de-M.21 » Berlin Toplu Taşıma Sistemi

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Tem Cum, 2008 20:48

Mazoşistliğiniz mi tuttu, ne oldu? :-P Berlin metrosu ile kıyas her zaman bize yerin dibine, ama metronun çook daha altına çakar. Yani Kabataş-Beşiktaş bile üstümüzden geçer gider ... Hah, unut!

Yukarıdaki resimlerde ama bir kaç hata olmuş:

U1 Uhlandstraße, evet, yeni model metro treni, körüklü tren, yani vagonları yok, başından sonuna dek bir kurt.

Altındaki de U1 hattının Warschauer Straße'ye gidişinde Oberbaumbrücke'den geçişi görülüyor (Oberbaum Köprüsü), o köprüden uzun zaman metro geçemedi, çünki o su sınırdı, solda doğu, sağda batı.

Altındaki S1 Frohnau'a banliyö tren hattı. O da yeni tren. Şebekede altı, sekiz sene evvelsine kadar ta 80 yıllık trenler kullanılıyordu (!) ...

Onun altındaki resim Berlin olabilir, evet, ortadaki, 3 numaralı peron banliyö, ama karşıda görünen tren bir rejyonal treni, banliyö değil, R-treni, Berlin'den çıkıp ya bir köye ya ötedeki herhangi bir şehre işliyordur.

Onun altındaki S3 numaralı banliyö treni Berlin değil! O Frankfurt am Main şehrinin banliyö tren sistemi.

Onun altındaki de hiç Almanya bile değil, Özilerin Viyena şebekesinde Mödling'e banliyö treni.

Berlin'in metrosu (metrosu!) iki sistem. İki sistem birbirine uymaz! Genel olarak Doğu-Batı ve Kuzey-Doğu hatları değişik tipten. Ama tam da öyle değil, bunun tarihini okuyunuz, Türkçesi varsa.

Berlin'in banliyö treni tek sistem.

İkisi aynı hatları kullanmaz! Ama ikisinin buluştuğu bir iki nokta var. U5 hattı S bilmem kaç hatlarıyla Wuhlheide (galiba) istasyonunda aynı istasyona (yerüstü) yanaşıyor. Var olan bir banliyö trasına, uzatılan bir metro hattını yanaştırmışlardı.

Metro sisteminde bir yoldan hep ve her zaman tek bir hat geçer, paralellik yoktur.

Banliyö sisteminde ise değişik, orada bir yoldan bir çok hat geçebilir. Yani perondan üç beş hat geçebilir, metroda hep tek hat geçer. Tek fark bir zamanlar U1 ve U15 durumuydu, A'dan B'ye U1 işlerdi C'den B'ye ise U15 işlerdi, C de A-B hattına kısa bir ekti, Seyrantepe gibi bir durum. Ama kısa hat olarak işlemedi. Daha doğrusu, eskiden kısa hat olarak işlerdi (eski) U3 idi. Ama bunlar değişti.

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 07 Tem Pzt, 2008 15:18

Bilgiler için teşekkürler Başar. Peki ben bu sistemi gezmek istesem kaç günümü alır. Berlin Sistemi çok hoşuma gitti desem.

Metro var (tamam tamam pırt demiyorum), tram var, banliyö var hızlı tren var.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Tem Pzt, 2008 17:18

Berlin'de hepsi var, artık tek olmayan mıknatıs treni, bir zamanlar o da vardı, 1989'dan itibaren, Berlin'in yeniden birleşmesi yüzünden, söküldü, Gleisdreieck (glays-dray-ek) istasyonundan Kemperplatz'a (Filharmoni'nin orası) gidiyordu, bir aradurağı vardı. İşin matrak yanı, bugünün U2 hattında, Gleisdreieck ile Potsdamer Platz arasında (ilki viyadük üzerinde, ikincisi yeraltı), sağdan ve soldan viyadük üzerindeki raylara rampa şeklinde bir istasyon ilâve ettiler, Mendelssohn-Bartholdy-Platz (men-dels-zoon-bar-toldi). Kaybolan M hattının (o hattın ismi M idi) istasyonunun biraz yerini almış oluyor.

Bu şebekeyi gezmek ... en az bir hafta alır. U7 hattı sırf bir saat sürüyor, S5 hattı gibi canavar hatlar ... çok vakit ister. Ama çok da zevk verir. Tabiîki nereye gidildiğini bilmekte fayda var, U1 Schlesisches Tor'da (şlezi-şes) kebap yersiniz, 24 saatlik durum, ama U5 Frankfurter Tor'da dazlaklardan dayak yersiniz :-) U5 Hönow da biraz zor.

Tramvay şebekesindeki özellik, Batı-Berlin'in sadece Wedding semtine raylar yeniden uzatıldı, şu an M13 (M bizim metro anlamında kullanılmıyor, "metrobüs/metrotram" şebekesini gösteriyor) ve 50 işliyor. Kreuzberg semtine o yukarıda gösterilen Oberbaum köprüsü üzerinden köprü rayları döşendi, ama tramvay henüz uzatılmadı. Yani tramvay %95 Doğu-Berlin semtlerinde. Bir de Berlin'in güneybatısındaki Potsdam'da var. Çok ilginç hatlar şunlar: 87, 88 (ve kaldırılmadıysa 89) - ikisi/üçü de orman tramvayı, ormandan tren gibi köylere işler. Bunlar Berlin tramvay şebeke plânında biraz hariç gösteriliyor, her nedense, herhalde köy/etraf kent belediyelerindenler.
Şu an 9 metrotram ve 13 (15) tramvay hattı var.

Tramvay şebekesi şuradan görülebilir: http://www.bvg.de/index.php/de/Common/D ... 6_2008.pdf.

Madem adres veriyorum, şuradan da 24-saat sistemi indirilebilir: http://www.bvg.de/index.php/de/Common/D ... ktuell.pdf.

Esat, ben sana Berlin Atlas'ını göndermemiş miydim? Yoksa o eskiden Akın mıydı? Mehmet bir göz atsa (da fıtık olsa :-) ).

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Tem Sal, 2008 08:08

Arkadaş, bahsettiğimiz Atlas zaten kitap gibiydi! Ben bir ara düşünmüştüm de, acaba iki tane mi gönderdim diye ... ama metro tesisleri falan diye adres vardı.

Metroları iki günde gezer, ama banliyöleri üç günde bile gezemez ;-) Tramvay ve otobüsleri hiç saymayalım, bir hafta, hepsi beraber iki hafta ... Ah, bir de 218 numaralı otobüse binmesi gerek, haftasonunda, Theodor-Heuß-Platz'dan (teo-dor hoys) kalkıp tâ Pfaueninsel'e kadar gidiyor (Tavuskuşu Adası, otobüs adaya gitmiyor, kıyıya gidiyor, oradan tekneyle karşıya geçmek gerek ...), o otobüs özel işletilen bir hat, 70'li senelerin eski çiftkatlılarını nostaljik olarak işletiyorlar. Resimler çekmiştim, hiç yollamış mıydım? Gerçi, neredelr onlar yahu ...

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 08 Tem Sal, 2008 09:19

Başsağlığı dileyelim. Allah mekanını cennet eylesin.

Berlin Atlasını istiyorum abi o zaman. Banane. Adresimi veriyorum hee.

Gönder bana...

Bu aralar ana konum BERLİN SİSTEMİ.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Tem Sal, 2008 09:37

Mehmet Berlin e gidecek olursan haberim olsun :) belki eşlik ederim yani :P :) Bence de Berlin toplu taşımacılık sistemleri incelenmesi gereken örnek alınabilecek sistemlerden birisi, gerçi Başar orada da işlerin karışmaya başladığını falan söylemişti bir aralar ama tam konuyu hatırlayamadım, aslında yerinde iyi bir inceleme ile benim Paris ya da Brüksel incelemeleri yanındaki yerini rahatlıkla alır sonuçta göz ile görmek ve dokunarak incelemek bir başka oluyor yahu

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Tem Sal, 2008 13:03

O Berlin Atlas'ını sadece Berlin'den gönderebilirim, oradan da şu an yaklaşık bin kilometre uzaktayım. Bir gün gidersem, yaparız. Sizler benden önce varmazsanız oralara. Ama o atlascık pahallı, bilesiniz :-)

Berlin şu an pek karışık değil, herşey yolunda gibi, sadece Almanya'nın en yoksul kenti, ama kimsenin umrunda değil (arm aber seksy sloganları var, yoksul ama seksi) haha :-)

Oranın toplu taşıması dünya çapında harikulade bir şey! Başka nerede üç dingilli çiftkatlılar var ha?

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Ağu Cmt, 2008 22:16

Başar, gectigimiz günlerde ZDFdoku kanalinda duvarin yikilisi ile ilgili bir yapim izledim, bunun icerisinde Postdamer Platz istasyonundan bir takim görüntüler gösterdi. Bu görüntülerden anladigim kadari ile 1988-89 yillarinda istasyon ya kullanilmiyor ya da kullanilamayacak kadar kötü durumda imis, icerisinde sadece askerlerin bekledigi bir tamamen bakimsiz ve yikik dökük bir halde idi.

Acaba magnet tren basliginda bahsettigin kullanilmayan bölümdemi kaliyordu, ama görüntülerde oradan durmadan gecen cok eski metro vagonlari görüntüleri de vardi (Bizim eski tünel araclarina kismen benzeyen) nedir bu olay :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Eyl Pzr, 2008 01:24

Öncelikle bence başlık Berlin Toplu Taşıma Sistemi olarak değiştirilmeli diye düşünüyorum çünkü özellikle raylı sistemde iç içe geçmiş sistemler ve bunları çok iyi destekleyen bir de otobüs sistemi var hepsi bir arada ele alınabilir.

Bu resimleri bir ara internetten toplamıştım Berlin Ana Garının inşaat aşamaları, açılış fotoları ve sonrasında çekilmiş fotoğraflar, Berlin Hauptbahnhof Başar ın tabiri ile başgar benim tabirim ile ana gar :) yapımı öncesi ve sırasında yaşanan zorluklar ile yapımından sonra bildiğim kadarı ile halen mimarı inşaat firması ve şehir yöneticileri ile davalık olması ile oldukça ilginç bir yapı, bana sorarsanız oldukça güzel yapımı ile ilgili izlediğim belgeselde çok enteresan işler gösteriyordu, işte derleme resimler :

inşaat öncesi ve inşaat :
Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Açılış öncesi ve açılıştan kareler:
Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Eyl Pzr, 2008 01:25

Bunlarda açılıştan sonra genel resimler:
Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Eyl Pzr, 2008 09:14

Aa, ben bu sorularını hiç görmemişim. Kısa zamanda özetlerim ve anlatırım.

Berlin metrosunun bölünüş zamanı.
Berlin banliyösünün bölünüş zamanı.
Tramvay'ın bölünüp, batı kısmında kalkması.
Birleşme ve beraberinde getirdiği.
Raylı hat kapa(n)maları.

Bunlar ilginç noktalar.

Bir de resimde görülen durum ... Hauptbahnhof ve o yıkılan şey, nedir falan ... onları da kısaca yazarım. Unutmazsam :-)

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Ağu Cum, 2009 19:49

:) konu o kadar boş ki diyorsun bir şey yazmaya gerenk bile yok :D ehü

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön