de-M.21 » Berlin Toplu Taşıma Sistemi

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

de-M.21 » Berlin Toplu Taşıma Sistemi

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 30 Haz Pzt, 2008 16:42

Yurtiçinde konuşlacak konu kalmadı. yavaş yavaş yurtdışına açılalım. Keşfe çıkalım. Berlinden başlayalım.

http://www.bvg.de/

http://www.berlin-turkish.com/index.php?id=altyapi

Amcamların metrosu da metro yani. Baba gibi. Kral..

Resim

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Re: Berlin Metrosu

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 30 Haz Pzt, 2008 16:45

Mehmet Kasım yazdı:Yurtiçinde konuşulacak konu kalmadı. yavaş yavaş yurtdışına açılalım. Keşfe çıkalım. Berlinden başlayalım.

http://www.bvg.de/

http://www.berlin-turkish.com/index.php?id=altyapi

http://www.s-bahn-berlin.de

İlk olayı çaktım: Bir U-BAHN var bir de S-BAHN. :D :D :D

Amcamların metrosu da metro yani. Baba gibi. Kral..

Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Haz Pzt, 2008 18:20

Mehmet, olmadı :-)
O resimdekiler banliyö trenlerimiz, metrolarımız değil!

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Haz Pzt, 2008 18:57

Evet, ne diyelim, Berlin metrosu dahi bir sistem!
Sunulan plân Berlin'in tüm trenleri plâni, yani metro (U-Bahn) ve banliyö treni (S-Bahn).
Tramvay (Straßenbahn) buna dahil değil, tramvay, normal numaralandırmayla, otobüs şebekesine ait.
Tüm bunlara bir de bir Metrobüs (laylaylooom) sistemi dahil oluyor. O sistemede hem otobüs, hem tramvay var (M hatları).
Bir sistem de vapur/tekne/feribot (Fähre/Schiff), F hatları.

Otobüs/tramvay şebekesi günlük ve gecelik diye iki isitemde çalışır. Gece N hatları var. M sistemi ise 24 saat işler. Metro saat 24/1'den sonra M hatları otobüs ile değiştirilir, banliyö trenleri 22 saat çalışır (yanılmıyorsam). Geceleri seferler genelde 30ar dakikada kalkar, bazı hatlar 15 dakikada bir. Berlin Istanbul gibi uyuşuk değil bu konuda. Ve tüm hafta boyunca parti var sanılmaz inşaallah, mesai için çok elverişli bir sistem.

Gelelim buradaki ağa. S U Netz, banliyö ve metro ağı demek.

Berlin'in 9 metro hattı var. Henüz çalışmayan bir U55 de var, U5 ile bir gün birleşecek, mini bir hat, üç istasyonluk sadece. U12 diye de, U1 ile U2 karışımı bir hat vardı - şu an işletiliyor mu, bilemiyorum, Berlin'de büyük fuarlar olunca işler(di) bir de hafta sonları geceleri.

Pırt fırt diye bir sapıklık yok ortada, ama yine de, metrolar iki, birbiriyle bağlanamaz, sistem, biri daha iri (Großprofil), biri daha küçük (Kleinprofil). Ray arası aynı, bir tanesinde elektrik üçüncü rayın üstünden, bir tanesinde altından alınıyor. Vagonlar büyüğünde biraz daha geniş. İki geçiş koridoru var (yani sisteme ait olmayan trenin yine de geçebileceği tünel ... ki tamirat, atdilat için, hareket imkânı sağlanabilinsin diye).

170 istasyon ve 145 kilometre hat var. Kullanılmayan, unutulmuş, yıkılmış istasyonlar da var, ama anlatmak zor, onu Vikipedi'den araştırın :-)

Yapılmamış hatlar bilhassa U5'in tam boyu, o yüzden şu an U5 ve U55 var; U10 (biraz peri masalı gibi oldu, yüz mü, yetmiş mi kaç senedir plânlanıyor, bir gün belki olur, ama numarası belli ...), U11 de ona benzer bir şey. Berlin'in metro tasarılarını yazmak, kitap doldurur!

Metro trenleri şurada: http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:U-Bah ... sfelde.JPG
En solda yeni model, yanında eski doğu modeli (neredeyse pırt, ama değil), ortadaki iki müzelik, sağdaki eski ama hâlen kullanılan (Pyöngyang'da da var, oraya çok satıldı), en sağdaki de yine yeni tip. Yeni tipler kurt şeklinde, vagon vagon ayrı değiller.

Berlin metrosu 1902'de ilk açıldı, hem tünel, hem viyadük sistemiyle.

2005 senesinde BVG yaklaşık bir milyar yolcu saydı, aşağı yukarı yarışı metroyu kullandı (Vikipedi), günde 1,44 milyon yolcusu var, Trenler trafikte 122,6 milyon kilometre yolcu yolu yapıyor.

Daha fazla bilgiler, resimler ve ağlar için: http://de.wikipedia.org/wiki/Berliner_U-Bahn

Gelelim banliyö sistemine, madem resmi sunulmuş, zaten şebekede de gösteriliyor ...

Berlin Banliyö Tren Sistemi 1871'den itibaren normal demiryollarından ayrıldı (!). 1920'lerden itibaren elektrik sisteme dönüldü. Şu an 15 hat çalışıyor. Şebeke uzunluğu 331 km, ki söylemek gerek ki, çok, ama çok hat ölü, işlemez hâlde, çökmüş, falan. Bunun sebepleri harp ve Berlin'in ikiye bölünmüş olması. Şimdilik 166 istasyon var (burada da ek: çok istasyonlar kapanmış hâlde). Yine de bayağı yeni yapma, uzatma, kurtarma plânları var.

Evet, tüm bunlara ek olarak bir de bir R sistemi var, Regional-Bahn demek oluyor bu, RE de Regionalexpreß oluyor, ama onlara fazla değinmeyeceğim şimdi.

Daha fazla bilgiler, resimler ve ağlar için:
http://de.wikipedia.org/wiki/Berliner_S-Bahn

Dünyanın en dahi sistemlerinden bir tanesi. Bir Berlinli olarak gururdan çatlıyorum, ve mukaise gerekirse, hep bu sistemle mukaise ediyorum. İşte İstanbul konusunda böyle ısırgan köpek gibi saldırmalarıma sebep bu sistem. Ki Berlin feci yoksul bir şehir :-)

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 01 Tem Sal, 2008 09:52

Berlin konusunda çalışmaya ve öğrenmeye devam. Linkleri inceliyorum. Bu konuya eğiliorum detaylıca. Sırasıyla gidecem ülke ülke. Madem bir işe gönül vermişiz tam olsun anasını satayım.

NORD-SÜD-S-BAHN-TUNNEL

Resim

S-BAHN-RING-BERLIN:(Tam kafamdaki İstanbul ringine benziyor.)

Resim

U-BAHN-NETZ-BERLIN

Resim

S-BAHN-NETZ-BERLIN
Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 01 Tem Sal, 2008 23:28

Kısa bir tercüme.

İlk resimde Kuzey-Güney-Tüneli gösteriliyor. Berlin'in merkezinden banliyö trenlerini kısmen yerin altından geçirmek istemişlerdi. Bu proje 30'lu yıllarda yapıldı. Tüneli doğru ismi aslında Kuzeygüney, Kuzey-Güney değil (Nordsüd, Nord-Süd yerine). Tünel yaklaşık 4,5 km uzun.

Ring hattını başka yerlerde bir kaç kez anlatmıştım, çok hızlı ve şahane bir bağlantı, S4 hattı ama sanasl, hakikatte saat istikametinde ve gayri saat istikametinde iki hat var, S41 ve S42, gerisi de ringe girip çıkan hatlar, tam ring olmayan yani (S43, S46, S47 ... hat numaraları şimdi hepsi kafamda değil).

Bir sonraki resim metro ağını gösteriyor.

Son resim banliyö tren ağını gösteriyor. "Banliyö trenleri" burada "Şehir trenleri" diye adlandırılır. Bu çok güzel, tesadüfen bugün ilginç bir şey dinledim radyoda - banliyö (banlieu) yasaklanmış alan, afaroz/sürgen yeri demek (!) bu, Paris'te mesel&a istenmeyen insanları "dışarı atılmalarıyla" elde ediliyordu. Bu yüzden "banliyö" çok kötü bir isimmiş. Haklılar, ama biz kime anlatacağız? Şehri treni desek, neredese S-Bahn gibi Ş-Tren olurdu :lol:

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Tem Çrş, 2008 12:35

Evet Berlin metrosu oldukça güzel ama tabii büyükte bir polemik konusudur Berlin haritası :) mesela oradaki S-Bahn, U-Bahn, ya da varsa içindeki Regional Bahnları falan izah etmek uzun iştir, Başar güzel bilgiler ile desteklemiş zaten kısmet olursa seneye bir ara sizin için detaylıca gezer fotoğraflar Başar' ın düzeltmeleri ile birlikte kapsamlı bir inceleme yayınlarım tabii başlığıda Berlin Toplu Taşıma sistemi olarak değiştiririm :D

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 04 Tem Cum, 2008 14:40

Çok imrendim. Güzel bir sistemleri var. Oturmuş.

U-Bahn'dan resimler :

Resim

Resim

S-Bahn'dan resimler:
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Tem Cum, 2008 15:10

İmrenme ne olur çalış seninde olur, ama asla aynı mantalite ve yaklaşım olamaz, bu kadar belki daha çok km ve araçları olan, daha modern daha temiz metrolar olacaktır İstanbul' da buna eminim ama bazı şeyler var ki asla ve asla olacağına inanmıyorum, whatever diyerek sallayalım gitsin.

Yüklediğin resimlerdeki en üstte yer alan yeni model metro araçlarını çok seviyorum yav :) bence çok hoş bir tasarım "geliyorum ulennn" der gibi bakıyor :) yuvarlak hatları yok daha çok köşeli biraz doğu alman havası var bence demir perde ekolü yani ama içi eminim oldukça güzeldir, tabii graffiti ve diğer verilen zararlar hariç, benim bu sistemlerde merak ettiğim şu oldu Başar bunun cevabını verebilir sanırım, aynı hattı kullanan farklı sistemler varmı? Yani bir demiryolundan ve istasyondan aynı işletme saati içerisinde hem U-bahn hem S-bahn trenleri faydalanıyormu? Mesela Viyana' da sanırım 3 yada 4 tramvay hattının kullandığı bir yer altı bölümü var bu bölümler bir premetro değil çünkü peron boyları kısa (gerçi 3'lü dizi sığar) ama bu istasyonları tramvaylar ile birlikte Stadtbahn trenleri de kullanıyor, şehir merkezinde kendine ait bir duraktan kalkıyor ve tramvay yolu üzerinden ilerleyerek şehir dışına çıkıyor buna benzer bir örnek Berlin de varmı?

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 04 Tem Cum, 2008 15:19

Anladığım kadarı ile Berlin'de aynı ray hattını kullanan iki farklı sistem var gibi görünüyor. Berlin metrosunu çok sevdim.İnşaallah bir gün gidip gezerim. Sarı renk olması bir kimlik. Almanya ve Sarı.

İncelemeye devam.

U2 Hattı güzergahı bizim M2 güzergahına benziyor.

Resim

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 04 Tem Cum, 2008 15:32

U6 güzergahı da "sadece kendi olarak" Başakşehir-Bakırköy hattına benziyor. Ama göbekte çember var tabi adamalrın metrosunda. Bizde yok.

Resim

Sıfırdan metro planlama başlığımızda buna benzer bir sistem önermiştim:

http://www.ulasimturkiye.com/viewtopic. ... 85&start=0

Resim

BU DEMİŞTİM:

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Tem Cum, 2008 15:33

Nerede ise bir yıldır bir video arıyorum bir türlü bulamadım para ile satılıyor ama henüz almaya hazır değilim :P :) Berlin Hauptbahnhof un inşaat aşamalarını gösteriyor, sitedeki videolar kısmında sanırım bir iki animasyon görüntü yayınlamıştım bunun ile ilgili Mehmet fırsat bulup gidersen kesinlikle burayı görmelin eminim ki "vay beee" diyeceksin sonra bir de gidip Ayrılıkçeşme ye bakacaksın :P

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön