ant-TS.09 » Antalya Toplu Taşımacılık Sistemi

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5559
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 10 Tem Sal, 2012 16:01

İşte harita oku(ya)mayan, posta kodu bilmeyen, hat numarası vermeyen için böyyüg tokat oldu! Oh olsun!

Ama harfler beni biraz rahatsız ediyor hâlen.

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 27 Tem Cum, 2012 04:53

Antalya Büyükşehir Belediyesi 20 Ağustos 2011 Toplu Taşıma Sistemi Düzenlemesi – Hat Yapılanması

Antalya Büyükşehir Belediyesi, önceki dönemde yapımına başlanan AntRay'ı toplu ulaşımda işlevli kılmak ve bir büyükşehire yakışmayacak derecede plansız ve programsız işleyen toplu taşıma sistemini çağa uygun hale getirmek amacıyla toplu ulaşımda bir takım yeni düzenlemelere gitti. Yapılan düzenlemelerin ana sloganları 24 saat kesintisiz ulaşım, sık seferler ve durakta bekleme sürelerinin azalmasıdır. Bu düzenleme halktan, işleticilerden ve belediyenin ilgili birimlerinden kaynaklı pek çok sorunla karşılaşmış ve hedeflenenlerin büyük bir bölümü başarılamamıştır. Başarısızlıklara ve geriye dönüşlere rağmen yapılan düzenleme eski sistemin halen çok ötesindedir. Ben Antalya’daki toplu taşıma sisteminin sadece bugününü anlatmak yerine sistemi bir sene öncesinden başlayarak anlatmayı uygun gördüm çünkü Antalya’ya fazla gelen sistemi etraflıca ve somut örneklerle anlatan bir yazı bulunmamakta. Böylelikle bu eksiklik de kapanacak. Bugüne değin gerçekleşen önemli değişikleri ve sistemin bugününü daha sonra anlatacağım ancak konu bütünlüğünü bozmayacak bazı küçük değişikleri bu yazı içinde de vereceğim.

Yeni sistem (20 Ağustos 2011 düzenlemesi) 5 farklı kademede hatların bulunduğu, şehrin 7 farklı noktasında aktarma merkezleri bulunan (bugün bu sayı 8 ), özünde vatandaşı gideceği noktaya tek aktarma ile ulaştırmayı hedefleyen bir sistemdir.

1. AKTARMA MERKEZLERİ:

Aktarma merkezlerinin büyük bir kısmı daha önceden toplu taşıma araçlarının depolama amaçlı kullandığı alanlara peronların inşa edilmesiyle oluşturulmuştur. Aşağıdaki resimde sarı renkte olanlar 20 Ağustos itibariyle kullanılmaya başlananlar, kırmızı renkteki daha sonra açılan Fatih Aktarma Merkezi, turkuaz renktekiler ise ileride açılması planlananlardır.

Resim
Not: Aktarma Merkezleri ilerideki resimlerde hatlarla karışmaması için ayırt edici logolarla gösterilecek.

2. YEREL HATLAR:

Yerel hatlar kentle sürekli ilişki içinde olan ancak genellikle toplu taşıma talebinin çok düşük olduğu, şehre oldukça uzak olan ve köy niteliğindeki yerlere hizmet vermesi planlanan hat grubudur. Diğer hatların aksine sabit bir ücrete sahip değillerdir, ücretler mesafelere göre değişiklik göstermektedir. 501’den 523’e kadar toplam 23 tanedirler. Yerel hatları aktarma merkezleri ile birlikte açtığımızda şöyle bir görüntü ortaya çıkıyor:

Resim

''Çarşı'' olarak adlandırılan bölgeye kesinlikle girmeyen, şehir merkezi içerisinde kalan belli ana yollardan ise aktarma merkezlerine ya da Otogar’a giderken mecburen geçen hatlar... Büyük çoğunluğu karşılaştıkları ilk aktarma merkezinde son bulurken talebin fazla olduğu bazıları ise aktarma merkezini geçip Otogar’a kadar gitmekteler.

GEREKSİZ NOT: 513 ve 514 nolu hatları üstteki paragrafta anlattıklarıma ters düştüğü için resme dahil etmedim. Ters düşüyorlar çünkü bu hatlar anlam veremediğim bir şekilde şehrin içinde bulunmaktalar, Otogar ile Varsak 2 Aktarma Merkezi arasında gidip gelmekteler. Yani aslında yerel değil besleme hattı olmalılar. (Aklıma gelen tek açıklama ‘’Otogar’’a gidiyor olmaları, peki Otogar’a giden tüm hatlar yerel hat mı, elbette değil.) Aşağıdaki resimde bu iki hat ayırt edici olması için farklı renklerde gösterilmekte. Daha sonraki resimlerde yanlış bilgi vermemek adına diğer yerel hatlarla birlikte sarı renkte gösterilecekler. Bugün ise bu hatlar güzergahları şehir merkezine (üniversiteye) uzatılmış şekilde ana hat grubunda bulunmaktalar. Aslında ana hat olduklarında güzergahları pek değişmemişti ve Otogar’a gittikleri için isimleri VT65 ve VT63 idi, zaman içinde ikinci resimdeki hale geldiler. Yeni isimleri de VF65 ve VF63.

Ağustos 2011: Resim Temmuz 2012: Resim

Her ne kadar gevezelik yapıp iki önemsiz hattı gereksiz yere anlatmış olsam da hatların 20 Ağuatos’tan bu yana nasıl değiştiğinin anlaşılması için iyi bir örnek oldu.

3. BESLEME HATLARI:

Besleme hatları daha çok şehir merkezinin uç noktalarında (özellikle Varsak) ve şehrin doğusundaki tarımsal alanlarda bulunan yolcuları aktarma merkezlerine taşımakla görevli hatlardır. Görevleri bakımından yerel hatlarla büyük benzerlik gösterirler ancak fiyatları sabittir (75 kuruş) ve yerel hatlara göre çok daha az uzunluktadırlar hatta birçoğu ring şeklindedir. Sefer sıklıkları genellikle 20 dakikada bir olacak şekilde çalışmaya başlamışlardı. B101’den B116’ya kadar toplam 16 tanedirler.

İlk resimde besleme hatları ve aktarma merkezleri, ikincisinde ise yerel hatlar, besleme hatları ve aktarma merkezleri gösterilmiştir:

Resim
Resim

Bazı besleme hattı örnekleri: (Sırası ile B103, B106 ve B115)

Resim Resim Resim

4. ANTRAY BESLEME HATLARI:

AntRay Besleme Hatları (başka bir isimle raylı sistem besleme hatları) AntRay’ın her iki ucundaki yolcuları AntRay’a ulaştırma amacıyla kurgulanmış olan hatlardır. Orta bölümlerde ileride anlatacağım ana ve gövde hatlar besleme görevi göreceği için (Dokuma bölgesini saymazsak) yalnızca AntRay’ın iki ucunda hizmet vermekteler. Sefer sıklıkları 15 dakikada bir olacak şekilde çalışmaya başlamışlardı. R201’den R210’a kadar toplam 10 tanedirler. Aşağıdaki resimde AntRay ile birlikte gösterilmişlerdir:

Resim

Tabi bu hatlar sadece AntRay’a değil ana ve gövde hatlara da besleme görevi görmekteler. Sistem öyle kurgulanmışki hiçbir hat 1 km fazladan çizilmemiş veya zorunda kalınmadıkça ve gerekli olmadıkça hiçbir noktadan birden fazla hat geçirilmemiş. Bu durum her hattın dolanmıyor oluşuyla da birleşince ‘’gidilmek istenen yere göre farklı farklı noktalarda aktarma yapma gereksinimi’’ni ortaya çıkarmıştır. Bu da sistemin vatandaş için zor yanlarından biridir. İleride daha detaylı değineceğim tabi, şu an sadece hatları anlatıyor olmalıydım zaten. :) Yerel hatlar, besleme hatları, AntRay ve AntRay besleme hatları aktarma merkezleri ile birlikte aşağıdaki birinci resimde gösterilmiştir. İkinci ve üçüncü resimler ise R201 ve R207 hatlarıdır.

Resim Resim Resim

Şimdi tek bir raylı sistem için ne gerek var besleme hattına diyebilirsiniz ancak sadece AntRay’ın iki ucu değil şehrin tamamı gizli besleme hatlarıyla çevrili durumda. Biraz ileride tekrar değineceğim.

5. ANA HATLAR:

Ana hatlar ve ileride anlatacağım gövde hatlar şu ana kadar anlatmış olduğum tüm hat türlerinin ulaşma amacı güttüğü hatlardır dersek yalan olmaz. Çünkü bu hatlar insanların seyahatlerinin sonunda varmak istedikleri yerlerden ( yani ana yolculuk odaklarından) geçmektedirler. Ulaşımın büyük bölümünün bu iki hat grubuyla ve AntRay'la yapılması amaçlanmış. Bununla birlikte ana ve gövde hatların birbirinden ayrıştığı pek çok nokta mevcut. Ana hatlar daha çok yoğun konut alanları ile şehir merkezini birbirine bağlarken gövde hatlar konut alanlarını umursamadan ana koridorlar üzerinde gidip gelirler. Ana hatlar daha çok konut alanlarının bulunduğu bölgeler (Konyaaltı, Terminal, Uncalı vb.) ile Çarşı adı verilen bölge başka bir deyişle şehir merkezi arasında hizmet verirken gövde hatlar iki uç bölgeyi birbirine bağlayabilmektedir. Ana hatlar sefer sıklıkları genellikle 10 dakikada bir olacak şekilde çalışmaya başlamışlardı. VC30'dan TC50'ye kadar toplam 21 tanedirler.

Resim

Bazı ana hat örnekleri: (Sırası ile KC34, CV39, TC50)

Resim Resim Resim

6. GÖVDE HATLAR:

Gövde hatlar ana hatların aksine ana koridorlarda veya yoğun talep gören yerlerde raylı sistem mantığında çalışan hatlardır. Şu ana kadar anlattığım tüm hat gruplarının aksine bu hatlarda MC12 hariç otobüsler çalışmaktaydı. Sefer sıklıkları MC12 hariç 5 dakikada bir idi. MC12 hattı midibüslerle 10 dakikada bir işletilmekteydi. Gövde hatlar VF01’den MC12’ye kadar toplam 12 tanedirler ve Antalya’da toplu taşımayı kullanan herkesin bu hatları bilmesi gerekir çünkü tüm önemli yerlerden geçerler:

Resim

Bu hatların bazıları sistemin ilk günleri talep bakımından AntRay’la yarıştırlar. Bu nedenle hepsini ayrı ayrı göstermek gerekir diye düşünüyorum. İlk resimler 20 Ağustos’taki güzergahları, ikinciler ise günümüzdeki güzergahları göstermekteler:
  • 6.1 VF01 Varsak-Fakülte (Varsak 1-Varsak 2-Kızılırmak Cd-Mevlana-Y. Yıl Bulvarı-Fakülte)

    Resim - Resim Değişiklik: Dönüşte de Meltem'e sokuldu, Üniversite'ye girmeye başladı.

    6.2 VF02 Varsak-Fakülte (Varsak 1-Varsak 2-Sakarya Blv.-Dumlupınar Blv.-Gülveren)

    Resim - Resim Değişiklik: Konyaaltı'ya kadar uzatıldı.

    6.3 AC03 Aksu-Çarşı (Aksu-Serik Cd.-Meydan-Mevlana-Y. Yıl Blv.-Meltem)

    Resim - Resim Değişiklik: Meltem yerine kuzeyindeki Toroslar Caddesinden geçirildi.

    6.4 AF04 Aksu-Fakülte (Aksu-Serik Cd.-Çevreyolu-Dumlupınar Blv.-Atatürk Blv.-Gürsu)

    Resim Değişmedi.

    6.05 KC05 Konyaaltı-Çarşı (Sarısu-Akdeniz Blv.-K.altı Caddesi-Kalekapısı)

    Resim - Resim Değişiklik: Gürsu Aktarmaya uzatıldı, Meltem'e sokuldu.

    6.06 KC06 Konyaaltı-Çarşı (Sarısu-Atatürk Blv.-K.altı Caddesi-Kalekapısı)

    Resim - Resim Değişiklik: Sarısu yerine Hurma'ya götürüldü, Meltem'e sokuldu, Lara'ya uzatıldı.

    6.07 KT07 Konyaaltı-Terminal (Sarısu-Atatürk Blv.-Dumlupınar Blv.-Otogar)

    Resim İptal edildi.

    6.08 KL08 Konyaaltı-Lara (Sarısu-Atatürk Blv.-Kalekapısı-Dedeman-Güzeloba)

    Resim - Resim Değişiklik: K.altı Caddesi ve Bahçelievler yerine Y.Yıl'dan gidip gelmeye başladı, LF09 ve LF10 hatlarıyla birlikte Lara Plajlarına uzatıldı. Sadece Mayıs ve Ekim ayları arasında Lara Plajlarına giderler.

    6.09 LF09 Lara-Fakakülte (Güzeloba-Barınaklar Blv.-Kırcamii-Y. Yıl Blv.-Fakülte)

    Resim - Resim Değişiklik: Meltem'e sokuldu, Gülveren'e ve Lara Plajlarına uzatıldı.

    6.10 LF10 Lara-Fakülte (Güzeloba-Özgürlük Blv.-Dedeman-Y. Yıl Blv.-Meltem-Fakülte)

    Resim - Resim Değişiklik: Gülveren'e ve Lara Plajları'na uzatıldı.

    6.11 UC11 Uncalı-Çarşı (Siteler Mah.-Dumlupınar Blv.-Meltem-Yıldız Cd.-Kalekapısı)

    Hat UC11 ve UC11A olarak ikiye ayrıldı, ayrıca Gürsu Aktarma'ya kadar uzatıldılar. İlk resim 20 Ağustos'daki UC11'i, ikinci ve üçüncü resimler ise bugünkü UC11 ve UC11A'yı göstermekte:

    Resim - Resim Resim

    6.12 MC12 Masadağı-Çarşı (Barınaklar Blv.-Çevreyolu-Güllük-Kalekapısı)

    Resim - Resim Değişiklik: Masadağı'nda bazı sitelere uzatıldı, Meydan'a uzatıldı.
Görüldüğü üzere neredeyse tüm gövde hatların güzergahlarının uzunluğu arttı. İçlerinde en kötü değişimi KC05 yaşadı diyebilirim.

AntRay beslemelerini anlatırken şehrin tümündeki gizli besleme hatlarından bahsetmiştim, anlatma sırası geldi. Öncelikle tüm besleme hatları ve yerel hatlar %99 insanları gitmek istedikleri yere değil, gitmek istedikleri yere giden hatlara götürürler. Yani bunlar çok bariz besleme hatlarıdır. Ana hatlar ve yalnız gövde hat geçen kimi caddelerdeki gövde hatlar bulundukları semtin/mahallenin/caddenin tek hattı oldukları için o semtin/mahallenin/caddenin besleme hattıdırlar aynı zamanda. Konyaaltı sahilinde oturan birinin KC05 dışında binebileceği hat yoktur ve KC05 o kişiyi sadece şehir merkezine götürür. KC05’in güzergahı dışında bir yere gidecekse, KC05 o kişi bir besleme hattı olmuştur artık. AntRay beslemeleri dışındaki hatlar şehir merkezine ya da aktarma merkezlerine geldikleri için pek çok hata aktarma yapma imkanı sunarlar ancak özellikle şehrin kuzeyindeki AntRay beslemeleri yalnızca AntRay’la bağlantı kurar ve çoğunlukla istenilen yere gitmek için ikinci aktarma ihtiyacı ortaya çıkar. Sistemdeki en büyük sorun da budur zaten. Gövde hatlar için besleme hattı kurgulanmazken AntRay için kurgulanmış olmasının sebebi mutlaka AntRay’ın kapasitesinin çok daha yüksek oluşudur ancak böyle bir planlama yapılıyorsa eğer beslemelerin sık geçmesinin sağlanması ve bu beslemeleri kullanan insanlara ikinci aktarma hakkının verilmesi gerekirdi.

7. OTOGAR-HAVALİMANI HATTI (Eski 202, şimdiki 600)

Resim

Bu hat niye tek başına gruplandırılmış, çok mu özel yoksa hiçbir gruba sokulmamış mı? Hiçbir gruba sokulmamış. Bu hat yeni sistem duyrulduğunda yayınlanan yazılı güzergah listesinde ve güzergah haritasında bulunmamaktaydı. İnsanlar merak ettiler kaldırıldı mı acaba diye, ihtimal vermiyordum, belediye açıklama yaptı, şu şu şu güzergahta 600 numara olarak seferler devam edecek, diye. Bana sorarsanız eğer havalimanı hattını planlamayı unutmuşlar. :D Çünkü ne listede ne haritada vardı ve numarası da 600. Bi garip anlayacağınız.

2010 yılında 40 adet Procity’nin gelmesiyle 202 nolu hattın güzergahı Çallı ve Şarampol yerine Meltem ve Y. Yıl’dan geçecek şekilde değiştirilmiş, seferleri 2 saatte bir yerine yarım saatte bir olacak şekilde arttırılmıştı. 20 Ağustos 2011 itibariyle de ismi 600 oldu, güzergahı da şehir merkezine ve Meltem’e girmeyecek şekilde Otogar-Dumlupınar Blv.-Y. Yıl-Meydan-Havalimanı şeklinde yeniden düzenlendi ve aktarmasız olarak çalışmaya başladı. Hemen aşağıda görüyoruz:

Resim

Uzun bir süre bu şekilde seferlerine devam etti, hatırlayamadığım bir zamanda gece seferleri eklendi ve 24 saat çalışır hale geldi. Kabaca sabah 6:00’dan gece 24:00’e kadar yarım saatte bir, geri kalan saatlerde de 2 saatte bir çalışıyor diyebiliriz. 10 aydan fazla bir süre yukarıdaki resimdeki güzergahta çalışmayı başararak Meltem’in yoğun lobi faaliyetlerine ve baskısına direnen 600 numara Haziran sonu itibariyle daha fazla dayanamayıp Meltem’e girmeye başladı: (Geri devrim dedikleri bu olsa gerek.)

Resim

Bu değişiklik yanlıştı ancak bunun öncesinde Meltem’in güneyindeki Sakıp Sabancı Bulvarını kullanan pek çok hat Meltem’e kaydırıldığı ve daha nice değişiklikler yapıldığı için 600’ün Meltem’i dolaştırılması insanların daha rahat aktarma yapmalarını sağlayacağından doğru olarak nitelendirilebilir, lakinki öyle değildir. :roll:

Belediye ne kadar espirili olduğunu göstermek için bu değişiklikten sadece birkaç gün sonra 600 numarayı çift bilet (3.40 TL) yaptı. Meltem’liler için soğuk duş. :D Çift bilet olunca aktarma alır hale geldi mi yoksa halen aktarmasız mı biniliyor bu konuda bilgim yok. Halen aktarmasız ise 600'e başka hatlara binerek ulaşan (yani aktarma yapan) pek çok kişi Havalimanı yolculuğu için 5.10 TL ödeyecek demektir. İstanbul Anadolu Yakasından ta Atatürk Havalimanına Otobüs+Metrobüs+Metro şeklinde 1.75+2.10+1.00=4.85 TL'ye gidilebildiğini düşünürsek eğer en iyisi ben ağzımı açmayayım.

600 numarayı bu bölümde baştan sona anlatmış oldum, daha fazla 600 lafı duymayacaksınız. :)

http://www.antalya.bel.tr/content.asp?M ... &LISTMN=41

8. GECE HATLARI:

Ulaşım Daire Başkanlığı yeni sistemle getirilen gece hatlarını geceye özgü hatlar tasarlama yoluyla değil oluşturulan 12 gövde hattı gece de çalıştırarak elde etmiş. 20 Ağustos 2011 itibariyle bu 12 gövde hat 24 saat çalışmaya başladılar, kısa bir süre sonra AntRay güzergahında çalışan gece hattı olmaması nedeniyle ortaya çıkan tepkiler sonucu büyük ölçüde AntRay güzergahını takip eden TC13 gece hattı oluşturuldu. Bu hatlar 1 ay boyunca çalıştılar, ardından VFO2, AF04 ve KC06 hatlarının gece seferleri kaldırıldı. Mantıklıydı çünkü gece vakti aynı caddeden iki tane hat geçirmenin anlamı yok. Ekim ayında ise VF01, AC03, KL08 ve LF10 hariç tüm gece hatları iptal edildi. En sonunda KL08 hariç diğer hatların da gece seferleri kaldırıldı ve Mayıs ayında mevsimsel talep artışıyla birlikte seferlerin tekrar başlayacağı duyuruldu. Mayıs ayında gece seferi tekrar başlayan tek hat VF01 oldu. VF01 ve KL08 geceleri 2 saatte bir kalkış yapmaktalar.

Ben olsam prestij açısından kış mevsimi Konyaaltı, Terminal, Varsak ve Lara bölgelerinde gece hattı çalıştırırdım. Belediye zaten gündüz dolu para kazanıyor, gece 3-5 sefer yapacak çok mu? Yazın ise Konyaaltı-Lara, Varsak-Lara ve Terminal-Çarşı aynen devam eder, ek olarak da Kaleiçi ve Konyaaltı Plajları merkezli hatlar oluştururdum. Şu an gece 10-11 gibi park eden arabalar yüzünden sahil yolu tek şeride düşüyor, o kadar kalabalık.

Böylelikle en uzun ve yorucu kısım olan hat yapılanmasını bitirmiş oldum, iki hafta içinde Antalya'nın toplu ulaşımıyla ilgili tüm sorularınız yanıt bulmuş olacak.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5559
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Tem Cum, 2012 09:07

Çok sağolasın. Eski 202, aradan yaklaşık 20 sene geçtikten sonra ilk bindiğim hat olduğundan, 600 ilgimi çekiyor :-)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18081
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Tem Cum, 2012 09:10

Yani açıkça şunu söyleyeyim değil Antalya hakkında sitedeki tüm sistemler ile ilgili inceleme ve anlatım anlamında ki en harika yazıyı kaleme almışsınız. Tüm hatların çizimleri, değişimleri ve bunların akıcı ve güzel bir şekilde sunulması, hatlar falan boş benim için şu anda :) tebrik ve teşekkür ederim.

Bu anlatımlardan yola çıkarak aslında özetle ben şunu söyleyebilirim Antalya iyi bir sistem kurmuş, yani mantıklı bir şeyler yapılmış ve yapılmaya çalışılmış bazı geri adımlar olmasına rağmen ama çok uzun zamandır tabiri caiz ise örümcek ağı gibi kentin orasına burasına her yere giden sistemsiz bir sistemden böyle bir yapıya geçmek acıtır. Herkesi acıtır, yani yolcudan otobüsçüye işletmeciden yöneticiye, özellikle de halkın tepkisini ben daha iyi anlıyorum şu anda ve bu hali ile bu gerçekten büyük bir değişiklik olmuş. Doğrusu yanlışı bir kenara bırakalım, hatalı da olabilir ama yapmak cesaret ister.

Havalimanı hattını ben mantıklı buldum, ama bir tane de benzer hat kuzeyden çalışsa daha iyi olabilirdi, orta bölgedekiler zaten tek otobüs ile bu hatlara ulaşabiliyorlar, rahatlıkla gidip gelinebilirdi ama o Meltem mevzusu garip, yani Meltem' girdi neden bir de alttaki o kavşak tekrar dolaştırıldı, sanırım orada iki MAHALLE yi de kırmak istememişler ama olmaz işte, birinden biri kırılacak, aradaki fark kilometreler değil yahu, acayip tembel olmuşuz ha. Gerçi bu dediğim gibi eski sisteme alışmışlığın acısı, "ya kapımızın önünden otobüs vardı, şimdi 5 sokak aşşaa yürüyoruz" diyen çoktur.

Gece hatları konusunda katılıyorum, bir şekilde gece otobüs işletmesi kurulmuş, eklemede olsa mantıklı bir tramvay gece servisi otobüs ile konmuş, talep durumuna göre bazı hatların kaldırılması mantıklı fakat talebi az olsa da ana güzergahlarda seyrek olarak çalıştırılabilirdi diye düşünüyorum.

Son olarak bence, yeri dar olsa da, maliyeti çok olsa da tramvay hattını uzatmak ya da ek bir iki tramvay hattı inşa etmektir, o zaman yeni bir otobüs düzenlemesi ile Antalya'da toplu taşıma yolculuğu keyifli bir hale de gelebilir ama Antalya Belediyesinin böyle bir yaklaşımı ve hedefi yok anladığım kadarı ile.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5559
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Tem Cum, 2012 09:32

Esat’ın yazdıklarını imzalıyorum. Ayrıca da, eski Nürnberg tramvay hattını iyileştirmeli bence, sökmek büyük hata olur!

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 27 Tem Cum, 2012 13:47

Esat yazdı:Bu anlatımlardan yola çıkarak aslında özetle ben şunu söyleyebilirim Antalya iyi bir sistem kurmuş, yani mantıklı bir şeyler yapılmış ve yapılmaya çalışılmış bazı geri adımlar olmasına rağmen ama çok uzun zamandır tabiri caiz ise örümcek ağı gibi kentin orasına burasına her yere giden sistemsiz bir sistemden böyle bir yapıya geçmek acıtır. Herkesi acıtır, yani yolcudan otobüsçüye işletmeciden yöneticiye, özellikle de halkın tepkisini ben daha iyi anlıyorum şu anda ve bu hali ile bu gerçekten büyük bir değişiklik olmuş. Doğrusu yanlışı bir kenara bırakalım, hatalı da olabilir ama yapmak cesaret ister.
Evet, işin özünü çok iyi anlamışsınız. Artık bizim ülkemize has bir özellik mi yoksa evrensel bir kural mı bilmiyorum ama yapılan işler belli yönlerden ''amatörce'' oluyor. Pek çok bölgede çok ince düşünülerek hatlar oluşturulmuşken AntRay güzergahında çok bariz yanlışlıklar yapılması bunu doğruluyor. Ancak getirilen sistemi anlayan birisi, bunun halkın cebini boşaltmak için değil rahat bir ulaşıma kavuşmasını sağlamak için yapıldığını rahatlıkla anlar. Ortada bir art niyet yok. Önceki belediye başkanı Menderes Türel zamanında da art niyet yoktu ancak cehalet vardı diyebilirim. Isparta Ulaşım Planı'nı Antalya'nın diye yutturmaya çalışmak, hiçbir görüş ve yardım alınmadan tepeden inme planlarla (yersen) metro gerçekte ise tramvay yapmak, battı çıktılar ve daha niceleri. Örneğin Başbakan'ın açılışına geldiği Minicity (ki evimin çok yakınında bulunmakta) yıllarca sinek avlamıştı, yazık o paralara. Akaydın sayesinde parkın betonarme bölümüne rakı-balık restoranları açıldı ve artık yaz-kış iş yapıyor orası. Vizyon meselesi. Menderes Türel döneminde şehrin tam merkezine battı çıktılar yapılırken (ki zamanında uyardılar kendisi) Akaydın çevreyoluna yapmayı düşünüyor, akıllı kavşak sistemi ve yeni ulaşım sistemiyle de bazı dar boğazlarda trafik rahatladı diyebilirim. Ancak battı çıktıların olduğu bölümde trafik her geçen gün daha kötüye gidiyor, acilen çözüm bulunması lazım. Bu sorunun baş mimarı da çevreyolu dururken şehir merkezine battı çıktı yapan Menderes Türel'dir. Amacım yapılan işi yermek değil ama bu kadar kısa süreli çözümlerle belediyecilik yapılmaz. Akaydın'a böyle devrimsel bir sistemi getirme cesaretine sahip olduğu için ve yapılmayanı yapıp belediyeye otobüs aldığı için her zaman ayrı bir saygım olacak. Yeni sisteme geçildiğinde midibüs esnafı arıza çıkarınca ''200 otobüs daha alırım, otobüs esnafıyla birlikte devam ederim'' demiş, Kasım ayında da 50 otobüs alımı için konuyu bütçe görüşmelerine getirmişti. Parti farketmeksizin bütün meclis üyelerimiz halk yerine 800 tane ulaşım esnafının menfaatini gözettiği için bütçe onayı çıkmadı.

http://www.antalyaburada.com/haber.php?haberid=18488
Havalimanı hattını ben mantıklı buldum, ama bir tane de benzer hat kuzeyden çalışsa daha iyi olabilirdi, orta bölgedekiler zaten tek otobüs ile bu hatlara ulaşabiliyorlar, rahatlıkla gidip gelinebilirdi ama o Meltem mevzusu garip, yani Meltem' girdi neden bir de alttaki o kavşak tekrar dolaştırıldı, sanırım orada iki MAHALLE yi de kırmak istememişler ama olmaz işte, birinden biri kırılacak, aradaki fark kilometreler değil yahu, acayip tembel olmuşuz ha. Gerçi bu dediğim gibi eski sisteme alışmışlığın acısı, "ya kapımızın önünden otobüs vardı, şimdi 5 sokak aşşaa yürüyoruz" diyen çoktur.
Şu an dediğiniz işi Havaş yapıyor diyebiliriz, eskiden aşağı yukarı 600 numara ile aynı güzergahı kullanırlardı, belediye kovunca Çevreyolunda çalışmaya başladılar. Şimdi siz öyle deyince aklımda şöyle bir planlama beliriverdi:

Resim

Otogar-Çevreyolu-Havalimanı ve Gürsu-Y. Yıl-Meydan-Havalimanı otobüs hatları. Otogarla şehir merkezi bağlantısını güçlendirmek için de Otogar-Üniversite-Meltem-Konyaaltı Caddes-Işıklar raylı sistemi.
Son olarak bence, yeri dar olsa da, maliyeti çok olsa da tramvay hattını uzatmak ya da ek bir iki tramvay hattı inşa etmektir, o zaman yeni bir otobüs düzenlemesi ile Antalya'da toplu taşıma yolculuğu keyifli bir hale de gelebilir ama Antalya Belediyesinin böyle bir yaklaşımı ve hedefi yok anladığım kadarı ile.
Maalesef yok, aslına bakarsanız Ulaşım Master Planı hazırlanmaya başlamıştı ve 3-4 ay önce bitmiş olması gerekiyordu. Nereye ne yapılacak bu planla ortaya çıkacak. Ama bu dönem raylı sistem yatırımı yapılmaz, zaten seçime de az kaldı, Menderes Türel'in başına gelenlerden sonra kimse seçim öncesi raylı sistem yapmaya kalkmaz Antalya'ya. :D

Antalya için ikinci bir hat düzenlemesi bence de gerekli ve zaten bunu yapmak için bir günde herşeyi değiştirmeye gerek yok, istenen yapılanmaya kademe kademe geçilebilir, yeni sistem buna uygun. Ancak böyle bir şey ufukta gözükmüyor.[/quote]

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 27 Tem Cum, 2012 20:29

Onur belediyede mi çalışıyor...

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 27 Tem Cum, 2012 21:47

Mehmet keleş yazdı:Onur belediyede mi çalışıyor...
Hayır siz nerede çalışıyorsunuz?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18081
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Tem Cum, 2012 22:09

:):) Ben eskiden çalışıyordum :) gerçi yine de çalışmaya hayır demem :)

Onur şu son yüklediğin resimde tanımladığın cadde raylı sistem, yani tramvay yapılabilecek kapasitede mi? Yolcu anlamında sormuyorum malum tramvay ile ilgili ülkemizdeki en büyük sıkıntı caddelerin genişliği, otomobillere yer kalmıyor ya. :)

Diğer taraftan seçim öncesi düşünceler konusunda hak veriyorum, Antalya tramvayı yapılırkende yapıldıktan sonrada çok eleştiriler aldı, dolayısı ile aynı tepkileri almak istemezler.

Bence Antalya gibi yüksek kapasiteli bir havalimanına sahip kentte havalimanına ulaşım iyi kurgulanmalı, çoğu kimse ya turistler kendi otobüsleri ile gidiyor diyebilir, doğrudur. Fakat ben toplu taşımın bütün düşünmesi taraftarı olduğum için bunu söylüyorum, tamam mevcutta havalimanı ve otogar bağlanmış ama kentin kuzeyi ne yapıyor bu ulaşım için? Antalya nın kuzeyinde oturanlar havalimanını kullanmıyor mu? Aktarma ile gidebiliyorlardır ya da havaş bu işi görüyordur, o zaman gerek yok ama belediye bu hizmeti veriyorsa orada da versin, valizi çok olan havaşa binsin, verdiği fazla parayı ona saysın.

Çok sefer tekrar ettim Antalya kent içini bilmiyorum ama kuş bakışı haritalara bakınca pek öyle rahat rahat tramvay yapılabilecek gibi de durmuyor, yani keşke havalimanına en azından tramvay gitse diyemedim, içimde kalmasın diye söylüyorum :)

07onur
Aylık Paso
Mesajlar: 37
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 06:04

Mesaj gönderen 07onur » 28 Tem Cmt, 2012 00:17

Esat yazdı::):) Ben eskiden çalışıyordum :) gerçi yine de çalışmaya hayır demem :)

Onur şu son yüklediğin resimde tanımladığın cadde raylı sistem, yani tramvay yapılabilecek kapasitede mi? Yolcu anlamında sormuyorum malum tramvay ile ilgili ülkemizdeki en büyük sıkıntı caddelerin genişliği, otomobillere yer kalmıyor ya. :)

Diğer taraftan seçim öncesi düşünceler konusunda hak veriyorum, Antalya tramvayı yapılırkende yapıldıktan sonrada çok eleştiriler aldı, dolayısı ile aynı tepkileri almak istemezler.

Bence Antalya gibi yüksek kapasiteli bir havalimanına sahip kentte havalimanına ulaşım iyi kurgulanmalı, çoğu kimse ya turistler kendi otobüsleri ile gidiyor diyebilir, doğrudur. Fakat ben toplu taşımın bütün düşünmesi taraftarı olduğum için bunu söylüyorum, tamam mevcutta havalimanı ve otogar bağlanmış ama kentin kuzeyi ne yapıyor bu ulaşım için? Antalya nın kuzeyinde oturanlar havalimanını kullanmıyor mu? Aktarma ile gidebiliyorlardır ya da havaş bu işi görüyordur, o zaman gerek yok ama belediye bu hizmeti veriyorsa orada da versin, valizi çok olan havaşa binsin, verdiği fazla parayı ona saysın.

Çok sefer tekrar ettim Antalya kent içini bilmiyorum ama kuş bakışı haritalara bakınca pek öyle rahat rahat tramvay yapılabilecek gibi de durmuyor, yani keşke havalimanına en azından tramvay gitse diyemedim, içimde kalmasın diye söylüyorum :)
Mevcut nostaljik tramvayın olduğu yerde hiçbir sıkıntı yok, Otogar'dan Meltem'e inerken geçeceği Dumlupınar Blv.'nın refüjü 20 metre genişliğinde haliyle orası da çok rahat. Meltem ve devamındaki cadde de AntRay'ın geçtiği caddeler ayarında, AntRay yapıldıysa bu da yapılır. Tek ve büyük bir sorun var, Falez kavşağı. Orada iki katlı alt geçit olduğu için rayların geçebileceği hiçbir yer yok, ama yıl olmuş 2012, çözümü vardır muhakkak.

Aslında benim gönlümden geçen, Müze (Falez Kavşağı öncesidir, mevcut tramvayın son durağıdır) ile Meltem'den Dumlupınar Blv.'na geçilen yere kadar yer altında olması. Dumlupınar Blv. üzerinde ve Müze ile Işıklar arasında da yer üstünde olmuş olacak. Böyle bir hattı Akaydın dile getirmişti diye hatırlıyorum, tramvayın otogara uzatılmasını yani, ancak daha sonra Metrobüs falan dedi, bence bu konuda birşey yapmayacak. :D

Havalimanının yoğunluğu dış hatlar terminalinden ve turistlerden kaynaklı, toplu taşımayı kullanan insanlar da genelde taksiye biniyorlar ya da yakınları bırakıyor. Çok büyük bir talep yok, ki yarım saatte bir geçiyor zaten. Şehrin kuzeyi dediğiniz Varsak bölgesindeki tüm hatlar 600 ile kesişiyordur, aktarma yapacaklar artık. Sadece Varsak değil, Konyaaltı ve Lara'da da yok Havalimanı otobüsü. Şahsen ben birkaç bölgeye girip saatte bir geçecek iki-üç havalimanı hattı yerine, mevcut hattın seferlerinin sıklaşmasını tercih ederim. Ki doğru olan da bu değil midir zaten? Antalya'da yazın durakta otobüs beklemek inanın hiç zevki değil. :(

Eğer burda raylı sistemden kastınız ve kıstas AntRay ise, Meydan sonrası havalimanına uzatılabilir ancak bu şu an için ölü yatırım olur. Onun yerine Konyaaltı, Lara ve Varsak bölgelerine raylı sistem yapılmalı. İleride anlatacağım, yeni toplu taşıma sistemi sayesinde nerede raylı sistem ihtiyacı var, az çok anladık. Tabi bizim söylediklerimiz tahmin yürütme, beyin fırtınası falan oluyor, asıl ulaşım master planı lazım ama kendisinden ses seda yok.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18081
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Tem Cmt, 2012 00:29

07onur yazdı:Eğer burda raylı sistemden kastınız ve kıstas AntRay ise, Meydan sonrası havalimanına uzatılabilir ancak bu şu an için ölü yatırım olur. Onun yerine Konyaaltı, Lara ve Varsak bölgelerine raylı sistem yapılmalı. İleride anlatacağım, yeni toplu taşıma sistemi sayesinde nerede raylı sistem ihtiyacı var, az çok anladık. Tabi bizim söylediklerimiz tahmin yürütme, beyin fırtınası falan oluyor, asıl ulaşım master planı lazım ama kendisinden ses seda yok.
Havalimanı ile ilgili yolcu durumunu zaten açıklamışsın, kent içinden yani yerli halktan bölgeye talep yoksa tabii ki mevcut hattın frekansının sıklaştırılması (sezone göre değişebilir) daha uygun düşer. Ben havalimanı yolcusunun genelde valizli olduğu için toplu taşımayı tercih edeceğine pek inanmıyorum, valizli yolcu İstanbul'da metroyu bile tercih ederken böyle biraz acabalar ile geliyor :)

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 04 Ağu Cmt, 2012 15:34

Merhabalar. Sitenize geçen sene üye olmuştum, o zamanlar İstanbul ulaşımdı adı galiba. Şu ana kadar hep uzaktan siteyi takip ediyor, yorumları okuyordum.

Ama biraz önce bu başlığı gördüm ve şok oldum. Neden derseniz sitede daha çok metro tramvay hat ve projelerini görüyordum. Şaşırmamın nedeni de bu olsa gerek.

Başlığı 07onur adlı bir üye açmış. bir yerden tanıdık geliyor ama :D
wowturkeyden mi acaba :lol:

Ben de bir wowturkey üyesiyim. hem bu site ile hem wowturkeyle tanışma zamanım hemen hemen aynı. İkisine de ulaşım merakıyla girdim.

Sizin siteniz tamamen ulaşım ağırlıklı. Daha sade, kavga gürültü yok :D

Neyse...

Onur arkadaşımız galiba düşündüğüm kişi olmalı ki, aynı isimde wowturkeyde de güzel paylaşımlar yapan bir üye var.

Onun bu başlıkta verdiği güzel paylaşımların bir özeti niteliğinde daha önceden wowturkeyde yaptığım bir çalışma var. Onur'unki kadar kapsamlı ve doyurucu olmasa da burada bulunmasında ya da bulunacak olmasında yarar olur diye düşünüyorum.

Onur arkadaşımız hem eski hem de yeni sistemi teferruatlıca anlatmış.
İlk defa mesaj yazdığım için hatalar olabilir kusura bakmayın.

Bendeki bilgiler çoğunlukla hat numaralandırma sistemi ile ilgili.
Nasıl yapacağız bilmiyorum.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön