuzeyde nokta halinde toplanmış olan otobüsler garajdalar.
O garaj Antobüs Fabrikalar Garajı -Ulaşım A.Ş Yağ Sanayi (Antobüs) Şube MüdürlüğüResim
Resim
Resim
Resim

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön