tr-L.05.09 » Nostaljik Şehirler Arası Otobüsler

Kullanıcı avatarı
M.Ali Sade
Aylık Paso
Mesajlar: 56
Kayıt: 27 Eyl Prş, 2007 23:37

tr-L.05.09 » Nostaljik Şehirler Arası Otobüsl

Mesajgönderen M.Ali Sade » 28 Eyl Cum, 2007 14:46

Eski yolculuklar aklıma geldiğinde ilk hatırladığım O302 Mercedes otobüstür.Yaklaşık 15000 adet üretilen bu otobüs 1968 den 1985-86 yıllarına kadar otobüs işinde rakipsizdir.

Bu otobüs ve aklınıza gelen diğer nostaljik otobüslerle ilgili konuları bu başlık altında paylaşacağız.Yarın da aşağıda bahsettiğim O302'nin kendine has özelliklerine ait resimleri de bu sayfaya ilave edeceğim.

Yıllar boyu imal edilmiş en estetik otomobil Klasikler başlığında da belirttiğim gibi 1956 model Chevrolet Bel-Air'dir.Otomarsan tarafından imal edilen 0302 de yıllar boyu üretilmiş en estetik otobüstür.

Gerçi Otomarsan üretimi 0302 ile aynı yıllarda Almanya'da üretilen 0302 arasında küçük de olsa farklılıklar vardır.Bizdeki 0302 bizim rahatlıkla üretebilmemiz açısından dizayn olarak ufak tefek bazı tadilatlara uğramıştır.Ama tadilli hali orijinalinden daha kübik,daha modern ve daha güzeldir.

Bir de şu anda piyasada gezinen 0302 lere bakarak estetiği konusunda karar vermeyelim.Zira bu gün yollarda gezenler de zaman içerisinde piyasa şartlarına göre tadilatlar görmüşlerdir.

En barizi düz beyaz renkte oluşları bu araçların estetiğini bozan bir faktördür.0302 nin bence en yakışan rengi ,açık mavi- lacivert kombinasyonlu, laciverti bir kalın, altta ve üstte iki ince şeritten oluşan tipte boyanan modelidir.Yine aynı desenin sarı-siyah ve kırmızı- beyaz versiyonları da insanın içini açan renklerdi.Bu bahsettiğim üç renkte de 0302 insana gülümserdi.

Yine zaman içerisinde sürgülü yan camlı 0302 nesli adeta tükenmiştir.Camlar biraz da maliyetinden dolayı yekpareye dönüştürülmüştür.Oysa ki bu cam modeli de 0302 ye estetik katar.

0302 yazısı şimdilerde yan sanayiiden dolayı yekpare saç levhadan ibaret olmasına rağmen orijinalinde böyle değildir.Her rakkam tek tek dökme demirdendir ve en baştaki ''O'' harfi diğerlerinden çok az büyük olarak tasarlanmıştır.Altındaki ''Otomarsan'' yazısı karakteri aynı olmakla birlikte baş ve sonundan iki vida ile tutturulmuştur.

0302 nin tamponundaki ayak basma yerinden,orta direğindeki el tutamağına,ön cam altı nikelajından bu nikelajdaki armasına,ön cam üstü tepe lambalarından hem yandan hem de önden görülebilecek tarzda dizayn edilen sinyal lambalarına kadar herşeyi özeldir.Ön panjur üzerindeki Mercedes yıldızı ve buna bağlı nikelaj topluluğu ve buradaki havalandırma ızgaralarının duruşu bile görünüme apayrı bir tad katar.

Bütün bu yazdıklarım aracın orijinalliği muhafaza edildiği müddetçe güzeldir.Tekerlek göbeklerindeki bordo/kahve rengi boya bile ona ayrı bir hava verir.

Yoksa şu sıralar otobüslerde çok moda olan Alcoa çelik jantı 0302 ye takın güzel durur gibi görünse de hiç mi hiç yakışmaz.

0302 nin egzost dumanının kokusu bile diğerlerinden farklıdır.

Sıkılmayın diye kesiyorum,bu O302 konusu eski gazetelerdeki pehlivan tefrikaları gibi uzar gider.Hiç bitmez.

Herkese selamlar...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16377
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

O302 ler ve çocukluğum

Mesajgönderen Esat » 28 Eyl Cum, 2007 15:00

O302 modeli çocukluğumun şehirlerarası yolculuklarının ve biraz da Mevlanakapılı olmanın verdiği eski gara yakınlık nedeni ile çok fazla aşina olduğum bir araç, çok iyi hatırlıyorum yine çocukluk yıllarımda İMÇ nin bulunduğu bölgeden Hac farizasını yerine getirmek için otobüsler ile yola çıkanlar yolcu edilirdi, ve bu otobüslerin büyük çoğunluğu da O302 idi, tabii o zamanlar insanlar bu arabalardan şikayetçi değildi, şimdi burun kıvırıyoruz ama o zamanlar O303 ler çıkana kadar en güzel şehirlerarası ulaşım aracı idi bunlar :), tabi O303 ler ve SuperMAN araçlar motor kuvveti olarak daha iyi durumda olsalarda (sanırım V6 ve V8 modelleri vardı) karoseri olarak O302 ler daha bir estetiktir.

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

Avrupa O303 Kayseri

Mesajgönderen Mustafa Noyan » 29 Eyl Cmt, 2007 06:38

Kayseri'de fuar alanında geçen ay yakaladığım KAyseri Büyükşehir Belediyesi hizmetinde kullanılan Avrupa Mercedes O303 bir dönemlerde sık kullanılan kısa otobüsleri hatırlatan iyi bir örnek olabilir:
Resim

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

O302 Koleksiyonu

Mesajgönderen Mustafa Noyan » 29 Eyl Cmt, 2007 06:48

M.Ali Sade Bey'in moderatörü olduğu bir forumda olması icabeden birkaç klasik Mercedes O302 resmi
Resim
Resim
Resim
Resim

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

O302 Hacda

Mesajgönderen Mustafa Noyan » 29 Eyl Cmt, 2007 06:53

...çocukluk yıllarımda İMÇ nin bulunduğu bölgeden Hac farizasını yerine getirmek için otobüsler ile yola çıkanlar yolcu edilirdi, ve bu otobüslerin büyük çoğunluğu da O302 idi...

Resim

Kullanıcı avatarı
M.Ali Sade
Aylık Paso
Mesajlar: 56
Kayıt: 27 Eyl Prş, 2007 23:37

Mesajgönderen M.Ali Sade » 29 Eyl Cmt, 2007 11:44

Mustafa üstada özellikle yukarıda peşpeşe sıraladığı netin en güzel dört O302 resmi için teşekkür ediyorum.
(Mahşerin 4 atlısı gibi bir laf oldu :lol: )

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16377
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

O302 - O302S?

Mesajgönderen Esat » 29 Eyl Cmt, 2007 12:20

Bu bahsettiğimiz O302 lerin S modeli varmıydı? Yoksa ben MAN ile mi karıştırıyorum aklımın köşesinde hep bir O302 S modeli kalmış, O303 lerin bunlardan kısa bir süre sonra çıktığını hatırlıyorum, daha doğrusu aklımın bir köşesinde öyle kalmış

Anonymous

Mesajgönderen Anonymous » 29 Eyl Cmt, 2007 21:44

HAYIRLI OLSUN DİYELİM VE 302 İLE BAŞLAYALIM
Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
M.Ali Sade
Aylık Paso
Mesajlar: 56
Kayıt: 27 Eyl Prş, 2007 23:37

Mesajgönderen M.Ali Sade » 29 Eyl Cmt, 2007 22:03

O302 S Mercedeslere de geleceğiz tabii ki.Ama daha O302 ve öncesi konularında değineceğimiz epey husus var .

Bu arada arkadaşlarımız da ellerindeki nostaljik resimleri yüklemeye başlasınlar.

Herkese selamlar...

Kullanıcı avatarı
M.Ali Sade
Aylık Paso
Mesajlar: 56
Kayıt: 27 Eyl Prş, 2007 23:37

Mesajgönderen M.Ali Sade » 30 Eyl Pzr, 2007 10:16

Yine de dayanamadım ,işte O302S turbo.

Küçük de bir ayrıntıyı vereyim.O302S iki tip halinde üretildi.Bunlardan ilki O302 üzerindeki OM 360 motoruna turbo besleme ilavesiyle ilk olarak çıkartılan ve aşağıda resmi olan modeldir.Diğer modeli ise bu modele göre daha yaygın olarak bulunan ve üzerindeki V6 modeli süper motoru ve kasasında yapılan küçük değişiklikler ile piyasada da V6 olarak bilinen modeldir.

Resim

Herkese selamlar...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16377
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 30 Eyl Pzr, 2007 20:41

O zaman benim hatırladığımda bu V6 lar olsa gerek, çünkü bir üst model 303 ler V8 olarak çıktı diye hatırlıyorum, yanlış varsa kusura bakmayın uzak bir zaman değil ama çocukluk çağları olunca tam aklımda kalmamış bazı şeyler :D

Kullanıcı avatarı
M.Ali Sade
Aylık Paso
Mesajlar: 56
Kayıt: 27 Eyl Prş, 2007 23:37

Mesajgönderen M.Ali Sade » 01 Eki Pzt, 2007 11:35

Evet bu teşhis doğru.V6 ların kısa süreli ömrü O303 V8 ler'in piyasaya çıkmasıyla sona erdi.

Piyasadan gelme arkadaşlarım hemen bana hak vereceklerdir.Otobüs piyasasına gelmiş geçmiş en güzel ve en çok hakkı yenmiş otobüslerden birisi de O303tür.O303 için ileride detayları vermek üzere şimdilik bu kadar ip ucu verelim ve gelelim bu günün Nostaljik otobüsüne.

Magirus,Magirus-Deutz,Havalı Apollo,Yolların Fatihi gibi terimler aşağıya ilk modellerinden birinin resmini yüklediğim efsane otobüs için geçerlidir.

Resim

Yukarıda bahsettiğim O302 lerden önce yollarımızda yolcuyu kamyondan bozma otobüs işkencesinden kurtaran Magirus'ların hakimiyeti söz konusudur.

Magirus'lar O302 nin imalinin başladığı 1968 yılından sonra da bir kaç yıl daha üretilerek piyasaya verilmiş,ancak O302 nin karşısında dayanamayarak otobüscülük tarihindeki yerini almıştır.


Çok kısa olarak incelersek,Magirus'ları ben şahsen artık Alman efsanelerinden biri olmuş kaplumbağa modeli Volkswagen'lere çok benzetirim.Hatta Magirus için Volkswagen'in otobüs olmuşu bile diyebiliriz.

Magirus üzerindeki hava soğutmalı V tipi Deutz motorlarıyla ,önden arkaya çubuk ve halatlarla aktarılan gaz,fren,debriyaj kumandalarıyla,kullanılan malzemesinin ilk bakışta kaba gözükmesine rağmen bir o kadar da fonksiyonel ve sağlam oluşu ile,sadeliğe ağırlık vererek çok fazla ayrıntıyı barındırmaması ile,arkadan çıkan yassı ve çiftli egzostlarıyla,kendine has motor sesi ve sağlamlığı ile Volkswagen'e göndermeler yapar.

İşte eski kaptanlarımıza atfen Havalı Apollo'ya ait kaptan köşkü:

Resim

Magiruslar soğutmalarını motor bloklarının yüzeyini artırmak üzere yapılmış kanatçıklar ve yağı soğutan yağ radyatörleri ile yapmaktaydılar.Motorun önünde yer alan viscostatik fan da motor hararetinin yükselmesi ile devreye girerek motorun sıcaklığını sabit bir değerde tutuyordu.Bu motor 1-8-4-5-7-3-6-2 ateşleme sırası ile,üzerindeki süper kaliteli sıra tipi Bosch marka mazot pompası ile ,süper kaliteli işçiliği ve bakım kolaylığı ile üretildiği yıllarda ve bence halen de 1 numaradır.

Magiruslar o yıllarda birer efsane olmuşlardı.Her ne kadar bizim bazı şoförlerimiz bu devirli ve hava soğutmalı arabaları devirsiz kullanmak sureti ile ikide birde sübap kestirselerde yine de radyoda yayınlanan ‘’Ne geçti?Yolların Fatihi Magirus geçti’’ reklamı ile de herkesin gönlünde taht kurmuşlardı.

Magirus'ların otobüs piyasasına Ünver Sanayii tarafından yerli montaj olarak sokulmasından sonra piyasaya aşağıdaki etkileri olmuştur:

1.Eski kamyonlardan bozularak yapılan otobüslerde yaşanan sürekli arıza çıkarma hali Magirus'ta yoktur.Aksine bazı istisnalar hariç yolda kalma huyu hiç yoktur.

2.Çalışılan güzergahlara bir hız gelmiştir. V6 ve V8 motoru ile 120 Km/h e yakın hızlar yakalanabilmektedir.

3.O yıllarda şoför esnafının belası lastik patlatma lastiklerin yeni oluşu dolayısıyla asgari seviyeye inmiştir.

4.Yakıt ve yağ sarfiyatları düşmüştür.

5.Magirus'un genel yapısındaki teknik güzelliklerden ötürü, pek çok firma tarafından Magirus'lara güvenin bir neticesi olarak, gece seferlerine ağırlık verilerek yolcuların zaman kazanması sağlanmıştır.

6.Su dolaplarının bulunması sebebiyle otobüs içi ikramların da başlamasına neden olmuştur.

7.Eski bazı otobüslerde de bulunmasına rağmen gerçek yatar ve yana açılır koltuklar Magirus'larla yaygınlaşmıştır.

8.Motorun arkada oluşu dolayısıyla araç içi motor sesi düzeyi normal bir seviyede olduğundan, otobüs içi hoperlor tesisatının bulunması,mikrofonla anons ve seyir halinde de radyo dinleyebilme zevki Magirus'larla başlamıştır.

9.Araç altında bagaj muhafazası Magirus'larla yaygınlaşmıştır.(Eski otobüslerde daha ziyade otobüs üstüne bagajlar bağlanırdı)

10.Otobüsün arkadan motorlu olması gerektiği Magirus'lar ve O321 Mercedes'ler ile anlaşılmıştır.

11.Gerçek otobüscülük yazıhanesiyle,dinlenme tesisiyle,otobüs servisleriyle, otobüs içi hizmetiyle Magirus'larla keşfedilmiştir.

Herkese selamlar...


“Diğer Toplu Ulaşım Sistemleri” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir