at-D.21 » Schafbergbahn Dağ Treni [Salzburg - St. Wolfgang]

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

at-D.21 » Schafbergbahn Dağ Treni [Salzburg - St. Wolfg

Mesaj gönderen Esat » 31 Ağu Çrş, 2011 12:28

Pazar günü havanında güzel olmasını fırsat bilerek uzun süredir görmek istediğim Avusturya Salzburg yakınındaki Schafbergbahn (Koyun Dağı Treni) ı ziyaret ettim. Daha önce de gitmiştim fakat hem kötü hava hemde zaman kısıtı nedeni ile tren ile yolculuk edememiştim, gerçi bu seferde yine istediğim gibi fotoğraflama imkanı bulamadım sebepleri kısaca konu içinde anlatmaya çalışırım.

Schafbergbahn bölgedeki en eski dağ treni sistemlerinden birisi, aslında örneklerine daha çok İsviçre' de rastlanan bir sistem. Bulunduğu yer itibari ile doyumsuz bir manzaraya sahip, Schafberg (berg dağ demek) bir tarafı nerede ise 90 dereceye yakın bir uçurum ve uzayıp giden düzlükler ile göllere bakıyor, ön yüz ise güneydeki Alp uzantısı dağlara ve Wolfgang gölüne bakıyor. Zaten dağın tepesinde bir otel ve restoranda mevcut fakat bu tesislere tek ulaşım bu demiryolu, yani karayolu ile zirveye çıkmak mümkün değil, yaya olarak çıkıp inenlerde var, aslında bende dönüşü yürüyerek yapmak istiyordum ama yanımda oğlum vardı ve ayakkabılarımız hiçte bu iş için uygun değildi. Zirve 1783 m. trende sanırım 1700 m. ye kadar çıkıyor, sonra küçük bir patika ile zirveye varılıyor.

Resim

Schafberg Dağ Treni ya da Dişli Treni tarihini kısaca özetleyeyim. Hat 5,83 km uzunluğunda ve 1 m. ray açıklığına sahip, dişli sistem ile tırmanma gerçekleştirildiği için iki rayın arasında yan yana yerleştirilmiş fakat dişlileri aynı sırada olmayan iki dişli ray var, buna özel olarak geliştirilmiş bir de makas sistemine sahip. İlk olarak 1872 de buraya bir tren yolu yapma girişiminde bulunulmuş fakat ekonomik nedenler ile gerçekleşmemiş daha sonra 1890 da yeniden lisans alınarak 1892 de Salzkammergut Yerel Demiryolu A.Ş. kurulmuş (Salzkammergut Lokalbahn AG) Yapım aşamasında sistemin Mondsee ve Bad Ischl demiryolu ile bağlantılı olması öngörülmüş fakat sanırım bu gerçekleştirilememiş, bugün göl kenarında Sankt Wolfgang' a gelen herhangi bir demiryolu yok ama Bad Ischl - Mondsee lokalbahn hattı var.

Resim

İşletme 1932 de ekonomik zorluklar nedeni ile Avusturya Turizm Ofisine devredilmiş, daha sonra Hitler Almanyasının bölgeye gelmesi ile Alman Devlet Demiryolları o dönemki ismi ile Deutsche Reichsbahn' a geçmiş, 2. Dünya savaşı sonrasında ise Avusturya Devlet Demiryolları ÖBB' ye devir edilmiş. 2006 yılında ise Salzkammergutbahn (SKGB) isimli firma tarafından işletiliyor.

Başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki yükseklik farkı bazı yerlerde 1200 m. olarak yuvarlanmış resmi bilgide ise 1190 m. olarak veriliyor, fakat ben orada zirve ile trenin son durağı arasında böyle 600 m. lik bir fark göremedim açıkçası nasıl bir hesaplama ile bulunduğunu bilmiyorum, gerçi bu fark Deniz Seviyesinden Yükseklik hesabından kaynaklanıyor olabilir, dağın zirvesi DSY ye göre hesaplanıyor. Hatta yapılmış olan dişli sistemi "Abt Rack" olarak adlandırılıyor bunun Türkçesi nedir bilmiyorum ama kısaca dişlerin yukarı doğru durduğu sistem olarak tarif edebilirim.

Resim

Güzergah oldukça dik, en dik olduğu yerde maksimum eğim %25,5 olarak belirtiliyor, yine bazı noktalarda çok dik yamaçların kenarında ilerliyor, açıkçası içimden "ne yapıyoruz biz burada" diye sorduğum anlar olmadı değil :D hadi abartmayayım korkutucu bir tren yolculuğu değil sadece biz nostaljik buharlı tren ile çıktığımız için bazı yerlerde istimin kesildiğini duymak insanı endişelendiriyor ama yola bakıpta o dikliği görünce insan olsa çıkamaz diye rahatlıyorsunuz.

Resim

İşletmecide kondüktör ile biraz konuşmaya çalıştım ama ellerinde verdikleri standart broşür dışında teknik dataları içeren bir broşür olmadığını söylediler, bende maalesef hazırlıksız olduğum ve yanlız olmadığım için çokta fazla vakit harcayamadım, sistem ile ilgili bir kitapçık ve dvd ise piyasada var diye biliyorum bunun dışında araçlar ile ilgili internetten edindiğim kadarı ile bilgi vereceğim. İşletmecinin elinde 2 adet geleneksel buharlı yan kömür kazanlı nostaljik buharlı lokomotif var, bunları zaman zaman seferde kullanıyorlar. Bende şansıma gar a vardığımda sadece bu trende yer vardı ve 6 € fark vermek pahasına da olsa ona bindim. Diğer trenler ise 4 adet dizel buharlı lokomotif, bunların 1992 yapımı olduğu yazıyor ama ben araç etiketlerinde 1995 yapımı diye okudum. Açıkçası hiç dizel buharlı lokomotif olduğunu duymamıştım ilk kez burada duydum ve gördüm bu araçlar tabii ki yepyeni duruyorlar yine nedenini bilmiyorum ama Z11, Z12, Z13 ve Z14 olarak numaralanmışlar. Bunların dışında iki adet daha dizel araç var, bunlardan bir tanesi tip olarak Avusturya' nın meşhur Krokodil lokomotifine benziyor tip olarak sadece daha küçük, renk olarakta Schneebergbahn (bir sonraki hedefim) da çalışan Salamander trenleri gibi boyanmıştı, diğer dizel ise bildiğimiz mototren :) yani yolcu vagon, makinist, motor her şey tek bir araçta, etiketini şimdi hatırladığım kadarı ile 1964 yapımı idi, eski olduğu her halinden belli olsa da kesinlikle bakımsız değildi.

Araçlardan Fotolar:

Nostaljik Buharlımız
Resim
Resim

Dizel Buharlılar
Resim
Resim
Resim

Dizeller
Resim
Resim

Resim
Resim

Şimdilik bu kadar, yolculuktan resimler ve videoları daha sonra ekleyeceğim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 01 Eyl Prş, 2011 12:13

Biraz da yolculuğu anlatayım istiyorum, öncelikle şöyle çıkacağımız dağa karşıdan bir bakalım :)

Resim

Resmi çekildiği yerin arkasında kalan dağların resmini de birinci mesajda vermiştim, burada gösterdiğim Schafberg' in arkasında ise bir kaç göl ve sonrasında geniş düzlükler yer alıyor, resimde dağın eteğinde yer alan yerleşim yerinin ismi Sankt Wolfgang gölün ismide Wolfgangsee bu konu ile ilgili diğer forum sitemizde gezi tecrübemi anlatmıştım ama şimdilik o site kapalı, belki oradaki gezi izlenimlerimi de bu sitede bir kategori açıp taşırım bir ara, bakalım.

Resim

Resim

Talbahnhof dan görüntüler, burası yolculuğa başlanan nokta,
Resim
Resim
Resim
Resim

Burada uzun uzun fotoğraflama imkanı bulamamak kötü oldu benim için, giderken trene yetişebilmek için acele ettik, çünkü bir sonraki trenin 1 saat sonra kalkacağını söylediler ve beklemek istemedim, dönüşte de biraz geç kaldığımız için oğlumu en yakın Mc Donalds a yetiştirmek zorunda idim :P bu çevre henüz göçmenler tarafından işgal edilmediği için bir Pizzacı var sadece, gerisi hep Avusturya mutfağı.

Bu ara vaktim bayağı dar, tüm resimleri yine yükleyemedim umarım bu gece ya da yarın tamamlarım, güzergahtan ve buharlı tren yolculuğundan ve zirveden karelerim var.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 01 Eyl Prş, 2011 15:35

Sen benim Galler'de yaptıklarımı orada yapmışın yahu :-) Bakalım benim resimler ne zaman hazır …

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 01 Eyl Prş, 2011 23:33

Az sonra az sonra diye diye 3-5 resmi yükleyemedim, halledeyim bari de merak eden varsa güzelce bakıversin. Ben aşağıdan yukarı doğru yani vadiden zirveye doğru resimleri yükleyip aralarda da ne olduğundan bahsederek gitmeyi düşünüyorum umarım resimleri karıştırmam :)

Güzergah resimleri karışık hem buharlı ile çıkarken hemde raybüs ile inerken çektiğim fotoları güzergaha göre bir arada veriyorum,

Resim
Resim
Resim
Resim

Burası ilk makas ve geçişme bölgesi, gerçi ilk makas bölgesi vadi istasyon çıkışında ama hat içindeki ilk makas gurubu bu, bu bölgede trenler karşılaşır ise birbirlerine yol veriyorlar,
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Resim

Burası da ikinci makas bölgesi, burası geçişmek için sıkça kullanılan bir yer anladığım kadarı ile km taşına bakmadım ama aşağı yukarı hattın ortası gibi bir nokta, bir önceki resimde 2,4 km taşı görünmüş zaten. Burada yukarı çıktığımız buharlı kazanına su doldurdu, bu noktada ve bir sonraki geçişme noktasında bu amaç ile su hattı çekilmiş anladığım kadarı ile, dağın üstünde bir su kaynağı görmedim ve açıkçası bu hızda bir suyu ancak aşağıdan pompalıyor olsalar gerek,
Resim
Resim
Resim
Resim

3. geçişme noktası ve makas bölgesi, burada zirveden yürüyerek inen ve yürüyerek çıkmak isteyenler için patikalar var, aslında daha çok bu işin delilerine yani demiryolu fotoğrafçılarına hitap ediyor, işte yanlız olmadığım için buraya inemedim, aslında buradan çok güzel kareler çekilebilirdi,
Resim

Zirveden önce bir iki manzara :)
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Bu görünen karlı dağ muhtemelen bu çıktığımızdan çok daha yüksek bir yer, uzun ve garipte bir ismi vardı :) gerçi Haziran' da kar yağmıştı buraya yakın yerlere hala kar olması garip değil.

Zirveden bir kaç resmide bir sonraki mesajıma yükleyeceğim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 01 Eyl Prş, 2011 23:55

Zirveden önceki tünel geçişi,
Resim
buraya neden bir tünel yapılmış açıkçası tam anlayamadım, çünkü çok büyük bir kaya içinden geçilmiyor, zaten tünelin büyük kısmında tavan ve resme göre sol taraftaki uçuruma bakan taraf betonarme olarak inşa edilmiş. Açıkçası anlamlandıramadım ve kimseye de soramadım, acaba o uçurum tarafı çok fazla korkutucu ve bu sebepten itici geldiği için kapama ihtiyacı mı hissedildi yoksa hadi bir de tünel geçişi olsun da buharlı ile insanlar şok yaşasın diyemi yapılmış? :) Açıkçası ilk kez buharlı tren ile yolculuk eden bendeniz bayağı bir sıkıntı yaşadım bu küçücük geçişte, tünel tabelasını gördüğümde iş işten geçmişti hem sıcak hava buharı hemde kömür dumanı tüm açık camlardan içeri dolduğunda tek yapabildiğimiz nefes almaya çalışmak oldu, tamam kötü gibi görünsede ilginç ve eğlenceli bir deneyimdi kabul ediyorum.

Zirve istasyonu
Resim
Resim
Resim

Makas sistemi ve dişlilere yakından bir göz atış,
Resim
Resim
Resim

Zirvede araçlara bir bakış, bizim çıkışımızda tüm araçlar aynı anda yola çıktığı için hepsi zirvede idi, daha sonra akşama kadar sadece yeni dizel buharlı lokolar çalıştılar, akşam saatinde ise salamander renkli dizel ile raybüs son sefer için zirve yaptılar, nostaljik buharlı ise gelmedi.
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Araçlardan detay fotoğraflar var bir kaç tanede, ilk olarak 1995 yapımı dizel-buharlıdan bir iki kare, aracın marka ve model etiketi, teknik detayları ve muayene bilgisini veren yazılar,
Resim
Resim
Resim

Bunlarda başta mototren dediğim ama sonra raybüs dediğimizi hatırladığım araçtan kareler, buradaki bilgilere göre araç 1964 SGP (Simmering Graz Pauker) imalatı, buraya yüklemediğim biraz bana uyduruk yapıştırılmış görünen bir stickerda yukarıdaki dizel-buharlıları imal eden firmanında bilgileri vardı belki revizyonunu yapmışlardır bilemiyorum.

Bu resimde sağdaki etiket güzergaha ait bilgileri veriyor,
Resim

Bu etikette araç ile ilgili teknik bir takım bilgiler var,
Resim

Sürüş kabini, direksiyonu olması biraz komik görünüyor ama eski pek çok araçta kumanda bu şekilde :)
Resim

Bu da aracın maksimum hız etiketi, buna göre çıkarken saatte 20 km yapıyor ama inerken 15 km hız yapıyor, bu büyük ihtimal ile güvenlik ile alakalı bir durum olsa gerek. Gerçi biz çıkarken tüm trenlerden çok daha yavaş çıktık, hatta son geçişme noktasında ilk kalkan dizel-buharlılardan bir tanesi ile geçişme dahi yaşadık.
Resim

Yüklemek istediğim son bir iki zirve manzarası ile ilgili resim daha var. O resimleri de yarın bir ara vakit bulduğumda ayrı bir mesaj ile yükleyeceğim, bir de olur ya buraya yolu düşenler olursa ne yapıp ne yapmamaları hakkında bir iki ipucu vereyim :) bir de çektiğim videoları birleştirip tek bir video olarak yükleyeyim diyorum ama sesimi montajlamam lazım :P sonra Başar bu ne biçim almanca diye başlar.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 02 Eyl Cum, 2011 09:04

Ya, inanamıyorum, valla sen ve ben – ikimiz paralel bir iş yapmışız! Aslında ikisini bir başlıkta veya grupta toplamamız lâzım. Ben de bir milyon video yaptım ve düzenleyeceğim, ama şu an başka işlerim var.

Aynen benim yaptığım, sadece bizde yükseklikle hava da bozdu, aşağıda Llanberis'te sıcak (hlanberis), yukarıda, Yr Wyddfa'da bulutun içindeyiz ve ceketlerde buz oluşuyor (Ir Uizva). Ama şebeke aynı, tamamen aynısı! Ayrıca ikinci bir tur attık, Rheilffordd Eryri (rheylforz erıri), onu da bir gün sunacağım. İngilizce'de ilki Snowdon, ikincisi de Welsh Highland Railway.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Eyl Cum, 2011 12:21

Bu kategori altına açarsın başlığı vakit bulursan görmek isterim fotoğrafları videoları, tabii biraz da anlatırsın herhalde :)

Schafberg dağ treni ile ilgili söyleyebileceğim harika bir sistem ve harika bir manzara, havanın iyi olduğu zamanı kollamak zor oldu çünkü Avusturya' nın bu bölgesinde hava tahmini pek sağlıklı olmuyor, genellikle de akşam üstleri hava aniden bozabiliyor ama bu sefer çok iyiydi sadece keşke iyi bir fotoğraf makinesine sahip olsaydım diyorum çünkü oradaki gerçek renkleri size yansıtamadım bu bir eksiklik oldu benim için.

Diğer taraftan dediğim gibi buraya gidecek meraklılar kısa yürüyüşleri göze almalı, buna uygun yürüyüş ayakkabısı ayağınızda olmalı, illa yanınıza yiyecek almak zorunda değilsiniz, zirvede yemek yiyecek mekan var ve domuz dışında da yiyecek bir şeyler var :) pahalı da değil. Yanlız sıcaklık farkı var, göl kenarında 20 derece civarında bir sıcaklık var iken zirvede 9 derece ve hakikatten üşüyebiliyorsunuz. Yine bir diğer detay amaç iyice fotoğraflamak ve video çekmek ise erken orada olmakta fayda var, trenle yukarı çıkmak bindiğiniz trene göre 40 ile 50 dk. civarında sürüyor. Dönüş için ise indiğiniz gibi Zirve İstasyonunda bulunan gişeye giderek dönüş biletinizi rezerve etmeniz lazım yoksa istediğiniz trene inip geri dönemiyorsunuz, tabii ki orada kalmıyorsunuz ama son trene kalabilirsiniz aynen bizim başımıza geldiği gibi :) gerçi ben yanımdaki cücenin sevimliliğini kullanarak 40 dk. önceki trende bir kişilik yere sığınmayı becerdim :) Aklıma gelen ipuçları bunlar.

Son resimlere gelelim, çektiğim kısa videoları birleştirdim de onlarıda netten bulduğum daha iyi schafbergbahn videoları ile birlikte veririm belki,

Orada olduğumun kanıtı :)
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Bu son resimdeki sivri yerin ucuna doğru yürüyor insanlar, ben önce niyetlendim ama hem şahsen bu tip yerlerde biraz tırsmamdan biraz da yanınızda dikkat sorunu olan bir çocuk varken zor oluyor :D neyse bu kadar umarım okuyanların hoşuna gitmiştir.

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 04 Eyl Pzr, 2011 20:42

Cennet mübarek vay bee :D

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 04 Eyl Pzr, 2011 20:51


Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Eyl Pzr, 2011 20:53

Ha haha Kemal abi bulmuşsun ya benim videoyu :D:D hehe düşünüyordum bende yükleyeyim mi yeniden editleyip öyle mi yükleyeyim falan diye, anca bu kadar çekebildim, hafıza kartı cart diye doldu sinir oldum, en sonunda paraya kıyıp canavar bir makine alacağım vallahi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Oca Pzt, 2013 23:14

Bu güzergahın makinist kabinin çekilmiş bir sürüş videosu buldum, dağ trenlerinin güzelliği hakkında iyi bir fikir verecektir, keşke ülkemizde de olsa da gelip onunla çıksak dağlara, gezsek :(

http://www.youtube.com/watch?v=XGNndQYeQn4

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön