gnl-T.21 » Afrika Tramvayları

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

gnl-T.21 » Afrika Tramvayları

Mesaj gönderen Esat » 17 Oca Prş, 2008 08:27

Afrika tramvayları deyince çoğu kişi bir durup düşünecektir, bende kitabı gördüğümde düşündüm zaten :) hatta belki şakadır dedim çünkü zihnimizdeki Afrika her ne kadar tramvay hattı yapmaya müsait dümdüz gibi olsa da adı üstünde kara Afrikanın kara kaderi, konumuz ise Afrika’ nın çeşitli ülkelerindeki tramvaylar.

Başlığa konu olan, daha doğrusu bu başlığı yazmamı sağlayan RöhrVerlag firmasının desteği ile basılmış Dr. Martin Pabst’ ın yazdığı Tram & Trolley In Africa isimli araştırma kitabı, Röhr Verlag günümüzde Berlin de faaliyet gösteren ve raylı sistemler ile ilgili planlamalar oluşturan bir firma. Kitaptaki bilgiler çoğunlukla dönemin kitapları, kartpostallar ve resimler üzerinden derlenmiş, kapak yazısında bir zamanlar Afrika kıtasında 74 tramvay işletmesi bulunduğu bugün ise sadece Mısır’ da ve Güney Afrika’ da bir nostaljik tramvay hattı kaldığını, bugün bu açığın omnibus sistemleri ile kapatılmaya çalışıldığını söylüyor. Afrika büyük bir kıta olsa da geçmişte 74 işletme hiçte azımsanacak bir rakam değil, tabii ki bunlar çoğunluk ile Akdeniz kıyısı ve sömürge ülkeleri ve sistemler her zamanki gibi Fransız, Alman ya da İngilizler tarafından kurulmuş ve işletilmiş, belki de bugün bu sistemlerin olmamasının sebebi işletmecilerin bu ülkelerin sömürge sisteminden çıkması ile imtiyazlarını kaybetmeleri olsa gerek.

Resim
Kapak Resmi – Kahire sokaklarında çekilmiş bir görüntü


Afrikanın ilk demiryolu sistemi İskenderiye-Kahire-Süveyş arasında kuruluyor ve daha sonra diğerleri bunu izliyor, zamanla Avrupa da zirve çağını yaşayan tramvaylarda bu bölgede hayata geçmeye başlıyorlar. Örnek İskenderiye Taşımacılık Firması APTA “Alexandria Passenger Transport Authority” 1929 da kuruluyor. Kahire ve İskenderiye de zaman içerisinde çeşitli ülke ve üreticilerin araçları kullanılmış, bunların içinde ilk üreticilerden olan Nivelles ve Brill ağırlıkta görülüyor, genel olarak Afrika da alımların çoğunluğu ikinci el yapılmış anladığım kadarı ile İskenderiye’ de 70’ lerde araçlarını modernize etmek için Kopenhag dan bugün bizimde kullandığımız Düwag100 lerin ağabeyi diyebileceğimiz 1960-66 arası Macar Ganz firması tarafından Düwag motoru ile üretilmiş araçlardan alıyorlar.

Resim
Kaçak yolcu probleminin çokça yaşanması üzerine değiştirdikleri kapıları olmayan araçtan küçük bir görünüm

Resim
Macar Ganz / Düwag ortak üretimi araçlar – İskenderiye de kullanılmış

Resim
Yine Düwag üretimi Konya tramvayı ile aynı sanırım bu araçlar, Kopenhag dan alınan araçlar olduğu kitapta yazıyor

Resim
Bu da üstteki aracın çizimleri, 2 bojili ve 4 tekerlekten tahrikli, boynuz tabir edilen ve önceden bizde arşe denilen bir pantograf sistemi ile çalışan araçlar

Resim
Başka bir tramvay aracı

Resim

İskenderiye Ramleh te kullanılan iki katlı tramvaylar, buradaki tramvay göründüğü kadarı ile öndeki çekici-motris tramvaya eşlik eden motorsuz bojili bir vagon, önceki tramvay da bir dönem İstanbul da da kullanılmış olan Brillwagen lere çok benziyor. Net görünmemekle birlikte aracın üzerindeki pantograf sistemi değiştirilmiş.

Resim
kitapta bir paragrafta 1980 lerde tek boynuzludan “trolley pole” dan bugünkü adı ile pantografa geçildiği yazıyor, sizinde gördüğünüz gibi iki araç aynı, pantograflar farklı, resimdeki diğer bir aynılık büyüklerimizin anlattığı “biz tramvayın arkasına takılırdık” masalının gerçek hali :)

Resim
Üzgünüm ama dökülür durumda olduğunu söyleyeceğim bir tramvay, 11 numaralı “Pyramides” hattına ait 408 nolu araç, 1975 yılında Kahire şehir merkezinde çekilmiş bir resim.

Resim
Heluan kenti için üretilmiş Kinki tramvayı, 3 kapılı bu tramvay 15 metre uzunluğa, 1 metre ray açıklığı ve 2,5 metre araç genişliğine sahip, boji arası 1,9 m ve yükseklikte 3,34 ayrıca 65cm kuplaj mesafesi var, tek taraftan kabinli ve 2 li olarak setlenerek kullanılıyormuş, anladığım kadarı ile 1981 den sonra Kahire de kullanılmak üzere gönderilmişler, aşağıda da aracın teknik çizimine ait bir resim var.
Resim

Resim
Bu görüntü Cezayir den, solda Djemaa Djedid Camii ve sağda Fransız Bulvarından Deux Moulins e giden tramvay hareket ediyor. Alttaki resimde ise yine Cezayir de çekilmiş bir resim, 3 vagonlu modern tramvay olarak anlatılan 2 numaralı tramvay, İstanbul ‘ da da 3 vagonlu tramvaylar sadece Eminönü-Bebek hattında kullanılmışlardı.
Resim
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 21:17 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Afrika Tramvayları - Bölüm 2

Mesaj gönderen Esat » 17 Oca Prş, 2008 08:29

Resim
Mozambik Laurenço Marques kenti için üretilmiş bir araç, oldukça şık görünüyor, imal edildiği yıllarda iki katlı olarak yapılmış, tek bojili, 16 yolcunun arka arkaya oturduğu bir sistem, 1910 larda üstteki açık olan kısmın kaldırıldığı ve tek katlıya çevrildiği ile ilgili de bir bilgi okudum (umarım doğru anlıyorumdur ben bu yazıları :D)

Resim
Ve Johannesburg, Market caddesinde iki ve dört tekerlek tahrikli tramvaylar bir arada, tamamı 2 katlı olmasının yanı sıra, hattında 3 raylı yapısı oldukça ilginç muhtemelen ilerideki bir kavşakta hattın yönü değiştiği için olası kaza ve raydan çıkmaların sistemi en az etkilemesi için yapılmış bir sistem, ya da sağ tarafta kör bir hat ve bir baş durağa bağlanıyor.

Resim
Tunus – sanırım Bab-ı Kadra Limanı ya da buna benzer bir şekilde çevrilebilir, bugün olsa ve İstanbul da olsa o kapıdan hayatta tramvay geçirmezler J o zamanlar bu kapılar daha tarih olmadığı için adamlar her yere çakmış kateneri, bence çokta güzel olmuş keşke bu sistemleri korusaydılar, belki kentleri de güzel yerleşirdi, gerçi Tunus nasıldır hiç bilmiyorum belki de güzeldir

Resim
Tunus – Kasbah Meydanı, arkada hükümet binası ve iki troleybüs aksi istikametlerde ilerliyor, aslında kitapta pek çok troleybüs resmi ve yazısı da var ama hem tarayacak vaktim hemde bunları anlamaya çalışacak kafa yoktu bugün, açıkçası çok ilgimi de çekmiyor sevmiyorum bu acayip şeyleri.

Resim
Son resim yine Tunus tan, Tunus ta modern sayılabilecek Stadtbahn sisteminden 1986 yılına ait bir kare, ingilizce light rail olarak çevrilmiş demekki aşağı yukarı ikisi aynı şey, burada ikili set olarak kuple edilmiş, 4 bojili 8 tahrikli, 2 körüklü ve 10 kapılı bir araç görüyoruz, Tunus taki bu hafif raylı hat oldukça uzun görünüyor, şehir merkezinden dağılan bir görünümü var, merkezden Ben Arous, Ariana Bourguiba, Cite Ettahrir, Den Den ve Marina arasında çalışan hatlar görünüyor bu hali ile şehrin ortasında birleşen ve dört yönü gösteren bir şebeke yapısı var, (keşke haritasını da tarasaydım) yine tam emin olmamak ile birlikte şehir merkezinde 6-7 tramvay hattı görünüyor,

Daha öncede söylediğim gibi kitap aslında bundan çok daha fazla bilgi içeriyor, tam olarak 22 Ülke, 86 şehirde bulunan, tramvay ağırlıklı olmak üzere, troleybüs ve diğer raylı sistemler ile ilgili kısa bilgilerde derlenmiş, İskenderiye, Kahire, Adisababa, Kasablanka, Johannesburg, Kinsaşa, Zanzibar gibi ismini bildiğimi ya da aşina olduğumuz kentler dışında pek çok kentte listede mevcut, ülkeler bazında listeler isek;

Burundi, Cezayir, Etiyopya, Fas, Gine, Güney Afrika, Kenya, Libya, Madagaskar, Mısır, Mozambik, Namibya, Nijerya, Senegal, Sierra Leone, Sudan, Tanzanya, Togo, Tunus, Zaire, Zambia ve Zimbabve, sistemleri hakkında, fotoğraflar, araçların teknik bilgileri, işletmeciler ve haritalardan oluşan oldukça iyi bir eser. Bu kadarlık araştırma benden :)

Görüşmek üzere sağlıcakla kalın.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Kahire hakkında bir not

Mesaj gönderen alabay » 17 Oca Prş, 2008 09:05

Evet, ben bilhassa Mısır tramvayları ile bir süre ilgilendim. Bugün bir kısmı (?) dökülüyor, ama hâlen işlek hâldeler. Almanca bir Vikipedi yazısı: http://de.wikipedia.org/wiki/Cairo_Transport_Authority

B. Alabay

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 01 May Prş, 2008 12:14

Tunus lrt araçları da ABB yapımı renkleri yeşil,ayrıca önümüzdeki yıl sonu gibi Algier (Cezayir) hafif raylı sistemi de yanılmıyorsam devreye girecek, onunla ilgili bilgileri de toplamaya çalışalım bari.
Resim

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

İskenderiye tramvayları

Mesaj gönderen kemal » 01 May Prş, 2008 12:18

İskenderiye tramvaylarının renkli resimleri;
Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 01 May Prş, 2008 12:26

Çok güzel kaynaklar renkli resimler başlığı canlandırdı :) aslında Afrika tramvayları bence oldukça önemli ülkemizdeki sistemlerin başlangıcı ile yaşıt hatta bir dönem oldukça da popülerler ama sonra ne oluyorsa bu işletmelerin çoğu kapanıyor, bu muhtemelen bölgedeki sömürgelerin sona ermesine bağlı olarak Avrupalı işgal kuvvetlerinin stratejisi olabilir, bu ülkelerin tamamında toplu taşımacılıkta karayolları da şu anda dökülüyor, ama her şeye rağmen atakta var yanlış bilmiyor isem Kahire de bir metro inşaatı ya da işletmesi de var?

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 01 May Prş, 2008 13:01

Kahire'de 2 de metro hattı var birisi banliyö gibi çoğunlukla dışarıdan gidiyor işte bazı fotolar;
Resim

Resim

Resim

... resimlerin sonunda .jpg den sonraki asp tag nedeni ile görünmüyordu taglar silindi ... Esat. :)

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Magrib ülkeleri raylı sistemleri

Mesaj gönderen kemal » 26 Kas Çrş, 2008 10:50

Kuzey Afrika ülkeleri Cezayir, Tunus ve Fas parmak ısırtacak projeleri hayata geçirmeye başladılar bunları biraz mercek altına alalım ve onlar adına sevinelim. Şahsrn benim en çok hoşlandığım kentlerden olan Alger , Tunus ve Fas şehirleri bu sşstemlerle bir kat daha cazip hale geldiler...

Cezayir metrosu ve raylı sistemleri:
hat uzunluğu: toplam 64 km. ilk aşaması 10 istasyon ve 9 km ile hazır.
14 CAF metro aracı kullanılacak hatta test sürüşleri yapılmakta.
Resim
Resim
Resim
Resim
metronun kent merkezindeki girişleri
Resim

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Alger ve Constantin tramvay sistemleri

Mesaj gönderen kemal » 26 Kas Çrş, 2008 11:11

Alger yani Cezayir tramvayı inşa halinde 2009 da bitecek
23km 38 istasyon 41 Alstom Citadis araç:
Resim

Resim

Resim

Constantin tramvay sistemi:
8 km 11 istasyonla inşa halinde 2010 da açılacak.
araçlar yine Alstom Citadis
Resim

Resim

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Fas / Rabat ve Casablanca metro ve tramvay sistemleri

Mesaj gönderen kemal » 26 Kas Çrş, 2008 11:36

Rabat tramvayı 2010 yılında hizmette :
2 hat ve 19,5 km. 32 istasyon ve
22 Alstom Citadis tramvay aracı.
Resim

Resim

Resim

Casablanca metro ve tramvayı:
proje ve ihalesi yapılmış inşaat başlayacak. 2012-2014 yılına kadar ilk aşamalar tamamlanacak.
Resim

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1574
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Tunus

Mesaj gönderen kemal » 26 Kas Çrş, 2008 12:15

Resim

Resim

Resim
Tunus LRT sistemi de genişliyor üstteki haritada yeni hatlar ve mevcut sistem görülüyor, ayrıca mevcut ve yeni hatlarda kullanılmak üzere Citadis tramvaylarından buraya da alınıp servise sokulmuş.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Kas Çrş, 2008 13:44

Üfff üf üf ... şunlara bak!

Vay be Afrika!

Biraz da üzücü gibi, değil mi? Yani onlara helâl, ama biz? Hep aaağ, aaağ diye "ağ"lıyorum, hah ağ!

B. Alabay

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön