de-M.21 » Stuttgart Metrosu (HRS)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

de-M.21 » Stuttgart Metrosu (HRS)

Mesajgönderen alabay » 22 Tem Pzt, 2013 10:21

Geçen haftasonu eyalet başkenti Stuttgart’taydım (ştutgart). Orada bir takım işler vardı, ayrıca Weissenhof Siedlung müzesine gittik (vaysenhoof zidlung). O semt/mahalle 1927’de Bauhaus mimarları tarafından yapılmıştı, Le Corbusier (lö korbüzyee) duble evi de müze. Bazıleriniz biliyordur, bauhaus mimarlarının Bruno Taut’u Türkiye için çok önemliydi, Ankara Üniversitesini de yaptı. İstanbul Edirnekapı Şehitliğinde yatıyor. her neyse, Corbusier evinden resimler – ne yazık ki – buraya göre değil. Ama yolda bir kaç Stuttgart metrosu resimleri çektim. Önemli değiller, sistem hakkında da çok fazla bir şey anlatmayacağım. Şöyle, Stuttgart’ın bayağı büyükçe bir tramvay şebekesi vardı. Son tramvay hattı, yanılmıyorsam, bir kaç sene evvel kapatıldı. Yani, ben on/oniki sene binmiştim daha. Bizim bildiğimiz, basit tramvay. Kapatıldı derken, tramvay ve şebekesi kalktı değil de, şebeke % 100 HRS şekline sokuldu. Araçlar izole yoldan ya cadelerin ortasında bir yerden, ya demiryolları koridorlarından, ya da yeraltından gider. Simge metro U’su, altında da ilâveten Stadtbahn yazıyor. Halk kendisi daha çok Stadtbahn diyor galiba, ben sorunda mesel’a U-Bahn diyorum, cevaplar da bazen U-Bahn oluyor. Zaten istasyonlar öyle pıtırdı küçük değiller. Merkezde acaip büyük aktarma istasyonları var. Killesberg sondurağı da meselâ, tepede banliyö semti olduğu hâlde, yerin altında.

Stuttgart’ın nüfusu çok fazla değil, yaklaşık altıyüz bin. Ama Metropol alanı, beş buçuk milyon, o yüzden bayağı büyük bir kent olarak algılanıyor. Metro ve toplu taşım hizmeti de ona göre, orta boy/büyük bir kente layık olacak şekilde, saat sabah 4’ten gece 1’e kadar. Hat uzunluğu yaklaşık 230 km, yol uzunluğu yaklaşık 130 km. 15 hat var, 200 istasyon/durak. 14 tam metro istasyonu ve 10 kısmen kapaklısı var, geri kalanları üstte. Daha fazla bilgiler vesaire Vikiden, şuradan buyrunuz: https://de.wikipedia.org/wiki/U-Bahn_Stuttgart .

Ben ne yazık ki bir hata ettim, indiğim o yerüstündeki durakta rayları cadelerle ve etrafla bağlayan acaip üstgeçit köprüsünü çekmedim. Boğaz ve Haliç köprüleri gibi bir asma tekniğiyle yapılmış, çokyollu, yani sadece iki tarafı değil de, daha fazla tarafı olan bir »ağ« köprüsü yapmışlar, muhteşem! Ama rayları görünce, bizim Metrobüs problemimiz aklıma gelmişti de, ondan iki tarafı resmettim, köprüyü unuttum. Her neyse.

Bir kaç defa yazmıştım, Stuttgart İstanbul kadar dağlık bir kent, metroları ilginç, dişli tekerleksiz bazı yokuşları çıkabiliyorlar, ama özel yapım galiba, normal araçlar çıkamazdı. Ama çıkıyor işte. Tek bir hat dişli, o da çok fazla dik.

Gelelim bir kaç resime:

Charlottenplatz istasyonu, merkezde (şarlottenplats):

Resim
Resim
Resim
Resim

Killesberg’e giden bir tren:

Resim

Löwentorbrücke istasyonu (lööventoorbrükke, Aslankapı Köprüsü):

Bu iki resimde görülüyor ki, bazı hatlarda üç raylı yollar var, bunun sebebi, eski tramvay şebekesinin dar aralıklı, yeni sistemin ise normal aralıklı olması. 15 numara da galiba son tramvay hattıydı, bir süre bazı raylardan farklı araçlar işlemek zorundaydılar. Şimdi bu duraktan geçerken duruyor muydu, yoksa sadece bir depoya mı gidiyor o üçlü yol, onu bilmiyorum. Ama bu istasyon bana bizim Metrobüs şebekesini hatırlattı. Bu tramvay değil, ağırlaştırılmış müebbetli metro da değil, tam orta şekerli, araçlar da acaip geniş ve ferah (zaten Almanya’da mümkün olduğu kadar araçları fazla doldurmamaya bakılır, ona göre frekans, uzunluk, alternatif falan sunulur, yani bambaşka bir yaklaşım).

Resim
Resim

Bu da Killesberg sondurağı, başka bir hatta. Rahatsız etmemek için, istasyon yerin altına alınmış. Tünelden gidiyor, yeryüzüne çıkıyor ve evvelden gösterdiğim duraktan gelen hatlarla (rayla) birleşiyor; Killesberg Killes Tepesi demek ve tepeüstü de:

Resim

Ne kadar tepeüstü olduğunu göstermeye çalışayım, yukarıda çektiğim, alâkasız bir resimden iki parça, belki gözünüzde canlandırabilirsiniz – ki buradan Killesberg istasyonuna yine bir yokuş çıkılıyor, yani tam tepeye, burası daha biraz altında:

Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 29 Tem Pzt, 2013 22:47

M.21? Aslında M.07 olmalıydı galiba … 21’i bulamadım listemizde :-) Ben mi yazdım yahu?

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 758
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesajgönderen mustafaguler » 29 Tem Pzt, 2013 23:33

İlk resim Siemens B80'nin uzatılmış hali galiba :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 30 Tem Sal, 2013 08:28

Bunlar DUEWAG DT 8 araçları. İşin içinde Siemens de var, tekniği AGP ve deseni de Lindinger & Partner yapıyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 30 Tem Sal, 2013 08:53

Şuraya ek olarak hat ağını da bir sunayım. Büyük ve güzel bir ağ. Metro/HRS sistemi üç »tip« hatlara sahip: ovaboyu, ovaeni ve teğet. Ova kentin merkezi, etrafı dağlık. Televizyon kulesi meselâ yaklaşık 500 m rakıma sahip. Kent merkezi ise 200. En yüksek konutlu nokta 550. Yani 350 metrelik bir arazi yükseklik farkı var, metrolar da ona göre inip çıkıyorlar.

Resimde görüyoruz ki, hatlar Stuttgart kentinin dışına da çıkıyorlar. Esslingen’de meselâ ek olarak bir troleybüs sistemi var.

20 numaralı hat bizim Tünelin tekniği. 10 numaralı hat dişli rayla tırmanıyor. Yeşil hatlar banliyö trenleri.

Hm, resmi buraya ekleyince acaip büyük oluyor, şuradan bağlantısını vereyim şimdilik:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... lingen.png

Esat, bir resmi içerince, onu boyutlamak mümkün mü? Azami/asgari tarzı?

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesajgönderen btgn » 30 Tem Sal, 2013 09:02

Raylı sistem haritasında dikkatimi çekti Obertürkheim ve Untertürkheim isimli iki bölge var. Bunların ismi nereden geliyor ?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 30 Tem Sal, 2013 09:16

Bizim bildiğimiz Türk ile etimolojik kökeni yok. Beşinci yüzyılda Thüringen kökenli bir aile oraya »oturtulmuş«, Eski isim Durinc-Heim (Thüringenli Yurdu) zamanla Türkheim olmuş. İlk kez onuncu yüzyılda bu isim yazılı, yani, o zamanlar bizim Türkler nerede ne yapıyorlardı, bilmiyorum. Altaylardan fazla çıkmamışlardı, sanırım.

Ober- Yukarı demek, Unter- Aşağı. Veya Üst- ile Alt- (Bostancı gibi).


“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir