at-D.21 » Liliputbahn - Küçük Trenler [Viyana - Prater, Donaupark

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

at-D.21 » Liliputbahn - Küçük Trenler [Viyana

Mesaj gönderen Esat » 05 Haz Cum, 2009 15:31

Liliputbahn Viyana' da Prater yani lunapark ve Donaupark yani Tuna Parkı bölgelerinde çalışan dar hat tren sistemlerinin ismi. Yaz geldi ve bu trenler çalışmaya başladı bende gidip görüntüledim biraz bilgi aldım, rayları yağlayan amca ile Almancanın kafasını gözünü kırarak yaptığım sohbet sonrasında depoya girerek Buharlı lokoları da görüntüledim :D Her şey sizin için ey Halkım. :) Burada zaman zaman benim gibi elinde makine ile resim çeken bir sürü deli bulabilirsiniz, hafta sonu başlayacak UITP kongresinin ziyaretçilerinden kenti gezmek için erken gelenlerde bugün resim çekmek için oradaydılar :) eh işte bir sefer raya değdimi okumuş cahil fark etmiyor tren sevenler böyle :D

Resim

Ben bugün Prater deki kısımı gezdiğim için daha çok bu kısımı anlatacağım, Donau Park' ta yer alan işletmeyi daha sonra gezeceğim. Bu işletmenin geçmişi oldukça eski, sistem Prater içerisinde yer alan Rollercoaster trenleri ve tekerlekli tur trenleri (tren değil aslında otomobil ama tren şeklinde : )) ni de işleten Liliputbahn im Prater GesmbH tarafından işletiliyor. 1 Mayıs 1928’ de seferlerine başlayan Liliputbahn trenlerine ilgi başlarda hiçte beklenildiği kadar büyük olmamış. 1933 yılında ilk açılan 2km lik hattın Stadyuma uzatılması ve bir tren daha eklenmesi ile artış beklenmiş ve 1938 de beklenen ilgiyi görmeye başlamış. Bu sayede sisteme 3. Bir lokomotif daha eklenmiş.

Resim
Prater - Stadion Güzergah haritası

Wien Prater’ de yer alan bu sistem 381mm genişliğinde ray açıklığına sahip, okuduğumu tam anlamamış olabilirim ama bunun metrik olmayan sistemden kaynaklandığını düşünüyorum. İlk Liliputbahn yani Küçük Tren çalışmaları İngiltere’ de yapılmış ve 15 inç ölçüye göre tasarlanmış bu da 38,1cm ya da teknik tabiri ile 381mm ye denk geliyor.

Resim
Garaj hattından işletmeye çıkış makası

Resim
Garaj ve Bakım sahası

Resim
Buharlı lokoların su ve kömür aldığı bölüm

Resim
Yasaklar yasaklar yasaklar :) her şey yasak burada.

Sayısal bilgiler :

Prater Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 3,9 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Prater Hauptbahnhof, Rotunde, Ernst-Happel-Stadion)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 2 Buharlı Lokomotif (1 i işletmede 1 tanesi elden geçiriliyor) 4 Dizel Lokomotif (3 ü işletmede 1 tanesi bu yaz için hazırlanıyor)

Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif (fakat Prater deki makinistler burada bir buharlı trenin işletmede olduğunu söylediler)
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.

Konuştuğum amcadan tam bilgi alamadım ama bu kadar küçük bir sisteme göre oldukça fazla sayıda çalışanı da vardı. Yanlış saymadı isem toplam 10 yola sahip bir atölye ve garajı mevcut. Sadece yaz aylarında çalışan ve gördüğüm kadarı ile büyük doluluk oranlarına da sahip olmayan bir işletme için harcanan emek oldukça fazla ve çok fazla sayıda destekçisi sponsoru mevcut. Bu yıl bu güzergah üzerinde bir de Drezin yarışması düzenlendi, bir festival gibi yapılan yarışmada çiftler halinde katılarak Drezinler ile en kısa sürede parkuru tamamlamaya çalışıldı, onun için ayrı bir sitede yapılmıştı bulup linkini ekleyeceğim, benim gibi bir rahatsız bulursam seneye katılırım belki : ) ama Drezin zordur, kendime güvenmiyorum :P

Normal işletmenin yanında eğer isterseniz tren kiralayarak ta bu kısa turu gerçekleştirebiliyorsunuz, işletmenin bir de DonauPark içerisinde 3 Km lik dar hattı ve buharlı lokomotifleri mevcut en kısa zamanda onları da resimleyerek buraya ekleyeceğim.

Praterdeki Buharlı Lokomotifler 1928 yılından kalma, maksimum hızları 30km/s, tekerlek çapı 530mm ve kazandaki işletme basıncı 13Bar.

Resim
Bu tren şu anda bakımda

Resim
Bu ise sadece hafta sonları ya da kiralama ile çalıştırılıyor.

Resim
İkisi bir arada, teşekkürler Gerhard amca :D

Dizellerin en eskisi ise bugün benim bindiğim Bernhard' tı. Üzerindeki plakadan anladığım kadarı ile kendisini işletmeye açan Belediye Başkan Yardımcısının ismi verilmiş : )

Resim

1957 yılında Gebus firması tarafından üretilmiş, oldukça gürültülü tekerlekleri zincir ile hareketi alıyor. Diğer dizellerden 1961 model olan Buharlı Lokomotifin revize edilmesi ile dizel hale getirilmiş, 1964 model olan ise orijinal dizel motorlu. 1967 model bir diğer lokomotif ise halen onarım ve revizyon aşamasında bu yıl sonuna kadar işletmeye alınacağı söyleniyor. Orijinal dizeller 2 silindirli, buharlıdan revize edilen ise 4 silindirli motora sahip ve maksimum hızları saatte 25km.

Bu arkadaş Bernard, diğer lokoların isimlerini bilmiyorum,
Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Dizel motorları bitkisel yağ ile çalışıyormuş, bunu da araçların üzerinde ve etrafta yer alan bilgilendirmelerden öğreniyoruz, bu şekilde dizelin çevreye olan olumsuz etkisini de azalttıklarını belirtiyorlar.
Resim

http://www.liliputbahn.com

http://www.draisinenrennen.at

Daha sonra yolculuktan bir kaç kare daha resim yayınlacağım, güzergah süperdi be.
En son Esat tarafından 24 Eki Pzr, 2010 16:45 tarihinde düzenlendi, toplamda 3 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Haz Cum, 2009 16:52

Yasaklar diyorsun, ama gördüğüm kadarıyla (ki pek de göremiyorum, çok okunaksız) elini kolunu çıkarmak, kalkmak vs. yasak ... seyir hâlinde. Yani, kolun, kafan kopmasın diye yasak.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Haz Cum, 2009 17:14

alabay yazdı:Yasaklar diyorsun, ama gördüğüm kadarıyla (ki pek de göremiyorum, çok okunaksız) elini kolunu çıkarmak, kalkmak vs. yasak ... seyir hâlinde. Yani, kolun, kafan kopmasın diye yasak.

B. Alabay
He işte her şey yasak :D Tabii ki her şey güvenlik ama daha çok işletenin kendini sıyırması anlamında güvenlik yoksa kimse birine bir şey olduğunda sallamaz. z.B. in die Türkei :D

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Haz Cum, 2009 19:00

[z.B. in der Türkei ... bu şekilde.]

Ama o şimdi daha mı iyi, o bambaşka bir soru(n)

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Haz Cum, 2009 19:14

alabay yazdı:[z.B. in der Türkei ... bu şekilde.]
Önce öyle yazdım da sonra Akk. Dativ den şaşırttım kendimi :P Neyse ya almanca kursumu açacaz burada, sen onu bunu boşver varmı sizin orda liliputbahn?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Haz Cum, 2009 19:37

Vardır bir yerlerde.

O tarz raylardan giden tren Europapark'ta var. Ben geçenlerde binmiştim. Ama senin BU gibi garip şeylere bile merak sardığını bilmiyordum ;-)

Ben o fasılda resim çekmemiştim, video çektim sadece. Ama valla o kadar ilginç değil. Hoştu. İstasyonları güzeldi. Europapark'a bir bak.

http://www.europapark.de/

Ama sayfalarında şimdi o tren hakkında bir şey bulamadım. Üç hat var: bir "Liliput" tipi bir tren, bir büyük monoray, bir küçük monoray. Ve çoook "eğlence" treni (rollercoaster) ... bana göre değil, benim yaşım artık fazla büyük.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Haz Cum, 2009 19:40

Europapark ı duydum Almanya' ya gitmek için bir sebep işte yoksa çekilmez o memleket :D tabi sana gelmez bu aletler ne de olsa sen abi sin :D :D tabii ki ilgi duyarım tren yahu, tren sevilmez mi?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Haz Cum, 2009 20:42

Bak bakalım, kim daha deli, sen mi, bizim bayan mı ;-) Mavisine ve gümüşüne bindi (ve ölmdei, şaştım yani ...).

Tren sevilir tabiîki, ama onlar bana biraz oyuncak gibi geldi, abiyiz yahu :lol:

Onun da videosunu sana yüklerim, unutursam, hatırlat.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Haz Cum, 2009 22:16

Yükle ya da bana gönder youtube koyayım :D Biraz da güzergahtan resimler koyalım, çok hoş bir yer ya.

Resim

Resim

Resim

Resim
İşte demiryolu neden medeniyettir, neden bu insanlar demiryoluna bu kadar önem verir, bacak kadar çocuklar bu treni gördüler, öğretmenleri durdurdu ve onlar da bize çığlık çığlığa el salladılar, sevdiriyorlar treni :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 31 Tem Cum, 2009 22:36

Bugün Viyana daki ikinci Liliputbahn' ı ziyaret ettim. Bu sistem daha önce de belirttiğim üzere Donaupark içerisinde yer alıyor. Bilgileri bir tekrar gözden geçirelim:

Donaupark Liliputbahn
Ray Genişliği: 381 mm (15 inç)
Hat Uzunluğu: 2,6 km (çift hat)
İstasyon Sayısı: 3 (Donauturm, Donau-City, Rosenschau)
Sefer Süresi: 20 Dakika
Lokomotifler: 3 Dizel Lokomotif
Ücretler: Yetişkin 4€, çocuk 2,50€, ayrıca kombi ticket ya da yıllık bilet gibi seçenekleri de var.

Resim

Aslında ben buraya buharlı lokoyu görmeye gelmiştim, bizim oğlanın tabiri ile buup buuuup a binecektik ama şansımıza yine bir dizel vardı, onunla mutlu olduk Buharlıkların Prater de çalıştırıldığını söylediler bakalım bir daha gideceğim bir de onunla yolculuk etmek istiyorum.

Resim

Burada da ray açıklığı 381mm yani nerede ise standart olan küçük tren / liliputbahn ölçüsünde. Donaupark gerçekten çok güzel bir yermiş ben ilk defa gittim ve çok beğendim parkın bir resminide aşağıda vermeyi düşünüyorum bir panorama yapmaya çalıştım pek başarılı olmasa da.

Resim

Bunlar da diğer bir kaç kare

Resim

Resim

Resim

Resim

Hava bugün oldukça güzeldi ve Prater daha çok bilinen bir yer ve daha merkezde olmasına rağmen bu trenin daha çok yolcusu vardı, bilmiyorum belkide bunda yazın etkisi ve trenin hemen yanıbaşında turistlerin ziyaretgahı Donauturm un etkisi büyük olabilir, çünkü kombi bilet ile hem kuleye çıkabiliyor hemde bu trene binebiliyorlar.
Resim

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 02 Ağu Pzr, 2009 15:03

Esat! herhalde bizim RMK turunu hatırlamışsındır bunlara binerken :wink:
En son kemal tarafından 02 Ağu Pzr, 2009 22:36 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Ağu Pzr, 2009 17:05

:) Evet Kemal abi, güzeldi ya, bence İstanbul' da olan herkes bir kere o treni binmeli, gerçi RMK daki trenin güzergahı çok kısa ama olsun değişik bir aktivite.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön