ir-TS.09 » İran Toplu Taşımacılık Sistemleri [İnce

Ice Man
Abonman
Mesajlar: 17
Kayıt: 11 Tem Pzt, 2011 13:35

ir-TS.09 » İran Toplu Taşımacılık S

Mesaj gönderen Ice Man » 11 Tem Pzt, 2011 22:30

Sevgili Istanbul Ulasim yueleri bu topicde Iran`daki sehir ici ve sehir disi ulasimina bir goz atacagiz ve elimden geldigi kadariyla ozellikle resimler ile bu olayi daha iyi tanitmaya calisicagim, bu sektorde bir uzman degilim ama yapabildigim kadariyla sorulariniza da cevap vermeye calisicagim. Ben ozellikle rayli sistemleri daha cok sevdigimden bu konuda Rayli sistem torpilli olacak. 8)

Iran`da Metro ve Tahran Metrosu

Bu baslik altinda Iran ile ilgili ulasim bilgilerini paylasmaya calisicagim. Basligin ilk mesajinda Tahran metrosu hakkinda bilgi vericegi, Tabiki diger iletilerde bu konu ile ilgili cok sayida resim de paylasicagim.

Iran`da Metro`ya verilen onem gun be gun artmaktadir, Bu dogrultuda Metro sisteminin halen aktif olan Tahran disinda 7 Buyuksehirde Metro calismalari mevcut ki Meshed metrosunun ilk etapi kac gun icerisinde acilacaktir.

Metro sistemi planlanmasinin mevcut olan sehirler:
Tahran
Tebriz
Meshed
Isfahan
Siraz
Ahvaz
Karaj
Kum

Bunlarin her birine tek tek bakacagiz ama ilk once Tahran Metrosuna bir goz atalim.

Tahran Metrosu:
Tahran`da sehir icin ulasim`da rayli system kullanmak 110 yil oncesine dayaniyor.

Tahran metrosunun planlamasi 1970 yilinda basladi ama devrimden once ciddi bir is yapilmadi, Devrimden sonra da Iran – Irak Savasi nedeniyle hic calisma yapilamadi ve sonunda 1999 yilindan Ilk metro seferi gerceklestirildi ve simdi Ortadogunun en buyuk metrosu ve dunya seviyesinde de soz sahibi metro sistemlerinden.

Tahran Metro planlanmasinda 8 hat tasvib edilmis ki onlardan 4 hatti halen hizmette ve gelislendirmektedir, Son yillarda ortalama her yil 15 Km bu sisteme ekleniyor.

Tahran metrosu hakkinda kisa bilgiler:
- 2010 Ortasina kadar 114 Km Metro agi ile Dunya siralamasinin 21. sirasinda yer aldi.
- Gunluk yolcu tasima sayisi 2.1 Milyon kisiye ulasmistir.
- Gecen Iran yilinda Yillik yolcu tasima sayisi 490 Milyon kisiyi gecti ayrica calistigi ilk gunden beri tasidigi yolcu sayisi 3 Miyar kisiyi gecmistir.
- Bilet fiyati acisinda 0.12 Euro ile dunyanin en ucun 3. Metrosu.
- Tahran Metrosunun hatlari Otobuslerle tamamlanmaktadir.
- Tahran Metrosu degisik zamanlrda (Ramazan bayrami – devrim yildonumu ve Oss sinavlari – Kitap fuari vs) ucretsiz hizmet verir, Mesela Tahran kitap fuari sirasinda gunde 200.000 kisiyi Fuar alanina tasimistir.
- Metronun Ilk ve Son Vagonlari sadece Kadinlara ozeldir, Erkeklerle Ayni vagonda Bulunmak istemeyen kadinlar O vagonlara gecerler, ama kadinlarin diger vagonlara girmelerinde bir kisitlama yok.
- Tahran Metrosunun bir hatti (5. Hat) Karaj sehrine hizmet veriyor (gunde cok sayida kisi karaj`den Tahrana sefer yapiyor)
- Son aylarda Subvansiyonlarin kaldirilmasiyla Metro elektrikinin yillik faturasi 5 katina cikarak 30 Milyon $ ulasacak.

Tahran Metrosunun haritasi:
http://www.tehranmetro.com/uploads/Admin/MetroMap.pdf

Tahran Haritasi (Tahrna belediye sitesinden):
http://map.tehran.ir/en?zoom=0&lat=3950 ... s=B00FFFFT


Yazan: Shahram

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 11 Tem Pzt, 2011 22:39

Bu hatların kapasiteleri nedir acaba? Eğer bu hatlar bizim basit sıralamamızda yani tramvay, LRT, metro sıralamasında tramvaydan daha kapasiteli olanlardan hangisinden olursa olsun İstanbul'dan çok ileride olduğunu gösterecektir.

Anlayamadığım bir şey de var, Tahran Metrosunun bir hattı nasıl oluyor da başka bir şehire hizmet ediyor? Yani bizim Haydarpaşa-Gebze mantığı ise eyvallah ama eğer Haydarpaşa-Adapazarı ekspresi gibiyse o metro sayılmaz, bildiğin bölgesel tren...

Ice Man
Abonman
Mesajlar: 17
Kayıt: 11 Tem Pzt, 2011 13:35

Mesaj gönderen Ice Man » 11 Tem Pzt, 2011 22:57

Hakan yazdı:Bu hatların kapasiteleri nedir acaba? Eğer bu hatlar bizim basit sıralamamızda yani tramvay, LRT, metro sıralamasında tramvaydan daha kapasiteli olanlardan hangisinden olursa olsun İstanbul'dan çok ileride olduğunu gösterecektir.

Anlayamadığım bir şey de var, Tahran Metrosunun bir hattı nasıl oluyor da başka bir şehire hizmet ediyor? Yani bizim Haydarpaşa-Gebze mantığı ise eyvallah ama eğer Haydarpaşa-Adapazarı ekspresi gibiyse o metro sayılmaz, bildiğin bölgesel tren...
Kapasitekleri sanirim verecegim resimlerle daha iyi anlayacaksiniz.
Aslinda Iran`da Metro larin cogu otobus gibi yakin bolgeyi de kapsar, Kerej Tahranin 36 Km uzakliginda Iranin 5. en kalabalik sehir, ama bu yogun nufusun gunluk tahran seferleri oldogu icin bu metro onem haz ediyor. Ayni sekilde Tabriz metrosunun bir hatti 35 Km uzaklikta bulunan yeni Sahand sehrine hizmet verecek.
Tahran sistemi de Metro, LTR yada Tranvay degil.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 12 Tem Sal, 2011 08:35

Hakan, benim de bildiğim, Tahran metrosunun metro olduğu, sadece hatte penç, eski bir banliyö hattı olarak dahilî daha da uzaklara işliyor, çiftkatlılarla. Tahran metrosu çok ileri.

Şunlara bakabilirsiniz:

http://metro.tehran.ir/Default.aspx?tabid=115

Az biraz Farsça okuyabilenlere:

http://www.tehranmetro.com/Default.aspx

İngilizcesi daha az kapsıyor, üstte sağda butonu var.

Ama şunlar önemli:

http://www.tehranmetro.com/AboutUs.aspx
http://tehranmetro.com/Scheduling.aspx?pid=14&iid=1
http://tehranmetro.com/AboutUs.aspx?pid=41

Ice Man, yahşı bilgiler için şükranlar ;-)

Ice Man
Abonman
Mesajlar: 17
Kayıt: 11 Tem Pzt, 2011 13:35

Mesaj gönderen Ice Man » 12 Tem Sal, 2011 14:21

Insallah daha fazla resim koyacagim, zaten dedigim gibi resim agirlikli da olacak, ama ilk bolum icin Tahran Metrosundan bazi kareler. Sn Alabay`in soyledigi cift katli metrolar resimde arasinda mevcut.

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Tem Sal, 2011 17:12

Fotolar güzel, hoşuma gitti aslında benim için daha çok İran metrolarından ziyade günlük yaşamdan birer kesitti daha anlamlı oldu. Ben Türkiye için İran sınırına komşu kentlerde yaşayan dışında İran' ın kapalı bir kutu olduğunu düşünüyorum, çok şey bilmiyoruz bildiklerimizinde doğruluğunu pek bilemiyoruz. Buna tabii ki toplu taşıması da dahil, bir kaç kere İran yolculuğu yapmaya davet edildim Tebriz' e ama hiç niyetlenmedim açıkçası, görenler metrolarını zaten çok methediyorlardı, ama asıl şaşırdığım toplam 7 kentte metro sistemlerinin var olması, bu inşaatların parlama noktası hangi yıllar acaba?

Bir diğer husus ücretler oldu, yine aynı şekilde dışarıdan bildiğimizin aksine İran' ın sosyal devlet anlamında başarılı olduğunu yine gidip gelenlerden dinliyorum, tabi görmeyince anlamsız geliyor ama bahsettiğiniz toplu taşıma ücreti korkunç ucuz. Bir diğer detayda Tahran' ın 114 km lik bir hatta sahip olması.

Şu diğer şehirlere giden metrolar konusunda bende Hakan gibi düşünüyorum, 36 km bir metro hattı için çok büyük bir mesafe değil, bu uzunlukta ya da buna yakın metro hatları vardır ama iki kent arasında dediğimiz zaman bu metromudur yoksa banliyömüdür? Burada bunu belirleyen araçların yolcu kapasitesinden ziyade sefer sıklığı yani frekans ile taşınan yolcu sayısı olabilir. Sonuçta alıştık artık metro standartında banliyö tabirine :) geçen yayınladığım haberde Viyana' da bile bu tartışılır oldu banliyö sistemini revize edip metro gibi çalıştıralım, yani sık frekans ile. Belki İran' da da benzer bir yapı vardır diye düşünüyorum, ya da İran ülke içi ekonomik durumu ile iki kent arasına metro hattıda yapmış olabilir bunu açıklığa bu konuyu açan ve bilgileri bizimle paylaşan sayın Shahram kavuşturabilir.

Konunun devamını merakla bekliyorum.

Bu arada Tahran Metrosunun haritasını görsel olarakta verelim, fikir versin.
Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 12 Tem Sal, 2011 17:47

Bu biraz da kent konumlarına bakar. Almanya'da bir büyük kentin banliyöleri de yine kendilerine has (büyük de) kent olabilir, en korkunç misali Ruhrgebiet dedikleri Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Dortmund, 11 milyonluk tek bir kent arazısı, ama Ruhrstadt ismindeki kent yine dağıldı, kendilerine has kent oldular. Basit misali ise Frankfurt. Kent. Ama hemn burnunun dibinde Mainz var, eyalet başkenti, karşısında da Wiesbaden, o da eyalet başkenti. Veya Berlin, etrafında Potsdam, vs. Bunlar banliyö değil!

Ice Man
Abonman
Mesajlar: 17
Kayıt: 11 Tem Pzt, 2011 13:35

Mesaj gönderen Ice Man » 12 Tem Sal, 2011 17:49

Fotolar güzel, hoşuma gitti aslında benim için daha çok İran metrolarından ziyade günlük yaşamdan birer kesitti daha anlamlı oldu. Ben Türkiye için İran sınırına komşu kentlerde yaşayan dışında İran' ın kapalı bir kutu olduğunu düşünüyorum, çok şey bilmiyoruz bildiklerimizinde doğruluğunu pek bilemiyoruz. Buna tabii ki toplu taşıması da dahil, bir kaç kere İran yolculuğu yapmaya davet edildim Tebriz' e ama hiç niyetlenmedim açıkçası,
Cok dogru zaten bu ihtiyaci gorerek ben Turkce sitelerde yazmaya basladim ve Iran hakkinda Turkce dilinde en kapsamli yazilari olusturdum ki hala da devam ediyor. Ozellikle Iran Topici yada Iran`da Uretilen ve Kullanilan arabalar bunlarin bir ornegi.
Acikcasi gezi yazilarinin tumunden de gorebildiginiz gibi Irana gonu rahatligiyla gelebilirsiniz.
görenler metrolarını zaten çok methediyorlardı, ama asıl şaşırdığım toplam 7 kentte metro sistemlerinin var olması, bu inşaatların parlama noktası hangi yıllar acaba?
Verdigim sehirlerin hepsinde metro calismalari var, hatta Mashhad metrosu da yakin bir zamanda hizmete girdi ki onun hususunda da bilgi vericegim. Sanirim onumuzdeki 5 yil icerisinde bu sehirlerin cogunda en az 1 hattin hizmet verisini rahtlikla goruruz cunku hepsi insaat asamasinda.
Belki İran' da da benzer bir yapı vardır diye düşünüyorum, ya da İran ülke içi ekonomik durumu ile iki kent arasına metro hattıda yapmış olabilir bunu açıklığa bu konuyu açan ve bilgileri bizimle paylaşan sayın Shahram kavuşturabilir.
Tabi bunlara tam olarak banliyo demek dogru mu bilmiyorum, Birincisi bunun isletimi Metro sirketine bagli, ayrica Rayli yolu da Rayli sistemden ayri. Yolculuk ferekansi da yuksek.
Insallah bu hat uzerine ve kullanilan trenler uzerinde daha cok bilgi vericegim.

Ice Man
Abonman
Mesajlar: 17
Kayıt: 11 Tem Pzt, 2011 13:35

Mesaj gönderen Ice Man » 12 Tem Sal, 2011 17:52

Bu arada Tahran Metrosunun haritasını görsel olarakta verelim, fikir versin.
Ilk mesajda verdigim PDF linkinde de bu haritayi Yuksek cozulumle gorebilirsiniz.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Tem Prş, 2011 20:04

Diğer şehirler ile ilgili bilgiler girmeden bir soru sorayım. Tahran metro sisteminde aktif 4 metro hattı var dediniz, bunların sefer saatleri nedir? Yani saat kaçtan kaça kadar ve hangi sıklıkta çalışıyorlar, pik saat sefer sıklığı nedir?

İkinci soru aslında bizdeki Havalimanı hattını saymaz isek aşağı yukarı aynı yıllarda metro sistemlerine kavuşmuşuz diyebiliriz (sayarsak biz de bir 10 yıl kadar önce) ama buna rağmen bugün Tahran' da 114 km lik metro hattından söz ediyorsunuz, bunun finansmanı nasıl sağlandı. Mali yükü sadece belediyelermi çekiyor yoksa devlet desteği varmı, bakanlık tarafından mı yürütülüyor. Kredilendirme ile para bulunması söz konusumu yoksa tamamını ülke ya da kentin özkaynaklarından mı sağlıyorlar?

Üçüncü olarakta işletmeyi yapan firmanın yapısı nedir? Devlet kurumumu, bizdeki gibi şirket statüsünde belediye teşekkülü mü, yoksa tamamen özerk bir şirket gibi mi çalışıyor? Hat yapımında söz sahibimi, sadece işletmecimi?

Cevapları merakla bekliyorum.

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 14 Tem Prş, 2011 22:29

Bayanlara özel vagon işi güzelmiş, her ne kadar tüm dünyada böyle bir uygulamanın olabileceğini düşündüğümüzde ilk akla gelecek ülke yine İran olsa da, kadınlarımıza verdiğimiz değeri göstermesi açısından önemli olabilirdi, tabi bu bizim ülkemizde konuşulursa mutlaka birileri Taksim'de sallandırılır...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Tem Prş, 2011 22:37

Aman Hakan Başar şimdi başlar olayın sosyolojik boyutu ve teolojik bakışına :):) ehü. Şaka bir yana hakikatten bizde sallandırmasalar ne şeriatçılığımız ne mollalığımız kalırdı. Halbuki bugün dünyada farklı dini ve kültürel yapılara sahip ülkelerde de deneniyor hatta uygulanıyor, ben bunu tabiri doğrumu kullanıyorum bilmiyorum ama Pozitif Ayrımcılık olarak görüyorum. Örnekte bahsedilen metrolarda "seçme hakkı" nın bulunması ayrı şey, ister bin istersen karışık vagona bin.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön