at-D.21 » Schafbergbahn Dağ Treni [Salzburg - St. Wolfg
Gönderilme zamanı: 31 Ağu Çrş, 2011 12:28
Pazar günü havanında güzel olmasını fırsat bilerek uzun süredir görmek istediğim Avusturya Salzburg yakınındaki Schafbergbahn (Koyun Dağı Treni) ı ziyaret ettim. Daha önce de gitmiştim fakat hem kötü hava hemde zaman kısıtı nedeni ile tren ile yolculuk edememiştim, gerçi bu seferde yine istediğim gibi fotoğraflama imkanı bulamadım sebepleri kısaca konu içinde anlatmaya çalışırım.
Schafbergbahn bölgedeki en eski dağ treni sistemlerinden birisi, aslında örneklerine daha çok İsviçre' de rastlanan bir sistem. Bulunduğu yer itibari ile doyumsuz bir manzaraya sahip, Schafberg (berg dağ demek) bir tarafı nerede ise 90 dereceye yakın bir uçurum ve uzayıp giden düzlükler ile göllere bakıyor, ön yüz ise güneydeki Alp uzantısı dağlara ve Wolfgang gölüne bakıyor. Zaten dağın tepesinde bir otel ve restoranda mevcut fakat bu tesislere tek ulaşım bu demiryolu, yani karayolu ile zirveye çıkmak mümkün değil, yaya olarak çıkıp inenlerde var, aslında bende dönüşü yürüyerek yapmak istiyordum ama yanımda oğlum vardı ve ayakkabılarımız hiçte bu iş için uygun değildi. Zirve 1783 m. trende sanırım 1700 m. ye kadar çıkıyor, sonra küçük bir patika ile zirveye varılıyor.
Schafberg Dağ Treni ya da Dişli Treni tarihini kısaca özetleyeyim. Hat 5,83 km uzunluğunda ve 1 m. ray açıklığına sahip, dişli sistem ile tırmanma gerçekleştirildiği için iki rayın arasında yan yana yerleştirilmiş fakat dişlileri aynı sırada olmayan iki dişli ray var, buna özel olarak geliştirilmiş bir de makas sistemine sahip. İlk olarak 1872 de buraya bir tren yolu yapma girişiminde bulunulmuş fakat ekonomik nedenler ile gerçekleşmemiş daha sonra 1890 da yeniden lisans alınarak 1892 de Salzkammergut Yerel Demiryolu A.Ş. kurulmuş (Salzkammergut Lokalbahn AG) Yapım aşamasında sistemin Mondsee ve Bad Ischl demiryolu ile bağlantılı olması öngörülmüş fakat sanırım bu gerçekleştirilememiş, bugün göl kenarında Sankt Wolfgang' a gelen herhangi bir demiryolu yok ama Bad Ischl - Mondsee lokalbahn hattı var.
İşletme 1932 de ekonomik zorluklar nedeni ile Avusturya Turizm Ofisine devredilmiş, daha sonra Hitler Almanyasının bölgeye gelmesi ile Alman Devlet Demiryolları o dönemki ismi ile Deutsche Reichsbahn' a geçmiş, 2. Dünya savaşı sonrasında ise Avusturya Devlet Demiryolları ÖBB' ye devir edilmiş. 2006 yılında ise Salzkammergutbahn (SKGB) isimli firma tarafından işletiliyor.
Başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki yükseklik farkı bazı yerlerde 1200 m. olarak yuvarlanmış resmi bilgide ise 1190 m. olarak veriliyor, fakat ben orada zirve ile trenin son durağı arasında böyle 600 m. lik bir fark göremedim açıkçası nasıl bir hesaplama ile bulunduğunu bilmiyorum, gerçi bu fark Deniz Seviyesinden Yükseklik hesabından kaynaklanıyor olabilir, dağın zirvesi DSY ye göre hesaplanıyor. Hatta yapılmış olan dişli sistemi "Abt Rack" olarak adlandırılıyor bunun Türkçesi nedir bilmiyorum ama kısaca dişlerin yukarı doğru durduğu sistem olarak tarif edebilirim.
Güzergah oldukça dik, en dik olduğu yerde maksimum eğim %25,5 olarak belirtiliyor, yine bazı noktalarda çok dik yamaçların kenarında ilerliyor, açıkçası içimden "ne yapıyoruz biz burada" diye sorduğum anlar olmadı değil hadi abartmayayım korkutucu bir tren yolculuğu değil sadece biz nostaljik buharlı tren ile çıktığımız için bazı yerlerde istimin kesildiğini duymak insanı endişelendiriyor ama yola bakıpta o dikliği görünce insan olsa çıkamaz diye rahatlıyorsunuz.
İşletmecide kondüktör ile biraz konuşmaya çalıştım ama ellerinde verdikleri standart broşür dışında teknik dataları içeren bir broşür olmadığını söylediler, bende maalesef hazırlıksız olduğum ve yanlız olmadığım için çokta fazla vakit harcayamadım, sistem ile ilgili bir kitapçık ve dvd ise piyasada var diye biliyorum bunun dışında araçlar ile ilgili internetten edindiğim kadarı ile bilgi vereceğim. İşletmecinin elinde 2 adet geleneksel buharlı yan kömür kazanlı nostaljik buharlı lokomotif var, bunları zaman zaman seferde kullanıyorlar. Bende şansıma gar a vardığımda sadece bu trende yer vardı ve 6 € fark vermek pahasına da olsa ona bindim. Diğer trenler ise 4 adet dizel buharlı lokomotif, bunların 1992 yapımı olduğu yazıyor ama ben araç etiketlerinde 1995 yapımı diye okudum. Açıkçası hiç dizel buharlı lokomotif olduğunu duymamıştım ilk kez burada duydum ve gördüm bu araçlar tabii ki yepyeni duruyorlar yine nedenini bilmiyorum ama Z11, Z12, Z13 ve Z14 olarak numaralanmışlar. Bunların dışında iki adet daha dizel araç var, bunlardan bir tanesi tip olarak Avusturya' nın meşhur Krokodil lokomotifine benziyor tip olarak sadece daha küçük, renk olarakta Schneebergbahn (bir sonraki hedefim) da çalışan Salamander trenleri gibi boyanmıştı, diğer dizel ise bildiğimiz mototren yani yolcu vagon, makinist, motor her şey tek bir araçta, etiketini şimdi hatırladığım kadarı ile 1964 yapımı idi, eski olduğu her halinden belli olsa da kesinlikle bakımsız değildi.
Araçlardan Fotolar:
Nostaljik Buharlımız
Dizel Buharlılar
Dizeller
Şimdilik bu kadar, yolculuktan resimler ve videoları daha sonra ekleyeceğim.
Schafbergbahn bölgedeki en eski dağ treni sistemlerinden birisi, aslında örneklerine daha çok İsviçre' de rastlanan bir sistem. Bulunduğu yer itibari ile doyumsuz bir manzaraya sahip, Schafberg (berg dağ demek) bir tarafı nerede ise 90 dereceye yakın bir uçurum ve uzayıp giden düzlükler ile göllere bakıyor, ön yüz ise güneydeki Alp uzantısı dağlara ve Wolfgang gölüne bakıyor. Zaten dağın tepesinde bir otel ve restoranda mevcut fakat bu tesislere tek ulaşım bu demiryolu, yani karayolu ile zirveye çıkmak mümkün değil, yaya olarak çıkıp inenlerde var, aslında bende dönüşü yürüyerek yapmak istiyordum ama yanımda oğlum vardı ve ayakkabılarımız hiçte bu iş için uygun değildi. Zirve 1783 m. trende sanırım 1700 m. ye kadar çıkıyor, sonra küçük bir patika ile zirveye varılıyor.
Schafberg Dağ Treni ya da Dişli Treni tarihini kısaca özetleyeyim. Hat 5,83 km uzunluğunda ve 1 m. ray açıklığına sahip, dişli sistem ile tırmanma gerçekleştirildiği için iki rayın arasında yan yana yerleştirilmiş fakat dişlileri aynı sırada olmayan iki dişli ray var, buna özel olarak geliştirilmiş bir de makas sistemine sahip. İlk olarak 1872 de buraya bir tren yolu yapma girişiminde bulunulmuş fakat ekonomik nedenler ile gerçekleşmemiş daha sonra 1890 da yeniden lisans alınarak 1892 de Salzkammergut Yerel Demiryolu A.Ş. kurulmuş (Salzkammergut Lokalbahn AG) Yapım aşamasında sistemin Mondsee ve Bad Ischl demiryolu ile bağlantılı olması öngörülmüş fakat sanırım bu gerçekleştirilememiş, bugün göl kenarında Sankt Wolfgang' a gelen herhangi bir demiryolu yok ama Bad Ischl - Mondsee lokalbahn hattı var.
İşletme 1932 de ekonomik zorluklar nedeni ile Avusturya Turizm Ofisine devredilmiş, daha sonra Hitler Almanyasının bölgeye gelmesi ile Alman Devlet Demiryolları o dönemki ismi ile Deutsche Reichsbahn' a geçmiş, 2. Dünya savaşı sonrasında ise Avusturya Devlet Demiryolları ÖBB' ye devir edilmiş. 2006 yılında ise Salzkammergutbahn (SKGB) isimli firma tarafından işletiliyor.
Başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki yükseklik farkı bazı yerlerde 1200 m. olarak yuvarlanmış resmi bilgide ise 1190 m. olarak veriliyor, fakat ben orada zirve ile trenin son durağı arasında böyle 600 m. lik bir fark göremedim açıkçası nasıl bir hesaplama ile bulunduğunu bilmiyorum, gerçi bu fark Deniz Seviyesinden Yükseklik hesabından kaynaklanıyor olabilir, dağın zirvesi DSY ye göre hesaplanıyor. Hatta yapılmış olan dişli sistemi "Abt Rack" olarak adlandırılıyor bunun Türkçesi nedir bilmiyorum ama kısaca dişlerin yukarı doğru durduğu sistem olarak tarif edebilirim.
Güzergah oldukça dik, en dik olduğu yerde maksimum eğim %25,5 olarak belirtiliyor, yine bazı noktalarda çok dik yamaçların kenarında ilerliyor, açıkçası içimden "ne yapıyoruz biz burada" diye sorduğum anlar olmadı değil hadi abartmayayım korkutucu bir tren yolculuğu değil sadece biz nostaljik buharlı tren ile çıktığımız için bazı yerlerde istimin kesildiğini duymak insanı endişelendiriyor ama yola bakıpta o dikliği görünce insan olsa çıkamaz diye rahatlıyorsunuz.
İşletmecide kondüktör ile biraz konuşmaya çalıştım ama ellerinde verdikleri standart broşür dışında teknik dataları içeren bir broşür olmadığını söylediler, bende maalesef hazırlıksız olduğum ve yanlız olmadığım için çokta fazla vakit harcayamadım, sistem ile ilgili bir kitapçık ve dvd ise piyasada var diye biliyorum bunun dışında araçlar ile ilgili internetten edindiğim kadarı ile bilgi vereceğim. İşletmecinin elinde 2 adet geleneksel buharlı yan kömür kazanlı nostaljik buharlı lokomotif var, bunları zaman zaman seferde kullanıyorlar. Bende şansıma gar a vardığımda sadece bu trende yer vardı ve 6 € fark vermek pahasına da olsa ona bindim. Diğer trenler ise 4 adet dizel buharlı lokomotif, bunların 1992 yapımı olduğu yazıyor ama ben araç etiketlerinde 1995 yapımı diye okudum. Açıkçası hiç dizel buharlı lokomotif olduğunu duymamıştım ilk kez burada duydum ve gördüm bu araçlar tabii ki yepyeni duruyorlar yine nedenini bilmiyorum ama Z11, Z12, Z13 ve Z14 olarak numaralanmışlar. Bunların dışında iki adet daha dizel araç var, bunlardan bir tanesi tip olarak Avusturya' nın meşhur Krokodil lokomotifine benziyor tip olarak sadece daha küçük, renk olarakta Schneebergbahn (bir sonraki hedefim) da çalışan Salamander trenleri gibi boyanmıştı, diğer dizel ise bildiğimiz mototren yani yolcu vagon, makinist, motor her şey tek bir araçta, etiketini şimdi hatırladığım kadarı ile 1964 yapımı idi, eski olduğu her halinden belli olsa da kesinlikle bakımsız değildi.
Araçlardan Fotolar:
Nostaljik Buharlımız
Dizel Buharlılar
Dizeller
Şimdilik bu kadar, yolculuktan resimler ve videoları daha sonra ekleyeceğim.