fr-TS.21 » Paris Toplu Taşımacılık Sistemi

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

fr-TS.21 » Paris Toplu Taşımacılık Siste

Mesaj gönderen Esat » 03 Kas Cmt, 2007 23:36

Paris raylı sistemlerini tek bir başlık altında incelemek pek doğru olmasada, kentte görünen raylı sistem yapısı Metro kelimesinin kökünü oluşturduğunu bir yerlerde duyduğum Metropolitan Toplu Taşımacılık tabirinin gerçek anlamını göstermekte. Bu anlamı ile birbirinden teknik olarak ayrı gibi görünsede hepsi birbirini tam anlamı ile tamamlayan iç içe geçirilmiş, farklı işletmeciler tarafından koordine edilerek işletilen bir yapıya sahip Paris toplu taşımacılık sistemi.

Haritayı en iyi görüntüleme şansına bu link altında sahibiz, resim olarak koymak çok iyi bir fikir vermeyecekti.

İstanbul da bu şekilde bir raylı sistem olsa eminim insanlar bunlara isim vermeye çalışmaktan ya da amiyane tabir ile ben biliyorum diye sidik yarıştırmaktan bitap düşerlerdi :) Aman efendim bu yer altından gidiyor metrodur, yok bunun kateneri yerdedir, bunun rayı böyledir diye bağırışıp durulurdu. Geçirdiğim 3 gün çok büyük bir izleme şansı vermesede yapılan ya da yapılmaya çalışılanlar hakkında bir kaç kelam edebiliriz sanırım.

Gezimizin ikinci gününde görüşme imkanı yakaladığım sitemizinde değerli üyesi Kemal Çevik ağabeyin anlattıkları ve rehberliği ile kısa olsada çok zevkli ve doyurucu bir Paris metro gezisi gerçekleştirdim, bir kez daha teşekkür ediyor bu yazıda yapacağım olası hataları süratle düzelteceğini biliyorum.

Öncelikle şehrin altı gerçekten köstebek yuvası gibi :) nerede ise tüm metro hatları ve banliyö hatları yer altından gidiyor, bazı noktalarda da viyadük üzerinde ilerleyerek şehri kat ediyor, RATP tarafından işletilen farklı yapılarda 14 metro hattı var, bunlar diğer pek çok Avrupa kentinin aksine dairesel bir dolaşımı kesen yapıda değil, daha çok şehri iki yön arasında kat eden, birbirini kesen şekilde tasarlanmış birde 3 ve 7 nin 3bis ve 7bis isminde iki ayrı kısa bağlantısı var bunların ne olduğunu bilemiyorum. Bu hatların en büyük destekçileri SNCF tarafından işletilen RER yani banliyö olarak adlandırabileceğimiz sistemler ki bunlarda 5 adet ve A dan E ye kadar numaralandırılıyorlar kendi içlerinde de şehir dışına çıktıktan sonra ayrılıyorlar (Örneğin A hattı bir uçta 3 koldan diğer uçta 2 koldan geliyor)
Resim
Tüm bu sistemlerin dışında emin olmamak ile birlikte 1950-1960 arasında söküldüğünü düşündüğüm (sökülme bilgisini veren Kemal Bey e tarih sormayı unuttum :S ) tramvay hatlarını canlandırmak amacı ile bu sefer şehir dışına inşaa edilen tramvay hatları var bunlarda 1,2 ve 3 olarak numaralandırılmış (birde 4 numara olduğunu yine Kemal Bey aktardı fakat haritalarda gösterilmiyor, çok küçük ve eski bir hat olduğunu söylediğini hatırlıyorum)

Tüm bu hatlar harita üzerinde görüldüğü kadarı ile 12 noktada Senn nehrini geçiyorlar ama çok bakmama rağmen nehir üzerinden geçen metro hattı göremedim sanırım hatların nerede ise hepsi nehrin altından geçirilmişler, ayrıca RER C hattıda Senn nehrinin kenarında ama yer altından ilerliyor. Bu sistemlerin dışında Orly havalimanını RER B hattına bağlayan bir Otomatik metro sistemi var, bir kısmı havaray şeklinde inşaa edilmiş ama teknik olarak bir monoray uygulaması değil ORLYVAL olarak adlandırılan bu hat havalimanı ile banliyö arasında hızlı yolcu taşıma işlevini yerine getiriyor. Bir diğer sistemde Sacre Qoure a çıkmanızı sağlayan (ki Paris teki tek tepe) Funiküler sistem var.
Resim
OrlyVal
Metro hatları ile ilgili bir yapım çalışması varmı bilemiyorum ama Kemal Bey in aktardığı kadarı ile La Defense bölgesine yapılan ve yapımı devam eden büyük gökdelenler ile bölgeye günlük 2 milyon yolcu getirilmesi hedefleniyor ve buna göre raylı sistem yatırımları
şekillendiriliyor, ayrıca 1. bölge dışında kalan alanlarda yeniden tramvay hatları ile ilgili çalışmalar devam ediyor mevcut tramvay hatlarının uçlarının birbirine uzatılarak şehri çevreleyen bir tramvay ağı oluşturmakta amaçlar arasında bunlarında inşaatları devam ediyor.
Resim

Pariste elinizde bir raylı sistem haritası var ise ve bunu doğru okumayı biliyor iseniz kaybolmanız nerede ise imkansız, bilmeniz gereken ilk iki şey Correspondance>Aktarma ve Sortie>Çıkış kelimeleri :) bunun dışında herşeyi size önce harita sonrada yönlendirme işaretleri anlatıyor.
Resim
Yönlendirmelerde çok fazla hat olması nedeni ile bizde olduğundan ya da genelde kullanıldığından farklı bir yöntem tercih edilmiş, bir aktarma noktasında ki metrolar öncelikle M harfi sonra rakamları, banliyöler RER ve sonra harfleri ile altta da otobüsler gösterilmiş ki otobüsler şehir içinde tramvayların olmadığı bir kentte kısa mesafe taşımacılıkta çok önemli bir görevi yerine getiriyorlar, bütüne bakıldığında en önemli tamamlayıcılardan biride otobüsler kentte.
Resim

Raylı sistemler çok uzun soluklu istasyon aralarına sahip olduğu gibi çok kısa mesafede yani nerede ise bir gaz bir fren mesafesinde istasyonlara bile sahip. Bizi en çok şaşırtan çok sessiz gittiği için oldukça uçuk çıkarımlar ve fikir yürütmelerde bulunduğumuz 4 numara oldu :) biz aracın nasıl olupta bu kadar sessiz gittiğini tartıştıktan sonra istasyonda aracın bir lastik tekerlekli metro olduğunu görünce ufak çaplı bir şaşkınlık yaşadık :)
Evet lastik tekerlekli metro ve sanırım gerçek metrobüs bu olsa gerek ;)çok hızlı, frenlemesi çok iyi ve çok sessiz hareket ediyor, daha sonra Kemal Bey den bunun dışında 3 lastik tekerlekli metro daha olduğunu ve başka metro hatlarınında peyderpey lastik tekerlekli olarak işletilmesinin düşünüldüğünü öğrenmek daha da ilginç bir detaydı.

Bir diğer şaşırtıcı hat 14 numara, hat sürücüsüz işletiliyor, evet yani aracın makinisti yok ön kabinden tüneli görerek gidebiliyorsunuz, biz istasyonda iken 1,5 dakika frekansı ile işletme vardı denemelerde 45 sn ye kadar inilmiş, yani 45 sn frekans ile metro çalıştırmak çok büyük bir sükse olsa gerek :D ama aynı aracın sürücülü olanı ile 1,5 dakika frekansı bile zor yakalanmış, insan faktörü ile bazı şeyleri zorlamak olmuyor sanırım. 14 numaralı hat aslında bir de konsept hat, bu hattın istasyon tasarımlarını RATP tüm istasyonlara uygulamayı düşünüyormuş.
Resim
Resim

Pariste metro istasyonları turnike sistemli, hemde ne turnikeler :) adam boyu kapılar ile ayrılmış, kaçak yolcuya aman vermeyecek turnikeler derken, bir de ne görelim üstünden atlayanlar yanından geçenler yapanlar da yapanlar :) yani kaçak yolcu her şartta var. Zaten bir bilgide bu konuda aldım ki RATP kaçak yolcu için yapacağı güvenlik ve turnike ile bunların masraflarının kaçak yolcuların vereceği zarardan daha az olacağını hesaplamış ve turnikeleri kaldırmayı düşünüyor, umarım başarılı olurlar bana biraz zor göründü.
Resim

Aktarmalarda eğer sadece metroya ait bir istasyonda iseniz ikinci bir turnike yok, bir hattan diğerine istediğiniz gibi geçebiliyorsunuz. Ama transferi bir RER hattına yapacak iseniz ya da dışarı çıkarak başka bir yere giriyor iseniz ikinci bir turnikeden geçiyorsunuz. RER hatlarında ise hem girişte hemde çıkışta bilet okutuyorsunuz, sanırım bu hem tek bilet kullanan sistemde ortak yolcuları ve ücret paylaşımını hemde RER in istasyon yoğunluğunu tespit etmesini sağlayan bir uygulama zaman kaybı gibi görünsede işletme mantığı ile doğru buldum.

Araçlar birbirinden oldukça farklı lastik tekerleklilerin birde demir tekerlekli olanları var, RER de ise B hattınadaki vagonlar biraz bizim banliyöler gibi ama daha konforlu (:P deri koltuk falan var işte) C hattında ise 2 katlı trenler çalışıyor bunlarla yolculuk etmekte oldukça keyifliydi, araçların konforu genel olarak güzel ama maalesef büyük bir kirlilik ve vandalizm sözkonusu burada.
Tramvay araçları ise benim gezme fırsatı bulduğum 2 hatta oldukça güzeldi. Biri İstanbul' a yeni alınacak tramvayın kardeşi nerede ise ikizi diyebilirim :)
Resim
Resim

diğeri ise Alstom un Citadis3000 modeli ki bu araca hayran kaldım, bana nedense bir köpek balığını andırdı, şimdi resme bakıyorumda alakası yok ama öyle işte :) oldukça geniş ve rahat bir tramvaydı ve gördüğüm en temiz araçtı (2 yıla kalmaz canına okurlar)
Resim
Resim

Metro araçları 3. raydan enerji besleme ile çalışıyor, RER hatlarında ise tünel içlerinde sanırım rijit katener denilen sabit katener sistemi vardı, tramvaylar ise bildiğimiz havai katener sistemi ile çalışıyor.

İstasyon temizliğinde ve güvenlikte artık kimse İstanbul un raylı sistemlerine laf etmesin lütfen. Gördük işte Avrupanın belkide en geniş metro ve raylı sistemlerinden biri bence istasyonları dökülüyordu, her tarafın reklam tabelası olmasını anlıyorum buna bende karşı değilim ama her tarafın içeri girilmeyecek derecede sidik kokması, insanın istasyonlarda
oturacak yerlere bakarak acaba hangi hastalıklara maruz kalırım diye düşünmesi hiç hoş değildi, aynı pislik maalesef araç içlerinde de kendini gösteriyor, araç içleri sidik kokmasada hiç temiz ve hijyenik değildi. Gelince Taksim istasyonuna gidip ilk katın granitlerini öpesim geldi desem yeridir.
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 21:18 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

Mesaj gönderen Mustafa Noyan » 07 Kas Çrş, 2007 20:13

Gelince Taksim istasyonuna gidip ilk katın granitlerini öpesim geldi desem yeridir.
Esat harika bir çalışmaya imza atmış,
Paris' e gidip görmüş kadar olduk,
eh bayağı bir gururlandık da... kendi raylı sistemlerimiz ve temizliğimizle :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Kas Çrş, 2007 20:32

Tabii ki bizim metro sistemimiz teknik olarakta yenilerden biri olduğu için teknolojik üstünlüğüde var denilebilir, ama Paris te eski sistemlere de teknolojiyi çok güzel uyarlamışlar, araçlar dakik, istasyon yapıları ve aktarmalar düzenli, sistem bir bütün olarak işliyor, en güzelide birazcık harita okumayı biliyor iseniz her turistin eline tutturulan (yerli turistlerin bile) Paris ulaşım haritası sayesinde kaybolmanı imkansız.

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Oynamıyorum

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 10 Kas Cmt, 2007 14:46

Arkadaşlar,

Bilmiyorum kaçıncı kez ya zaman aşımına uğruyorum, ya sistem hatası oluyor ya makine kilitleniyor, birileri buraya yazmamı istemiyor diye düşünmeye başlayacağım neredeyse :D

On-line yazmaktan umudu kesince şimdi wordde yazmaya başladım yakında Esat'a destek geliyor....

Görüşmek üzere

Kemal ÇEVİK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Oca Prş, 2008 01:31

Kemal Abiyi uzun zamandır aramızda göremiyoruz, sitede zaman zaman ortaya çıkan server problemlerinin sürekli olarak ona denk gelmesi açıkçası beni de çok üzdü :( kendisinin değerli görüşlerini bekliyoruz.

Aşağıdaki resimler Bombardier' in Fransız devlet demiryolları işletmesi SNCF için ürettiği araçtan görüntüler, aracı Pariste hani biz nasıl diyoruz :) Şanzelize de yol üstüne kurulmuş bir teknoloji fuarında görüntüledik, korkunç geniş bir iç mekana sahip çok hoş tasarımlı bir trendi anladığım kadarı ile Fransa da şehirler arası işletmede kullanılacak ama hızlı tren değil :?: :?: ya da öyle bilemiyorum

Resim
Herhalde "geleceğin bölgesel trenini sunarız" gibi bir şey yazıyor :)

Resim
Bunu çekmişiz ama hangi hattı acaba hala düşünüyorum

Resim
Bisikletlileri unutmamışlar koltuklarda bisiklet piktogramları hazır

Resim
Fransa da gördüğüm en geniş araç :)))) metro araçlarına genel iki Türk yanyana oturamıyor :P

Resim

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Geldim geldim

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 11 Oca Cum, 2008 21:50

Sevgili Esat,

Kaldırımda :D gördüğün set Paris bölgesi (IDF) banliyösünde kullanılacak yeni model. 2009 ile 2015 arasında 175 dizi gariban Z5300'lerin yerini alacak
Resim

1435 mm ray açıklığı olduğu için genelde 1000 mm olan tramvay/metro araçlarından biraz daha ferah doğal olarak.

Önündeki afişte ise "İle de France (idari) bölgesi geleceğin Francilien (bu bölgede oturan, buraya ait olan) geleceğin trenini sunar" yazıyor. Iki de imza var altında STIF (bizim UKOME benzeri, ondan habersiz otobüs bile çalışmaz buralarda :D ) ve Transilien SNCF (Fransız TCDD'sinin Ile de France işletmesi).

Şehirler arası bölgesel ekspres (TER) olarak buna çok benzer başka bir set var, 21000 serisi:
Resim

Bu da aynı resimde arkada gözüken eski vagonların yerini almakta.

Şimdilik görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: Geldim geldim

Mesaj gönderen Esat » 12 Oca Cmt, 2008 17:31

Sevgili Esat,

Kaldırımda :D gördüğün set Paris bölgesi (IDF) banliyösünde kullanılacak yeni model. 2009 ile 2015 arasında 175 dizi gariban Z5300'lerin yerini alacak
Resim
hakikaten gariban duruyorlar bizim banliyöler ile yaşıtlar herhalde, sanırım aynı yıllarım modelleri ve bizdekilerde Alstom olsa gerek
1435 mm ray açıklığı olduğu için genelde 1000 mm olan tramvay/metro araçlarından biraz daha ferah doğal olarak.
Hımm ray açıklığına hiç dikkat etmedim açıkçası ama beraberde gördüğümüz üzere iki Türk yanyana sığamıyor :P :)
Önündeki afişte ise "İle de France (idari) bölgesi geleceğin Francilien (bu bölgede oturan, buraya ait olan) geleceğin trenini sunar" yazıyor. Iki de imza var altında STIF (bizim UKOME benzeri, ondan habersiz otobüs bile çalışmaz buralarda :D ) ve Transilien SNCF (Fransız TCDD'sinin Ile de France işletmesi).
Eh bu kadar Fransızca anlamışım iyi gelişme, keşke bizdeki UKOME de herşeye gerçekten karışabilse ama çok başlılıktan bir türlü kurtulamıyoruz sanırım bu kadar çok bürokrat ve devlet memuru yöneten bir ülkede ille de birilerinin tanıdığı olan birilerine makam bulma zorunluluğu ortadan kalkmadıkça da bir şeyler olmayacak :(
Şimdilik görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK
Geçen mesajımda sitem ettiğim üzere kendini özletiyorsun Kemal abi, :) selamlar.

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Z5300

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 13 Oca Pzr, 2008 02:04

Bu garibanlar 1965-1975 arası üretilmişler, şu anda hala 94 dizi hizmette, ama bence ders almamız gereken konu ise 5300 leri koruma ve yaşatma derneğinin şimdiden kurulmuş olması. Küçük gri, inox kasa ya da kuskus tenceresi (couscoussiere) lakaplı bu dizilerden bir iki tanesinin saklanması, özel günlerde sefere çıkması için didiniyorlar.

Darısı başımıza

Kemal ÇEVİK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Oca Pzr, 2008 02:14

Evet Avrupalı meslektaşlarımız yani raylı sistem severler, bu konuda hakikatten gayretliler, bu benim çok ilgimi çekiyor, mesela Paris' e geldiğimde bir tramvay müzesi olduğunu burayı gezebileceğimizi öğrenmek istediğimde sizin anlattıklarınız çok ilginçti daha önce depo gibi üst üste yığılı trenlerin bir şekilde daha derli toplu bir alana alınma çalışması, evet darısı başımıza diyemiyorum çünkü aynı durum bizde olsa, nereye çöpe atalım diye uğraşır dururduk, yine aynı şekilde Münih ti yanlış hatırlamıyorsam bir tramvay müzesi yapma çalışmasını bahsettiğiniz tarzda bir dernek gibi oluşum yürütüyor demişti diye hatırlıyorum alabay :?: yine Viyana' da her sonbahar bir tramvay günü düzenlenir ve şehrin en büyük metro istasyonlarından biri olan Karlsplatz' da tramvaylara ait eski bilet, tabela gibi şeyler meraklılarına yok pahasına satılır, buna Strassenbahn Flohmarkt diyorlardı hatırladığım kadarı ile yani tramvay bit pazarı :P

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Paris Metro Vagonları Değişiyor

Mesaj gönderen Esat » 11 Haz Çrş, 2008 07:16

Paris metrosunda araçları değiştiriyorlarmış, aslında halen kullanılan araçlar çok yeni olmasalarda iş görüyorlardı gerçi dediğim gibi bayağı bir dardılar fakat hattın inşaa yapısı gereği yeni araçlarında bunlardan çok geniş olacağına ihtimal vermiyorum aşağıdaki haberde vagonların yarın değiştirilmeye başlanacağını ve belli bir periyot ile tamamının yenileneceğini belirtmiş acaba önce hangi hattı değiştiriyorlar, yurt dışındaki kaynaklardan bu konuda bilgi bulabilen var mı?
Fransa'nın başkenti Paris'te metro trenleri yarından itibaren değiştiriliyor. Yeni metro trenleri, daha renkli ve çevreye duyarlı olarak tasarlandı.

İç tasarımı da modernleştirilen trenler, yüzde 30 oranında daha az yakıt tüketecek. Yeni trenlerde yolcuların rahatlığı için sıcak ve soğuk havaya karşı daha etkili bir havalandırma sistemi bulunacak.

Paris'te 2016 yılına kadar eski metro trenlerinin tamamen hizmet dışı bırakılması öngörülüyor. 16 hat üzerinden hizmet veren, toplam 200 kilometre uzunluğundaki bir parkura sahip Paris metrosu, her gün yaklaşık 5 milyon yolcu taşıyor.
Kaynak: Lojiport

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 11 Haz Çrş, 2008 07:31

Bir diğer haberde bizde adam yerine konulmayan nerede ise yeniden sökülerek çöpe atılması önerilecek tramvay hatlarının Avrupa da yeniden canlanıyor olması, siteler fransızca olduğu için derin anlamlar çıkaramadım ama Paris' in dışındaki bölgede yeni bir tramvay hattı inşaa edildiği ile ilgili haberler sonrasında bu sitelere ulaştım Kemal Çevik abimizin evine doğru tramvay ilerliyor :) Ville d'Avray a yakın görünüyor Paris tarafında M13 ile ileride bir noktada RER C hattı ile kesişen oldukça güzel bir konsept, yanlız örnek resimlerde gördüğüm kadarı ile bu denemeleri yapılan ama ilk denemelerde pekte başarılı olunamayan klavuz raylı tekerlekli tramvay sistemine benziyor yahu yokmu Fransızcası olan :)

http://extension-reseau.ratp.fr/tram-ch ... index.html

http://tramway-chatillon-viroflay.fr/le_trace

http://tramway-chatillon-viroflay.fr/le ... _transport

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 11 Haz Çrş, 2008 11:14

Var biraz, ama üşengecim :-)
Fransa siperimiz n'oldu?

B. Alabay

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön