Bu sistem eğer hayata geçerse İstanbul trafiğinde büyük bir rahatlama olacağı aşikar. Aslında uzun zamandır, hatta bayağı uzun zamandır taksiler için cep alanları yapılır buralarda durmaları, ya da her taksinin bir durağa bağlı olması zorunluluğu gibi bir fikir ve proje vardı ama bunca yıldır hayata geçirilememişti. Bu yeni sistemde cep durakları hayata geçiyor ve taksilerin duraklar haricinde yollarda boş dolaşması önleniyor, uygulamada başarılı olacak mı göreceğiz. Yani boş bir taksi görülünce ne yapılacak? Ceza mı kesilecek? Neye göre, adam eve gidiyorum diyebilir, şoför değişmeye gidiyorum der malum taksilerin en büyük yalanıdır, ya da müşteri almaya gidiyorum der, yani açık tarafı yine çok bence. Diğer taraftan bu işi iyice teknolojiye dökerek taksimetre açmadan dolaşan taksiyi tespit etmek mümkün, bu durumda belli bir dakikadan fazla dolaşana otomatik ceza kesilebilir ama teknoloji fatihi yurdum insanı eminim buna da çözüm bulur.
Sistemin ana mantığı benim Avrupa'dan bildiğim gördüğün durağa gir, orada bekle mantığı. Her taksi bir çağrı merkezine bağlı bu çağrı merkezinden iş geliyor ve o zaman kontak açıp müşteriye gidiyorlar, ya da bu ceplerde yapılmış telefonlar var, çaldığı zaman ilk sıradaki bakıyor ve gidiyor, günümüzde internet üzerinden de çağrı merkezlerine sipariş verilebiliyor. Taksimetre ücretleri aynı fakat çağrı merkezleri arasında mesela havalimanı tarifeleri farklı, belli bir saat önceden sipariş ederseniz istediğiniz saat ve yere geliyor ve fiks bir ücret ile gidiyor. Bence iyi bir uygulama boş gezen taksi yok. İstanbul gibi taksi enflasyonu olan kalabalık bir kentte "eğer uygulanabilirse" trafik açısından çok faydalı olacağını düşünüyorum.
http://ekonomi.milliyet.com.tr/tepeler- ... =OtherNews
* Taksi durakları işletmeciliği de size geçecekti, ne aşamada?
Büyükşehir yasayla taksi duraklarının işletmeciliği ile ilgili tüm yetkiyi İSPARK’a verdi, 2 yıl önce 5216 sayılı yasayla. Bunu şu anda çok iyi bir noktaya getiriyoruz. Taksi duraklarının işletmeciliği ve çağrı merkezi kapsamlı bir proje. Taksiler boş dolaşmayacağı için çevre kirliliğinden tutun yakıt tasarrufuna kadar çok önemli etkiler yaratacak ekonomiye.
* Nasıl işleyecek?
18 bin tane taksi var İstanbul’da. Bu taksiler İstanbul trafiğinde her gün ring yapıyor. Boş gidiyor, dolu geliyor. Dolu gidiyor, boş geliyor. Bir programsızlık var. Yurtdışında hiçbir araç boş gezmez. Belli noktalarda durakları vardır, o duraklardan siz gerek telefonunuzla, gerek çağrı butonlarıyla gerek internetten çağrınızı yaparsınız. Aracınız gelir biner gidersiniz. Yoldan da çok zor yolcu alırlar. Biz de benzer bir sistem getiriyoruz. Çağrı sistemi kuruyoruz. Şu anda ihale aşamasındayız. 21 firma başvurdu, 9 firma yeterli görüldü. İhale tamamlanacak. Çağrı merkezini arayacaksınız istediğiniz yere taksi gelecek.
* Proje ne zaman devreye girer?
Tamamlanmak üzere, önümüzdeki aylarda inşallah hizmete başlayacağız. Taksiler de yenilenecek. Panik butonundan tutun, içinde televizyon olacak, navigasyonu olacak. Reklam alabilecekler araçlar. Tertemiz taksilere binecek insanlar, ne bileyim gerek şoför gerek vatandaş tarafındaki kötü niyetli girişimlere engel olacak. Avrupa ayarında bir sistem olacak. Yağmur yağıyor almıyorum, kısa mesafe gitmiyorum, bunlar kalkacak. Korsan taksicilik tamamen yok olacak bu sistemde. Dünyada bu bir ilk. 5 - 3 - 7 bin araçlık çağrı merkezi ve taksi durağı işletmecilikleri var dünyada. Ancak 18 bin araçla ilk kez biz yapıyoruz dünyada. Bütün taksi durakları sisteme entegre olacak, vatandaş telefon, internet, duraklardaki buton vasıtasıyla çağrı merkezine ulaşacak. Vatandaştan, taksiciden, devletten para çıkmayacak sistem kendi kendini çevirecek. Taksilerdeki reklam gelirleri taksiciye yansıyacak.