tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Büyükşehirler ve AB Toplu Taşım Ücret Kıyaslaması

Ülkemizde Pahalı
7
39%
Ülkemizde Ucuz
5
28%
Aynı Oranda
3
17%
Fikrim Yok
3
17%
 
Toplam oy: 18

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Nis Çrş, 2015 19:34

Ben İstanbul' un ucuz olduğu iddiasıyla söylemedim açıkçası ama Almanya' da 36 saatlik bir işte çalışan işçi için bu sene verilmesi planlanan asgari ücret saatlik 8,50€ dolayısı ile 1224€ civarında aylık yapar, ki Avusturya da daha düşük diye hatırlıyorum. Valla Hollanda iyiymiş, iş var mı? :):) geleyim hemen.

Yalnız dediğim gibi o haberde bence de en doğru kıyas yöntemi yapılmış, asgari ücretliye göre kıyası mantıklı buldum.

demfaruk
Abonman
Mesajlar: 19
Kayıt: 14 Mar Cum, 2014 17:18

Mesaj gönderen demfaruk » 09 Nis Prş, 2015 13:06

Evet abi haklisin. Asgari ucret en mantikli kiyaslama.

Hollanda'da is pazari cok dar abi. Hele Hollandaca bilmeni falan da istiyor cogu sirket. Ben de bir sekilde master'i bitirdikten sonra is buldum ama simdi daha iyi bir seyler bulayim diye basvuru yapiyorum ancak mulakata bile cagiran olmuyor pek :)

emrenmert

Mesaj gönderen emrenmert » 12 Nis Pzr, 2015 21:53

Edirne'de de ulaşım ücretleri şöyle:

-Kısa hatlarda-
Tam kentkart ile: 1,85 TL
Öğrenci kentkart ile: 1,25 TL
Nakit: 2,5 TL

-Uzun hatlarda-
Tam kentart ile: 2,15 TL
Öğrenci kent kart ile: 1,65 TL
Nakit: 2,5 TL

* Karaağaç, Yıldırım, Yeniimaret, Kıyık, Toki, Belkoop gibi yerleşim yerlerinden yapılan binişlerde Trakya Birlik'in veya Askerlik Şubesi'nin doğusuna ya da tam tersine Askerlik Şubesi'nin veya Trakya Birlik'in doğusundan Karaağaç, Yıldırım, Yeniimaret, Kıyık, Toki, Belkoop gibi yerleşim yerlerine gidiş "uzun hat" sayılmakta.
* Ayrıca Otogar'ın doğusundan Eski Terminal'in batısına gidiş de "uzun hat" sayılmakta.

Engin Y
Seyyah
Mesajlar: 3492
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Engin Y » 22 Kas Pzt, 2021 21:00

Ben de kısa/orta mesafe arası (16 km) toplu taşıma ücretini otomobil kullanım maliyetiyle kıyaslamak istiyorum..

Haftasonu, eşimle birlikte, Küçükköy Kâzım Karabekir’den Balat’a gittik..

Eğer araba kullansaydık, 16 km gidiş ve 16 km dönüş şeklinde 32 km gidecektik..
Son akaryakıt zamlarından sonra, arabanın artık 70 kuruş/km yaktığını varsayıyorum..
Ayrıca, 2.000 TL / 10.000 km bakım servis ücreti varsayımıyla, 20 kuruş/km masraf ekliyorum..
Demek ki 32 km x 90 kuruş/km = 30 TL arabaya masraf yapacaktım..
Otoparka da 20 TL desek, 50 TL ödeyecektik..

Eğer 399C’yi kullansaydık, eşimle birlikte gidiş geliş için toplam 2 x 2 kişi x 4,03 TL = 16 TL ödeyecektik..
Arabayla o saatlerde yarım saatte gidebileceğimiz yere otobüsle bir saatten daha uzun sürede varabilecektik..
Otobüsler buraya gelene kadar dolduğu ve Eminönü’nden de dolu kalktığı için hem gidişte hem de gelişte toplam iki saatten uzun bir süre, belki de iki buçuk saat ayakta kalacaktık..

Biz ise M7 + T5 kullandık..
Toplam 2 x 2 kişi x (4,03 TL + 2,88 TL) = 28 TL ödedik..
Toplam 45 dakika gibi bir sürede gittik ve yine 45 dakikada geldik..

Kıyaslamak gerekirse, gidiş geliş için toplam;
Arabayla 1 saat ve 50 TL
Metro ve tramvayla 1,5 saat ve 28 TL
Otobüsle en az 2 saat ve 16 TL
ücret ödeniyor..

Arabayla rahat bir seyahat olsa da trafik stresi var..
Otobüs çok rahatsız, hem gürültülü hem de kalabalık, muhtemelen ayakta olacaktık en az iki saat..
Metro ve tramvay ise hem rahattı, hem stressizdi, hem de makul bir sürede bizi ulaştırdı..

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Esat » 23 Kas Sal, 2021 21:25

çok güzel :) aynı çalışmayı başka güzergahlar için de bekliyoruz :D :D

Engin Y
Seyyah
Mesajlar: 3492
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Engin Y » 30 Ara Prş, 2021 07:59

İstanbul'da, ilk biniş + 120 dakika içinde ücretli beş aktarma hakkına ilişkin uygulama, 22 Ekim 2007'de başladı: https://iett.istanbul/tr/main/news/tek- ... ecildi/327
Öncesinde, ilk biniş + 90 dakika içinde bedava tek biniş hakkı söz konusuydu ve üçüncü biniş sırasında yeniden ilk biniş ücreti alınıyordu..

Bu konudaki ücret seyri ise aşağıdaki gibi oldu..

Tam Ücret (İlk Biniş / İlk Aktarma)
22 Ekim 2007: 1,25 TL / 0,62 TL
1 Haziran 2008: 1,30 TL / 0,65 TL
1 Haziran 2009: 1,50 TL / 0,75 TL
30 Ekim 2010: 1,65 TL / 0,85 TL
15 Ağustos 2011: 1,75 TL / 1,00 TL
1 Eylül 2012: 1,95 TL / 1,25 TL
15 Haziran 2014: 2,15 TL / 1,45 TL
31 Ocak 2016: 2,30 TL / 1,65 TL
1 Temmuz 2017: 2,60 TL / 1,85 TL
10 Şubat 2020: 3,50 TL / 2,50 TL
2 Ağustos 2021: 4,03 TL / 2,88 TL
1 Ocak 2022: 5,48 TL / 3,92 TL

Yani son 14 yılda (Ocak 2008'den Ocak 2022'ye dek)
- tam ilk biniş ücreti yıllık ortalama bileşik %11,1 artarak toplam %338 yükselmiş olacak..
- ilk aktarma ücreti ise yıllık ortalama bileşik %14,1 artarak toplam %532 yükselmiş olacak..

Benim gibi bir tam + bir aktarma gidenlerin ödediği toplam ücret ise yıllık ortalama bileşik %12,2 artarak toplam %403 yükselmiş olacak..

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Esat » 30 Ara Prş, 2021 08:29

Bunu temel gıda ürünlerindeki fiyat artışı ile kıyaslamak lazım, sonrada yine temel kriter olan asgari ücret artışı ile, ancak o zaman toplu ulaşım ücretlerindeki artış yüksek ya da değil diyebiliriz bence. Bu arada diğer büyükşehirlerde de %30'dan aşağı zam yapılmadı toplu ulaşıma, İstanbul ile kıyasladığımızda ise bu şehirlerin hiçbirisinde toplu ulaşım araçları İstanbul'daki kadar km yapmıyorlar, burada yolculuk maliyeti gerçekten diğer şehirlere göre yüksek.

Engin Y
Seyyah
Mesajlar: 3492
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Engin Y » 30 Ara Prş, 2021 08:59

Abi,

2008 yılının ilk yarısındaki asgari ücret net 481,55 TL, işverene maliyeti ise 739,21 TL seviyesindeydi: https://www.csgb.gov.tr/media/1218/2008 ... altiay.pdf
Aynı dönemde, bir tam + bir aktarma gidenlerin ödediği ücret ise 1,87 TL.. (Ortalama bir yolcunun bir aktarmayla seyahat ettiğini varsayıyorum..)
Yani belediyenin asgari ücret maliyetini 395 yolcu karşılıyordu, asgari ücretli ise net kazancıyla 258 yolculuk yapabiliyordu..

2021 yılının şu son günlerinde asgari ücret net 2.825,90 TL, işverene maliyeti ise 4.203,56 TL seviyesinde: https://www.csgb.gov.tr/media/87829/asg ... t-2021.pdf
Şu anda, bir tam + bir aktarma gidenlerin ödediği ücret ise 6,91 TL..
Yani belediyenin asgari ücret maliyetini 608 yolcu karşılıyor, asgari ücretli ise net kazancıyla 409 yolculuk yapılabiliyor..

2022 yılında ise asgari ücret net 4.253,40 TL, işverene maliyeti ise 5.879,70 TL seviyesinde olacak: https://www.csgb.gov.tr/asgari-ucret/
Bir tam + bir aktarma gidenlerin ödediği ücret ise 9,40 TL olacak..
Yani belediyenin asgari ücret maliyetini 626 yolcu karşılayacak, asgari ücretli ise net kazancıyla 452 yolculuk yapabilecek..

Buradan da görülüyor ki toplu taşıma ücreti, 2008 yılından beri asgari ücrete kıyasla çok daha az artmış ve 2022 yılında da öyle olmaya devam edecek..

Uğur
Serbest Geçiş
Mesajlar: 687
Kayıt: 07 Şub Cmt, 2015 00:47

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Uğur » 30 Ara Prş, 2021 18:33

Bilet fiyatının 4,03 olmasının kararlaştırıldığı ukome sırasında mazot 7,22'miş. Şimdi 11,43 arada 4 lira 20 kuruş fark var. Murat Ongun'un İETT günde 600 bin litre mazot tüketiyor açıklaması vardı. Günlük fark 2.5 milyon lira oluyor. İnanmazsınız ben bu gönderiyi yazarken 1 lira daha zam gelmiş :D. 12,43 desek fark 3 milyon lira bir günde sadece mazot kaynaklı İETT kasasından çıkacak para. Yani bu zamlara kızıyoruz ediyoruz da ya bu zam gelecek ya da ortada işleyecek bir İETT olmayacak.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Esat » 30 Ara Prş, 2021 18:41

Engin çok güzel bir hesaplama yapmışsın, çok teşekkür ederim. Uğur sen de başka bir hesapla güzel açıklamışsın. Ayrıca şunu da belirtelim, 2021 yıl ortasında gelen zam aslında yılbaşında yapılması gereken zamdı, fakat pandemi nedeni ile İBB işletmecilerden vatandaşın sırtına bu aşama hepsini yüklemeyelim demişti ve 6 ay ötelenmişti, yani aslında 6 ay zamsız çalışıldı ve gecikmeli olarak almışlardı. Yani burada 6 ayda bir zam yapılması da yok, bunu da söylemekte fayda var.

Engin Y
Seyyah
Mesajlar: 3492
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Engin Y » 04 Oca Sal, 2022 10:07

Dünkü enflasyon verilerini bekledim, yeni bilet fiyatlarını enflasyonla kıyaslayabilmek için..

1 Ocak 2008'deki ilk biniş ücreti: 1,25 TL
1 Ocak 2022'deki ilk biniş ücreti: 5,48 TL
Artış oranı: %338

1 Ocak 2008'deki ilk biniş + bir aktarma ücreti: 1,87 TL
1 Ocak 2022'deki ilk biniş + bir aktarma ücreti: 9,40 TL
Artış oranı: %403

1 Ocak 2008 TÜFE (Aralık 2007): 145,77
1 Ocak 2022 TÜFE (Aralık 2021): 686,95
Artış oranı: %371

TÜFE için kaynak: https://www.hakedis.org/endeksler/tuket ... nlari-2003

Yani son 14 yıllık dönemde, tüketici enflasyonu %371 (yıllık ortalama bileşik %11,7) artarken, İETT ilk biniş ücreti %338 (yıllık ortalama bileşik %11,1) artış göstererek enflasyonun altında kalmış, İETT ilk biniş ve bir aktarma toplam ücreti ise %403 (yıllık ortalama bileşik %12,2) artarak enflasyonun üzerinde seyretmiş..

Artık yüksek enflasyonlu bir döneme girdiğimiz için muhtemelen Şubat başında açıklanacak olan Ocak 2022 enflasyonuyla birlikte, İETT ilk biniş ve bir aktarma toplam ücretindeki artış da enflasyonun altında kalacak..

Engin Y
Seyyah
Mesajlar: 3492
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: tr-TS.09 » Bilet Fiyatları Kıyaslaması

Mesaj gönderen Engin Y » 04 Oca Sal, 2022 10:26

Bu da EGO'nun bilet ücretleriyle ilgili açıklaması: https://www.ego.gov.tr/tr/haber/5805/to ... ulmektedir
Ankara’da toplu ulaşımı kullanan yolcu sayısı, pandemi döneminin etkisiyle 2020 yılında yüzde 50 oranında azalmış, daha önceden de zarar eden EGO Genel Müdürlüğü’nün zararı yıllık 683 milyon TL’ye ulaşmıştır.

Bilet fiyatlarının son artış tarihinden itibaren (Eylül 2019) dizelde yüzde 83, CNG’de yüzde 220, elektrikte yüzde 69, bakım-onarım ve sigorta giderlerinde yüzde 75 fiyat artışı yaşanmış, personel maliyetleri ise yüzde 123 artmıştır. Bu dönemde ÜFE ve TÜFE artışlarının ortalaması ise yüzde 102 olarak gerçekleşmiştir.

Tüm bu olumsuz tabloya rağmen Başkanımız Sayın Mansur Yavaş, zam yapılmaması konusunda uzun süredir ortaya irade koymuş, Belediyemizce Özel Halk Otobüslerinin de bu zorlu sürece direnebilmeleri için maddi destekte bulunulmuştur.

Bu çalışmalar neticesinde Ankara’da, 2 yılı aşkın süre toplu ulaşım ücretleri sabit tutulmuştur. Tüm direncimize rağmen gelinen noktada sürekli artan maliyetler nedeniyle fiyat artışı yapmak kaçınılmaz olmuştur.

Önemle vurgulamak isteriz ki; MALİYET ARTIŞLARININ YARISINDAN FAZLASI HALKIMIZA YANSITILMAMAKTA, BÜYÜKŞEHİR BELEDİYEMİZ TARAFINDAN KARŞILANMAKTADIR. BU BİLET FİYATLARI, ENFLASYONA GÖRE KARŞILAŞTIRILDIĞINDA SON 25 YILIN EN DÜŞÜK FİYATLARIDIR. MEVCUT EKONOMİK ŞARTLAR VE GİDER MALİYETLERİNDEKİ ARTIŞLARI GÖZ ÖNÜNE ALDIĞIMIZDA, TOPLU TAŞIMA ÜCRETİNİN 6,5 TL’NİN ÜZERİNDE OLMASI GEREKİYORDU.

Tüm bu sebeplerle, hükümetin (Hazine ve Maliye Bakanlığı) belirlemiş olduğu yıllık %36 değerleme oranı dikkate alınarak, ortalama bir fiyat artışı düşünülmektedir. Yeni tarifeye göre tam bilet ücretinin 4.5 TL, öğrenci aylık abonman ücretinin azami biniş sayısı artırılarak 75 TL, indirimli öğrenci bilet ücretinin 2.5 TL, aktarma ücretlerinin ise bu tutarların yarısı kadar olarak belirlenerek 2022 yılı Ocak ayında uygulanmak üzere UKOME gündemine alınıp karara bağlanması düşünülmektedir.

Cevapla

“Haberler - Duyurular” sayfasına dön