be-TS.21 » Brüksel Toplu Taşımacılı
Gönderilme zamanı: 11 Kas Pzr, 2007 22:12
Brüksel de toplu taşımacılık hizmeti genel olarak STIB/MVIBfirması tarafından yürütülüyor, kent içi raylı sistemlerin tamamı STIB tarafından işletilirken otobüs hatlarının da büyük çoğunluğu aynı firma tarafından işletiliyor, Brüksel' in siyasi yapısı nedeni ile ortaya çıkan bir takım bölgesel ayrılıklar da yok değil, özellikle otobüs taşımacılığında bu ayrımın kendini gösterdiği flamanların ve valonların yönetiminde olan firmalar var diye de duydum.
STIB metro istasyon totemi
STIB genel olarak bu yapıdan uzakta genel bir hizmet veren ve yönetim kademesi her iki tarafıda barındıran bir yapıda yer alıyor, başta yazdığım iki isimden biri Fransızca diğeride Flamanca olarak işletmenin yazılışı biz alışkanlık üzere STIB diyelim STIB den sonraki otobüs işletmecisi DE LİJN bildiğim kadarı ile daha çok kuzey bölgesine ve Antwerp civarına hitap ediyor.
Şehirde 3 metro hattı, 18 tramvay hattı ve 47 otobüs hattı işletiliyor, metro hatları 1A, 1B ve 2 numara ile gösteriliyor, 1A ve B nin sebebi hatların bir bölgede ortak yolu kullanmaları, 2 numara ise devam eden inşaat tamamlandığında bir ring hattı konumuna gelecek ve dairesel olarak şehri kat edecek, bu değişiklik ile birlikte hatların numaralandırma yöntemide değiştirilerek 1,2 ve 3 nolu metro hatları olarak adlandırılacak, bildiğim kadarı ile şehirde devam eden başka metro inşaatı yok.
1A şehri kuzeybatı-güneydoğu istikametinde kat ederken 1B ise kuzeydoğu-güneybatı istikametinde yerleşiyor, 2 de az önce bahsettiğimiz gibi nerede ise bir daire şeklinde.
Metro kumanda merkezi
Bu 3 hatta ek olarak şehri kuzey-güney doğrultusunda kesen bir metro hattı daha var, sistem pre-metro olarak adlandırılıyor, bunun sebebi hat üzerindeki her şeyin metro olarak planlanmış ve inşaa edilmiş olması, yani istasyon yapıları, girişler çıkışlar, yürüyen merdiven ve asansör alanları, platform boyları, sinyalizasyon, makas ve araç izleme sistemleri ile aktif olarak bir metro aslında, sistemi pre-metro yapan ise üzerinde tramvayların çalışması
Bir premetro istasyonundan görüntüler
Evet bir metro hattı yapmışlar, bunu geleceğe dönük olarak planlamışlar ama yolcu yoğunluğu tramvaya uygun olduğu için istasyondaki minimal bir değişiklik ile peron seviyesinde yaptıkları bir düzenleme ile tramvay çalıştırmışlar. şehirdeki 7 tramvay hattı bu pre-metro sisteminden faydalanıyor, 3 ü şehir içine girmezken 4 tanesi şehri bu sistem ile boydan boya yer altından geçiyorlar. İlerleyen zamanda yolculuk ihtiyacı ve potansiyeli metro kapasitesine geldiğinde metro araçlarını bu sistemde bir kaç günlük bir istasyon düzenlemesi ile hemen işletmeye alabilecekler, ince bir düşünce değilmi? Tabii metro aktarmaları da altlı üstlü olarak şimdiden yapılmış, sanırım laz müteahhitleri yok.
Botanique istasyonu
Tramvay hatları ise oldukça işlevsel özellikle pre-metro hattı üzerindekiler oldukça yük kaldırıyor, diğer hatlarda otobüsler ile iyi kombine edilmişler, genelde pek çakışan hat göremedim, toplu ulaşım haritası bazı noktalarda yanıltabiliyor, harita üzerinde ve lejantta aynı sistem ile gösterilmiş olmaları nedeni ile eğer bilmiyorsanız tramvay diye gittiğiniz bir yerde otobüs ile karşılaşabilirsiniz Tramvay araçları çok çeşitli oldukça eski araçlardan tamamen teknoloji ürünü yeni araçlara kadar çok çeşit mevcut.
Metroda iki tip araçları var, eski tip olanları 2,3,ve 5 li diziler halinde kullanabiliyorlar, 4 lü dizi bildiğim kadarı ile bu araçlar kuple edilemiyor, ikinci tip araçları ise metro araçlarında yeni trend olan monoblok gövde, aslında monoblok değil modüler sistem ama içine girdiğinizde boydan boya gidilebilir bir alan görünce insanda monoblok hissi uyandırıyor, bu aletler İspanyol CAF firmasından satın alınmışlar ve teknoloji harikası, bu araçlara BOA diyorlar ama nedenini sormadım konuşma arasında da sanırım anlayamadım :S
Ulusal demiryolları SNCB/NMBStarafından işletiliyor, tüm Avrupa kentlerinde olduğu üzere burada da demiryolları ile taşımacılık çok önemli, ve tabii garlar şehrin en bilinen mekanları oluyor Demiryolu kullanımına en iyi örnek şu olabilir Paristen Brüksele artık uçak yok mesela, çünkü uçak ile harcayacağınız süre hızlı trenden daha kısa değil ama daha pahalı, Brüksel de havaalanına iki otobüs hattı gidiyor ve böyle küçük bir şehre göre oldukça şehir dışında, Pariste de yine aynı şekilde her iki havalimanı içinde şehir merkezini baz alırsak 20 dakikadan önce yolculuk yapamazsınız, otobüs ile iki şehir arası 3,5 saat sürüyor 20 euro veriyorsunuz, eğer grup halinde hareket etmese idik kesinlikle 35 euro fazla verip Thalys ise hızlı tren yolculuğunu tercih ederdim çünkü 1,5 saatte varıyorsunuz. Eh hızlı işte
Bir Thalys hızlı treni, resim Paris Gare De L'est de çekildi sanırım Doğu Garı oluyor. Bu trenlerin marka ve modelini bilmiyorum ama TGV lere çok benziyor.
Yönlendirmeler kısmen Paris ekolünde diyebilirim, M ve T olarak ayrılmış net anlaşılır bir yönlendirme sistemi, araç içlerindeki piktogramları çok can alıcı bulmadım açıkçası, ama araç gelişini dakika bazlı gösteren bilgilendirme sistemleri, her istasyonda dağıtılan genel ve metro haritaları ile çokta karışık değil aslında, sadece biraz öncede bahsettiğim gibi genel ulaşım haritası üzerinde numaralara iyi bakmak lazım tramvay ve otobüsler aynı tip numalar ile gösterilmişler, kapak lejantında hepsi tek tek yazıyor yani biraz incelemek lazım
STIB metro istasyon totemi
STIB genel olarak bu yapıdan uzakta genel bir hizmet veren ve yönetim kademesi her iki tarafıda barındıran bir yapıda yer alıyor, başta yazdığım iki isimden biri Fransızca diğeride Flamanca olarak işletmenin yazılışı biz alışkanlık üzere STIB diyelim STIB den sonraki otobüs işletmecisi DE LİJN bildiğim kadarı ile daha çok kuzey bölgesine ve Antwerp civarına hitap ediyor.
Şehirde 3 metro hattı, 18 tramvay hattı ve 47 otobüs hattı işletiliyor, metro hatları 1A, 1B ve 2 numara ile gösteriliyor, 1A ve B nin sebebi hatların bir bölgede ortak yolu kullanmaları, 2 numara ise devam eden inşaat tamamlandığında bir ring hattı konumuna gelecek ve dairesel olarak şehri kat edecek, bu değişiklik ile birlikte hatların numaralandırma yöntemide değiştirilerek 1,2 ve 3 nolu metro hatları olarak adlandırılacak, bildiğim kadarı ile şehirde devam eden başka metro inşaatı yok.
1A şehri kuzeybatı-güneydoğu istikametinde kat ederken 1B ise kuzeydoğu-güneybatı istikametinde yerleşiyor, 2 de az önce bahsettiğimiz gibi nerede ise bir daire şeklinde.
Metro kumanda merkezi
Bu 3 hatta ek olarak şehri kuzey-güney doğrultusunda kesen bir metro hattı daha var, sistem pre-metro olarak adlandırılıyor, bunun sebebi hat üzerindeki her şeyin metro olarak planlanmış ve inşaa edilmiş olması, yani istasyon yapıları, girişler çıkışlar, yürüyen merdiven ve asansör alanları, platform boyları, sinyalizasyon, makas ve araç izleme sistemleri ile aktif olarak bir metro aslında, sistemi pre-metro yapan ise üzerinde tramvayların çalışması
Bir premetro istasyonundan görüntüler
Evet bir metro hattı yapmışlar, bunu geleceğe dönük olarak planlamışlar ama yolcu yoğunluğu tramvaya uygun olduğu için istasyondaki minimal bir değişiklik ile peron seviyesinde yaptıkları bir düzenleme ile tramvay çalıştırmışlar. şehirdeki 7 tramvay hattı bu pre-metro sisteminden faydalanıyor, 3 ü şehir içine girmezken 4 tanesi şehri bu sistem ile boydan boya yer altından geçiyorlar. İlerleyen zamanda yolculuk ihtiyacı ve potansiyeli metro kapasitesine geldiğinde metro araçlarını bu sistemde bir kaç günlük bir istasyon düzenlemesi ile hemen işletmeye alabilecekler, ince bir düşünce değilmi? Tabii metro aktarmaları da altlı üstlü olarak şimdiden yapılmış, sanırım laz müteahhitleri yok.
Botanique istasyonu
Tramvay hatları ise oldukça işlevsel özellikle pre-metro hattı üzerindekiler oldukça yük kaldırıyor, diğer hatlarda otobüsler ile iyi kombine edilmişler, genelde pek çakışan hat göremedim, toplu ulaşım haritası bazı noktalarda yanıltabiliyor, harita üzerinde ve lejantta aynı sistem ile gösterilmiş olmaları nedeni ile eğer bilmiyorsanız tramvay diye gittiğiniz bir yerde otobüs ile karşılaşabilirsiniz Tramvay araçları çok çeşitli oldukça eski araçlardan tamamen teknoloji ürünü yeni araçlara kadar çok çeşit mevcut.
Metroda iki tip araçları var, eski tip olanları 2,3,ve 5 li diziler halinde kullanabiliyorlar, 4 lü dizi bildiğim kadarı ile bu araçlar kuple edilemiyor, ikinci tip araçları ise metro araçlarında yeni trend olan monoblok gövde, aslında monoblok değil modüler sistem ama içine girdiğinizde boydan boya gidilebilir bir alan görünce insanda monoblok hissi uyandırıyor, bu aletler İspanyol CAF firmasından satın alınmışlar ve teknoloji harikası, bu araçlara BOA diyorlar ama nedenini sormadım konuşma arasında da sanırım anlayamadım :S
Ulusal demiryolları SNCB/NMBStarafından işletiliyor, tüm Avrupa kentlerinde olduğu üzere burada da demiryolları ile taşımacılık çok önemli, ve tabii garlar şehrin en bilinen mekanları oluyor Demiryolu kullanımına en iyi örnek şu olabilir Paristen Brüksele artık uçak yok mesela, çünkü uçak ile harcayacağınız süre hızlı trenden daha kısa değil ama daha pahalı, Brüksel de havaalanına iki otobüs hattı gidiyor ve böyle küçük bir şehre göre oldukça şehir dışında, Pariste de yine aynı şekilde her iki havalimanı içinde şehir merkezini baz alırsak 20 dakikadan önce yolculuk yapamazsınız, otobüs ile iki şehir arası 3,5 saat sürüyor 20 euro veriyorsunuz, eğer grup halinde hareket etmese idik kesinlikle 35 euro fazla verip Thalys ise hızlı tren yolculuğunu tercih ederdim çünkü 1,5 saatte varıyorsunuz. Eh hızlı işte
Bir Thalys hızlı treni, resim Paris Gare De L'est de çekildi sanırım Doğu Garı oluyor. Bu trenlerin marka ve modelini bilmiyorum ama TGV lere çok benziyor.
Yönlendirmeler kısmen Paris ekolünde diyebilirim, M ve T olarak ayrılmış net anlaşılır bir yönlendirme sistemi, araç içlerindeki piktogramları çok can alıcı bulmadım açıkçası, ama araç gelişini dakika bazlı gösteren bilgilendirme sistemleri, her istasyonda dağıtılan genel ve metro haritaları ile çokta karışık değil aslında, sadece biraz öncede bahsettiğim gibi genel ulaşım haritası üzerinde numaralara iyi bakmak lazım tramvay ve otobüsler aynı tip numalar ile gösterilmişler, kapak lejantında hepsi tek tek yazıyor yani biraz incelemek lazım