at-D.21 » Viyana Lainz Hastanesi Küçük Trenleri

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

at-D.21 » Viyana Lainz Hastanesi Küçük Trenle

Mesaj gönderen Esat » 10 May Pzt, 2010 00:27

Viyana Lainz Hastanesi Küçük Trenleri - Die Feldbahn im Geriatriezentrum Lainz

Bugün uzun zamandır gidip görüntülemek istediğim bir demiryoluna gittim. Hastane Treni de denilen, orijinal ismi ile Die Feldbahn im Geriatriezentrum Wien Lainz, Türkçesi ile Viyana, Lainz Geriatri Merkezi Treni (Başar Feldbahn ne demek yahu :)) ni görüntüledim. Aşağıda vereceğim bilgilerin çoğunluğu almanca kaynaklardan derlemedir, en sonda kaynakların linklerini vereceğim, resimlerin büyük kısmını ben bugün çektim zaten eski olanlar belli bana ait olmayanları da belirtiyorum.

Resim
http://www.eisenbahn-bilder.com

Sistem çok ilginç, bahsettiğim yerde aslında 2 hastane var Hietzing Hastanesi ve hemen yanındaki bu Geriarti merkezi, sistemin tamamı bu hastane kompleksi içerisinde çalıştığı için Avrupa dar hat tren işletmeleri içerisinde örnekleri olan Hastane Trenleri kapsamında yer alıyor.

Resim
http://www.eisenbahn-bilder.com

Günümüzde 4200 m uzunluğunda ki hat 500 mm ray açıklığı ve akülü trenler ile işletiliyor, işletmenin amacı tüm hastane içerisindeki kliniklere (Pavillion) yemek saatlerinde yemek götürmek, daha sonra bunları geri toplamak, çamaşırların çamaşırhaneye götürülüp getirilmesi, ayrıca kalorifer sistemi için yakıt taşınması gibi işlerin yürütülmesi.

Resim
Resim
http://www.eisenbahn-bilder.com

Tarihçesine kısaca bir göz atarsak, hastane içerisine ilk demiryolu normal ray açıklığında inşaat aşamasında yapılıyor, bu ilk hat inşaata Inzersdorf’ tan tuğla trenlerinin direkt olarak getirilebilmesi için yapılmış, daha sonra sistemin hastane içinde malzeme taşımak için kullanılmasının düşünülmesi ile Breitenseer Maschinenfabrik Lehmann & Leyrer firması tarafından 3900 metre uzunluğunda 500 mmlik bir dar hat 2 yıl içerisinde inşa edilmiş. Ray hattı ilk inşada normal mantar ray ile inşa edilmiş bugün ise nerede ise tamamı zemine gömülü oluklu ray tipindedir, bazı toprak alanlarda halen normal ray vardır. Hastanenin bir tepe yamacına kurulu olması nedeni ile klinikler taraçalara inşa edilmiştir ve bu taraçalar arasında 56 ‰ eğimin söz konusu olduğu noktalar vardır. İlk zamanlarda kesişim noktaları ve kavşaklarda malzemelerin bir üst kısma taşınması için 61 adet döndürme alanı inşa edilmiştir. (Drehscheibe – ben bunun Türkçesini biliyordum ama aklıma gelmiyor) Bu alanlar ile vagonlar bir üst yola çıkarılarak işletme yapıldığı yazılarda anlatılmış.

Resim
İşletme alanında bildiğimiz demiryolu kuralları işler durumdadır, bunu tabelalardan rahatlıkla anlayabiliyoruz.
Resim
Bir makas grubu ve makas kolu

1925 yılında Langfelder und Sohn inşaat firması tarafından yapılan yenileme çalışması ile döndürme alanları sökülerek kavşaklara yeni yollar inşa edilmiştir, raylar oluklu ray tipine çevrilmiş ve toplam uzunluk 4200 m ye çıkmıştır. Daha önce çalıştırılan araçların bir hastane için biraz gürültülü çalışması nedeni ile buharlı ve dizel lokomotiflerin yerine AEG marka akülü küçük lokomotifler yine aynı dönemde satın alınarak işletme bu araçlar ile yapılmaya başlanmıştır. 1966 yılında ise tekrar bir dizel lokomotif karlı havalarda demiryolunu temizlemek ve yedek olarak çalıştırılmak amacı ile satın alınmış. 70’ li yıllarda ise demiryollarının “demode” olduğunu savunanlar tarafından kaldırılması için girişimler yapılmış ve kamyonetler ile bu hizmetin yapılması denenmiş fakat trenler ile yapılan iş kamyonetler ile gerçekleştirilememiş. Yazılarda bu tren sisteminin her zaman kamyonetlerden daha hızlı ve dakik çalıştığı yazıyor, ayrıca lokomotiflerin vagonetleri yük asansörlerinin ve yükleme alanlarının içine kadar götürebilmesi de ayrı bir avantajı olarak görülmüş.

Resim
Resim
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 21:18 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 May Pzt, 2010 00:42

1981 yılındaki son modernizasyonda ise 2 adet daha güçlü akü ve motorlara sahip lokomotif satın alınmış bu lokomotiflere de 1996 ve 1999 yıllarında yeni frenleme sistemi ve frenlemeden de enerjiyi akülere yükleyen bir sistem entegre edilmiş.

Sizi Angelika ile tanıştırayım, yanlış anlamayın burda trenlere de isim veriyorlar, uçak sanki mübarek :)
Resim

Resim

Resim
Bu pozları kendisi çalışırken aldım ;) boş yemek vagonetlerini geri topluyorlardı, iyi denk gelmişim yoksa bende boş olarak geri dönecektim.

Eski Lokomotiflerden durumu ise bence gayet iyi, hepsi bir şekilde yaşıyor ve yaşatılıyorlar. Bir tanesi hastanenin girişinde anıt olarak yerleştirilmiş durumda, ben o girişten girip çıkmadım, bu yüzden göremedim, yazının bu kısmını da daha önceden hiç okumamışım yani demek oluyor ki bir ara yine gidip o kısımlarında resimlerini çekeceğim : ) eski AEG lokomotiflerden 1 tanesi Niederösterreich eyaletinde bir sanayi müzesinde bir diğeri ise Graz kentinde bir demiryolu müzesinde sergileniyor, 1 tanesi de hurdaya çıkartılmış. Yine bu eski lokomotiflerden bir tanesi ağır bakımdan geçirilmiş ve yedek olarak elde tutuluyor, daha önce bahsettiğim dizel lokomotifte aynı şekilde halen kar temizleme görevi ile meşgul, bir diğer lokomotif ise yedek parça olarak kullanılıyor. Demiryolunda ise Çiftlik yolu olarak adlandırılan bölgeye erişim olmadığı ve Morg bölümündeki kısım kullanılmadığı için kaldırılmıştır, bu sebepten ray hattı uzunluğu da 3778 m ye düşmüştür.

Resim
Yemekhane ve trenlerin yemekhaneye giriş/çıkış yolu, bu yolun diğer ucuda açık, vagonetler oradan da getirilebiliyor.

Bu hastane ile ilgili bir diğer enteresan bilgi, 1916 ile 1934 arasında hastane içerisinde bir de tramvay hattının mevcut olması. Bugün halen hastanenin önünden geçmekte olan 62 numaralı hat, o dönemde hastane içerisinde bulunan 1 km lik yolu da kullanıyormuş, bu hattın hastane içerisinde 5 kez küçük demiryolunu keserek geçtiği yazıyor, fakat günümüzde bu bağlantı yoktur. Açıkçası ben hastane arkasında ki ormanlık alana doğru da gitmediğim için izi var mı yok mu göremedim ama kaynaklarda da yok, olsa idi eminim meraklıları çoktan onunla ilgili de bilgileri açığa çıkartırlardı. Aşağıda gördüğünüz resimde hastane içindeki bir vagonluk ray hattı ve tramvay vagonu tramvay durağı ile birlikte anıt olarak bırakılmıştır, fakat pek bakımlı olduğunu söyleyemeyeceğim. Bu tramvay yolu ile ilgili detaylardan bir tanesi savaş sırasında yaralıların tramvaylar ile hastane içerisine kadar taşınabilmesini sağlamış olması olarak metinlerde geçiyor.

Resim

Resim

Resim

Resim

Hastane içindeki bu tramvay yolu aynı zamanda 1928 yılına kadar burada vefat eden kişilerin cenazelerinin mezarlığa götürülmesi amacı ile kullanılan Cenaze Tramvayı içinde kullanılmış, bu araç ta halen Viyana Tramvay Müzesinde sergilenmektedir, daha önce müze başlığında resmini çektiğimi hatırlıyorum, kontrol edeyim yoksa da yüklerim. Ben müzede o aracın ne işe yaradığını anlayamamıştım tam olarak bu yazıları okuduktan sonra netleşti.

Kaynaklar:
http://www.bahnforum.info/
http://de.wikipedia.org/wiki/Feldbahn_G ... Wienerwald
http://www.schmalspur-europa.at/

Fotoğraflar:
Ben, kendim ve Esat Tanören
www.eisenbahn-bilder.com

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 May Pzt, 2010 00:59

Çektiğim geriye kalan resimleri de yükleyeyim başlık biraz görsel olsun, anca bu kadar anlatabildim.

hattın pek kullanılmayan bir kesiminden görüntüler, makaslar dahi çok uzun zamandır çevrilmemiş
Resim
Resim
Resim
Resim

Bir başka makas bölgesi
Resim

Atölye bölgesi manevra yolları ve atölye binaları
Resim
Resim
Resim
Resim

Angelika ve bir de alınmayı bekleyen vagonet
Resim
Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 May Pzt, 2010 01:12

Bu arada Başar yazmadan ben yazayım :) Hastanenin bugünki ismi Krankenhaus Hietzing' dir ama asıl ismi Krankenhaus Lainz' dir. İsmin değişme sebebi geçmişinde yaşanmış olan büyük bir skandal olarak söyleniyor, tabi olay gerçek ama isim değişmeye etkisini bilemiyorum. Hastane uzunca bir süre burada görev yapan 4 hemşirenin sayısı kesin olmamak ile birlikte 50-60 arasında yaşlı hastayı "acılarından kurtarmak" amacı ile ilaç vererek öldürdüklerinin ortaya çıkması sonucu büyük bir sarsıntı yaşamış, bu Avusturya' da yaşanan bu tip skandallardan sadece bir tanesi desem yalan olmaz aslında, bu 4 bağyana Lainz' in Ölüm Melekleri diye isim de takılmış.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 10 May Pzt, 2010 14:32

Vay vay vay ... valla açıkçası, sayende şu Viyana ve Avusturya gözümde büyüyor maşaallah! Biz hep biraz güçük gardaş gözüyle bakarız, biz ayı gibi Almanya, yanında da işte sinek Avusturya. Ve tanıdığım Avusturya da valla ... garip işte ;-) İsviçre daha küçük olduğu hâlde, çok da daha Alp'lik olduğu hâlde bana daha modern gibi geliyor. Ama Avusturya'nın tabiîki geçmişini unutmamak gerekiyor ... Roma, Osmanlı ... veee Avusturya, bunlar imparatorluktu.

Cenaze tramvayı falan ... bunlar çok kültürlü olaylar. Bizde Leipzig (veya Dresden?) tarafında hâlen yük tramvaycılığı var, ama orada zaten bilmem kaç yüz kilometrelik tramvay rayı var. Berlin'in eski 600 kilometre rayı kalsaydı, bugün kim bilir neler hâlledilirdi bununla.

Feldbahn bence alan treni demek. Feld alana denir aslında. Ama Feldpost harb postası olduğundan, bunun da rol oynayıp oynamadığını şimdi tam bilmiyorum (halbuki savaş alanı da demek olabilir bu). Bir de, geriarti değil, Geriatrie geriatri, olsa olsa. Yani ihtiyarlar bakımı (yaşlılık hekimliği deniyorumuş).

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 May Pzt, 2010 21:58

Hımm Savaş Alanı ile alakalı olabilir belki, çünkü dediğim gibi savaş sırasında yaralılar da bu hastaneye tramvay yolu bağlantısı ile tramvaylar ve demiryolu araçları ile taşınmışlar, böyle bir paragrafta vardı okuduğum makale de ya da sitelerden birinde.

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 12 May Çrş, 2010 09:51

Bu ne güzellik yahu , kullanılmayan bölümleri de söküp atmamışlar , o eski tramvay da biraz yıpranmış, orada bile bu tip savsaklamalar oluyor demek.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 May Çrş, 2010 11:08

kemal yazdı:Bu ne güzellik yahu , kullanılmayan bölümleri de söküp atmamışlar , o eski tramvay da biraz yıpranmış, orada bile bu tip savsaklamalar oluyor demek.
Evet o tramvay korkunç derecede bakımsız bırakılmıştı, bende şaşırdım açıkçası, bir ihtimal hastanenin sorumluluğunda ise ona bir bakım için para ayırmamış olabilirler, eğer müzeye bağlı ya da işletmecinin sorumluluğunda olsa idi o şekilde kalmazdı diye düşünüyorum. Müze başlığında görmüştün abi şıkır şıkır hepsi ve hala işletmeye çıkabiliyorlar.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Kas Pzr, 2011 18:31

Bu küçük tren sisteminin bugün itibari ile son seferini yapacağı haberi vardı forumlarda, fakat kamyonetler ile dağıtım yapılabilmesi için hazırlıklar tam anlamı ile bitmemiş bu sebepten dolayı İlkbahar' a kadar yine hizmet vereceği fakat daha az çalışacağı yazıyordu, sanırım kamyonetler ile birlikte bir süre çalışacaklar ve daha sonra da tamamen kaldırılacak. :( Diyeceksin ki bir hastane içinde çalışan, gidip bir kere bile binemeyeceğin bir tren için mi üzüldün, öyle işte.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön