tr-L.05.09 » Nostaljik Şehirler Arası Otobüsler

Kullanıcı avatarı
M.Ali Sade
Aylık Paso
Mesajlar: 56
Kayıt: 27 Eyl Prş, 2007 23:37

Mesajgönderen M.Ali Sade » 01 Mar Cmt, 2008 08:24

Bu gün sizlere sunacağım iki resim tarihi değer taşıyor.Daha önceden yüklediğim 1968 yılına ait resimlerin bu defa otobüsün içine ait olanlarını yüklüyorum.Zaman zaman sözle tasvir etmeye çalıştığım orijinal O302 ye ait çok çok önemli detaylar bunlar.

Öncelikle kaptan köşküne bakalım.Şu anda piyasada dolaşan tadilatlı O302 lerle arasında biraz olsun farklılıklar var değil mi?En büyük farklılık ise dikkat ederseniz vites kolu çıplak.Takviye düğmesi yok.Peki ilk çıkan modellerde takviye yok mu diyenleriniz olabilir.Olmaz olur mu,tabii ki var.Vites topuzunun hemen üzerine sol tarafa dikkatle bakın.Hayal meyal de olsa sarı pirinçten bir kol göreceksiniz.İşte takviye burada.Takviye bu valf çevrilerek çalışıyordu.Hatta bazı artist kaptanlar bu kolu şöyle elinin tersiyle ittirirken parmağındaki yüzüğü de hafifçe ön cama tıklatırlardı.Hep bahsediyorum ya,bu otobüs sadece racondur.

Tavanda yer alan delikli ızgaralara sahip havalandırma sistemi ilk modellerde çok da fonksiyonel değildi.Her ne kadar üzerinde kumandaları olup da kapatılabilse bile özellikle kışın içeri soğuk havayı da getirdiğinden eski resimlerde de görebileceğiniz gibi bu havalandırmayı besleyen ön cam üzerindeki hava girişleri üzerleri "Mercedes-Benz O302" yazılarıyla süslü sacdan malzeme ile kapatılırdı.Genellikle yazın da dahi açılmazdı.Bir de ilk modellerde yer alan kaptan köşküne yönelik iki adet havalandırma nozülünü tavanda görüyorsunuz.Onların da çok kullanışlı olduğunu söyleyemeyiz.

Vitesin sağında gördüğünüz 4 adet kare düzeninde yerleştirilmiş yuvarlak çevirmeli düğme araç içerisindeki kalorifer motorlarına komuta eder.Kaloriferler nerededir derseniz,9-10,11-12,36-37 ve 38-39 numaralı koltukların altlarındadır.Kaptan için de bu düğmelerin yanında küçük bir kapak görüyorsunuz,oradan istifade eder.Diğer büyük yuvarlak ise bu kapağa ait peteğin vanasıdır.

İlk modellerin bir diğer özelliği ise sileceklerin her ikisinin de camın sağ tarafına yaslanmış olarak durmasıdır.Bu silecekler çalıştığı zaman "çayda çıra oyunu "oynayan halk oyunları ekibi gibi çalışırlar.Daha sonra bu silecekler ortada durur hal geldi.

Şapkalıklarda tutucu lastiğin olmadığını görüyoruz.Çarpma kapılı otobüs içeriden nasıl görünüyor diye merak edenler için de bir enstantane aynı zamanda.

Blaupunkt marka radyonun göğüse bu şekilde monte edilmesinden daha sonraları vaz geçildi.Bezli hoperlor sistemini tavanda ayırt edebilirsiniz.Bu radyolar şimdilerde ses kalitesi nedeniyle tercih edilmeyen orta ve uzun dalga yayınlarını alırlardı.Uzun dalga Ankara radyosu neredeyse her yerden çok net olmasa da çıkardı.O yıllarda şimdiki FM yayınları yoktu.İstanbul,Antalya,İzmir,Trabzon ve ille ki Erzurum radyolarının keyfine doyum olmazdı.

Son olarak arkadan gördüğümüz koltukların genel dizaynına dikkatinizi çekeceğim.Dikkat ederseniz bu koltuklarda yakalanan standart bir takım düzenekler,tutamak gibi,file gazetelik gibi,koltuk başlıkları gibi,hatta küllükler gibi düzenekler adeta bir referans olmuş ve ilerleyen yıllardaki üretimlerde de hem de her marka tarafından bu stilde kullanılmıştır.Hatta o zamana kadar kullanılan muşamba ya da naylon kaplı koltuk sisteminden insana yaraşır kumaş döşemeye geçiş de yine O302 ile gerçekleşmiştir.

Lafı fazla uzatmayalım.Sizler de orijinal bir O302 nin bu kadar ayrıntılı iç resimleriyle başbaşa kalın.

Herkese selamlar...

Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16447
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 03 Eki Cum, 2008 12:31

Aşağıdaki otobüs bir Saurer, ben Saurer leri iş amaçlı ağır hizmet kamyonlarından biliyorum sanırım Volvo tarafından daha sonra satın alınmıştı bu otobüs hakkında bilgisi olan varmı, resmi Viyana da çektim ÖBB devlet demiryollarına ait bir otobüs ve sanırım ÖBB ye ait postbus un özel geziler için kullandığı bir araç ama canavar gibi dimdik ayakta duruyor :) bu tip çok araba var burda ama her zaman fotoğraflayamıyorum bu da cep tel ile çekildiği için düşük kaliteli bir resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 03 Eki Cum, 2008 23:42

Hm, ilginç bir resim. Ben bir kaç hafta evvel burada bir kaç resim çektim, ona benziyor gibi ...

Evet, o da bir Saurer, bayağı restore edilmiş ... bir yükleyeyim. Resimler Breisach'ta çekildi.

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Bizler biraz deliyiz, di mi? :-)

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16447
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 03 Eki Cum, 2008 23:47

Evet kesinlikle Saurer ve çok bakımlı bir araç, benim buradaki en ilginç izlenimim bu oldu, bu şekilde sokaklarda dolaşan pek çok araç ve hepsi de birbirinden bakımlı bir tane çürükleri ve dökülen yerleri yok. senin yüklediğin araç çok daha temiz görünüyor ve bilmiyorum neden bana daha eski model izlenimi verdi belki köşeli hatları yüzünden?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16447
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 14 Oca Pzt, 2013 15:22

Resim

Kırmızı Tramvay Facebook sayfasından alıntıdır.


“Diğer Toplu Ulaşım Sistemleri” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir